piggrokken Skrevet 9 timer siden #41 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 23.33): Hva er greia med «Generasjon Z» ? Opplever stadig vekk at større tenåringer og unge voksne - Ikke svarer når de blir snakket til - Ikke svarer på spørsmål - Ikke svarer på komplimenter - Ikke svarer på telefon ( i jobbsammenheng ) kun på SMS og chat. - Ikke sier mer enn absolutt mest nødvendig, hvis de sier noe som helst, i kundeservice-jobber. Er det flere som opplever dette? Hva gjør dere som er foreldre til «Gen Z» ? Hvordan klarer dere å kommunisere med de? Når de jobber i butikk eller på kafé og ikke svarer så synes jeg det er vanskelig å forstå om de har oppfattet spørsmålet/bestillingen, når de ikke sier noe som helst. Ender ofte opp med å gjenta meg selv. Da kan de bare gi et nikk, eller si «jeg hørte deg». På Halloween traff jeg mange jenter/unge kvinner som hadde gjort seg flid med sminke, hår og kostyme. Sa «Så fint kostyme!» eller «Så fine dere er!». Fikk null reaksjon. Har gitt jenter/unge kvinner kompliment for nydelige strikkede gensere / kofter, eller for noen utrolig flotte og avanserte fletter i håret. Null reaksjon. Ikke et smil. Ikke et takk. Ingenting. Bare stirring og blunking. Satt på toget i dag. To tenåringsjenter steg på. Etter en stund kommer konduktøren og spør «Nye passasjerer fra Ski?» De sa ingenting. Konduktøren ble synlig irritert da han ikke fikk blikkontakt med de. Konduktøren spurte «Har dere kjøpt billett eller skal dere kjøpe billett?» Tenåringene bare stirret ned i skjermene sine. Konduktøren sa «Haaallo?» Den ene tenåringen svarte surt at hun holdt på å kjøpe billett. Det gikk ikke å kjøpe billett, siden toget var forsinket og allerede hadde gått fra stasjonen. Den ene tenåringen endte opp med å betale for lite for billetten, kjøpte billett fra neste stasjon, men sa ingenting om det. Det gjorde konduktøren enda mer irritert. Så skulle tenåringsjenta prøve å kjøpe enda en billett, for sin venninne. Da var konduktøren ganske amper og sa at den andre tenåringen heller fikk kjøpe billett av ham. Konduktøren spurte hvilken billettype hun skulle ha. Tenåringene bare stirret på ham, uten å si noe. Hvilken billettype kjøpte du? Spurte kondoktøren til tenåringen som hadde kjøpt billett. «Til Skøyen?» Svarte tenåringen. Konduktøren ble veldig oppgitt og gjentok spørsmålet. Tenåringene bare blunket og så på hverandre. Da spurte jeg de «Er dere studenter? Er dere i militæret?» for å prøve å hjelpe til. «Nei…?» sa de i kor. Kondoktøren måtte beherske seg og spurte «Skal du kjøpe en vanlig voksenbillett?» Tenåringen sa «Nei?» Konduktøren fikk etter mye om og men dratt det ut av tenåringene at de var 17 år og derfor skulle ha en barnebillett. Opplever stadig vekk å overhøre eller havne i lignende situasjoner. Har ikke opplevd at dette har vært normalt for tenåringer/unge voksne tidligere? Anonymkode: 709d4...332 "Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere" Dette er ikke mine ord, Aristoteles sa dette for 2500 år siden.
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #42 Skrevet 9 timer siden Jobber med ungdom og de prater masse til meg ihvertfall, men jeg er nok litt laidback type som de raskt føler seg trygg på. Anonymkode: 768ad...659
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #43 Skrevet 9 timer siden Haha. Har sett dem blikkene noen ganger. Virker som dem prøver å scanne deg på en måte, eller at dem ser deg som en video som dem prøver å scrolle vekk. Anonymkode: 4f6da...140 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #44 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jobber med ungdom mellom 15 og 24, og har en sønn på 20. Så synes jeg har et relativt greit kunnskapsgrunnlag for å mene noe om ungdom. Jeg er uenig, jeg synes dagens ungdom er reflektert - langt mer enn alderen skulle tilsi, høflig og ikke minst imøtekommende. Å få opprettet kommunikasjonlinje via telefon kan være utfordrende, men sendes det sms først om hvem jeg er så svarer de neste gang jeg ribger eller med en sms. Anonymkode: 42899...eae De er hyggelige og imøtekommende mot deg fordi de har et godt forhold til deg eller allerede kjenner deg, eller fordi det er til deres fordel å være høflige. Det betyr IKKE at de er høflige og imøtekommende overfor totalt ukjente. Anonymkode: 41ac6...85b 2
Seff Skrevet 9 timer siden #45 Skrevet 9 timer siden piggrokken skrev (42 minutter siden): "Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere" Dette er ikke mine ord, Aristoteles sa dette for 2500 år siden. Nei. Han gjorde ikke det. Det eksisterer en myte om at Sokrates sa dette, men det er faktisk heller ikke sant. Historien oppsto tidlig på 1900-tallet. 1
piggrokken Skrevet 8 timer siden #46 Skrevet 8 timer siden Seff skrev (8 minutter siden): Nei. Han gjorde ikke det. Det eksisterer en myte om at Sokrates sa dette, men det er faktisk heller ikke sant. Historien oppsto tidlig på 1900-tallet. Da lærte jeg noe nytt idag, men om det oppsto for 100 år siden, er ikke dette akkurat noe nytt uansett. Alle generasjoner har klagd på den nye.
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #47 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 15.40): Helt enig. De unge i dag er høfligere og mer reflekterte enn tidligere generasjoner. Anonymkode: f6a55...408 Dagens! 😂 Anonymkode: 3a4fc...f7d
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #48 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 15.40): Helt enig. De unge i dag er høfligere og mer reflekterte enn tidligere generasjoner. Anonymkode: f6a55...408 Du mener den generasjonen som kaster granater i Oslo sentrum og skyter mot leiligheter...? Anonymkode: fc6e1...01d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå