AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #81 Skrevet 16 timer siden Tok et raskt google søk på flagg +juletre, og ser at en rekke butikker selger dette. Europris, Nille og bokhandler har snorer med papirflagg merket julepynt. Kitchn, Kid o.l. har dyret med tøyflagg. Så tydeligvis er det et marked for det fremdeles 😊 Anonymkode: f0070...5b0 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #82 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tok et raskt google søk på flagg +juletre, og ser at en rekke butikker selger dette. Europris, Nille og bokhandler har snorer med papirflagg merket julepynt. Kitchn, Kid o.l. har dyret med tøyflagg. Så tydeligvis er det et marked for det fremdeles 😊 Anonymkode: f0070...5b0 Forandrer ikke at 1 av 3 bruker flagg, altså majoriteten gjør det ikke. Det er aldri blitt hevdet at ingen bruker det men at majoriteten av befolkningen ikke bruker flagg altså er det vanligere å ikke bruke flagg enn hva det er vanlig. Anonymkode: 1637b...bf0 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #83 Skrevet 16 timer siden Jeg har vokst opp med det, men synes ikke det er noe fint. Er troende, og synes blandingen av nasjonalisme og kristendom er noe herk og en vederstyggelighet (siste ordet var ironisk, men mener det litt også). Jesu fødsel og inkarnasjonen er felles kristent innhold, det hat ingen ting m nasjonale symboler å gjøre. Anonymkode: f9133...71e 4
Honey Dew Skrevet 16 timer siden #84 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke desperat etter fellesskapet godkjenning men jeg misliker at tradisjonelle ting skvises ut og hvis folk dropper det fordi kg da at det var ut blir jeg oppgitt. Jeg bruker flagg glitter og alt det samme som jeg har gjort i 50 år og er komfortabel med det men jeg er bekymret for at tradisjoner skvises ut ned et knips. Tradisjoner er en viktig del av vår identitet. Anonymkode: fa7dd...c13 Du er ikke alene om det. Jeg tviholder på juletradisjoner som har vært fra mine besteforeldres tid. Har juletrepynt fra 2. Verdenskrig. 3 1
Honey Dew Skrevet 16 timer siden #85 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vokst opp med det, men synes ikke det er noe fint. Er troende, og synes blandingen av nasjonalisme og kristendom er noe herk og en vederstyggelighet (siste ordet var ironisk, men mener det litt også). Jesu fødsel og inkarnasjonen er felles kristent innhold, det hat ingen ting m nasjonale symboler å gjøre. Anonymkode: f9133...71e Men så er ikke julen en kristen tradisjon heller. Jesus fødselsdag ble bestemt av kirkemøtet i Nikea. Det er de kristne som har stjålet julen. 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #86 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei jeg har ikke flagg på juletreet. Fordi jeg synes det er stygt og jeg trenger heldigvis ikke gjøre alt som de gjorde for 80 år siden. Det er mye vi gjør annerledes i dag som for eksempel at vi ikke slår barna våre selv om det var vanlig før i tiden. Det går fint an å gjøre ting annerledes i 2025 enn hva de gjorde i 1945 og faktisk ha en koselig jul og julepynt. For meg har norske flagg ingenting på et juletre å gjøre. Ikke hadde vi det som barn og ikke ønsker jeg det som voksen. Jeg skjønner at dette fikk en oppsving i etterkrigstiden men under krigen hang de også hakekors på juletreet noe som er en fin påminnelse at ikke alle tradisjoner er levedyktige. Norske flagg og juletre har lite sammenheng i 2025. Anonymkode: 237df...7e0 + 1 godt innlegg. Men tror disse "tradisjon tro" folkene ikke tenker selv at det er mange tradisjoner vi etterlater i fortiden helt naturlig når de har gjort sin nytte. Alle tradisjoner er bra og vi skal gjøre slik vi alltid har gjort det til evig tid. Bare tull selvfølgelig Anonymkode: 1637b...bf0 3 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #87 Skrevet 16 timer siden Minlillelykke skrev (7 timer siden): Vi har det. Men det er jo ikke å få kjøpt lenger. Jeg har iallefall ikke funnet det. Har du søkt etter det på nett da? 👀 Jeg fant med en gang på Nille og Nordli. Anonymkode: 0013b...b73 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #88 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1945 vil ha tilbake juletreet sitt... Anonymkode: 2880c...228 Bruken av norske flagg på juletreet startet på 1800-tallet i Norge , en tid preget av nasjonalromantikk. Skikken ble spesielt sterk fram mot unionsoppløsningen og ble enda mer fremtredende under andre verdenskrig, da norske flagg var en viktig symbolsk pynt. 1800-tallet: Tradisjonen med å pynte juletreet med flagg dukket opp i Norge på 1800-tallet, som et uttrykk for nasjonalromantikken. Rundt unionsoppløsningen: Bruken av flagg på treet ble mer utbredt i perioden fram mot oppløsningen av unionen med Sverige, hvor norske flagg (og "sildesalaten") ble brukt. Rundt 1900: Flagg med det rene, norske flagget ble vanlig rundt 1900, til tross for at unionens flagg fortsatt var det offisielle. Andre verdenskrig (1940-1945): Flagg på juletreet ble spesielt viktig under krigen, og det ble pyntet med norske flagg i en grad som aldri før. "Sildesalaten": Tidligere ble også flagg fra forskjellige nasjoner, kalt "sildesalaten", brukt på treet for å vise omtanke for alle folk. Anonymkode: 0013b...b73 1
Svett.svele Skrevet 15 timer siden #89 Skrevet 15 timer siden Er vokst opp med norske flagg på treet og mamma pynter med det enda. En venninne av meg har dansk far, så de har danske og norske flagg på treet. Jeg tenker at det er smak og behag som med all pynt 😊 1 1 1
Thyra Skrevet 15 timer siden #90 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men vi har ikke juletre pga Jesus? Juletre kom før Jesus, nærmere bestemt 647 år FØR kristus var den første nedskrivingen man har funnet om juletre. Anonymkode: efac4...cc9 Trodde juletre kom på 1600- eller 1700-tallet en gang? 1
Natttåke Skrevet 15 timer siden #91 Skrevet 15 timer siden Thyra skrev (1 minutt siden): Trodde juletre kom på 1600- eller 1700-tallet en gang? Juletrær slik vi kjenner dem er en tysk tradisjon som starta omlag 1500. I Norge rundt 1820. 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #92 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Forandrer ikke at 1 av 3 bruker flagg, altså majoriteten gjør det ikke. Det er aldri blitt hevdet at ingen bruker det men at majoriteten av befolkningen ikke bruker flagg altså er det vanligere å ikke bruke flagg enn hva det er vanlig. Anonymkode: 1637b...bf0 Beklager, det var egentlig ment som svar til innlegg nr 19, en som mente det ikke var i salg lenger 😊 Tydeligvis hadde jeg ikke fått trykket på sitatknappen. Anonymkode: f0070...5b0
Thyra Skrevet 15 timer siden #93 Skrevet 15 timer siden skreppamedleppa skrev (2 timer siden): Da må jeg nesten svare deg på samme måte som jeg svarte noen som kritisere meg for å bruke lilla farger i adventstiden "Tradisjonene har forandret seg tja, noen tradisjoner som du er oppvokst med tar du med deg videre fordi du setter pris på de, fordi du har gode minner til de og fordi symbolene/handlingene betyr noe for deg. Andre tradisjoner velger du vekk fordi de betyr mindre for deg personlig. Jeg har også byttet ut noe til fordel for noe annet (ikke fordi noe er mote men fordi det ikke betyr så mye for meg som det gjorde for min far/mor eller resten av Norge) men det med lilla i adventstiden er en tradisjon som betyr mye for meg (og andre)." Tidene forandrer seg og det å holde fast på tradisjoner bare fordi...... er like tåpelig i min bok som å forandre tradisjoner bare fordi..... Om du tenker deg litt om så gjør du ting annerledes enn dine forfedre fordi tiden står ikke stille og måten vi gjør ting på i samfunnet forandrer seg enten en vil eller ei. Jeg har tatt med meg noen tradisjoner (som f.eks å bruke lilla I adventstiden) men sløyfer lett andre tradisjoner som å bruke flagg, glitter og topstjerne på juletreet. Fordi jeg personlig synes det ikke er fint, det betyr mindre for meg, jeg sitter ikke pris på den tradisjonen sluk mine forfedre gjorde. Det er ingen som har sagt at du skal forandre på dine tradisjoner, men du må også erkjenne at andre følger og lager sine egne tradisjoner som ikke samsvarer med dine. Vi lever i et valgfritt land tross alt. Bruker du noe annet i toppen da? Ellers vil det vel se litt tomt ut? 1
Brunello Skrevet 15 timer siden #94 Skrevet 15 timer siden Hva som er vanlig å ha er noe helt annet enn det man ser hos influensere og i interiørblader. Jeg tror det er en ganske liten del av befolkningen som har julepynt i eksempelvis bare sølv eller bare gull eller noe annet fjas influenserne synes er in. De fleste andre har variert julepynt de har spart opp i løpet av livet. Det vil for mange si diverse kjøpt og noe laget av egne barn. Herunder også norske flagg. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #95 Skrevet 15 timer siden Brunello skrev (4 minutter siden): Hva som er vanlig å ha er noe helt annet enn det man ser hos influensere og i interiørblader. Jeg tror det er en ganske liten del av befolkningen som har julepynt i eksempelvis bare sølv eller bare gull eller noe annet fjas influenserne synes er in. De fleste andre har variert julepynt de har spart opp i løpet av livet. Det vil for mange si diverse kjøpt og noe laget av egne barn. Herunder også norske flagg. Enig. Min mor har fremdeles noen slitte julehjerter vi flettet på barneskolen på 80-tallet. Disse henges trofast opp hvert år. Anonymkode: f0070...5b0 2 1
skreppamedleppa Skrevet 15 timer siden #96 Skrevet 15 timer siden Thyra skrev (5 minutter siden): Bruker du noe annet i toppen da? Ellers vil det vel se litt tomt ut? Spir er helt vanlig å bruke f.eks og kan kjøpes mange plasse og har mange ulike former Men jeg har flamingoer I dag kan en bruke hva som helst av det en ønsker, så det er ikke slik at det er stjerne eller ingenting. Det er mange veier til rom og mange måter å pynte juletreet heldigvis. 2
Minlillelykke Skrevet 14 timer siden #97 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du søkt etter det på nett da? 👀 Jeg fant med en gang på Nille og Nordli. Anonymkode: 0013b...b73 Nei, det har ikke vært relevant da vi har flagg. Men jeg har ikke sett når jeg har vært ute å kikket her jeg bor. Mulig deg finnes på både nille og nordli.
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #98 Skrevet 14 timer siden Thyra skrev (1 time siden): Bruker du noe annet i toppen da? Ellers vil det vel se litt tomt ut? Det er da helt vanlig å ha spir i toppen, var du ikke klar over det? Anonymkode: 510c5...43b 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #99 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vokst opp med det, men synes ikke det er noe fint. Er troende, og synes blandingen av nasjonalisme og kristendom er noe herk og en vederstyggelighet (siste ordet var ironisk, men mener det litt også). Jesu fødsel og inkarnasjonen er felles kristent innhold, det hat ingen ting m nasjonale symboler å gjøre. Anonymkode: f9133...71e Mange av oss er ikke religiøse og feirer julablot. Anonymkode: 2f74d...047
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #100 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): De færreste i dag har det, heldigvis. Anonymkode: 1637b...bf0 Krigen og nazistene skal vi aldri glemme, derfor flagg på treet. Anonymkode: 2f74d...047 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå