AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #21 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er helt vanlig å ha. Anonymkode: fa7dd...c13 Det var, det er ikke lengre. Flesteparten av nordmenn har ikke det. Anonymkode: 1637b...bf0 1 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #22 Skrevet 15 timer siden Vi har ikke flagg, men har perler Ser ikke det ofte i dag heller, men jeg vokste opp med det. Vokste ikke opp med flagg på treet. Anonymkode: efac4...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #23 Skrevet 15 timer siden Jeg kuttet flagg ut da jeg sluttet å være stolt over å være norsk. Anonymkode: 69aab...3c3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #24 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det var, det er ikke lengre. Flesteparten av nordmenn har ikke det. Anonymkode: 1637b...bf0 Å dette går du rundt og vet? Anonymkode: 69aab...3c3 4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #25 Skrevet 15 timer siden Det er litt toppen av narsissisme for min del. Grunnen til at vi feirer julen er Jesus og kristendommen og likevel så skal vi pynte juletreet med norske flagg fordi vi er stolt av å være norsk. Når selv juletreet må bære preg av at du er stolt av være norsk så blir det litt for mye for meg. Nei jeg pynter ikke med norske flagg. Jeg kan skjønne hvor det kommer fra (etterkrigstiden og at det betydde noe da) men nå synes jeg bare det det blir feil. Anonymkode: 1637b...bf0 1 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #26 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var, det er ikke lengre. Flesteparten av nordmenn har ikke det. Anonymkode: 1637b...bf0 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å dette går du rundt og vet? Anonymkode: 69aab...3c3 Flesteparten av norske juletre har ikke flagg på seg. Ifølge en undersøkelse har én av tre nordmenn flagg på juletreet sitt. Den nasjonale pynten ble spesielt vanlig etter andre verdenskrig for å styrke nasjonalfølelsen, selv om tradisjonen har røtter lengre tilbake. En betydelig minoritet: Én av tre nordmenn pynter juletreet med flagg, noe som gjør det til en populær, men ikke dominerende, tradisjon. Den undersøkelsen ble gjort i 2011, siden den gang har plasttre blitt mer vanlig og vi pynter tidligere en før så at tradisjoner er i endring er det ingen tvil om. Det er nok ikke blitt flere som pynter med flagg, helst færre så nei flesteparten av nordmenn har ikke flagg på juletreet https://www.oa.no/nyheter/flagg-pa-juletreet/s/1-81-5844547 Anonymkode: 510c5...43b 4
DesmondMiles Skrevet 14 timer siden #27 Skrevet 14 timer siden Hvorfor har det noe å si hva som er "vanlig"? Det er jo ingen som har det helt likt hjemme uansett. Det viktigste er hva du selv ønsker. 3 2
SPOCA Skrevet 14 timer siden #28 Skrevet 14 timer siden Flagg hører med, så vi har alltid flagg på treet. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #29 Skrevet 14 timer siden Jeg er vokst opp med flagg på treet, men har aldri pyntet eget tre med det. Forbinder ikke flagg med jul og synes ikke det er spesielt pent. Har ikke glitter på treet heller. Anonymkode: 2d56a...2fe 3 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #30 Skrevet 14 timer siden Bruker ikke flagg på treet her selv, Men mine foreldre og besteforeldre gjør det. Anonymkode: 452c7...c0e 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #31 Skrevet 13 timer siden Får man kjøpt flagg lengre? Har ikke funnet det, og har heller ikke flagg på treet. Vokste opp med flagg hjemme og hos besteforeldre. Nå har flaggene i barndomshjemmet usset seg, og ingen har funnet noen nye. Anonymkode: ba616...51f
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #32 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er litt toppen av narsissisme for min del. Grunnen til at vi feirer julen er Jesus og kristendommen og likevel så skal vi pynte juletreet med norske flagg fordi vi er stolt av å være norsk. Når selv juletreet må bære preg av at du er stolt av være norsk så blir det litt for mye for meg. Nei jeg pynter ikke med norske flagg. Jeg kan skjønne hvor det kommer fra (etterkrigstiden og at det betydde noe da) men nå synes jeg bare det det blir feil. Anonymkode: 1637b...bf0 Men vi har ikke juletre pga Jesus? Juletre kom før Jesus, nærmere bestemt 647 år FØR kristus var den første nedskrivingen man har funnet om juletre. Anonymkode: efac4...cc9 1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #33 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Får man kjøpt flagg lengre? Har ikke funnet det, og har heller ikke flagg på treet. Vokste opp med flagg hjemme og hos besteforeldre. Nå har flaggene i barndomshjemmet usset seg, og ingen har funnet noen nye. Anonymkode: ba616...51f https://www.norli.no/gaver-interior-og-reise/sesong-og-anledning/jul/juletrepynt-flagg-10stk-2m-hyssing?gad_source=1&gad_campaignid=17417677438&gclid=Cj0KCQiAoZDJBhC0ARIsAERP-F-oRtQfAg3bMTvVzy0zHhe7X8c7FXqfTXVuOC1KvU9757kF3UPruWsaAgQ5EALw_wcB Anonymkode: e0ff3...339
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #34 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Får man kjøpt flagg lengre? Har ikke funnet det, og har heller ikke flagg på treet. Vokste opp med flagg hjemme og hos besteforeldre. Nå har flaggene i barndomshjemmet usset seg, og ingen har funnet noen nye. Anonymkode: ba616...51f https://www.gamletrehus.no/produkt/historisk-julepynt/glitter-vatt-og-papirpynt/historisk-julepynt-flagglenke-2-x-2-m https://www.europris.no/p-norsk-papirflagg-2-7-m-remse-for-juletre-179372 Anonymkode: e0ff3...339
DesmondMiles Skrevet 12 timer siden #35 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grunnen til at vi feirer julen er Jesus og kristendommen Haha nei. Vi har feiret jól og liknende i førkristen tid på den skandinaviske halvøy. I andre kulturer på det europeiske kontinentet har de også feiret rundt den tiden vi feirer jul i dag. Kristendommen bare dro på den gamle feiringen en ny drakt. Du må huske at Norge ble kristnet med sverd, altså med tvang. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #36 Skrevet 12 timer siden DesmondMiles skrev (15 minutter siden): Haha nei. Vi har feiret jól og liknende i førkristen tid på den skandinaviske halvøy. I andre kulturer på det europeiske kontinentet har de også feiret rundt den tiden vi feirer jul i dag. Kristendommen bare dro på den gamle feiringen en ny drakt. Du må huske at Norge ble kristnet med sverd, altså med tvang. Ja grunnen til at vi feirer jul, hadde vi feiret jol hadde vi ofret svin til gudene og feiret på en annen måte. Jul slik vi feirer den i dag er kristen, med adventstjerne og stjerne i toppen av treet og en rekke andre kristne symboler. Feirer vi Norge med flagg og stoltheten av at vi er nordmenn og bor i Norge så er en annen dato enn julaften. Den heter 17. mai Anonymkode: 1637b...bf0
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #37 Skrevet 12 timer siden Vi har det Men er fullt klar over at det ikke er "in" lenger og mange dropper det. Synes det er noe lunt og nostalgisk over det jeg da. Anonymkode: 478b7...ed5 1 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #38 Skrevet 12 timer siden Jeg skal ha det i år. Synes det er veldig pent. Klassisk. Anonymkode: 86e40...671 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #39 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var, det er ikke lengre. Flesteparten av nordmenn har ikke det. Anonymkode: 1637b...bf0 Hva slags statistikk har du på det? Anonymkode: fa7dd...c13
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #40 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva slags statistikk har du på det? Anonymkode: fa7dd...c13 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Flesteparten av norske juletre har ikke flagg på seg. Ifølge en undersøkelse har én av tre nordmenn flagg på juletreet sitt. Den nasjonale pynten ble spesielt vanlig etter andre verdenskrig for å styrke nasjonalfølelsen, selv om tradisjonen har røtter lengre tilbake. En betydelig minoritet: Én av tre nordmenn pynter juletreet med flagg, noe som gjør det til en populær, men ikke dominerende, tradisjon. Den undersøkelsen ble gjort i 2011, siden den gang har plasttre blitt mer vanlig og vi pynter tidligere en før så at tradisjoner er i endring er det ingen tvil om. Det er nok ikke blitt flere som pynter med flagg, helst færre så nei flesteparten av nordmenn har ikke flagg på juletreet https://www.oa.no/nyheter/flagg-pa-juletreet/s/1-81-5844547 Anonymkode: 510c5...43b Anonymkode: 1637b...bf0 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå