AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:32 #1 Skrevet søndag kl. 10:32 Liker ikke sykemeldinger, da blir det så mange spørsmål. Jeg er av de som mener mental health days er helt nødvendig for å klare seg i arbeidslivet. Vurderer å skrivende stund å ta noen til uka. Jobber i et lavtlønnet yrke med mye lyd og stress. Opplever lite mestring. Sjefer bestemmer omtrent hvor jeg skal oppholde meg til enhver tid. Og alltid blir jeg satt på de verste stedene. Privatlivet mitt er også vondt, og det føles så urettferdig at livet mitt bare skal være slit. Innafor å ta noen dager for å hente seg inn? For å unngå lang sykemelding? Kan ikke bare bytte jobb, da jeg har ingenting annet å falle tilbake på. Jeg er ikke direkte ung lenger, heller. Anonymkode: 321d0...104 1 7 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:45 #2 Skrevet søndag kl. 10:45 Om du mener det hjelper på ta en to-tre dager borte fra jobben, så ville jeg ikke nølt med å gjøre det. Ellers er jo det kjedelige svaret at det burde gå an å ta opp noe av dette med arbeidgiver også, etter hvert, gjerne gjennom verneombud/tillitsvalgt. Anonymkode: cef14...021 7 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:58 #3 Skrevet søndag kl. 10:58 Dette er ikke en varig løsning. Du vil fort ha brukt opp dine egenmeldingsdager på den måten og da har du lite å gå på den gangen du faktisk blir syk. Du må heller se på hva du kan gjøre langsiktig for å få det bedre. Snakke med sjefen evt skifte jobb. Anonymkode: 09cb4...0c9 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:02 #4 Skrevet søndag kl. 11:02 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke en varig løsning. Du vil fort ha brukt opp dine egenmeldingsdager på den måten og da har du lite å gå på den gangen du faktisk blir syk. Du må hell. Snakke med sjefen evt skifte jobb. Anonymkode: 09cb4...0c9 Man er jo syk om man ikke orker å dra på jobb . Mentalt eller fysisk. Ofte jeg er fysisk syk pga ryggsmerter, vondt i hodet eller hangler, men drar på jobb fordet fordi jeg elsker jobben min. Men sliter jeg psykisk som ofte skjer så er det det som gjør at jeg blir hjemme. Anonymkode: de04b...e23 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:07 #5 Skrevet søndag kl. 11:07 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man er jo syk om man ikke orker å dra på jobb . Mentalt eller fysisk. Ofte jeg er fysisk syk pga ryggsmerter, vondt i hodet eller hangler, men drar på jobb fordet fordi jeg elsker jobben min. Men sliter jeg psykisk som ofte skjer så er det det som gjør at jeg blir hjemme. Anonymkode: de04b...e23 Jeg regner med du skjønte hva jeg mente. Anonymkode: 09cb4...0c9
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:11 #6 Skrevet søndag kl. 11:11 må du utsette deg for lyden? Hvis ikke - hvis du er f.eks. vakt ved en byggeplass, så få deg ihvertfall lyddempende øretelefoner. Desibel er noe som gjør meg stresset også. Hater masse lyd og bråk Anonymkode: 42752...dd8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:19 #7 Skrevet søndag kl. 11:19 Ta grep om din egen situasjon, både jobb og privatliv. Bytt jobb, ta utdannelse (alder spiller ingen rolle) eller gjør noe annet aktivt for å bedre din egen situasjon. Snakk med sjefen i det minste. «Mental Health days» er i mine øyne et tøysefenomen - du beskriver en vanskelig situasjon som ikke går over etter en eller to dager borte fra jobb, og mest sannsynlig blir den verre av å ha hyppig, kortvarig fravær. Du gjør ingenting med rotårsak, du er ikke ærlig med arbeidsplassen din og på den måten får du det verre med deg selv også. Ikke blir du en spesielt ettertraktet arbeidstaker heller, mest sannsynlig. Det er ingenting galt med psykisk sykdom, men om det er det som er utfordringen så må du søke hjelp for det. Din løsning er å behandle symptomene, og da blir du bare fanget i en kjip spiral. Anonymkode: 6200a...bf2 4 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:28 #8 Skrevet søndag kl. 11:28 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ta grep om din egen situasjon, både jobb og privatliv. Bytt jobb, ta utdannelse (alder spiller ingen rolle) eller gjør noe annet aktivt for å bedre din egen situasjon. Snakk med sjefen i det minste. «Mental Health days» er i mine øyne et tøysefenomen - du beskriver en vanskelig situasjon som ikke går over etter en eller to dager borte fra jobb, og mest sannsynlig blir den verre av å ha hyppig, kortvarig fravær. Du gjør ingenting med rotårsak, du er ikke ærlig med arbeidsplassen din og på den måten får du det verre med deg selv også. Ikke blir du en spesielt ettertraktet arbeidstaker heller, mest sannsynlig. Det er ingenting galt med psykisk sykdom, men om det er det som er utfordringen så må du søke hjelp for det. Din løsning er å behandle symptomene, og da blir du bare fanget i en kjip spiral. Anonymkode: 6200a...bf2 Det er ikke tøys. Det blir det samme som å ta egenmelding når man er fysisk dårlig eller merker at man begynner å bli dårlig om man ikke får hentet seg inn. Jeg har en psykisk lidelse og er helt avhengig av "mental health days" for å ikke bli langvarig dårlig og borte fra jobb. Det er til og med noe psykiateren min anbefaler meg. At det har et teit navn er jeg enig i. Anonymkode: fe566...ea5 3 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:51 #9 Skrevet søndag kl. 11:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du mener det hjelper på ta en to-tre dager borte fra jobben, så ville jeg ikke nølt med å gjøre det. Ellers er jo det kjedelige svaret at det burde gå an å ta opp noe av dette med arbeidgiver også, etter hvert, gjerne gjennom verneombud/tillitsvalgt. Anonymkode: cef14...021 Jeg mener det. Samtidig så vrenger det seg litt i magen ved å ringe seg inn syk. Har definitivt lettere samvittighet når jeg er fysisk syk. Og føler meg presset til å oppgi en fysisk grunn for fraværet. Anonymkode: 321d0...104 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:08 #10 Skrevet søndag kl. 12:08 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er ikke tøys. Det blir det samme som å ta egenmelding når man er fysisk dårlig eller merker at man begynner å bli dårlig om man ikke får hentet seg inn. Jeg har en psykisk lidelse og er helt avhengig av "mental health days" for å ikke bli langvarig dårlig og borte fra jobb. Det er til og med noe psykiateren min anbefaler meg. At det har et teit navn er jeg enig i. Anonymkode: fe566...ea5 Det du beskriver er jo sykdom som årsak til egenmelding, og det er jo akkurat det egenmelding er til for. Vi trenger ikke kalle det noe annet mener jeg. Anonymkode: 6200a...bf2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:08 #11 Skrevet søndag kl. 12:08 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg mener det. Samtidig så vrenger det seg litt i magen ved å ringe seg inn syk. Har definitivt lettere samvittighet når jeg er fysisk syk. Og føler meg presset til å oppgi en fysisk grunn for fraværet. Anonymkode: 321d0...104 Du skal ikke behøve å oppgi noen grunn i det hele tatt. Lykke til, det er viktig å ta vare på seg selv! Anonymkode: fe566...ea5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:48 #12 Skrevet søndag kl. 13:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal ikke behøve å oppgi noen grunn i det hele tatt. Lykke til, det er viktig å ta vare på seg selv! Anonymkode: fe566...ea5 Takk. Jeg vet, men kolleger har en tendens til å spørre når man kommer tilbake. "Hadde du influensa du også?". "Det er jo mye som går for tiden". "Var det migrenen igjen?" Jeg har en migrene-problematikk jeg faktisk sliter med, og bruker ofte dette kortet. Anonymkode: 321d0...104 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:42 #13 Skrevet søndag kl. 14:42 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Liker ikke sykemeldinger, da blir det så mange spørsmål. Jeg er av de som mener mental health days er helt nødvendig for å klare seg i arbeidslivet. Vurderer å skrivende stund å ta noen til uka. Jobber i et lavtlønnet yrke med mye lyd og stress. Opplever lite mestring. Sjefer bestemmer omtrent hvor jeg skal oppholde meg til enhver tid. Og alltid blir jeg satt på de verste stedene. Privatlivet mitt er også vondt, og det føles så urettferdig at livet mitt bare skal være slit. Innafor å ta noen dager for å hente seg inn? For å unngå lang sykemelding? Kan ikke bare bytte jobb, da jeg har ingenting annet å falle tilbake på. Jeg er ikke direkte ung lenger, heller. Anonymkode: 321d0...104 Kjenner meg igjen i det du skriver. Jobber du i bhg? Uansett; ta dagene du trenger! Ingen skal takke deg den dagen du ikke orker mer. Hilsen en som har møtt veggen i bhg for lengst, i tillegg til ingen annen mulighet for annen jobb (for da går jeg ned i lønn og jeg er aleneforsørger). Anonymkode: 39426...dcf 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:57 #14 Skrevet søndag kl. 14:57 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kjenner meg igjen i det du skriver. Jobber du i bhg? Uansett; ta dagene du trenger! Ingen skal takke deg den dagen du ikke orker mer. Hilsen en som har møtt veggen i bhg for lengst, i tillegg til ingen annen mulighet for annen jobb (for da går jeg ned i lønn og jeg er aleneforsørger). Anonymkode: 39426...dcf Det stemmer nesten. Nei, ingen som takker meg. Det bare forventes og forventes. Jeg har heller ikke råd til noen overgangsperiode med dagpenger f.eks. Og mulighetene er minimale for ny jobb med lik lønn eller bedre. Kan ikke begynne å studere noe nå. Anonymkode: 321d0...104 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:25 #15 Skrevet tirsdag kl. 21:25 Ikke turt å ringe meg syk enda. Har bare stått i det disse to dagene. Men jeg er på stålet nå. Anonymkode: 321d0...104 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:43 #16 Skrevet tirsdag kl. 22:43 Om jeg tar egenmelding resten av uka er jeg oppe i 12 fraværsdager siden august. Det er veldig mye. Anonymkode: 321d0...104 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #17 Skrevet 21 timer siden I dag klarte jeg det. Ringe inn syk. Føles som om jeg kan puste igjen. Slappe av. Nyte ting. Anonymkode: 321d0...104 1 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): I dag klarte jeg det. Ringe inn syk. Føles som om jeg kan puste igjen. Slappe av. Nyte ting. Anonymkode: 321d0...104 Det var garantert riktig av deg. Arbeidslivet er ikke lett. Man må ta vare på seg selv. Ingen andre gjør det. Spesielt ikke arbeidsgivere. Anonymkode: ae337...d73 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det var garantert riktig av deg. Arbeidslivet er ikke lett. Man må ta vare på seg selv. Ingen andre gjør det. Spesielt ikke arbeidsgivere. Anonymkode: ae337...d73 Jeg er helt enig i at man må ta vare på seg selv. Men denne strategiene er jo veldig korttenkt. Den gjør ingenting med årsaken til det som er kjipt, og skaper masse ubehag og tankekjør i dager før egenmeldingen. Litt som det kjente ordtaket «å tisse i buksa for å holde seg varm». Til ts: ta tak i det som er vanskelig, det du driver med nå er strutsetaktikk, og det ser ut som det er kjempevondt for deg og mest sannsynlig arbeidsplassen din også. Anonymkode: 6200a...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er helt enig i at man må ta vare på seg selv. Men denne strategiene er jo veldig korttenkt. Den gjør ingenting med årsaken til det som er kjipt, og skaper masse ubehag og tankekjør i dager før egenmeldingen. Litt som det kjente ordtaket «å tisse i buksa for å holde seg varm». Til ts: ta tak i det som er vanskelig, det du driver med nå er strutsetaktikk, og det ser ut som det er kjempevondt for deg og mest sannsynlig arbeidsplassen din også. Anonymkode: 6200a...bf2 Kanskje er det korttenkt. Det tar jo ikke roten til problemet. Jeg får helt noia når leder sender meg melding og lurer på om jeg er tilbake i morgen.. Føler liksom presset og var innstilt på å ringe i morgen. Men man trenger kanskje ikke ringe for hver dag? Anonymkode: 321d0...104 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå