Gå til innhold

Er det blitt mer vanlig å ikke drikke alkohol?

Fremhevede innlegg

Skrevet

De senere årene? Mitt inntrykk er at det er flere som drikker svært lite eller ingenting i dag i forhold til for noen år siden. Er det en tendens i samfunnet, eller bare tilfeldigvis jeg som har støtt på flere som ikke drikker?

Tidligere kunne jeg drikke vin til maten eller kose meg med litt vin i helgene. Tok meg en fest en gang i året eller deromkring. Kuttet selvsagt helt ut da jeg ble gravid for vel seks år siden, og har liksom aldri savnet det, så det ble aldri til at jeg tok det opp igjen, selv om jeg ikke har tatt noe standpunkt om å bli avholds. 

Før ble det jo også sagt at et moderat alkoholbruk kunne være bra for helsen, men det har de jo gått bort fra.

Jeg føler rett og slett at det å ikke drikke alkohol har blitt mer normalisert.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Thyra skrev (2 minutter siden):

De senere årene? Mitt inntrykk er at det er flere som drikker svært lite eller ingenting i dag i forhold til for noen år siden. Er det en tendens i samfunnet, eller bare tilfeldigvis jeg som har støtt på flere som ikke drikker?

Tidligere kunne jeg drikke vin til maten eller kose meg med litt vin i helgene. Tok meg en fest en gang i året eller deromkring. Kuttet selvsagt helt ut da jeg ble gravid for vel seks år siden, og har liksom aldri savnet det, så det ble aldri til at jeg tok det opp igjen, selv om jeg ikke har tatt noe standpunkt om å bli avholds. 

Før ble det jo også sagt at et moderat alkoholbruk kunne være bra for helsen, men det har de jo gått bort fra.

Jeg føler rett og slett at det å ikke drikke alkohol har blitt mer normalisert.

Ikke som jeg har registrert egentlig. De som finner på sprell og bli såkalt «avholds» varer ett par mnd så Skjønner de at livet blir litt kjedeligere uten vinkvelder og gode middager med vin til. 

Anonymkode: 745e9...d48

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har heller ikke tatt noe standpunkt om å bli avholds, men jeg drikker jo nesten aldri. Jeg fikk mye glede av det i tenårene, i voksen alder savner jeg det ikke. Jeg klarer meg fint uten. Jeg sparer både penger og har bedre helse.

Anonymkode: 8a1ed...fa9

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror det, ja. Tross alt av «alt var bedre før» er jo mange av dagens unge langt mer helsebevisste og flinkiser fremfor opprørske og utprøvende, og ser ikke bort fra at det kan ha betydning. 

Utvalget av alkoholfrie alternativer har jo også økt kraftig. Det er klart det gjør det enklere å finne seg noe godt å drikke uten alkohol, og det er åpenbart også et resultat av nettopp at flere er ute etter alkoholfrie alternativer. Helt sikkert en god (eller ond, det er øyet som er) sirkel. Selvforsterkende. 

Anonymkode: ab8ad...e61

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hørt at ungdommen drikker mindre, ja. Da jeg var ung hadde vi ikke noen særlig alternativer til sosialisering som ikke innebar å dra på bar. Nå om dagen trenger man ikke engang forlate hjemmet for å være sosial med andre.

Har også hørt at mange unge vegrer seg for alkohol fordi alt det dumme man kunne funnet på å gjøre ville blitt dokumentert av folk rundt som alle har kameraer.

Anonymkode: 57c35...1b5

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ei dame på 41 som nesten aldri drikker alkohol. Savner det ikke. Jeg blir beskrevet som stille og rolig og folk synes nok jeg er døll og drit kjedelig, for det meste 😅 Jeg drikker masse kaffe og spiser en del godteri og snacks. Har hittil unngått overvekt, så hobbyen går greit. Kjæresten min er lik meg og drikker sjeldent. 

Anonymkode: 379c5...ca8

• Liker 1
Skrevet

Ja det virker sånn. På fester jeg er på er det alltid en bra andel som ikke drikker. På julebord på jobb er det ca 50/50. Og det er mer akseptert, ingen stiller spørsmål ved det eller utøver drikkepress. Jeg drikker lite selv, har ikke noen glede av det lenger. Koser meg like mye uten, og er i topp form dagen derpå. Drikker aldri alkohol her hjemme heller.

Anonymkode: f4e36...512

• Liker 9
Skrevet

jeg liker rus men liker ikke alkoholrusen. 😅 hadde vel en liten sånn rød smirnofflaske i plast som jeg drakk av som er den eneste jeg har drukket de 4-5 siste årene. drakk den i 2 omganger. :P ble full da ja, men ... med appelsinjus til, så vidt jeg husker? ... hehe. herregud de folka som digger alkohol er jo heldige. så praktisk! sånn nå til dags kan jeg ta meg en drink for en litt mer "avansert" tvist på en saft-lignende drink, perfekt "synes synd på seg selv"-kos. husker før jeg var på Fridays og kunne ta meg en sånn ... milkshake med alkohol i. perfekt mensen-drikk. 

Anonymkode: 70b6e...d7e

Skrevet

Ja, det er mye mer vanlig. Derav også stadig større utvalg av alkoholfritt i butikk og på polet. 

Jeg drikker alkohol, men prøver også litt ulike alkoholfri alternativer. Jeg drikker vin fordi jeg liker smaken, men jeg kunne også fint drukket alkoholfritt om jeg hadde funnet noe som falt i smak. Men jeg synes alt for mange alternativer er for søte. 

Anonymkode: ffc5b...f33

• Liker 1
Skrevet

Ungdom drikker mindre alkohol og bruker mer kokain enn tidligere.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk har pulsklokke og ser hva alkohol gjør med kroppen.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er gamlingene som drikker mest. Dagens unge er fornuftige på det området.

Selv har jeg lange perioder uten. Men når jeg først er i perioder jeg drikker, blir det hver helg.

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, takk gud for det. Drikkepress er ut.

Anonymkode: f0d36...58c

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Kostholdsrådene er bra og jeg ser jo at flere ikke drikker. Noe jeg som er avholds synes er godt. 

• Liker 3
Skrevet

Fylla er det mange som jeg kjenner slutta med. Å de har i tillegg gått veldig ned på når de drikker et glass også. Synes det er supert. Kan ha det kjempe gøy uten å drikke også. Trist med folk som må drikke for å være sosiale .

Anonymkode: 9e822...2d4

• Liker 4
Skrevet

Jeg er 40, drikker alkohol 1-3 ganger i året. Jeg blir så sinnsykt fyllesyk dagen derpå uansett hva jeg drikker, har prøvd alle råd uten at det hjelper. ( Vi snakker til og med intravenøs væskenivå, jobber i bransjen)  Derfor drikker jeg kun hvis dagen derpå er verdt det. Har aldri drukket alkohol til maten, foretrekker da vann eller brus og drikker evt. alkohol etterpå. Men det er inkludert i de 1-3 dagene i året. 

Anonymkode: c7e4c...8aa

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 30 år og har aldri drukket mye alkohol. Samtidig vokste jeg opp med foreldre som drakk én gang i året og hadde barndomsvenner som ikke prøvde alkohol før fylte 18, så miljøet rundt påvirket meg sikkert mye. Jeg drikker 2-3 ganger i året og da er det 2 glass maks. Det virker som at det er flere som er mer bevisste på farene rundt alkohol og at det er bedre utvalg av alkoholfrie drikker på vinmonopolet o.l. Jeg savner ikke alkohol og merker jeg sover dårligere de få gangene jeg drikker. Samtidig sparer jeg mye penger ved å holde meg unna, så det er en vinn-vinn situasjon for meg.

Anonymkode: 279f8...d93

• Liker 1
Skrevet

Ja vil tro det. Folk flest rundt meg drikker ikkje. Det er ikkje så poppis lenger. Fleste av oss har ikkje ein gong alkohol i huset. 

Foreldra mine drikker ikkje, svigers drikker ikkje, vi drikker ikkje, søstera mi drikker ikkje. Fleste gjer det ikkje.

Anonymkode: 6375b...346

• Liker 6
Skrevet

Jeg har aldri vært noen stordrikker, men før når jeg ikke drakk fikk jeg alltid "hææ, er du gravid eller??", men nå er jeg aldri den eneste som ikke drikker lengre. Og jeg slår ut håret like mye som klin edru altså, kan godt være den eneste på dansegulvet osv med null i promille :)

Anonymkode: 3427f...14a

• Liker 3
Skrevet

Det drikkes mindre alkohol, men dessverre har det vært en dramatisk økning i bruk av hasj og kokain.

Anonymkode: 95593...bf0

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...