AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #41 Skrevet 10 timer siden Vi har bare pride og ukrainske flagg på juletre, Anonymkode: b8de9...5c8 1 1
skreppamedleppa Skrevet 9 timer siden #42 Skrevet 9 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags statistikk har du på det? Anonymkode: fa7dd...c13 Det er jo noe som heter sunn fornuft også da. La oss ta julestjerne (top stjerne på juletreet) dette selges overalt fra kitch'n til Clas Ohlson og 100 andre butikker, det er vanlig. "Alle" butikker har det og det er lett å få tak i Når en må inn på nettsider som heter "gamle trehus" og lignende nettsider for å kjøpe flaggremser sier det seg selv at etterspørselen ikke er like store for denne varen. Uten at jeg fatter hvorfor det virker som at en så desperat etter felleskapets godkjenning og at dette skal være "vanlig". Jeg har verken top stjerne i treet eller norske flagg på treet mitt, jeg hadde fremdeles pyntet treet mitt slik jeg vil fullstendig uavhengig av om alle hadde hatt top stjerne og flagg. Spillet jo ingen rolle for min smak og mine tradisjoner at det er mer vanlig med top stjerne enn flamingoer f.eks. Vi må lære oss at ikke alle gjør make til oss selv og at det er helt greit. For nei det er nok ikke like vanlig å pynte med flagg på treet, det er mer vanlig at folk ikke har det, men så da? Det spiller vel ingen rolle. Endret 9 timer siden av skreppamedleppa 4
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #43 Skrevet 8 timer siden Jeg har noen veldig gamle flaggremser, en av dem er med kongebarna. (Ja Harald og skaugumsøtrene.) Anonymkode: ee717...b78 1 1
Havspeil Skrevet 8 timer siden #44 Skrevet 8 timer siden Juletreet har lite med kristendommen å gjøre. Egentlig en hendensk skikk før 1500-tallet ,ifht fruktbarhet. Kirken forsøkte å avskaffe det. Jeg pynter med flagg hvert år ,- men så mange lekre løsninger 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #45 Skrevet 8 timer siden skreppamedleppa skrev (37 minutter siden): Det er jo noe som heter sunn fornuft også da. La oss ta julestjerne (top stjerne på juletreet) dette selges overalt fra kitch'n til Clas Ohlson og 100 andre butikker, det er vanlig. "Alle" butikker har det og det er lett å få tak i Når en må inn på nettsider som heter "gamle trehus" og lignende nettsider for å kjøpe flaggremser sier det seg selv at etterspørselen ikke er like store for denne varen. Uten at jeg fatter hvorfor det virker som at en så desperat etter felleskapets godkjenning og at dette skal være "vanlig". Jeg har verken top stjerne i treet eller norske flagg på treet mitt, jeg hadde fremdeles pyntet treet mitt slik jeg vil fullstendig uavhengig av om alle hadde hatt top stjerne og flagg. Spillet jo ingen rolle for min smak og mine tradisjoner at det er mer vanlig med top stjerne enn flamingoer f.eks. Vi må lære oss at ikke alle gjør make til oss selv og at det er helt greit. For nei det er nok ikke like vanlig å pynte med flagg på treet, det er mer vanlig at folk ikke har det, men så da? Det spiller vel ingen rolle. Jeg er ikke desperat etter fellesskapet godkjenning men jeg misliker at tradisjonelle ting skvises ut og hvis folk dropper det fordi kg da at det var ut blir jeg oppgitt. Jeg bruker flagg glitter og alt det samme som jeg har gjort i 50 år og er komfortabel med det men jeg er bekymret for at tradisjoner skvises ut ned et knips. Tradisjoner er en viktig del av vår identitet. Anonymkode: fa7dd...c13 3 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #46 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er litt toppen av narsissisme for min del. Grunnen til at vi feirer julen er Jesus og kristendommen og likevel så skal vi pynte juletreet med norske flagg fordi vi er stolt av å være norsk. Når selv juletreet må bære preg av at du er stolt av være norsk så blir det litt for mye for meg. Nei jeg pynter ikke med norske flagg. Jeg kan skjønne hvor det kommer fra (etterkrigstiden og at det betydde noe da) men nå synes jeg bare det det blir feil. Anonymkode: 1637b...bf0 Du vet at det er et kristent kors i det norske flagget også? Anonymkode: 67756...4fd 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #47 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har bare pride og ukrainske flagg på juletre, Anonymkode: b8de9...5c8 Hva ikke palestinske? Anonymkode: 67756...4fd
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #48 Skrevet 8 timer siden Har alltid norske flagg 🇧🇻! Anonymkode: bf754...bfe 3
monican94 Skrevet 8 timer siden #49 Skrevet 8 timer siden var vanligere før vil jeg tro. Alle mine foreldre, tanter/onkler/besteforeldre ol. har det, ingen av mine venner har det.. så antar det har vært et generasjonsskifte men noen tar jo med noen tradisjoner videre.
skreppamedleppa Skrevet 8 timer siden #50 Skrevet 8 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke desperat etter fellesskapet godkjenning men jeg misliker at tradisjonelle ting skvises ut og hvis folk dropper det fordi kg da at det var ut blir jeg oppgitt. Jeg bruker flagg glitter og alt det samme som jeg har gjort i 50 år og er komfortabel med det men jeg er bekymret for at tradisjoner skvises ut ned et knips. Tradisjoner er en viktig del av vår identitet. Anonymkode: fa7dd...c13 Da må jeg nesten svare deg på samme måte som jeg svarte noen som kritisere meg for å bruke lilla farger i adventstiden "Tradisjonene har forandret seg tja, noen tradisjoner som du er oppvokst med tar du med deg videre fordi du setter pris på de, fordi du har gode minner til de og fordi symbolene/handlingene betyr noe for deg. Andre tradisjoner velger du vekk fordi de betyr mindre for deg personlig. Jeg har også byttet ut noe til fordel for noe annet (ikke fordi noe er mote men fordi det ikke betyr så mye for meg som det gjorde for min far/mor eller resten av Norge) men det med lilla i adventstiden er en tradisjon som betyr mye for meg (og andre)." Tidene forandrer seg og det å holde fast på tradisjoner bare fordi...... er like tåpelig i min bok som å forandre tradisjoner bare fordi..... Om du tenker deg litt om så gjør du ting annerledes enn dine forfedre fordi tiden står ikke stille og måten vi gjør ting på i samfunnet forandrer seg enten en vil eller ei. Jeg har tatt med meg noen tradisjoner (som f.eks å bruke lilla I adventstiden) men sløyfer lett andre tradisjoner som å bruke flagg, glitter og topstjerne på juletreet. Fordi jeg personlig synes det ikke er fint, det betyr mindre for meg, jeg sitter ikke pris på den tradisjonen sluk mine forfedre gjorde. Det er ingen som har sagt at du skal forandre på dine tradisjoner, men du må også erkjenne at andre følger og lager sine egne tradisjoner som ikke samsvarer med dine. Vi lever i et valgfritt land tross alt. Endret 8 timer siden av skreppamedleppa 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #51 Skrevet 8 timer siden 1945 vil ha tilbake juletreet sitt... Anonymkode: 2880c...228
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #52 Skrevet 8 timer siden Pynt med det dere vil. 🎄 Anonymkode: 00680...4da 1 1 1
Honey Dew Skrevet 8 timer siden #53 Skrevet 8 timer siden Vi har det på ene treet. Flagg på treet har vært vanlig fra 40-tallet og frem til 80-tallet. 1
Selkie Skrevet 8 timer siden #54 Skrevet 8 timer siden Ja har flagg på treet, fordi det er nostalgisk og jeg har ingen problem med å være nasjonalromantisk. Synes moderne julepynt er uten sjel, foretrekker arvet gammeldags julepynt anno 1960 med masse historie i ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #55 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er ikke desperat etter fellesskapet godkjenning men jeg misliker at tradisjonelle ting skvises ut og hvis folk dropper det fordi kg da at det var ut blir jeg oppgitt. Jeg bruker flagg glitter og alt det samme som jeg har gjort i 50 år og er komfortabel med det men jeg er bekymret for at tradisjoner skvises ut ned et knips. Tradisjoner er en viktig del av vår identitet. Anonymkode: fa7dd...c13 Hvis folk hadde ment at dette var en viktig tradisjon å ta vare på hadde den også blitt videreført. Men det mener majoriteten av den norske befolkningen at den ikke er i følge undersøkelser. Å drive å krangle på at det er vanligere enn det er for å opprettholde illusjonen av at dette er en viktig tradisjon i befolkningen blir feil. Anonymkode: 510c5...43b 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #56 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har noen veldig gamle flaggremser, en av dem er med kongebarna. (Ja Harald og skaugumsøtrene.) Anonymkode: ee717...b78 Disse er verdifulle nå. 900 kroner på Finn i en annonse. Husker nemlig jeg leste om disse en gang, og at de var mye verdt. Du kan jo google litt rundt 🙂 Anonymkode: 90dfa...d87 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #57 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Disse er verdifulle nå. 900 kroner på Finn i en annonse. Husker nemlig jeg leste om disse en gang, og at de var mye verdt. Du kan jo google litt rundt 🙂 Anonymkode: 90dfa...d87 Nei, så morsomt. Vi har to stk, men det er ikke aktuelt å selge dem. Farmors flagg Anonymkode: ee717...b78 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #58 Skrevet 7 timer siden Slike flagg har jeg helt glemt bort. Sist jeg så dem var nok hos besteforeldrene mine på 90-tallet. Egentlig er det litt fint. Kanskje vi skal kjøpe noen sånn? Anonymkode: 8c529...378 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #59 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, så morsomt. Vi har to stk, men det er ikke aktuelt å selge dem. Farmors flagg Anonymkode: ee717...b78 Det skjønner jeg godt 🥰 Anonymkode: 90dfa...d87
Pinkee Skrevet 7 timer siden #60 Skrevet 7 timer siden Så lenge jeg har juletre, så er det flagg på det. Jul er mye tradisjon, og min tradisjon er tre med flagg 1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå