Gå til innhold

Kles str 40

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 170cm som driver i en vektreduksjon. Jeg veide 92kg og måtte bruke str 46 i bukser og L-XL i overdel. Jeg hadde veldig pæreform, frem til jeg begynte å trene og endre kosten litt.

det er nå 14 uker siden jeg begynte, og jeg har gått ned 10kg. Jeg har et mål om 20kg ned totalt, og jeg merker nå at hodet henger ikke helt med på prosessen. Jeg bruker nå str 40, med mer timeglass. Jeg merker at hodet sliter med å henge med i den grad at jeg ser meg selv like stor som før, og føler meg like stor i str 40 som jeg gjorde i str 46. Jeg ønsker ikke å prate med noen om dette her da alle mine relasjoner er familiære og de alle er plus-size, så derfor søker jeg her. 

er str 40 stort? 

Anonymkode: 30673...aad

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er en kvinne på 170cm som driver i en vektreduksjon. Jeg veide 92kg og måtte bruke str 46 i bukser og L-XL i overdel. Jeg hadde veldig pæreform, frem til jeg begynte å trene og endre kosten litt.

det er nå 14 uker siden jeg begynte, og jeg har gått ned 10kg. Jeg har et mål om 20kg ned totalt, og jeg merker nå at hodet henger ikke helt med på prosessen. Jeg bruker nå str 40, med mer timeglass. Jeg merker at hodet sliter med å henge med i den grad at jeg ser meg selv like stor som før, og føler meg like stor i str 40 som jeg gjorde i str 46. Jeg ønsker ikke å prate med noen om dette her da alle mine relasjoner er familiære og de alle er plus-size, så derfor søker jeg her. 

er str 40 stort? 

Du har gått ned 10 kg og gått fra 46 til 40. Det tror jeg ikke mye på.....

Anonymkode: 910f0...f93

Skrevet

Dette kommer helt ann på din kroppsfasong og din lengde. Men på generell basis nei.

Jeg bruker størrelse 40/M i bukser og skjørt da jeg har timeglass figur og mine hofter ble litt bredere etter fødsel. Jeg blir ikke sett på som stor av omverdenen eller av meg selv og hvis jeg slanker bort mer enn 3 kg så ryker rumpa og flat vil jeg jo ikke være. 

Anonymkode: 7cf64...038

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette kommer helt ann på din kroppsfasong og din lengde. Men på generell basis nei.

Jeg bruker størrelse 40/M i bukser og skjørt da jeg har timeglass figur og mine hofter ble litt bredere etter fødsel. Jeg blir ikke sett på som stor av omverdenen eller av meg selv og hvis jeg slanker bort mer enn 3 kg så ryker rumpa og flat vil jeg jo ikke være. 

Jeg er 167 cm høy.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg spurte ikke om troverdigheten din:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du vet det at en vektreduksjon på 10 kg er ikke kun vektreduksjon på 10 kg. Der er forskjell på når man går ned i vekt ved å kun slutte å spise drit, og når man går ned i vekt ved å både slutte å spise drit kombinert med trening. Kroppen og kroppsfasongen endrer seg..:)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Størrelse kommer da helt an på merke? 

Med 167 og 67 kg  bruker jeg M i klær fra KappAhl, M i HM overdeler men L i underdeler, eller 42-44 i bukser, L i underdeler i treningstøy, M i overdeler, på Cubus er det S eller M i overdeler men L i bukser osv.

En størrelse er ikke en størrelse. 

Anonymkode: d0399...f28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med 167 og 67 kg  bruker jeg M i klær fra KappAhl, M i HM overdeler men L i underdeler, eller 42-44 i bukser, L i underdeler i treningstøy, M i overdeler, på Cubus er det S eller M i overdeler men L i bukser osv.

Str 40 i de vanlige butikkene. KappAhl og Hm der blant..

Skrevet

Gratulerer med livsstilsendringen din! Du merker sikkert mange andre fordeler enn bare at buksestørrelsen er mindre.

Nei, jeg synes ikke 40 er så stort. Jeg bruker 36, er ganske mye lavere enn deg. Føler meg normal, ikke stor. 

Anonymkode: 935f4...ffa

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 14.32):

er str 40 stort? 

jeg har også gått ned en del og hodet var ikke helt med på meg heller når jeg så på klær i butikker siden jeg har lenge vært vant med å måtte ta di største str lenge og butikker klærne ikke har passet før nå

Anonymkode: b38cd...102

Skrevet

40 er vel størrelse L? 
34 er xs, 36 er s, 38 er m osv.

Var i alle fall sånn da jeg jobbet i butikk.

Anonymkode: 46715...feb

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker str. 40 i mange underdeler, syns ikke jeg er stor. 168 cm og 65 kg. Men kroppsfasonger kan jo variere stort, så kan hende det føles annerledes om man har det pga. omkretsen i livet eller bredden på hoftene.

Anonymkode: e8e69...0b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 15.00):

For å bekrefte påstandene om at hver kropp er forskjellig, og også størrelser på klær: Jeg er 163 cm og 62 kg, Så ikke store forskjellen fra personen over, men bruker S i de fleste klær/butikker. Noen ganger XS, og har vært borti M på ting som er tight. Jeg er spe, men har fortsatt litt former - men bærer helt klar vekten på en helt annen måte enn personen over. 

Har selv gått ned 40 kg på 2 år, og ser meg selv som stor enda.. Jobber HARDT med å ikke tenke sånn, for bør ikke gå ned mer (til tross for at BMI er rett under øverste grense av "normalvekt"). 

Tenker du skal være stolt av at du har klart å gå ned så mye, attpåtil på ganske kort tid! Du har vært kjempedyktig, og fortjener å feire med klær som du syntes er fine og føler deg vel i. Dessverre er det slik at man lenge, kanskje for all fremtid, vil fortsette å føle at man er stor. Det er nok en læringsprosess.

Selv syntes jeg det er vanskelig å spørre andre, nære, og særlig de som også er/var pluss size. Jeg  ble så usikker på meg selv at jeg til slutt spurte en mannlig kollega, som jeg stoler på, men vet gir ærlige svar. Han kunne fortelle meg hvor godt det faktisk vistes, og at jeg nå måtte tenke på å stoppe - og jaggu sa ikke legen det samme. 

Langt svar, med mye svada her 😂 

Det korte svaret: NEI! 40 er ikke stort.. Det er en fantastisk milepæl for deg som har gått inn for å gjøre noe med egen helse og selvfølelse, og du skal være stolt av det du har klart. Feire med å pynte deg, og vis frem din nye kropp! Og lykke til videre med ønsket nedgang. (Og husk, går det ikke - så er du flott uansett!)

Anonymkode: 0e713...6e5

Skrevet

Jeg er 163 høy. For tiden er jeg litt overvektig, og bruker str 42 i klær. 

Når jeg har "normalvekt",  altså er ganske tynn, bruker jeg str 38. Med min kroppsfasong vil jeg ikke kunne bruke str 36 med mindre jeg blir ekstremt undervektig. 

Str 40 fremstår for meg som en ganske normal størrelse. Og ikke som en størrelse der du som 170 høy skal føle deg overvektig. 

Anonymkode: 54ed0...f09

Skrevet

160 høy og veier 65kg. Jeg bruker mye medium og 38/40 i klær. 
Jeg brukte også 46/48 da jeg veide rundt 86 kilo før og personlig så ser jeg ingen forskjell på kroppen min nå og da. For meg ser den helt lik ut enda jeg vet veldig godt at den ikke er det. 

Kjæresten min sier til meg at jeg har blitt så tynn og er så slank og fin. Jeg fnyser mest av det fordi det føles bare som tull i mitt hode. Jeg er da enda vitterlig tykk. 

Tror vi rett og slett mister litt gangsynet dessverre. Jeg har også veid over 100kg og det kan jeg i grunnen ikke huske en gang, det føltes likt da også. Det jeg personlig merker mest forskjell på er hvor mye lettere det er å bevege seg, hvor mye fortere jeg kommer opp trappen og som nevnt at jeg kan ha mindre størrelse på klær. 

Du har gjort en kjempe jobb, du har all grunn til å være stolt! Selv om hodet ikke alltid henger helt med så kan du fortelle deg selv at selv om du ikke ser det så vet du at det er sykt bra jobbet! 

Anonymkode: 1666e...467

Skrevet

Jeg bruker str 40 i bukser. Jeg ser ikke stor ut med klær. Men uten klær? Nei det er ikke fint. Mange som sier at men du er ikke så stor. Du ser jo så slank ut. Men jeg vet jo at jeg ikke er det. Føler meg ok med klær på. Men ikke uten. Da ser jeg alt. Valker her og der. Jeg har bestandig vært veldig tynn. Så det er så uvant for meg. Overgangsalderen er brutal. 

Anonymkode: 18cf4...5d8

Skrevet

Jeg er 173 høy og veier 80 kg, og bruker str 42. Noe som er litt stort, så jeg ønsker meg ned i str 40. Lurer på hvordan du ser ut, siden du er like høy som meg, veier mer og likevel brker en mindre størrelse... 

Anonymkode: 85666...abc

Skrevet

Str. 40 er det samme som str. L, så det er jo ikke en liten størrelse. I tillegg kommer "vanity sizing" som har pågått i mange år nå, slik at størrelsene er blitt større enn de var før. Jeg er en kvinne på 40 år som har veid omtrent det samme siden jeg var 16. Da brukte jeg stort sett M/38, nå bruker jeg som regel XS/34. 

Hvorvidt man ser stor ut når man bruker str. 40, kommer nok mer an på kroppsfasong/fettfordeling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...