Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt teamleder i ett renholdsfirma. Jeg har over 20 års erfaring som renholder, så det kan jeg, men er ny som leder. 

Jeg prøver å være rettferdig og forståelsesfull med de som jeg er leder for. Men jeg med en som jobber i mot meg. Han lyver og blir sur når jeg konfrontere han om det. Har fått klager på 2 plasser han vasker på. De som jobber i de byggene sier at han er kun innom 1 gang i uken og da vasker han fort og drar igjen. Er ikke vasket godt nok. Han skal innom der 3 ganger i uken. Han sier at han er det. Men det er dokumentert at han er ikke det. Men da roper han til meg og sier at jeg er en dårlig leder som ikke skjønner at han gjør jobben sin bra nok. 

Dette har pågått i 6 måneder nå. Og jeg er sliten. Jeg føler at nå har han brukt opp sjansene sine og jeg må sende inn rapport på han til øverste leder. Men jeg gruer meg. 

Kanskje jeg bør gå tilbake til å kun være renholder? Jeg er ikke sterk nok til dette 

Anonymkode: 459b9...9ba

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har blitt teamleder i ett renholdsfirma. Jeg har over 20 års erfaring som renholder, så det kan jeg, men er ny som leder. 

Jeg prøver å være rettferdig og forståelsesfull med de som jeg er leder for. Men jeg med en som jobber i mot meg. Han lyver og blir sur når jeg konfrontere han om det. Har fått klager på 2 plasser han vasker på. De som jobber i de byggene sier at han er kun innom 1 gang i uken og da vasker han fort og drar igjen. Er ikke vasket godt nok. Han skal innom der 3 ganger i uken. Han sier at han er det. Men det er dokumentert at han er ikke det. Men da roper han til meg og sier at jeg er en dårlig leder som ikke skjønner at han gjør jobben sin bra nok. 

Dette har pågått i 6 måneder nå. Og jeg er sliten. Jeg føler at nå har han brukt opp sjansene sine og jeg må sende inn rapport på han til øverste leder. Men jeg gruer meg. 

Kanskje jeg bør gå tilbake til å kun være renholder? Jeg er ikke sterk nok til dette 

Hvordan kom lederjobben til deg, har du god relasjon til øverste leder, eller søkte du? 

Anonymkode: 7f0f3...fdf

Skrevet

Du må ikke la deg hetse med av denne personen. 

Samtidig er det viktig at du tar de rette grepene som en leder skal. Er det andre ledere der du kan støtte deg på? HR? 

Anonymkode: 65045...c55

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan kom lederjobben til deg, har du god relasjon til øverste leder, eller søkte du? 

Anonymkode: 7f0f3...fdf

Jeg søkte på jobben ja. Har assistert litt som leder der jeg jobbet før når lederen var syk. Hadde aldri problemer da.

Skrevet

Du er i en av de tøffeste bransjene. Det vil si du er et mellomledd mellom ekstremt umotiverte arbeidere som sykemelder seg for ingenting og de mest narsissistiske lederne, som bugner av i denne bransjen. 

Føler med deg❤️

Anonymkode: 5e65c...089

• Liker 2
Skrevet

Du sender inn rapport til øverste leder, og ber hen gi vedkommende en skriftlig advarsel. 

Hvis dette er vanskelig for deg bør du nok virdere å bytte jobb, ja.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er ikke en dårlig leder, men du må bare gjøre de upopulære valgene som ledere dessverre må gjøre. Han som skulker unna tester deg nå eller så har han holdt på sånn da den forrige leder var leder. Uansett sendt inn all skriftlig dokumentasjon til øverste leder og ikke la sånne arbeidstagere ødelegge for deg. Du er ny i jobben og du må bare hoppe i det og det vil gi deg de erfaringene du trenger til å få bedre selvfølelse i jobben din. Lykke til. 

Anonymkode: 2fd35...b1f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er ikke sterk nok til dette 

Gir du ikke opp for fort? Ikke alt er alltid lett og gøy. Det er bra at du er åpen og ærlig om det, om hvordan det er for deg.

Men du kan ikke alltid bare stikke av. Noen ganger må du lære noe. Noen ganger må du vokse og utvikle deg. Les bøker om lederskap, ta et kurs. Du som person og din rolle som leder er to forskjellige ting.

Husk at den andre personen også tok sitt valg, om ikke å samarbeide med deg og forbedre situasjonen. Og det har konsekvenser.

Du gjør ikke det personlig mot den ansatte. Det er saklig.

Den ansatte er voksen og du har lov til å forvente noe av ham. Han får betalt. Og hvis han ikke gjør jobben sin, hvis dere har prøvd å finne løsninger, men det går ikke, er dette konsekvensen. 

Anonymkode: 6e8e1...0d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du ikke en egen leder eller et ledernettverk du kan få støtte fra?

Anonymkode: e863b...ae2

Skrevet

Leder, spesielt i den posisjonen du er i, er en utakknemlig jobb. Du har begrenset styringsrett, men allikevel ansvaret (mellomleder)

Du vil møte noen med jevne mellomrom hvor alt er leders feil. Noen mennesker er slik, alle andre er dumme. Uansett hva du gjør vil det ikke være godt nok. Kunnskap er nøkkelen. Det du også vil merke ettersom tiden går, er du gradvis skyves ut av det kollegiale. De du kjenner fra lang tid tilbake vil nok møte deg som før, men etterhvert som nye kommer inn, blir det et skille. Du må lære deg å leve med at ikke alle kommer til å like deg og ansatte har langt mer handlingsrom for hva de kan si og uttrykke enn hva du har. 

Det er en tøff jobb, selv de beste kjenner på tvil. Det at du kjenner på tvil gjør deg nok egentlig til en god leder, hvis du bruker den til å forberede deg godt, forholder deg saklig til fakta og tør å ta i det ubehagelig. 

Anonymkode: f2e50...528

Skrevet

For å være leder bør du ha nerver av stål og teflonbelegg over hele deg.

Hvis du er for opptatt av om folk liker deg og at du driver og puser med dem, kan du få det tøft.

Jeg tror du kan lære å bli tøffere med litt mer erfaring. Det er en norsk sport å klage på sjefen, du kan ikke bry deg om det, men heller våge og ta de vanskelige samtalene.

Ledertrening hadde nok vært en god ide.

Anonymkode: 7abf1...7e6

Skrevet

Du burde ha sendt inn til lederen over deg for lenge siden. 

Har du ikke fått noe opplæring i lederrollen? 
Blir du ikke fulgt opp av øvrig ledelse når de vet at du er ny som leder? 

Man må være litt tøff for å være leder, men enda viktigere er det å kjenne sine begrensinger. 
Man må tåle ta upopulære avgjørelser. 

Som leder er det din oppgave å veilede de under deg, slik at de har gode forutsetninger til å gjøre en bra jobb. 
Og dette gjelder dine ledere igjen, de burde følge deg opp, å gi deg gode forutsetninger for å klare din nye rolle. 
Så ut i fra situasjonen du beskriver, så er det dine ledere som gjør en alt for dårlig jobb i å følge deg opp, og hjelpe deg håndtere denne saken. 

Anonymkode: 61911...aa4

• Liker 1
Skrevet

Be om ledertrening. Og er du interessert i å lese litt selv kan jeg anbefale https://www.askamanager.org/ Det er dårlig gjort mot deg om du sitter med lederansvar og ikke har fått opplæring og det er dårlig gjort mot kundene at de betaler for en tjeneste de ikke får når den ansatte sluntrer unna og det er dårlig gjort mot bedriften at den ansatte som sluntrer unna svindler bedriften. 

Anonymkode: e26ad...afc

• Liker 1
Skrevet

Du må gi han skriftlig advarsel, og så få de som har ansatt han til å sparke han.

Anonymkode: 17995...5fb

Skrevet

Dette må du ta tak i, og fortere.

I min arbeidsplass har vi akkurat byttet renholdsfirma pga dårlig vasking. De betaler for 3 vask i uka og får 1 vask? Det er dårlig 

Anonymkode: cfc6d...a94

Skrevet

Ingen registrering? Du må ta dette høyere opp, kunden betaler for en vare de ikke får.

Anonymkode: 2d4e7...08d

Skrevet

Du blir ikke en dårlig leder av at en ansatt som ikke gjør jobben sin sier det. Det vet du også.

6 måneder er alt for lenge. Dette burde blitt tatt videre i løpet av 1 måned. Det går jo ut over firmaet når kunder betaler for tjenester de ikke får. At dere ikke har mistet den kunden enda er jo veldig flaks (og merkelig).

Anonymkode: b02a1...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...