Gå til innhold

Er det ikke vanlig med norske flagg på juletreet lenger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skjønner jeg godt 🥰

Anonymkode: 90dfa...d87

Har liksom ikke tenkt på verdien av dem annet enn personlig, så takker for infoen :)

Anonymkode: ee717...b78

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid flagg på juletreet. Er 46 år. 

Anonymkode: 54516...063

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine besteforeldre hadde, mor ville absolutt ikke har - er vel en kombinasjon av det estetiske og kanskje også litt symbolsk - julefeiringen er jo mer universell enn nasjonal, i alle fall. Antar at de norske flaggene kom etter unionsoppløsningen og fikk et oppsving etter krigen. 

Anonymkode: b9c01...303

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har aldri hatt norske flagg på juletreet. Heller ikke noen lengre ut i familien min. Var ikke klar over at det var sett på som vanlig å ha flagg på treet til nå egentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg har ikke flagg på juletreet. Fordi jeg synes det er stygt og jeg trenger heldigvis ikke gjøre alt som de gjorde for 80 år siden. Det er mye vi gjør annerledes i dag som for eksempel at vi ikke slår barna våre selv om det var vanlig før i tiden. Det går fint an å gjøre ting annerledes i 2025 enn hva de gjorde i 1945 og faktisk ha en koselig jul og julepynt. For meg har norske flagg ingenting på et juletre å gjøre. Ikke hadde vi det som barn og ikke ønsker jeg det som voksen. Jeg skjønner at dette fikk en oppsving i etterkrigstiden men under krigen hang de også hakekors på juletreet noe som er en fin påminnelse at ikke alle tradisjoner er levedyktige. Norske flagg og juletre har lite sammenheng i 2025.

Anonymkode: 237df...7e0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Så koselig å lese at mange fortsatt bruker flagg i treet ❤️ 

Har sett at mange i Sverige og Danmark som også bruker det, veldig flott og høytidelig. 

"Du grønne, glitrende tre, goddag
Velkommen du som vi ser så gjerne
Med julelys og med norske flagg
Og høyt i toppen den blanke stjerne"

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med danske flagg på juletreet. Både mamma og pappa kommer fra Danmark. Jeg har ikke flagg på treet nå i voksen alder. 

Anonymkode: 75a54...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Både meg og mine søsken, og flere venner, har fremdeles flagg på treet. Vi er født på 70-80-tallet. Niesene mine også, og de er født sent på 90-tallet/ tidlig 2000. Jeg kjenner også flere som ikke har, men ikke tenkt så mye over det - det handler kanskje mer om familietradisjon enn mote? 

Anonymkode: f0070...5b0

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei jeg har ikke flagg på juletreet. Fordi jeg synes det er stygt og jeg trenger heldigvis ikke gjøre alt som de gjorde for 80 år siden. Det er mye vi gjør annerledes i dag som for eksempel at vi ikke slår barna våre selv om det var vanlig før i tiden. Det går fint an å gjøre ting annerledes i 2025 enn hva de gjorde i 1945 og faktisk ha en koselig jul og julepynt. For meg har norske flagg ingenting på et juletre å gjøre. Ikke hadde vi det som barn og ikke ønsker jeg det som voksen. Jeg skjønner at dette fikk en oppsving i etterkrigstiden men under krigen hang de også hakekors på juletreet noe som er en fin påminnelse at ikke alle tradisjoner er levedyktige. Norske flagg og juletre har lite sammenheng i 2025.

Det var dagens! Norske flagg er lik nazisme?

Anonymkode: bf754...bfe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er litt toppen av narsissisme for min del. Grunnen til at vi feirer julen er Jesus og kristendommen 

Anonymkode: 1637b...bf0

Det er feil. Vi feirer julablot. Ribbe, granbar, lys i mørket og overflod midtvinters – alt dette er eldre enn kristendommen. Jesus kom inn senere; blotet sto her allerede.

Anonymkode: 2f74d...047

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var dagens! Norske flagg er lik nazisme?

Anonymkode: bf754...bfe

Hvor skrev jeg det? Merkelig konklusjon, les innlegget mitt engang til og prøv med andre briller

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja grunnen til at vi feirer jul, hadde vi feiret jol hadde vi ofret svin til gudene og feiret på en annen måte. Jul slik vi feirer den i dag er kristen, med adventstjerne og stjerne i toppen av treet og en rekke andre kristne symboler. 

Jul slik vi feirer den i dag er også full av førkristne symboler. Vi pynter med halmbukker, bruker rødt som julefarge, setter ut grøt til fjøsnissen, synger julesanger om ham, spiser marsipangriser, ribbe og hodesylte og grisehodet med eplet er fortsatt et julesymbol. Vi har en moderne nisse som er halvveis fjøsnissen, vi gir hverandre gaver, feirer med store mengder lys, henger opp fuglenek, fråtser i mat, feirer en Lucia som er halvveis den norrøne vetten Lussi og skal fremdeles ikke jobbe på julaften, og om det er nødvendig likevel skal man i hvert fall gjøre det unna på formiddagen. Til og med selve navnet på høytiden er norrøn, og det er også frasen god/gledelig jul. 

Julen vi feirer i dag er ikke kristen og heller ikke som i norrøn tid. Den er en blanding. Og for noen er kristendommen viktigere enn for andre og da blir deres jul mer preget av det. For andre er den kristne delen av jula nærmest begrenset til stjerna i toppen av treet og de kristne julesangene som spilles på radio. 

Anonymkode: b293b...b97

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det når jeg var barn , aldri hatt det i voksen alder . 

Anonymkode: 11ea4...34f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jul slik vi feirer den i dag er også full av førkristne symboler. Vi pynter med halmbukker, bruker rødt som julefarge, setter ut grøt til fjøsnissen, synger julesanger om ham, spiser marsipangriser, ribbe og hodesylte og grisehodet med eplet er fortsatt et julesymbol. Vi har en moderne nisse som er halvveis fjøsnissen, vi gir hverandre gaver, feirer med store mengder lys, henger opp fuglenek, fråtser i mat, feirer en Lucia som er halvveis den norrøne vetten Lussi og skal fremdeles ikke jobbe på julaften, og om det er nødvendig likevel skal man i hvert fall gjøre det unna på formiddagen. Til og med selve navnet på høytiden er norrøn, og det er også frasen god/gledelig jul. 

Julen vi feirer i dag er ikke kristen og heller ikke som i norrøn tid. Den er en blanding. Og for noen er kristendommen viktigere enn for andre og da blir deres jul mer preget av det. For andre er den kristne delen av jula nærmest begrenset til stjerna i toppen av treet og de kristne julesangene som spilles på radio. 

Men ingenting av dette handler om å feire nordmenn og Norge. Flagget vårt har ingenting med verken den kristne eller den hedenske julen å gjøre. 17. mai hvor det norske flagget blir brukt som pynt er en annen dato. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men ingenting av dette handler om å feire nordmenn og Norge. Flagget vårt har ingenting med verken den kristne eller den hedenske julen å gjøre. 17. mai hvor det norske flagget blir brukt som pynt er en annen dato. 

Hvis du hadde lest hva jeg svarte på hadde du sett det handlet om at julen er full av kristne symboler og ikke norrøne. Hvilket er totalt feil. 

Skrevet

Mine besteforeldre hadde alltid norske flagg på treet og mine foreldre hadde det i oppveksten helt til mor ville ha "penere" tre med pynt i de rette fargene 😅

Jeg bruker ikke flagg på treet - men jeg forbinder det med noe varmt, hyggelig og høytidelig. Kanskje jeg tar det i bruk igjen en dag.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med å skjønne hva flagg har med juletre og jula å gjøre. Er heller ikke vokst opp med det på 80/90-talm. 

Anonymkode: 59a4e...5a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med å skjønne hva flagg har med juletre og jula å gjøre. Er heller ikke vokst opp med det på 80/90-talm. 

Anonymkode: 59a4e...5a5

Du har ikke opplevd krigen.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du hadde lest hva jeg svarte på hadde du sett det handlet om at julen er full av kristne symboler og ikke norrøne. Hvilket er totalt feil. 

Julen er full av kristne symboler.

julestjernen som minner om Betlehemsstjerna, 

Juletre lyset som representerer Jesus som verdens lys. 

"Engler daler ned i sjul" Engler som Guds budbringere.

Halmfigurer-halmen i krybben

Røde hjerter- Guds kjærlighet 

Fugler som mange liker å pynte treet med har også en kristen betydning.

Men igjen uavhengig av kristen retorikk eller hedensk. Norske flagg har ingenting med noen av disse å gjøre.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har ikke opplevd krigen.

De færreste i dag har det, heldigvis.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...