Honey Dew Skrevet i går, 09:06 #121 Skrevet i går, 09:06 Tobias001 skrev (8 timer siden): Norske flagg på juletre kan oppfattes rasistisk. Det er derfor best å unngå det. Nå har jeg hørt det også. Vet ikke om jeg skal le eller gråte jeg. 3 3
Roadrunner Skrevet i går, 09:06 #122 Skrevet i går, 09:06 Minlillelykke skrev (22 timer siden): Vi har det. Men det er jo ikke å få kjøpt lenger. Jeg har iallefall ikke funnet det. Vi har flagg da jeg arvet julepynten til besteforeldrene mine da de gikk bort gamletrehus.no har - jeg har bestilt der
AnonymBruker Skrevet i går, 09:13 #123 Skrevet i går, 09:13 DesmondMiles skrev (1 time siden): Tradisjoner endrer seg hele tiden. Flagg på treet var tross alt nytt på et tidspunkt. Det forstår du vel? Ja? Men jeg er ikke forkjemper for at tradisjoner skal forandre seg støtt og stadig. Tradisjoner er noe varig,noe som binder oss sammen. Jeg er for ting som gir tilhørighet og tilhørighet til andre. Anonymkode: fa7dd...c13 3
Uanonym bruker Skrevet i går, 09:24 #124 Skrevet i går, 09:24 Jeg har vokst opp med det (på 1990-2000-tallet), og moren min har det fortsatt. Jeg synes det er fint, spesielt, som flere påpeker, på ekte juletrær i store, gamle hus. 1
Minlillelykke Skrevet i går, 09:38 #125 Skrevet i går, 09:38 Roadrunner skrev (30 minutter siden): gamletrehus.no har - jeg har bestilt der Det er jo kjempe fint at det fortsatt kan kjøpes😊 Skal huske på det når bestemor sine blir ødelagte en gang i fremtiden
DesmondMiles Skrevet i går, 09:52 #126 Skrevet i går, 09:52 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja? Men jeg er ikke forkjemper for at tradisjoner skal forandre seg støtt og stadig. Tradisjoner er noe varig,noe som binder oss sammen. Jeg er for ting som gir tilhørighet og tilhørighet til andre. Anonymkode: fa7dd...c13 Leste du i det hele tatt hva jeg skrev...? 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:01 #127 Skrevet i går, 10:01 Bestefaren min fikk alltid tårer i øynene da vi hengte opp flaggene. Han hadde opplevd ufrihet og for ham symboliserte de fred og frihet. Anonymkode: ee717...b78 2 4 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:32 #128 Skrevet i går, 10:32 DesmondMiles skrev (39 minutter siden): Leste du i det hele tatt hva jeg skrev...? Ja Anonymkode: fa7dd...c13 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:38 #129 Skrevet i går, 10:38 Er vel sikkert rasistisk! Tradisjonen var vel i 40-45 for da fikk vi ikke flagge med norsk flagg så da hadde de på juletreet, folk tar for gitt at det er fred. snart får du sikkert ikke ha jul☪️🕋 Anonymkode: 67c65...561 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:38 #130 Skrevet i går, 10:38 Ser på det som gammeldags, men er så koselig når jeg ser folk har det. Selv om det er koselig å se, vil jeg ikke ha det selv. Anonymkode: d77cd...d9a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:52 #131 Skrevet i går, 15:52 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja? Men jeg er ikke forkjemper for at tradisjoner skal forandre seg støtt og stadig. Tradisjoner er noe varig,noe som binder oss sammen. Jeg er for ting som gir tilhørighet og tilhørighet til andre. Anonymkode: fa7dd...c13 Men hvordan gir det deg tilhørighet hvordan andre pynter treet sitt Må alle juletre være identisk til hverandre for at du skal føle tilhørighet? Må vi pynte treet på akkurat samme måte som de gjorde i nittenhundredeogpilogbue for at du skal føle tilhørighet? Tradisjoner forandrer seg etter tiden vi lever i. Jeg bare antar at du ikke slår barna dine? Det var det tradisjon for før. Vil du fremdeles si at du vil ha det på akkurat samme måte som våre forfedre? Hvis vi ikke hadde hatt evnen til forandring hadde vi fremdeles satt rundt bålet og sagt "ugg ugg til hverandre. Vi pynter ikke juletre på samme måte i 2025 som de gjorde i etterkrigstiden fordi vi lever i en annen tid og en annen kultur. Anonymkode: 1637b...bf0
Honey Dew Skrevet 23 timer siden #132 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan gir det deg tilhørighet hvordan andre pynter treet sitt Må alle juletre være identisk til hverandre for at du skal føle tilhørighet? Må vi pynte treet på akkurat samme måte som de gjorde i nittenhundredeogpilogbue for at du skal føle tilhørighet? Tradisjoner forandrer seg etter tiden vi lever i. Jeg bare antar at du ikke slår barna dine? Det var det tradisjon for før. Vil du fremdeles si at du vil ha det på akkurat samme måte som våre forfedre? Hvis vi ikke hadde hatt evnen til forandring hadde vi fremdeles satt rundt bålet og sagt "ugg ugg til hverandre. Vi pynter ikke juletre på samme måte i 2025 som de gjorde i etterkrigstiden fordi vi lever i en annen tid og en annen kultur. Anonymkode: 1637b...bf0 Enkelt: Dere som ikke vil ha tradisjonell juletrepynt, lar dette være og vi andre som elsker tradisjoner, pynter trærne slik vi vil. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #133 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 11.23): Norske flagg er fascistisk. Nå er det vel palestinske og Iranske flagg som gjelder? Anonymkode: a9f04...053 Ikke glem Pride flagget. Anonymkode: 5ee9f...869 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #134 Skrevet 23 timer siden Honey Dew skrev (Akkurat nå): Enkelt: Dere som ikke vil ha tradisjonell juletrepynt, lar dette være og vi andre som elsker tradisjoner, pynter trærne slik vi vil. Yes så enkelt kan det gjøres og jeg er helt enig med deg. Prima løsning som funker for alle og som ingen har noe grunn for å bli lei seg for. Alle pynter juletreet sitt slik de vil (selvfølgelig igrunn). Anonymkode: 1637b...bf0
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #135 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan gir det deg tilhørighet hvordan andre pynter treet sitt Må alle juletre være identisk til hverandre for at du skal føle tilhørighet? Må vi pynte treet på akkurat samme måte som de gjorde i nittenhundredeogpilogbue for at du skal føle tilhørighet? Når vi følger de samme tradisjonene knytter det oss sammen. Vi har de samme preferanser. Jeg sier ikke at noen må noe som helst,jeg sier bare hva tradisjoner gjør med oss og at det er verdt å føre videre. Det handler heller ikke om meg,men om oss som et folk. AnonymBruker skrev (1 time siden): Tradisjoner forandrer seg etter tiden vi lever i. Jeg bare antar at du ikke slår barna dine? Det var det tradisjon for før. Vil du fremdeles si at du vil ha det på akkurat samme måte som våre forfedre? Hvis vi ikke hadde hatt evnen til forandring hadde vi fremdeles satt rundt bålet og sagt "ugg ugg til hverandre. Vi pynter ikke juletre på samme måte i 2025 som de gjorde i etterkrigstiden fordi vi lever i en annen tid og en annen kultur. Anonymkode: 1637b...bf0 Å sammenligne gode tradisjoner,som hvordan vi feirer jul med "tradisjoner "med å slå unger er så fjern at jeg gidder ikke kommentere. For DEN skjønner du om du vil. Jeg pynter treet på samme måte som mine foreldre og besteforeldre gjorde. For meg er det viktig og ta vare på de gode tingene. Og som sagt: det knytter oss sammen, gir oss gode minner. En verden i stadig forandring er ikke bare bra. Vi trenger stabilitet i en urolig verden. Anonymkode: fa7dd...c13 1 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #136 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når vi følger de samme tradisjonene knytter det oss sammen. Vi har de samme preferanser. Jeg sier ikke at noen må noe som helst,jeg sier bare hva tradisjoner gjør med oss og at det er verdt å føre videre. Det handler heller ikke om meg,men om oss som et folk. Å sammenligne gode tradisjoner,som hvordan vi feirer jul med "tradisjoner "med å slå unger er så fjern at jeg gidder ikke kommentere. For DEN skjønner du om du vil. Jeg pynter treet på samme måte som mine foreldre og besteforeldre gjorde. For meg er det viktig og ta vare på de gode tingene. Og som sagt: det knytter oss sammen, gir oss gode minner. En verden i stadig forandring er ikke bare bra. Vi trenger stabilitet i en urolig verden. Anonymkode: fa7dd...c13 Om du må pynte juletreet ditt på samme måten som en som sitter helt på andre siden av landet for at du skal føle tilhørighet så vil jeg påstå at det er ikke ulik pyning på juletreet som er problemet. Igjen du står fritt til å pynte ditt juletre på den måten du vil. Det gjør resten av befolkningen også, noe du ser helt vekk ifra. Vi er ikke en kollektiv organisme som må gjøre alt på samme måte. Selv julematen er forskjellig fra region til region. Når vi spiser på julaften er forskjellig (småbarnsforeldre må kanskje spise tidligere enn de uten barn). Og noen pynter med flagg på treet av grunner som tradisjoner og nostalgi mens jeg ikke vil ha det på juletreet fordi jeg synes det er stygt. Jeg har ingen interesse av å sitte å se på et stygt juletreet i julen fordi du mener det skal være slik pga vi gjorde det slik i 1945. Litt logikk må det jo være her i verden. Du mener flagg på treet er en fin tradisjon mens det å slå barn er en stygg tradisjon. Begge deler handler om tradisjon innenfor en hvis tidsperiode og kultur. Jeg mener begge er stygge tradisjoner, en i handling og en i visuell styghet. Du står helt fritt til å pynte juletreet slik dine foreldre og besteforeldre gjorde og jeg står også helt fritt til å pynte på en finere måte enn det de gjorde før i tiden. Og som det har kommet frem i tråden, under krigen pyntet de med hakekors, juletre pynten har med andre ord alltid vært i forandring, så det er vel en tradisjon det også. Anonymkode: 1637b...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #137 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du må pynte juletreet ditt på samme måten som en som sitter helt på andre siden av landet for at du skal føle tilhørighet så vil jeg påstå at det er ikke ulik pyning på juletreet som er problemet. Igjen du står fritt til å pynte ditt juletre på den måten du vil. Det gjør resten av befolkningen også, noe du ser helt vekk ifra. Vi er ikke en kollektiv organisme som må gjøre alt på samme måte. Selv julematen er forskjellig fra region til region. Når vi spiser på julaften er forskjellig (småbarnsforeldre må kanskje spise tidligere enn de uten barn). Og noen pynter med flagg på treet av grunner som tradisjoner og nostalgi mens jeg ikke vil ha det på juletreet fordi jeg synes det er stygt. Jeg har ingen interesse av å sitte å se på et stygt juletreet i julen fordi du mener det skal være slik pga vi gjorde det slik i 1945. Litt logikk må det jo være her i verden. Du mener flagg på treet er en fin tradisjon mens det å slå barn er en stygg tradisjon. Begge deler handler om tradisjon innenfor en hvis tidsperiode og kultur. Jeg mener begge er stygge tradisjoner, en i handling og en i visuell styghet. Du står helt fritt til å pynte juletreet slik dine foreldre og besteforeldre gjorde og jeg står også helt fritt til å pynte på en finere måte enn det de gjorde før i tiden. Og som det har kommet frem i tråden, under krigen pyntet de med hakekors, juletre pynten har med andre ord alltid vært i forandring, så det er vel en tradisjon det også. Anonymkode: 1637b...bf0 Du har ikke den tilknytningen til tradisjoner som jeg og mange andre har ,så da er det ingen vits at vi går videre på den tankerekken og ordvekslingen. Men om du søker opp og undersøker om hvorfor tradisjoner betyr noe,så vil du finne ting som tilsvarer det jeg føler. Anonymkode: fa7dd...c13 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #138 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du har ikke den tilknytningen til tradisjoner som jeg og mange andre har ,så da er det ingen vits at vi går videre på den tankerekken og ordvekslingen. Men om du søker opp og undersøker om hvorfor tradisjoner betyr noe,så vil du finne ting som tilsvarer det jeg føler. Anonymkode: fa7dd...c13 Jeg har ikke sagt at tradisjoner ikke betyr noe for meg så det hadde vært fint om du sluttet å fortelle meg ting som ikke stemmer. Jeg har mange tradisjoner som betyr mye for meg personlig og som jeg viderefører. Men jeg blir ikke personlig vonbroten og skuffet over at ikke alle spiser f.eks pinnekjøtt på julaften. Jeg lager meg ikke noe drama og gidder å diskutere over flere sider på kvinneguiden over at tradisjoner forsvinner. For de gjør ikke det. De tradisjonene som betyr noe for oss tar vi med oss, de tradisjonene som ikke betyr et kløyva ord for oss lar vi være i fortiden. Jeg kan ikke videreføre dine tradisjoner bare fordi de betyr noe for deg. Jeg tar vare på de tradisjonene som betyr noe for meg, noen tar jeg ikke med meg, men det er ikke opp til deg å bestemme. Anonymkode: 1637b...bf0 1
Gulline Skrevet 18 timer siden #139 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om du må pynte juletreet ditt på samme måten som en som sitter helt på andre siden av landet for at du skal føle tilhørighet så vil jeg påstå at det er ikke ulik pyning på juletreet som er problemet. Igjen du står fritt til å pynte ditt juletre på den måten du vil. Det gjør resten av befolkningen også, noe du ser helt vekk ifra. Vi er ikke en kollektiv organisme som må gjøre alt på samme måte. Selv julematen er forskjellig fra region til region. Når vi spiser på julaften er forskjellig (småbarnsforeldre må kanskje spise tidligere enn de uten barn). Og noen pynter med flagg på treet av grunner som tradisjoner og nostalgi mens jeg ikke vil ha det på juletreet fordi jeg synes det er stygt. Jeg har ingen interesse av å sitte å se på et stygt juletreet i julen fordi du mener det skal være slik pga vi gjorde det slik i 1945. Litt logikk må det jo være her i verden. Du mener flagg på treet er en fin tradisjon mens det å slå barn er en stygg tradisjon. Begge deler handler om tradisjon innenfor en hvis tidsperiode og kultur. Jeg mener begge er stygge tradisjoner, en i handling og en i visuell styghet. Du står helt fritt til å pynte juletreet slik dine foreldre og besteforeldre gjorde og jeg står også helt fritt til å pynte på en finere måte enn det de gjorde før i tiden. Og som det har kommet frem i tråden, under krigen pyntet de med hakekors, juletre pynten har med andre ord alltid vært i forandring, så det er vel en tradisjon det også. Anonymkode: 1637b...bf0 Joda - det var foreldre som slo barna sine, men det var langt ifra alle. Mine foreldre og besteforeldre har aldri slått sine barn. En venninne derimot fikk "ris" på baken hvis hun gjorde noe faren ikke likte. Jeg pynter ikke treet likt min mor og mormor - men jeg har arvet en god del pynt fra dem og bruker det med glede hver jul. Akkurat som jeg tar fram mor og mormors gamle kokebøker og lager noen av kakene akkurat som de gjorde. For meg er det en måte å hedre dem på, takke dem for en flott oppvekst og tradisjoner som jeg prøver å videreføre til mine barn. For meg er det viktig å videreføre endel av tradisjonene jeg har vokst opp med. Ikke alt, for det har jeg ikke tid til som fulltidsarbeidende. Alle står selvsagt fritt til å pynte treet som de ønsker. Men folk må klare å forstå at tradisjoner er viktig for mange og at det er en måte å hedre familie på uten at man trenger å videreføre alt. For noen er norske flagg på treet viktig. For meg bringer det gode minner om en svunnen tid og jeg forstår godt de som ønsker å ta vare på slike minner og videreføre tradisjonen. 1
PennyC Skrevet 18 timer siden #140 Skrevet 18 timer siden Tomas77 skrev (På 24.11.2025 den 11.37): Var vel en etterkrigsgreie for generasjonen som husket okkupasjon. Personlig får jeg litt gamlehjemsvibber av det men hver sin smak. Nei, de hadde flagg på juletreet før krigen også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå