AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:53 #21 Skrevet søndag kl. 22:53 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ei dame på 41 som nesten aldri drikker alkohol. Savner det ikke. Jeg blir beskrevet som stille og rolig og folk synes nok jeg er døll og drit kjedelig, for det meste 😅 Jeg drikker masse kaffe Anonymkode: 379c5...ca8 Så du har bare byttet ut sentralstimulerende rusmiddel med sentraldempende rusmiddel? Anonymkode: 20af2...18a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:55 #22 Skrevet søndag kl. 22:55 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du har bare byttet ut sentralstimulerende rusmiddel med sentraldempende rusmiddel? Anonymkode: 20af2...18a er det ikke motsatt da? alkohol er jo ganske sløvende? Anonymkode: 70b6e...d7e 1
SPOCA Skrevet søndag kl. 22:56 #23 Skrevet søndag kl. 22:56 Ja, heldigvis. Det har også kommet mange flere alkoholfrie alternativer som gjør det lettere for oss som ikke drikker alkohol. Det gjør det mye enklere, synes jeg. Det har vært mye mindre drikkepress etter jeg fylte 30. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:12 #24 Skrevet søndag kl. 23:12 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): er det ikke motsatt da? alkohol er jo ganske sløvende? Anonymkode: 70b6e...d7e Mente motsatt, ja. Det ble feil i en omskriving. 😅 Men begge er rusmidler. Dessverre er det sentralstimulerende rusmiddelet koffein fortsatt ikke sett på som noe farlig. Folk innrømmer jo til og med at de må ha rusen hver morgen og at de er en helt annen person uten rusen. Anonymkode: 20af2...18a 2
Thyra Skrevet mandag kl. 04:48 Forfatter #25 Skrevet mandag kl. 04:48 Har også lagt merke til at det har blitt mindre vanlig å servere alkohol i konfirmasjonsselskaper enn det var for noen tiår siden.
Bælfeit Skrevet mandag kl. 05:23 #26 Skrevet mandag kl. 05:23 Synd vi ikke har et alternativ til alkohol som er lovlig. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:07 #27 Skrevet mandag kl. 06:07 Samme inntrykk her. Jeg stoppet å drikke for ca 15 år siden, fordi jeg ble så dårlig dagen etter, selv etter bare et par glass. Den gangen ble ikke det akseptert så godt, og jeg følte på drikkepress. Men nå har mange fulgt i mitt spor, og det drikkes alkoholfritt eller vann til maten og til fest. Anonymkode: 41494...7a9 2
SPOCA Skrevet mandag kl. 06:09 #28 Skrevet mandag kl. 06:09 Thyra skrev (1 time siden): Har også lagt merke til at det har blitt mindre vanlig å servere alkohol i konfirmasjonsselskaper enn det var for noen tiår siden. Det har aldri vært vanlig i f.eks min familie, selv ikke på 80- eller 90-tallet. Min familie er fra blant annet innlandet. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:14 #29 Skrevet mandag kl. 06:14 Jeg tror flere er avholds nå. Serverte i et bryllup i sommer, og vertene gikk tom for alkoholfri drikke 😕 Anonymkode: 9aa9d...860 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:25 #30 Skrevet mandag kl. 06:25 Ja, tror det. Ser at ungdommen her ikke fester som vi gjorde på 80-tallet. Vi startet da vi var 15. Selv drakk jeg titt og ofte i helger til jeg ble 30. Da gikk det over til et par ganger i året pluss noen ganger vin til maten. Sluttet helt med alkohol da jeg var 40, bortsett fra et glass Champagne hver nyttårsaften. Har ikke savnet det, og har aldri fått noen reaksjoner på at jeg ikke drikker. Nå skal det sies at jeg sluttet pga av sykdom. Følte ikke for å gi en syk kropp alkohol. Anonymkode: d5137...d5f 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:35 #31 Skrevet mandag kl. 06:35 Tja, det er jo mange som liker å ta en drink fremdeles. De jeg kjenner som har blitt avholds eller nesten avholds, har helsemessige årsaker til det. Og her i Trøndelag går ungdommene på fylla som før… Ikke alle, selvsagt, men det er som det alltid har vært. Anonymkode: 0471c...4d3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:48 #32 Skrevet mandag kl. 06:48 Vanskelig å svare på uten å spørre et stort nok utvalg og kjøre statistikk. Men jeg har litt det same inntrykket at det drikkes roligere en for 10-20 år siden. Selv har jeg (som fler her skriver) nesten blitt helt avholds uten å ta noe standpukt til det. Det har på en måte bare ikke fristet å tilføre kroppen noe som påvirker meg så negativt. Gøy å drikke, men det straffer seg og går utover treningen osv. Har små barn som og trenger en mor med overskudd. Kan ta meg et glass vin om anledningen en skjelden gang byr seg, men ingen fyll. Ofte opplever jeg at jeg ike synes det er verdt det. Men er jo egentlig veldig glad i vin, synes det smaker godt. Liker bare ikke det vin gjør med meg Anonymkode: 25aaa...c62
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:33 #33 Skrevet mandag kl. 07:33 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Tja, det er jo mange som liker å ta en drink fremdeles. De jeg kjenner som har blitt avholds eller nesten avholds, har helsemessige årsaker til det. Og her i Trøndelag går ungdommene på fylla som før… Ikke alle, selvsagt, men det er som det alltid har vært. Anonymkode: 0471c...4d3 Det er ikke min oppfattelse av det. I alle fall ikke i Trondheim og omegn. Det er mye mindre ungdomsfylla nå enn da jeg vokste opp. Det er fortsatt ungdomsfester ja, men langt i fra hvordan det var for 25 år siden. Anonymkode: ffc5b...f33
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:44 #34 Skrevet mandag kl. 07:44 Jeg føler det er blitt mer vanlig å velge bort alkohol. Vi fikk barn for 9 år siden, og siden jeg ble gravid med henne, har jeg omtrent ikke drukket alkohol. Har ikke tatt ett standpunkt om å bli avholds. Det bare frister ikke lengre. Før opplevde jeg å måtte forklare meg, hvorfor jeg ikke drakk. Nå er det sjelden noen spør. Er ganske mange «kjendiser» som har sluttet å drikke. Det er løpebølge/treningsbølge, og mindre fokus på alkohol. Jeg var på ett arrangement med en gjeng for en tid tilbake. Flertallet valgte faktisk brus/alkoholfritt. Det har jeg omtrent ikke opplevd før. Anonymkode: 0a5c6...24d
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:46 #35 Skrevet mandag kl. 07:46 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke min oppfattelse av det. I alle fall ikke i Trondheim og omegn. Det er mye mindre ungdomsfylla nå enn da jeg vokste opp. Det er fortsatt ungdomsfester ja, men langt i fra hvordan det var for 25 år siden. Anonymkode: ffc5b...f33 Enig. Jeg var ungdom i Trøndelag. For ca 25 år siden. Da festa «alle». Nå virker det som veldig mange ungdom jeg kjenner, ikke drikker så mye som vi gjorde. Anonymkode: 0a5c6...24d
Brunello Skrevet mandag kl. 09:14 #36 Skrevet mandag kl. 09:14 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja vil tro det. Folk flest rundt meg drikker ikkje. Det er ikkje så poppis lenger. Fleste av oss har ikkje ein gong alkohol i huset. Foreldra mine drikker ikkje, svigers drikker ikkje, vi drikker ikkje, søstera mi drikker ikkje. Fleste gjer det ikkje. Anonymkode: 6375b...346 80% av den voksne befolkningen drikker alkohol, så din familie er ikke representativ. Selv om det er litt færre unge som drikker alkohol, er det fortsatt vanlig å drikke alkohol. Drikkemønsteret er også blitt mer kontinentalt. Det vil si at man drikker til mat. Og alkoholkonsumet er flyttet fra sprit på 70 tallet til vin i dag (i tillegg til øl). Gjennomsnittlig drikker nordmenn rundt 65 flasker vin hver i året.
Chantielle Skrevet mandag kl. 09:15 #37 Skrevet mandag kl. 09:15 Ryddet for innhold med forherligelse av brudd på norsk lov. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:39 #38 Skrevet mandag kl. 09:39 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så du har bare byttet ut sentralstimulerende rusmiddel med sentraldempende rusmiddel? Anonymkode: 20af2...18a Ja, kaffe-rusen er mye bedre etter min mening 😄 Også liker jeg «rusen» av godteri og bakst. Det eneste jeg spiser lite av er sjokolade, fordi jeg ser på det som et narkotikum som også gir stor vektoppgang 😅 Anonymkode: 379c5...ca8
exictence Skrevet mandag kl. 09:41 #39 Skrevet mandag kl. 09:41 Ja, det virker sånn. Folk blir mer bevisste. Og det er utrolig dyrt 1
DesmondMiles Skrevet mandag kl. 09:46 #40 Skrevet mandag kl. 09:46 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja vil tro det. Folk flest rundt meg drikker ikkje. Det er ikkje så poppis lenger. Fleste av oss har ikkje ein gong alkohol i huset. Foreldra mine drikker ikkje, svigers drikker ikkje, vi drikker ikkje, søstera mi drikker ikkje. Fleste gjer det ikkje. Anonymkode: 6375b...346 Bekreftelsesbias og omgangskrets. Jeg kjenner ingen på min egen alder som ikke har minst 20 flasker vin, et utvalg premium brennevin, et utvalg premium øl osv. stående til enhver tid. De fleste i familien min oppover og til siden har det også slik. Like barn leker best. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå