AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:52 #21 Skrevet mandag kl. 14:52 Vi har 3 z-er i alder fra 20 til 28. De fungerer absolutt. Vi har alt fra studenter til de som er ferdig utdannet og i jobb. Hyggelige, flinke unge mennesker. Men det var noen år rundt 14-17,18 de ikke fungerte like greit og hadde sånne ungdomsfakter, noen av dem... men det gir seg det også. Jeg har stor tro på z generasjonen. Det ser ut til å bli en veldig bra gjeng. De må bare få prøve seg. De som kommer etter derimot... Alpha. Det er vel der alle de kriminelle er, absolutt alle har diagnose og som sjelden har fått høre "Nei!". Så der er jeg faktisk litt skeptisk. Anonymkode: fe849...814 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:01 #22 Skrevet mandag kl. 15:01 Jeg er en millennial mom som kommuniserer godt med både min gen z sønn og min gen alpha datter - null problem. Vennene deres er som oftest også greie å kommunisere med, så jeg har levd i den troen at jeg kommuniserer greit med alle. Lote visste jeg... Var nylig på et stand-up show alene, hadde sitteplass klemt inn mellom en vegg og ei gen z jentegjen (20+). Jeg beklager så mye at de må reise seg for meg, og sier at jeg ikke visste at sitteplassen skulle være slik inneklemt langs en vegg. Ingen respons. Så tenker jeg "siden dette er et stand-up show, så må de jo ha NOE humor, og hun vi skal se er jo på min alder". Så jeg sier i en humoristisk tone "ja ja, dere får være min venninnegjeng i kveld dere, da". Null respons. Ikke en mine. Niks, nada, zero. Sååå... Da sitter jeg inneklemt langs en humørløs gen z jentegjeng og en vegg på et stand-up-show og ler meg ihjel i 90 minutter uten at de ikke trekker på smilebåndet én gang. Jeg fatter det ikke. Bortkastet penger eller? Anonymkode: 5dde6...d2c 1 8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:20 #23 Skrevet mandag kl. 15:20 Jeg tror ikke det er så svart-hvitt, men det er ikke til å unngå at noen er svært borte i sin egen verden. Jeg opplever generasjon z som begge deler, men de fleste ligger på midten av skalaen. Men det er ikke til å fornekte at kommunikasjon må læres. Og det starter tidlig, og det er foreldrenes jobb. jeg ser på vgs at veldig mange ikke lærer seg å ta valg, og stå for konsekvensene det har. Man må lære å feile og ta riktige valg. Dette rundt bare absurde ting. Det kommer til ett punkt hvor foreldrene ikke lengre holder barna i henda. Da rakner verden for veldig mange. Men det er mange foreldre som gir god oppdragelse og dessverre noen som ikke gir oppdragelse. Men alt i alt er veldig mange gen z ordentlige og høflige mennesker. Anonymkode: 3fc65...704 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:26 #24 Skrevet mandag kl. 15:26 Mine svarer som normalt, vennene deres også, kjenner ikke igjen beskrivelsen. Tenåringer er generelt ikke pratesalig med oss gæmliser, det går over. Anonymkode: 98f2d...61c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:56 #25 Skrevet mandag kl. 15:56 Kjenner ikke igjen den beskrivelsen Anonymkode: bbe4e...f17 1
Nowayback Skrevet mandag kl. 21:39 #26 Skrevet mandag kl. 21:39 Ikke så mye annerledes med de voksne. Handler mer om tiden vi lever i. Voksne går like mye nesa nedi mobilen som de yngre.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:21 #27 Skrevet mandag kl. 22:21 Heisann1234 skrev (13 timer siden): Gen Z stare er et fenomen tydeligvis, opplever det samme med mange av de jeg møter gjennom jobben, lærlinger og etc. Dette stemmer! Så mange ungdommer i dag, særlig jenter, går rundt med dette totalt blanke, utrykksløse ansiktet og øynene. Ingen følelser, ingen utstråling eller smil. Bare fullstendig tomt: 😳😳😳 Aner ikke hvordan de får til å frosse trynet på den måten 😂 Anonymkode: 4fdf7...4a6 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:29 #28 Skrevet mandag kl. 22:29 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da sitter jeg inneklemt langs en humørløs gen z jentegjeng og en vegg på et stand-up-show og ler meg ihjel i 90 minutter uten at de ikke trekker på smilebåndet én gang. Jeg fatter det ikke. Bortkastet penger eller? Stemmer dette også! Null humor eller respons. Jeg har opplevd det samme på fotballkamper. Ingen jubel når det ble mål, bare blank urørlig stirring. Fy søren så trist framtida blir hvis dette er de som skal overta! Da får de se på videoer av oss tidligere generasjoner som faktisk nøt sport, latter og humor i livet vårt, og sitte der og stirre tomt 😂🥂 Anonymkode: 4fdf7...4a6 1 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:23 #29 Skrevet mandag kl. 23:23 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Stemmer dette også! Null humor eller respons. Jeg har opplevd det samme på fotballkamper. Ingen jubel når det ble mål, bare blank urørlig stirring. Fy søren så trist framtida blir hvis dette er de som skal overta! Da får de se på videoer av oss tidligere generasjoner som faktisk nøt sport, latter og humor i livet vårt, og sitte der og stirre tomt 😂🥂 Anonymkode: 4fdf7...4a6 Skremmende! Anonymkode: 92aa9...7fc 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:32 #30 Skrevet i går, 08:32 Jeg skjønner ikke hvordan de klarer å se så blanke ut, men dette er en ting gen z gjør i mange land. Anonymkode: 4fdf7...4a6
AnonymBruker Skrevet i går, 08:40 #31 Skrevet i går, 08:40 AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 23.46): Det er helt vanlig at tenåringer ikke er keen på å snakke med «gamlinger». Det er ikke et generasjonsproblem. Anonymkode: 5322f...914 Jo. Denne generasjonen er mye mer avmålt. Anonymkode: 64933...469 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #32 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jo. Denne generasjonen er mye mer avmålt. Anonymkode: 64933...469 Tror de ble ødelagt av pandemi-restriksjonene. Anonymkode: 18811...b35
Seff Skrevet 11 timer siden #33 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 23.46): Det er helt vanlig at tenåringer ikke er keen på å snakke med «gamlinger». Det er ikke et generasjonsproblem. Anonymkode: 5322f...914 En ting er å innlede en samtale bare for å prate, men når man blir spurt av konduktør om billett eller sjef/kollega angående arbeidsoppgaver, er det normalt å svare, og det er tenåringer gamle nok til å forstå. 2 3
Seff Skrevet 11 timer siden #34 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 15.11): Hadde jeg vært konduktør, så hadde jeg begynt på bota og sagt de måtte av på neste stasjon. Enten må de svare eller gå av. Holdt på å klikke i vinkel selv, skulle kjøpe en lap top brukt. Visste ikke at hun var 17. Sa jeg skulke til byen der hun var, og sa jeg kunne hente fredag. Hun sier ja, det er fint. Jeg: hvor skal vi møtes? Hun: hjemme Jeg : hva er adressen? Hun : stille et halvt døgn, vi kan møtes ved middag Jeg: hva er adressen og hvor mye er klokken når du spiser middag? Hun: svarer ikke. Jeg: hei , jeg skal snart reise, og hvis jeg ikke kan få en adresse, tid eller et annet møtested, så kan jeg ikke kjøpe. For det er lenge til jeg skal dit igjen. Hun: jeg kan møte deg i morgen hos bestemoren min. Jeg: hvor bor bestemoren din? Hun: der du bor Jeg : kommunen er stor, så jeg må vite adresse hos bestemoren din, hvis jeg skal hente. Osv osv. Det var 3 dager komunikasjon, for å si hvor vi skulle møtes. Etc. Det ble en bensinstasjon i min hjemkommune, 30 minuttwe fra der jeg bodde. Så nå hvis det ikke går an å svare på tid og møtested innen et par meldinger, skriver jeg at jeg ikke er interessert i varen alikevel. Det der er å kaste bort min tid. Og ikke noe jeg gidder , ialllefall. Det kokte inni meg til tider de 3 dagene. Og jeg ser ikke hvorfor jeg skal påføres slik frustrasjon for et brukt kjøp. Leste opp komunikasjonen til noen. Og de ble helt sjokkert, over hvor tafatt og avstumpet det går an å bli. Jeg er ikke synsk iallefall Anonymkode: 05faa...b3d Akkurat det tror jeg ikke har med alder å gjøre, har opplevd lignende med godt voksne folk på finn. 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #35 Skrevet 11 timer siden Seff skrev (6 minutter siden): Akkurat det tror jeg ikke har med alder å gjøre, har opplevd lignende med godt voksne folk på finn. Ja, dette er nok et lav IQ-problem. Ikke så mye med alder å gjøre (med mindre de er sånn 6 år). Akkurat meldt med en mann på 50 som holdt på litt sånn der: konsekvent ikke svarte på spørsmålene jeg stilte ang varen. Anonymkode: 474c2...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #36 Skrevet 11 timer siden Er dette barn av utrykksløse botox fjes? Anonymkode: 05faa...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #37 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror de ble ødelagt av pandemi-restriksjonene. Anonymkode: 18811...b35 Må handle om noe mer enn det. Skjerm og TikTok ødelegger tydeligvis en hjerne i utvikling. Anonymkode: 92aa9...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #38 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg skjønner ikke hvordan de klarer å se så blanke ut, men dette er en ting gen z gjør i mange land. Anonymkode: 4fdf7...4a6 Jeg har lagt merke til at min datter gjør dette noen ganger. Hun er SYV år og det virker som det er en slags måte å respondere på som hun med vilje har øvd inn/sett eldre gjøre. Som oftest er hun snakkesalig, høflig, god til å svare for seg, flink med SAMtaler, nysgjerrig og reflektert. Men så dukker dette blikket opp noen ganger. Det virker som det er flere av de mer "modne" jentene (de som ikke vil leke i sandkassa lenger, men som er fasinert av tenåringsverdenen) som driver med dette. Jeg visste ikke at det var et fenomen med eget navn. Anonymkode: 0595a...51d 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 10 timer siden #39 Skrevet 10 timer siden Folk i generasjon z er nok like forskjellige som i andre generasjoner. Det var ikke alle ungdommene som var sprudlende og snakkesalige da jeg vokste opp på 80-tallet heller.
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #40 Skrevet 10 timer siden Jobber med ungdom mellom 15 og 24, og har en sønn på 20. Så synes jeg har et relativt greit kunnskapsgrunnlag for å mene noe om ungdom. Jeg er uenig, jeg synes dagens ungdom er reflektert - langt mer enn alderen skulle tilsi, høflig og ikke minst imøtekommende. Å få opprettet kommunikasjonlinje via telefon kan være utfordrende, men sendes det sms først om hvem jeg er så svarer de neste gang jeg ribger eller med en sms. Anonymkode: 42899...eae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå