AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #141 Skrevet 18 timer siden Gulline skrev (3 minutter siden): Joda - det var foreldre som slo barna sine, men det var langt ifra alle. Mine foreldre og besteforeldre har aldri slått sine barn. En venninne derimot fikk "ris" på baken hvis hun gjorde noe faren ikke likte. Jeg pynter ikke treet likt min mor og mormor - men jeg har arvet en god del pynt fra dem og bruker det med glede hver jul. Akkurat som jeg tar fram mor og mormors gamle kokebøker og lager noen av kakene akkurat som de gjorde. For meg er det en måte å hedre dem på, takke dem for en flott oppvekst og tradisjoner som jeg prøver å videreføre til mine barn. For meg er det viktig å videreføre endel av tradisjonene jeg har vokst opp med. Ikke alt, for det har jeg ikke tid til som fulltidsarbeidende. Alle står selvsagt fritt til å pynte treet som de ønsker. Men folk må klare å forstå at tradisjoner er viktig for mange og at det er en måte å hedre familie på uten at man trenger å videreføre alt. For noen er norske flagg på treet viktig. For meg bringer det gode minner om en svunnen tid og jeg forstår godt de som ønsker å ta vare på slike minner og videreføre tradisjonen. Skal en få respekt for eget valg må en også respektere andre sitt valg. Jeg har ingen problemer med at noen pynter med flagg, folk må gjerne pynte treet med blinkende norske flagg på for min del. Jeg skal heldigvis slippe å se det. Men jeg aksepterer ikke at folk skal diktere hvordan andre (meg og folk som ikke pynter med flagg) skal pynte sitt tre. Som det er nevnt her i tråden mange ganger: vi tar alle med oss noen tradisjoner og dropper andre. Jeg har forferdelig vanskelig for å tro at noen i denne tråden har alle tradisjonene til sine forfedre. Vi baker sjeldent 7 slag med julekaker, vi sover ikke på stuegulvet natt til første juledag f.eks. Vi gjør ting anerledes i dag enn før og det forventer jeg naturligvis den samme respekten tilbake på at mange pynter også treet annerledes i dag enn før. Det er en helt naturlig utvikling. Å synes at det er trist at folk ikke pynter med flagg og lage seg til en masse oppdiktede historier om at da følger en ikke noen tradisjoner blir for meg bare tull. Verden er ikke svart/hvit. Det er ingen (veldig få isåfall) som enten tar vare på alle tradisjoner fra menneske sin begrunnelse eller ikke tar vare på noen tradisjoner. Igjen, vi tar vare på det som betyr noe for oss, både som samfunn og på individnivå. Og det var lov å slå barn før. Det er faktisk ikke så lenge siden den loven som forbyr dette kom. Poenget er at generasjoner forandrer seg, vi står ikke stille i tiden med noe som helst, verken med julepynt eller med barneoppdragelse. I 1945 (i den tiden flagg på treet fikk sin oppsving) var det også rasjon på mat, om de som mener tradisjoner er så viktig i alt og at de må gjøre helt likt som i 1945 så antar jeg at de også har med seg rasjoneringskort på mat i butikken. Viktig at ingenting forandres..... Eller skal en rett og slett bare være enig i at jo, mye har forandret seg og i 2025 står en faktisk helt fritt til å velge hvordan en pynter juletreet sitt og at det ikke betyr at en enten har forkastet alle tradisjoner eller tar vare på alle tradisjoner? Men at hver og en tar vare på det som er viktig for oss selv. Igjen skal en få respekt for valget sitt må en vise den samme respekten tilbake. Det gjelder i høyeste grad de som er strengt tradisjonsbundet også, og det er ikke respekt når tradisjoner skal gå over lik og respekt slik mange oppfører seg når de finner ut at ikke alle vil ha flagg eller glitter på juletreet sitt. Anonymkode: 1637b...bf0 3
TheLegendBellaGoth Skrevet 18 timer siden #142 Skrevet 18 timer siden Honey Dew skrev (13 timer siden): Nå til dags ser det ut til at det kun er brun og beige juletrepynt som er populært som juletrepynt. Kan det bli mer kjedelig? Nordmenn er veldig flokkdyr igrunnen. Her går det i et tre som det er mye rødt og gullfarget på + julekulene mine barn laget da dem var små, og på det andre treet er det lilla og sølv det går i. Jeg må ha noe farge!
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #143 Skrevet 18 timer siden I vår familie har det ikke vært noen tradisjon med flagg på treet. Nå har ikke jeg sett treene til oldeforeldrene mine da, ei heller på bilder. De første jeg kjenner til er besteforeldre. Morssiden har verken besteforeldre, mine foreldre eller tanter/onkler flagg på. På farssiden hadde farmor flagg noen år, men gikk over til glitter og «englehår». Ingen onkler/tanter med flagg på treet. Det er også veldig sjelden jeg ser offentlige juletre med flagg på, jeg vil si nærmest aldri, mest kuler og glitter. Så for meg er ikke det noen tradisjon. Og jeg synes ikke det er noe fint med flagg på juletreet så det er helt uaktuelt. Men at andre liker det og bruker det, er helt OK for meg. Hver sin smak, og jeg synes absolutt ingen skal påvirke andre hvordan de pynter sitt tre i sitt hus. Bruk flagg hvis du føler det ikke, hvis ikke er det helt greit å droppe det. Anonymkode: aa63d...523 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #144 Skrevet 8 timer siden Gulline skrev (10 timer siden): Joda - det var foreldre som slo barna sine, men det var langt ifra alle. Mine foreldre og besteforeldre har aldri slått sine barn. En venninne derimot fikk "ris" på baken hvis hun gjorde noe faren ikke likte. Jeg pynter ikke treet likt min mor og mormor - men jeg har arvet en god del pynt fra dem og bruker det med glede hver jul. Akkurat som jeg tar fram mor og mormors gamle kokebøker og lager noen av kakene akkurat som de gjorde. For meg er det en måte å hedre dem på, takke dem for en flott oppvekst og tradisjoner som jeg prøver å videreføre til mine barn. For meg er det viktig å videreføre endel av tradisjonene jeg har vokst opp med. Ikke alt, for det har jeg ikke tid til som fulltidsarbeidende. Alle står selvsagt fritt til å pynte treet som de ønsker. Men folk må klare å forstå at tradisjoner er viktig for mange og at det er en måte å hedre familie på uten at man trenger å videreføre alt. For noen er norske flagg på treet viktig. For meg bringer det gode minner om en svunnen tid og jeg forstår godt de som ønsker å ta vare på slike minner og videreføre tradisjonen. Takk Akkurat slik tenker jeg og! Det er en måte å hedre familien lenge etter at de er borte og. For meg er det viktig å huske hvor jeg kommer fra og hvem som har vært der. Og ved å føre tradsjoner videre tar man vare på minner . For noen er er det viktig å rushe framover og fornye seg hele tiden, for meg er det ro og trygghet i å videreføre det som har vært slik i hundre år. Det gir livet mitt mening . Anonymkode: fa7dd...c13 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #145 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Takk Akkurat slik tenker jeg og! Det er en måte å hedre familien lenge etter at de er borte og. For meg er det viktig å huske hvor jeg kommer fra og hvem som har vært der. Og ved å føre tradsjoner videre tar man vare på minner . For noen er er det viktig å rushe framover og fornye seg hele tiden, for meg er det ro og trygghet i å videreføre det som har vært slik i hundre år. Det gir livet mitt mening . Anonymkode: fa7dd...c13 Husk å ta med deg rasjonskortet i butikken. Ingenting kan forandres vettu. Du får ellers spise appelsin bare til jul og sove på stuen natt til første juledag. For hvis ikke så eier du ikke respekt for tradisjoner. Alle tradisjoner må følges skjønner du. Du må gjøre alt som i gamle dager. Kan ikke velge vekk noe. Anonymkode: 1637b...bf0
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #146 Skrevet 8 timer siden TheLegendBellaGoth skrev (På 24.11.2025 den 22.40): Vi har det norske flagget på det store hovedtreet vårt Jeg pleier til og med å ha det på kakene på Julaften. I år skal jeg også ha et par Pride flagg tenkte jeg Den joiner jeg, de ikke-heterofile har større behov for beskyttelse enn nordmenn om dagen. Heller prideflagg enn norske flagg, gitt. Anonymkode: f9133...71e 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #147 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Husk å ta med deg rasjonskortet i butikken. Ingenting kan forandres vettu. Du får ellers spise appelsin bare til jul og sove på stuen natt til første juledag. For hvis ikke så eier du ikke respekt for tradisjoner. Alle tradisjoner må følges skjønner du. Du må gjøre alt som i gamle dager. Kan ikke velge vekk noe. Anonymkode: 1637b...bf0 Du har ikke forstått det, men er mest gira på å trolle og provosere. Bye Bye Anonymkode: fa7dd...c13 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #148 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har ikke forstått det, men er mest gira på å trolle og provosere. Bye Bye Anonymkode: fa7dd...c13 Det er ikke å trolle å ta dine utsagn på ordet og alvor. Det du ikke ser ut til å forstå (fordi du er ute etter å tvinge dine egne tradisjoner ned over hodene på folk som en tvangstrøye) er at vi følger alle noen tradisjoner og lar noen tradisjoner være i fortiden. Med mindre du selv tar med deg rasjonskortet i butikken, sover på gulvet i stuen natt til første juledag osv så gjør du akkurat det samme som du kritiserer andre for! Og det er ikke trolling å kalle det hykleri. Du bare liker ikke tanken på at du som dine foreldre og som dine besteforeldre også etterlater deg noen tradisjoner i fortiden. Du blir tatt med buksen nede når du blir konfrontert med dette og jeg skjønner at det er bedre for deg å hevde jeg troller enn å miste ansikt når du ikke kan motsi fakta. Anonymkode: 1637b...bf0 1 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #149 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke å trolle å ta dine utsagn på ordet og alvor. Det du ikke ser ut til å forstå (fordi du er ute etter å tvinge dine egne tradisjoner ned over hodene på folk som en tvangstrøye) er at vi følger alle noen tradisjoner og lar noen tradisjoner være i fortiden. Med mindre du selv tar med deg rasjonskortet i butikken, sover på gulvet i stuen natt til første juledag osv så gjør du akkurat det samme som du kritiserer andre for! Og det er ikke trolling å kalle det hykleri. Du bare liker ikke tanken på at du som dine foreldre og som dine besteforeldre også etterlater deg noen tradisjoner i fortiden. Du blir tatt med buksen nede når du blir konfrontert med dette og jeg skjønner at det er bedre for deg å hevde jeg troller enn å miste ansikt når du ikke kan motsi fakta. Anonymkode: 1637b...bf0 Vi forstår ikke hverandre så vi lar det være med det. Anonymkode: fa7dd...c13 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #150 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 12.07): Flesteparten av norske juletre har ikke flagg på seg Hvor gammel er du egentlig? Som skriver på dette viset. Går du fortsatt på barneskolen? Anonymkode: 69aab...3c3 1
Sam Fox Skrevet 5 timer siden #151 Skrevet 5 timer siden Honey Dew skrev (På 25.11.2025 den 10.06): Nå har jeg hørt det også. Vet ikke om jeg skal le eller gråte jeg. Enig, det må være det dummeste jeg har lest.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #152 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi forstår ikke hverandre så vi lar det være med det. Anonymkode: fa7dd...c13 Helt greit for meg når du ikke engang klarer å stå inne for din egen argumentasjon. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er du egentlig? Som skriver på dette viset. Går du fortsatt på barneskolen? Anonymkode: 69aab...3c3 Flesteparten av norske juletre har ikke flagg på seg. Ifølge en undersøkelse har én av tre nordmenn flagg på juletreet sitt. Den nasjonale pynten ble spesielt vanlig etter andre verdenskrig for å styrke nasjonalfølelsen, selv om tradisjonen har røtter lengre tilbake. En betydelig minoritet: Én av tre nordmenn pynter juletreet med flagg, noe som gjør det til en populær, men ikke dominerende, tradisjon. https://www.oa.no/nyheter/flagg-pa-juletreet/s/1-81-5844547 Den undersøkelsen ble gjort i 2011, siden den gang har plasttre blitt mer vanlig og vi pynter tidligere en før så at tradisjoner er i endring er det ingen tvil om. Det er nok ikke blitt flere som pynter med flagg, helst færre så nei flesteparten av nordmenn har ikke flagg på juletreet. Så det heter å være et opplyst menneske som følger litt med og har faktabasert kunnskap. Dine kunnskaper om emnet er heller noe manglende og så til de grader feil og du ser komplett idiotisk ut når du bruker hersketeknikker og appåtil ikke har rett i de hersketeknikkene Anonymkode: 1637b...bf0 1 5
Rotemor Skrevet 5 timer siden #153 Skrevet 5 timer siden Jeg har aldri forstått hvorfor man har flagg på et juletre. For meg er det helt absurd! 2 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #154 Skrevet 5 timer siden Vi har både norske og danske flagg på vårt juletre🇳🇴🇩🇰 Anonymkode: 5dd90...a68
Bombasi Skrevet 5 timer siden #155 Skrevet 5 timer siden Jeg har aldri hatt norske flagg på treet. Har liksom ikke skjønt hva norske flagg har på et juletre å gjøre. Blir litt som å gå rundt og veive med granbusker i 17.mai-tog. 🤭 Satt på spissen da. Men jeg reagerer aldri på at andre har det. Folk må pynte slik de ønsker selv. Og norske flagg kan jo være fint også. Er iallfall nostalgisk, for mine besteforeldre har det og jeg har vokst opp med at foreldrene mine hadde det. 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #156 Skrevet 5 timer siden Er ikke vant med norske flagg på treet. Husker jo jeg så det hos noen andre, men husker jeg også som barn på 80/90-tallet synes det var veldig gammeldags om noen hadde det. De som hadde det hadde gjerne også bomull rundt lysene Har ikke sett noen som har det de seneste årene. Anonymkode: 2537e...d9c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå