Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere voksne kanskje , andre voksne synes det er både koselig å gi og få.

Anonymkode: f9793...6f0

Vi liker ikke presset å måtte kjøpe til alle voksne det gjør at dem fattige i min familie gruer seg stakkars det skal dem få slippe dem må allerede kjøpe for alle barna så vi sparer dem for dårlig samvittighet hvis dem ikke får nok råd til dem voksne😁

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Selis skrev (46 minutter siden):

Bare barn! Om man absolutt vil gi til voksne gjør man det privat før julaften. Er en uting i min slekt og kjøpe gaver til voksne blir mye press og sløsing av penger. Vi voksne bryr oss mer og hyggen og maten. 

Men dette er jo en ting, da får jo ingen voksne gaver. Det må være lov å bli enige om. Hos Ts får tydeligvis alle, bortsett fra de enslige voksne. Og de har tydeligvis ikke «lov» å kjøpe til hverandre heller? 

Anonymkode: 518c2...4a9

Skrevet

Her er det kun barn som får og vi som ikke feirer sammen med barn pakker ikke opp gaver på julaften.

Anonymkode: 4248e...c4e

Skrevet

Barna får, og så gir barna noe tilbake til de som gir til dem (for likevektens skyld- vil ikke at de bare skal være mottakere uten å gi noe igjen)

Gaver mellom voksne har vi droppet.

Skrevet

Jeg er gift tobarnsmor, får kun to gaver hvert år: én fra mannen og én felles fra barna. Svigers bare vippser et beløp til mannen som han vippser videre til barna, og mine foreldre og søsken har jeg ikke gaveutveklsling med (jeg ble lei dette vippsegreiene for noen år siden, og sa at vi kunne kutte det). 

Hadde jeg vært singel hadde jeg kjøpt tre-fire gaver til meg selv, pakket dem fint inn og lagt dem under treet. Er egentlig slik jeg gjør det nå også, er jo ikke mannen og barna som faktisk kjøper gavene til meg (men mannen min vippser meg for det jeg har kjøpt). Erfaringsmessig kjøper jeg de fineste gavene til meg selv, så...😁

Anonymkode: 22603...405

• Liker 2
Skrevet

Her i huset får alle gaver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 23.06):

Hos oss er det besteforeldre og barna som får julegaver.

De som er single får ingenting, mens de som er i par selvfølgelig får av partneren.

Må innrømme at det er litt ensomt å se på at alle pakker opp noe, men ikke oss single…🤷🏽‍♀️

Vi kan ikke kjøpe til hverandre heller, for vi er enige i at vi dropper oss voksne. 

Hvem får gaver julaften der du skal være?

Anonymkode: e39ce...002

Hvorfor valgte du å si deg enig i dette? Tenker du at du dersom du ikke er underdanig ovenfor resten så fryser de deg ut?

For du må jo ha hatt en motivasjon til å velge å si «det er greit» når du egentlig ikke mente det?

Og du «kan» gjøre hva pokker du vil. Hva ser du for deg skjer om du utøver din rett til fri vilje? Dersom din relasjon til «familien» avhenger av at du ikke avviker fra dem så har relasjonen negativ verdi. Dersom de er glade i deg som du er? Da kan du gi gaver til hvem du ønsker.

Anonymkode: 95244...13d

Skrevet

Kjøper gaver til alle oss som feirer sammen, og I tillegg barna om de ikke feirer med oss. ( voksne)  Ellers får ingen andre. 

Skrevet
Selis skrev (1 time siden):

Bare barn! Om man absolutt vil gi til voksne gjør man det privat før julaften. Er en uting i min slekt og kjøpe gaver til voksne blir mye press og sløsing av penger. Vi voksne bryr oss mer og hyggen og maten. 

Om du liker det. Så betyr det ikke alle voksne er like. Barn har også godt av å gi og dele oppmerksomheten . Helt fra min sønn var liten, var han veldig opptatt å gi gaver til besteforeldre tanter og onkler.

Anonymkode: 095a6...400

Skrevet

Hater slike "kjøper barn til barn"! Vel,i min familie er det kun voksne barn og middelaldrende så hva slags tragiske jul hadde det blitt?! 

Anonymkode: 82112...1bb

• Liker 1
Skrevet

Alle får selvfølgelig gaver. Den "bare til barna" brigaden er jo bare folk som ikke gidder eller har råd. 

Anonymkode: 6a958...148

Skrevet

Alle får noe, men det er blitt mindre og mindre gaver. Yngste har fylt 16 år.  Her får "barna" og kjærester, mannen min og moren min. 

I år kutter jeg ut gaver til søskenbarna, nå er de voksne (ferdig med studier og i jobb). 

Anonymkode: 8d5f6...a60

Skrevet

De som er single får ingenting, mens de som er i par selvfølgelig får av partneren.

Må innrømme at det er litt ensomt å se på at alle pakker opp noe, men ikke oss single…🤷🏽‍♀️

Vi kan ikke kjøpe til hverandre heller, for vi er enige i at vi dropper oss voksne. 

Høres ut som drømmen! 

Som singel kvinne i tredveårene hadde det vært topp å bare avvikle hele pakkegreia. 

At ektefeller gir gave til hverandre gjør meg ingenting, men tenker at det i den settingen hadde vært mer naturlig at de ga hverandre gaver før julaften kveld? 

Så unngår man at én eller to får ingenting, men bare må sitte og se på alle andre?

Tenker at det er fint at barna er i fokus, og jeg tror de tåler én kveld i året som kun handler om dem, uten at de vokser opp til å bli noen små tyranner, uten evne til å dele, gi gaver, eller sette pris på andre rundt seg.

• Liker 1
Skrevet

Her får alle som feirer jul sammen gaver av hverandre. I tillegg får barn, barnebarn og svigerbarn vi ikke feirer med gaver.

Som singel har jeg det litt som deg: kjøper til mange, men får lite tilbake. Nå har barna blitt så store/voksne at jeg får gaver fra dem – men hadde jeg ikke hatt dem, så ville jeg ikke fått noen gaver. (Det skal sies at jeg FÅR gave fra foreldrene mine – men det er en bestilt reise som ikke ligger under treet.)

Anonymkode: 86ad2...c9c

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir gaver til alle. Ikke noe stort, men noe som de trenger og har god bruk for 🎁❤️. Jeg lager som regel gavene selv.

AnonymBruker
Skrevet

Den varianten har jeg ikke hørt om før... 

Her gis det til de vi feirer sammen med + barna i familien.

Anonymkode: 06642...4af

AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg ikke har barn, fikk jeg pakke av min søster. Hun gav til meg, men jeg gav kun til barna hennes.

Men da barna ble 15, sluttet vi med gaver.

Anonymkode: 05fff...d71

AnonymBruker
Skrevet

Barna våre, alle kusiner og fettere av barna, besteforeldre,oldeforeldre, og jeg og mannen gir til hverandre da og barna får kjøpe/lage noe til oss.

Anonymkode: 3ea27...516

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får gave av barna mine, samboer, mine foreldre, svigerforeldre, søstrene mine. Vi gir også til dem. 

I tillegg har vi avtale med noen nærme søskenbarn at vi gir gaver til hverandres barn. 

Vi gir/får også gaver til/fra de vi feirer jul med. 

Anonymkode: 7a521...f61

Skrevet

Vi gir til både voksne og barn. Synes det er ok å droppe voksne der man har barn, men da bør jo de som ikke har barn kanskje få likevel. Vi har både barnefamilier og barnløse i vår slekt, så da har vi valgt å gi til alle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...