Gå til innhold

Har du det såpass ryddig at du kan ta i mot uventet besøk?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Også er det andre som har en kleshaug som skal brettes utover halve sofaen, smuler fra tre dager under bordet, leker liggende utover stue, kjøkken og gang, en kleshaug på badegulvet, såperester og tannkrem i vasken, tykt støv over alle hyller, synlige hybelkaniner, en overfylt kjøkkenvask, og 15 par sko liggende slengt rundt om i gangen. 

Anonymkode: a44f6...ae3

Usj, sånn har et vennepar av oss det når vi kommer på avtalt besøk. De har tre barn og tydeligvis enten ikke tid til å rydde, eller så har de en helt annen standard for hva som er godt nok. De har i tillegg rot og ting utover hele huset. Liker ikke så godt å være på besøk der. 

Anonymkode: 206da...146

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Usj, sånn har et vennepar av oss det når vi kommer på avtalt besøk. De har tre barn og tydeligvis enten ikke tid til å rydde, eller så har de en helt annen standard for hva som er godt nok. De har i tillegg rot og ting utover hele huset. Liker ikke så godt å være på besøk der. 

Anonymkode: 206da...146

Hvordan det ser ut på badet vårt,ser heldigvis ikke gjester som er på besøk. En fordel med adskilt bad og toalett. Men huset er ryddig og fint når vi får besøk.

Anonymkode: 9b973...c1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har det såpass og mer til, men mannen drar dette ned. Og nei da ønsker jeg ikke uandmeldt for det er flaut!

Anonymkode: b9313...34a

Er slik her også, men siste året har jeg null problemer med å si at mannen har rota - han får heller vurdere hvordan han ønsker at folk ser han. Jeg gidder i alle fall ikke løpe etter han og rydde. Innimellom putter jeg tingene hans oppi en pose og setter den nede på kontoret hans. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Denne blir som anonym, og motvekta i forhold til andre vil jeg tro..

Jeg kunne aldri i verden fått uanmeldt besøk, og sliter med å få det akseptabelt selv om jeg vet av det noen dager i forveien. Sliter noe voldsomt med adhd, og har ikke hatt et ryddig hjem så lenge jeg kan huske. Ja, skippertak en gang i blant, men det er lenge i mellom. Det er veldig skamfult og jeg får sjeldent besøk av andre enn de nærmeste. Vet ikke om folk vet hvor ille det står til, prøver alltid å ha gardinene trekt for så ikke folk skal se når de går forbi. Det er i hovedsak ting jeg sliter med, men det er jo ikke videre enkelt å vaske heller når det ikke finnes en hel ren flate fordi det står ting rundt omkring. 

Føler dette er veldig tabu og noe jeg stadig føler mye skam over. Hver eneste uke har jeg som mål å rydde opp en gang for alle, men jeg lykkes aldri. Er utrolig sliten og lei hele situasjonen, og håper ikke jeg får en masse "dette klarer du" kommentarer, for tro meg jeg har prøvd. Men jeg klarer ikke lage system og holde på det. 

Anonymkode: c4b60...733

Et familiemedlem har det slik du beskriver og der hjelper vi til med å få ryddet. Er det noe du kunne gjort, bedt om hjelp?

Anonymkode: 09788...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Folk må gjerne komme på besøk, men da får de tåle å se det rotet som er. Har det såpass ryddig at vi kan godt slippe inn folk, men er langt ifra strøkent og nyvasket til enhver tid. Noen ganger ser det heller ikke ut, men da får besøket tåle å se dette om de kommer uventet.

Anonymkode: fe0ba...f51

AnonymBruker
Skrevet

Ryddig er det. Men med tre hunder er det ikke rent til enhver tid, og det får folk tåle. De som kjenner oss vet jo at vi har dyr. De går ikke oppi møblene, da. 

Anonymkode: 2128d...a07

AnonymBruker
Skrevet

Har det ryddig og ganske presentabelt. For meg betyr det at det er et par kopper i vasken, tegneblyanter på bordet, søppelpose ved utgangsdøren og en enorm stabel av barnas venners jakker og sko i gangen. 

Anonymkode: 56477...368

AnonymBruker
Skrevet

Her er det rotete, og hater uanmeldt besøk. Er ganske ryddig om mannen ikke er hjemme da, haha.

Anonymkode: e4b28...e88

Skrevet

Jeg har det veldig ryddig i hjemmet mitt og kan ta i mot uanmeldt besøk. Jeg er husmor så jeg har tid til å ta vare på hjemmet vårt :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 11.54):

og pleier du få uventet besøk ofte? 

Jeg er fra akershus og er ikke vant med uanmeldt besøk, men vi har flyttet til mannens hjemsted i vest og her kommer både besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og kamerater på uventet besøk. Det er ikke noe stress for min del, jeg er sosial av meg, men sliter litt med å holde huset ryddig til en hver tid. Vi har tre barn og alle tre roter greit😅

Hvor i landet bor du og er det vanlig med uventet besøk?

Anonymkode: 09788...4f5

Ja, her er det ingen stress med uventet besøk. Har ganske ryddig hjem til tross 3 barn. Barna har ikke overdrevet mye leker så tar kort tid å evt rydde rommene deres også dersom de skulle vært rotete om gjester kom uanmeldt, ikke at det er krise med litt rot på barnerom. Men vi liker å ha det ryddig til en hver tid.

Anonymkode: 0c2d2...c12

• Liker 1
Skrevet

Her er folk bestandig velkommen, bortsett fra tidlig på morgenen, men det er mest fordi jeg ikke er en morgenfugl. På morgenen er det også oftere litt rot på kjøkkenet, for vi rydder bestandig i stua og setter alt der når vi går i seng. Det er lov å sette ting i vasken på kvelden, istedenfor å rydde helt, og så har jeg rutine på å ta det før frokost. 

Folk er også vant til at det bestandig er noe på gang her. Ommøblering, at jeg har tømt noen skap og skuffer, eller en bod, og derfor har ting utover, eller en kasse jeg samler ting som skal bort i plassert midt i veien et sted, at jeg pusser opp et møbel som derfor står midt i stua, eller på vent i gangen, eller at jeg pusser opp noe, med tilhørende verktøy og materialer. Jeg tror folk som kjenner meg godt er mest forundret de gangene de kommer her, og det er fullstendig ro og strøkent her. Hvor er dagens prosjekt liksom? 😅 Kommer de etter kl 20 er det størst sjanse for at de ikke kan se spor etter slikt. De som stikker innom plutselig kommer imidlertid oftest på ettermiddagen. Da legger jeg hva det nå er tilside, og hygger meg med dem. Jeg kan slå meg på brystet og si at jeg aldri sier nei til besøk. 😊 Om de også er velkommen ned på vaskerommet, inn i garderoben eller inn på soverommet varierer mer. 😅

Jeg tror folk er flinke til å se forskjell på at husarbeid forsømmes og at det er noe på gang, så slikt plager meg ikke at folk ser. 

Skrevet

Nei, vanligvis ikke. Dvs det kommer litt an på hvem. Har noen venner og søsken som går helt greit om de kommer uansett. De er veldig avslappet å være rundt, og jeg blir ikke stresset over at de ser rotet mitt. 

Skrevet (endret)

Har 3 barn i småbarnalder - rydder før de/vi er i seng på kvelden, men ila dagen blir det fort ganske rotete i flere rom. Besøk er hjertelig velkomne likevel. Vi bor 5 stykker i huset så gjør ingenting at det vises. Vi vasker jo og. 

Endret av curiosity
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, alltid, men det er mest fordi jeg driter i hva folk synes om hvordan jeg har det.

Er aldri ille, men kan jo være oppvask på kjøkkenet, tallerkner på stuebordet, og støvete gulv. Det går helt fint. 🙂

Anonymkode: 54372...90d

AnonymBruker
Skrevet

Veldig sjeldent det kommer uanmeldt besøk, hender seg svigermor stikker innom. Jeg liker å ha fem minutter på meg, men er ikke krise om noen kommer innom. Tenker at de som stikker innom uanmeldt også tåler litt smuler på benken. 

Anonymkode: a1abe...60c

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel noe med at om du stikker innom noen uanmeldt så forventer du ikke et strøkent hus. Det må må vi ha i bakhodet. 

Anonymkode: 4b908...127

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 22.49):

Alenefar kommer unna med hva som helst, mor derimot... 

Anonymkode: ce041...2f0

Har vel noe med hvordan du selv vil fremstå og hva du sjøl vil andre skal mene og syns om deg. Eg bryr meg lite hva andre mener..

Skrevet

Ja, har det alltid rent og ryddig. Jeg klarer ikke å slappe av om det ikke er det 😅 Har 2 barn i barnehagealder.

Får sjeldent uanmeldt besøk da :)

Anonymkode: 2abdd...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...