Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Akkurat fått oss kattunge fra dyrebeskyttelsen. Den er 6mnd og skulle være vandt med folk og kosete. Har hatt den ei uke no og den ene gangen den skulle løftes opp klorte den vedkommende. Den gjemmer seg under sofaen og kommer ikke fram før alle folk e borte.. Den et opp all maten sin og går på doen sin om natta. Avogtil ligger den i vinduet og da freser den når vi nærmer oss, men den godtar at vi koser m den. Har ikkje prøvd å løfte den etter den klorte.. er ikkje interessert i leik eller lokking på noen måte.. E dette normalt?  Tips ? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja helt normalt. Gi kattungen fred og ro, la ikke mange løfte og holde den, men la kattungen komme til dere. Den har kanskje en sky personlighet.

Anonymkode: 0aca0...0f6

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det en jentepus? Føler de ofte er litt mer sære og sky. Vår kattunge har alltid elsket kos og har hverken bitt eller klort oss, så høres litt unormalt ut sammenlignet med her 

Anonymkode: c4f26...2d7

AnonymBruker
Skrevet

Hvis kattungen kommer fra dyrebeskyttelsen så har den nok hatt en tøff start i livet, og da er det vel ikke rart ok den er redd og biter. Den må ha massevis av tid, og på ett tidspunkt vil den komme til deg. Aldri motsatt! Masse lykke til, og det er så hjertevarmende å høre om folk som tar seg av dyr ❤️

Anonymkode: 67a05...fdf

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at man bør få seg voksne omplasseringskatter istedenfor kattunger. Har aldri skjønt hvorfor alle absolutt skal ha kattunger, mens mange flotte, sosiale og kosete voksne katter blir værende hos dyrebeskyttelsen mye lenger enn nødvendig.

Vi har hatt omplasseringskatter hele livet, men har, uten unntak, tatt til oss katter som har vært ett år eller eldre. Da er personligheten utviklet og du vet hva du får. Alle kattene vi har hatt har vært veldig kosete, sosiale, snille og rolige (fordi vi har valgt katt ut fra de egenskapene). Noen av dem har selvsagt vært litt engstelige og skeptiske i starten - det er helt naturlig når man flyttes til et nytt hjem. Men etter få uker har de blitt kontaktsøkende og kosete, alle som en.

Å skaffe seg kattunge er jo rene gamblingen - du aner ikke hva du får 😅

Anonymkode: 697eb...75d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må gi den tid, en uke er jo ingenting. Bare gjør alt på kattens premisser, ingen tvang. La den komme til dere når den er klar. Dere kan absolutt bruke godbiter og lek og slikt når den vil, men selv det kan ta lit tid. Husk at det er en baby som har mistet alt kjent og kommet til et helt nytt sted, alt er nytt og ukjent. Helt normalt at den er utrygg. Den trenger bare tid. (Ikke løft den.) 

Anonymkode: 33d50...f1e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kattenungen burde få være på eget rom med mat og do. Så den venner seg til lukter og lyder. Der ingen kan forstyrre den.

Kjøp inn godbiter, sitt i rommet og gi godbiter mens du snakker med pusen.

Prøv å lek med den, men gi den også gode pauser. 

Anonymkode: a75f0...098

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tyl skrev (3 timer siden):

Akkurat fått oss kattunge fra dyrebeskyttelsen. Den er 6mnd og skulle være vandt med folk og kosete. Har hatt den ei uke no og den ene gangen den skulle løftes opp klorte den vedkommende. Den gjemmer seg under sofaen og kommer ikke fram før alle folk e borte.. Den et opp all maten sin og går på doen sin om natta. Avogtil ligger den i vinduet og da freser den når vi nærmer oss, men den godtar at vi koser m den. Har ikkje prøvd å løfte den etter den klorte.. er ikkje interessert i leik eller lokking på noen måte.. E dette normalt?  Tips ? 

Første regel før man tar til seg et dyr er å lese seg opp. Og en av de tingene som er viktig å være klar over og også ta hensyn til er at katten må få tid når den flytter inn i et nytt hjem og at alt skal foregå på kattens premisser.

Anonymkode: 0f60a...ca8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 17.40):

Er det en jentepus? Føler de ofte er litt mer sære og sky. Vår kattunge har alltid elsket kos og har hverken bitt eller klort oss, så høres litt unormalt ut sammenlignet med her 

Anonymkode: c4f26...2d7

Nei er en gutt. Kastrert.

AnonymBruker
Skrevet

Du må gi den mer tid enn ei uke på å bli trygg. 

Anonymkode: b66c5...636

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 18.20):

Første regel før man tar til seg et dyr er å lese seg opp. Og en av de tingene som er viktig å være klar over og også ta hensyn til er at katten må få tid når den flytter inn i et nytt hjem og at alt skal foregå på kattens premisser.

Har hatt både katter og hunder heile livet, så følte eg ikkje trengte å lese meg opp akkurat.. Dei kattungene eg har hatt før ble fødd av min katt så ble litt annerledes når eg nå adoptere ein kattunge andre har fostret opp.. 

AnonymBruker
Skrevet
Tyl skrev (3 timer siden):

Har hatt både katter og hunder heile livet, så følte eg ikkje trengte å lese meg opp akkurat.. Dei kattungene eg har hatt før ble fødd av min katt så ble litt annerledes når eg nå adoptere ein kattunge andre har fostret opp.. 

Men da er det jo helt tydelig at du må lese deg opp på kattungens første tid i nytt hjem.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...