Gå til innhold

Hva er greia med « Gen Z » ? De kommuniserer liksom ikke? Hva gjør dere foreldre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er greia med «Generasjon Z» ?

Opplever stadig vekk at større tenåringer og unge voksne 
- Ikke svarer når de blir snakket til
- Ikke svarer på spørsmål 
- Ikke svarer på komplimenter
- Ikke svarer på telefon ( i jobbsammenheng ) kun på SMS og chat. 
- Ikke sier mer enn absolutt mest nødvendig, hvis de sier noe som helst, i kundeservice-jobber.

Er det flere som opplever dette? 

Hva gjør dere som er foreldre til «Gen Z» ?
Hvordan klarer dere å kommunisere med de?

Når de jobber i butikk eller på kafé og ikke svarer så synes jeg det er vanskelig å forstå om de har oppfattet spørsmålet/bestillingen, når de ikke sier noe som helst.
Ender ofte opp med å gjenta meg selv. Da kan de bare gi et nikk, eller si «jeg hørte deg». 

På Halloween traff jeg mange jenter/unge kvinner som hadde gjort seg flid med sminke, hår og kostyme. 
Sa «Så fint kostyme!» eller «Så fine dere er!». Fikk null reaksjon. 

Har gitt jenter/unge kvinner kompliment for nydelige strikkede gensere / kofter,
eller for noen utrolig flotte og avanserte fletter i håret. 
Null reaksjon. Ikke et smil. Ikke et takk. Ingenting.
Bare stirring og blunking. 

Satt på toget i dag. To tenåringsjenter steg på. 
Etter en stund kommer konduktøren og spør «Nye passasjerer fra Ski?»

De sa ingenting. Konduktøren ble synlig irritert da han ikke fikk blikkontakt med de. 
Konduktøren spurte «Har dere kjøpt billett eller skal dere kjøpe billett?»
Tenåringene bare stirret ned i skjermene sine. 
Konduktøren sa «Haaallo?» 
Den ene tenåringen svarte surt at hun holdt på å kjøpe billett. 

Det gikk ikke å kjøpe billett, siden toget var forsinket og allerede hadde gått fra stasjonen. 
Den ene tenåringen endte opp med å betale for lite for billetten,
kjøpte billett fra neste stasjon, men sa ingenting om det.  
Det gjorde konduktøren enda mer irritert. 
Så skulle tenåringsjenta prøve å kjøpe enda en billett, for sin venninne.

Da var konduktøren ganske amper og sa at den andre tenåringen heller fikk kjøpe billett av ham. 
Konduktøren spurte hvilken billettype hun skulle ha. 
Tenåringene bare stirret på ham, uten å si noe. 

Hvilken billettype kjøpte du? Spurte kondoktøren til tenåringen som hadde kjøpt billett. 
«Til Skøyen?» Svarte tenåringen. 
Konduktøren ble veldig oppgitt og gjentok spørsmålet.
Tenåringene bare blunket og så på hverandre. 

Da spurte jeg de «Er dere studenter? Er dere i militæret?» for å prøve å hjelpe til.
«Nei…?» sa de i kor. 

Kondoktøren måtte beherske seg og spurte «Skal du kjøpe en vanlig voksenbillett?»
Tenåringen sa «Nei?»

Konduktøren fikk etter mye om og men dratt det ut av tenåringene at de var 17 år og derfor skulle ha en barnebillett. 

Opplever stadig vekk å overhøre eller havne i lignende situasjoner. 
Har ikke opplevd at dette har vært normalt for tenåringer/unge voksne tidligere?

Anonymkode: 709d4...332

• Liker 3
  • Nyttig 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig at tenåringer ikke er keen på å snakke med «gamlinger». Det er ikke et generasjonsproblem.

Anonymkode: 5322f...914

• Liker 9
Skrevet

Husk at IQen er på vei ned.

Anonymkode: 18811...b35

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Sikkert brainrot av alle tik tok klippa.

Anonymkode: 61415...acf

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det må være noe av forklaringen. 

Anonymkode: 92aa9...7fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var nok brainrot før også, bare da gikk det i youtube klipp 😉

Anonymkode: db581...e12

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Var nok brainrot før også, bare da gikk det i youtube klipp 😉

Anonymkode: db581...e12

YouTube har tatt etter TikTok. I den rekkefølgen. 

Anonymkode: 92aa9...7fc

• Nyttig 2
Skrevet

Gen Z stare er et fenomen tydeligvis, opplever det samme med mange av de jeg møter gjennom jobben, lærlinger og etc. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Opplever det ikke sånn i det hele tatt. 

Slik du beskriver konduktøren så kunne han jo vert enda mer behjelpelig, mulig de ikke har kjøpt billetter før🤷‍♀️

Anonymkode: 4d1e4...e84

• Liker 1
Skrevet
Heisann1234 skrev (19 minutter siden):

Gen Z stare er et fenomen tydeligvis, opplever det samme med mange av de jeg møter gjennom jobben, lærlinger og etc. 

Mange interessante innspill i den tråden. Likte spesielt godt:

"Someone said it's like they're watching you through a screen. They're just watching you like a video."

Anonymkode: 1ea44...61c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har 2 unge voksne barn. Ene er veldig sosial flink. Andre har autisme, så fremmede får ikke mye ut av han. Men han prater jo mer enn de jentene du har i eksempelet ditt. Han sier takk, og han viser alltid billett, og hadde fint klart å si hva slags billett han skal ha. Her hjemme skravler han mye. Synes og vennene deres, er veldig hyggelige, og lette å prate med. 

Anonymkode: a1048...8d5

• Hjerte 2
Skrevet

Hva er problemet? Høres ut som vanlige ungdommer.

Anonymkode: e6611...363

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er problemet? Høres ut som vanlige ungdommer.

Anonymkode: e6611...363

Nei? Gud, glad dette ikke er vanlig her jeg bor.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er greia med «Generasjon Z» ?

Opplever stadig vekk at større tenåringer og unge voksne 
- Ikke svarer når de blir snakket til
- Ikke svarer på spørsmål 
- Ikke svarer på komplimenter
- Ikke svarer på telefon ( i jobbsammenheng ) kun på SMS og chat. 
- Ikke sier mer enn absolutt mest nødvendig, hvis de sier noe som helst, i kundeservice-jobber.

Er det flere som opplever dette? 

Hva gjør dere som er foreldre til «Gen Z» ?
Hvordan klarer dere å kommunisere med de?

Når de jobber i butikk eller på kafé og ikke svarer så synes jeg det er vanskelig å forstå om de har oppfattet spørsmålet/bestillingen, når de ikke sier noe som helst.
Ender ofte opp med å gjenta meg selv. Da kan de bare gi et nikk, eller si «jeg hørte deg». 

På Halloween traff jeg mange jenter/unge kvinner som hadde gjort seg flid med sminke, hår og kostyme. 
Sa «Så fint kostyme!» eller «Så fine dere er!». Fikk null reaksjon. 

Har gitt jenter/unge kvinner kompliment for nydelige strikkede gensere / kofter,
eller for noen utrolig flotte og avanserte fletter i håret. 
Null reaksjon. Ikke et smil. Ikke et takk. Ingenting.
Bare stirring og blunking. 

Satt på toget i dag. To tenåringsjenter steg på. 
Etter en stund kommer konduktøren og spør «Nye passasjerer fra Ski?»

De sa ingenting. Konduktøren ble synlig irritert da han ikke fikk blikkontakt med de. 
Konduktøren spurte «Har dere kjøpt billett eller skal dere kjøpe billett?»
Tenåringene bare stirret ned i skjermene sine. 
Konduktøren sa «Haaallo?» 
Den ene tenåringen svarte surt at hun holdt på å kjøpe billett. 

Det gikk ikke å kjøpe billett, siden toget var forsinket og allerede hadde gått fra stasjonen. 
Den ene tenåringen endte opp med å betale for lite for billetten,
kjøpte billett fra neste stasjon, men sa ingenting om det.  
Det gjorde konduktøren enda mer irritert. 
Så skulle tenåringsjenta prøve å kjøpe enda en billett, for sin venninne.

Da var konduktøren ganske amper og sa at den andre tenåringen heller fikk kjøpe billett av ham. 
Konduktøren spurte hvilken billettype hun skulle ha. 
Tenåringene bare stirret på ham, uten å si noe. 

Hvilken billettype kjøpte du? Spurte kondoktøren til tenåringen som hadde kjøpt billett. 
«Til Skøyen?» Svarte tenåringen. 
Konduktøren ble veldig oppgitt og gjentok spørsmålet.
Tenåringene bare blunket og så på hverandre. 

Da spurte jeg de «Er dere studenter? Er dere i militæret?» for å prøve å hjelpe til.
«Nei…?» sa de i kor. 

Kondoktøren måtte beherske seg og spurte «Skal du kjøpe en vanlig voksenbillett?»
Tenåringen sa «Nei?»

Konduktøren fikk etter mye om og men dratt det ut av tenåringene at de var 17 år og derfor skulle ha en barnebillett. 

Opplever stadig vekk å overhøre eller havne i lignende situasjoner. 
Har ikke opplevd at dette har vært normalt for tenåringer/unge voksne tidligere?

Hadde jeg vært konduktør, så hadde jeg begynt på bota og sagt de måtte av på neste stasjon. Enten må de svare eller gå av.

Holdt på å klikke i vinkel selv, skulle kjøpe en lap top brukt. Visste ikke at hun var 17. 

Sa jeg skulke til byen der hun var, og sa jeg kunne hente fredag. Hun sier ja, det er fint. 

Jeg: hvor skal vi møtes?

Hun: hjemme

Jeg : hva er adressen?

Hun : stille et halvt døgn, vi kan møtes ved middag

Jeg: hva er adressen og hvor mye er klokken når du spiser middag?

Hun: svarer ikke.

Jeg: hei , jeg skal snart reise, og hvis jeg ikke kan få en adresse, tid eller et annet møtested, så kan jeg ikke kjøpe. For det er lenge til jeg skal dit igjen.

Hun: jeg kan møte deg i morgen hos bestemoren min.

Jeg: hvor bor bestemoren din? 

Hun: der du bor

Jeg : kommunen er stor, så jeg må vite adresse hos bestemoren din, hvis jeg skal hente.

Osv osv.

Det var 3 dager komunikasjon, for å si hvor vi skulle møtes. Etc. Det ble en bensinstasjon i min hjemkommune, 30 minuttwe fra der jeg bodde. Så nå hvis det ikke går an å svare på tid og møtested innen et par meldinger, skriver jeg at jeg ikke er interessert i varen alikevel. Det der er å kaste bort min tid. Og ikke noe jeg gidder , ialllefall. Det kokte inni meg til tider de 3 dagene. Og jeg ser ikke hvorfor jeg skal påføres slik frustrasjon for et brukt kjøp.

Leste opp komunikasjonen til noen. Og de ble helt sjokkert, over hvor tafatt og avstumpet det går an å bli. Jeg er ikke synsk iallefall

Anonymkode: 05faa...b3d

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Min erfaring er at de er veldig hyggelige, vennlige og serviceinnstilte når de er på jobb. Så vi lever i to parallelle universer.

Anonymkode: 7d8db...72b

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Opplever ungdommer som pratsomme, reflekterte og hyggelige folk. Både gutter og jenter. De er mye kjekkere enn min genrasjon var. Boomers derimot er til å spy av. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hadde jeg vært konduktør, så hadde jeg begynt på bota og sagt de måtte av på neste stasjon. Enten må de svare eller gå av.

Holdt på å klikke i vinkel selv, skulle kjøpe en lap top brukt. Visste ikke at hun var 17. 

Sa jeg skulke til byen der hun var, og sa jeg kunne hente fredag. Hun sier ja, det er fint. 

Jeg: hei , jeg skal snart reise, og hvis jeg ikke kan få en adresse, tid eller et annet møtested, så kan jeg ikke kjøpe. For det er lenge til jeg skal dit igjen.

Jeg : kommunen er stor, så jeg må vite adresse hos bestemoren din, hvis jeg skal hente.

Osv osv.

Det var 3 dager komunikasjon, for å si hvor vi skulle møtes. Etc. Det ble en bensinstasjon i min hjemkommune, 30 minuttwe fra der jeg bodde. Så nå hvis det ikke går an å svare på tid og møtested innen et par meldinger, skriver jeg at jeg ikke er interessert i varen alikevel. Det der er å kaste bort min tid. Og ikke noe jeg gidder , ialllefall. Det kokte inni meg til tider de 3 dagene. Og jeg ser ikke hvorfor jeg skal påføres slik frustrasjon for et brukt kjøp.

Leste opp komunikasjonen til noen. Og de ble helt sjokkert, over hvor tafatt og avstumpet det går an å bli. Jeg er ikke synsk iallefall

Har opplevd det samme mange ganger, men da kun med mennesker over 60år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er helt vanlig at tenåringer ikke er keen på å snakke med «gamlinger». Det er ikke et generasjonsproblem.

Anonymkode: 5322f...914

Som kunde hadde det vært lettere å vite om de oppfatter bestillinger eller ikke.

For konduktøren tror jeg hverdagen hadde blitt enklere hvis passasjerer uoppfordret viste billett, eller uoppfordret ba om å få kjøpe billett.

Heisann1234 skrev (5 timer siden):

Oi! Så det er ikke bare meg! 
Ante ikke at dette var et så stort fenomen. Godt å vite at det ikke bare er noe jeg innbiller meg. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Osv osv.

Uff!

Jeg kjøper ikke og selger ikke av så unge mennesker, på Finn og Tise.

Har hatt så ekstremt mye trøbbel med de få selgerne jeg har vært borti som har vært under 25. 
Har alltid blitt et rot.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min erfaring er at de er veldig hyggelige, vennlige og serviceinnstilte når de er på jobb. Så vi lever i to parallelle universer.

Anonymkode: 7d8db...72b

Veldig godt å høre! 
Håper jo at det gjelder flertallet. 

Å vise en form for profesjonell vennlighet og å være serviceinnstilt er jo en del av det å jobbe i salg- og service. 

Jajakvinne12 skrev (3 minutter siden):

Opplever ungdommer som pratsomme, reflekterte og hyggelige folk. Både gutter og jenter. De er mye kjekkere enn min genrasjon var. Boomers derimot er til å spy av. 

Veldig bra! Fint at du fremsnakker de! 

Er enig at mange Boomers kan fremstå som veldig uhøflige og frekke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Jajakvinne12 skrev (8 minutter siden):

Helt enig. De unge i dag er høfligere og mer reflekterte enn tidligere generasjoner.

Anonymkode: f6a55...408

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Osv osv.

Unge er klinkokos ødelagte av digital narkotika

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...