AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #61 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå er jeg anbefalt å søke etter samtale med NPE og søknaden er sendt inn. Nå er det opp til NPE å vurdere søknaden utifra deres retningslinjer og krav. Innhente all informasjon fra sykehus og legen. Jeg fulgte den anbefalingen jeg fikk. Det er heldigvis kvalifiserte jurister og helsepersonell som vurderer søknaden oppimot dokumentasjon og retningslinjer- ikke kvinneguiden 😊 Anonymkode: 2d46c...481 Veldig veldig tvilsomt at NPE har anbefalt dere å søke. https://www.npe.no/globalassets/dokumenter/pdf-publikasjoner-fra-npe/brosjyrer/brosjyre-legemiddelskade-2022.pdf Erstatning ved bivirkning av «Menerstatning: Det kan gis erstatning selv om du ikke har noeøkonomisk tap, såkalt menerstatning. Dette kan være tilfelle hvis du har fått en varig og betydelig skade. Erstatningen er ment å skullekompensere for redusert livskvalitet og livsutfoldelse.» Anonymkode: c6292...cd3 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #62 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå er jeg anbefalt å søke etter samtale med NPE og søknaden er sendt inn. Nå er det opp til NPE å vurdere søknaden utifra deres retningslinjer og krav. Innhente all informasjon fra sykehus og legen. Jeg fulgte den anbefalingen jeg fikk. Det er heldigvis kvalifiserte jurister og helsepersonell som vurderer søknaden oppimot dokumentasjon og retningslinjer- ikke kvinneguiden 😊 Anonymkode: 2d46c...481 De anbefaler søke for å bli kvitt kveruleringen din - ingen orker diskutere slikt tull med deg og salsbehsndlingen er uansett skriftlig - hva med å ta kontakt med fastlege for at du får noen å snakke med slik at du kan fokusere på å være tilstede for ungen din i stedet for å jakte feil og penger? Anonymkode: 2021a...284 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #63 Skrevet 24. november 2025 Rødvinsfilosofen skrev (På 23.11.2025 den 1.46): Tror dere vil få igjen tapt arbeidsinntekt, parkering, overnattingsutgifter, og andre ting. Og dette når neppe op til minstebeløpet i tap til at de får erstatning .. Anonymkode: 2021a...284 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #64 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ville også sendt klage til Statsforvalteren. Når det er sagt er det ikke sikkert legen har gjort noe feil, men det blir det opp til Statsforvalteren å vurdere. Anonymkode: aff28...bb7 Nei- statsforvalter jobber med kvalitetsforbedring og grove risiko for feil. At noen får bivirkning av en vanlig brukt medisin er ikke noe de vil starte tilsynssak for- de har nok å gjøre - akkurat som helsevesenet - HI trenger adferdshjelp - ikke bistand til å kverulere videre på vrangforestillingene sine Anonymkode: 2021a...284 2 2
Anonym2212 Skrevet 24. november 2025 #65 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Veldig veldig tvilsomt at NPE har anbefalt dere å søke. https://www.npe.no/globalassets/dokumenter/pdf-publikasjoner-fra-npe/brosjyrer/brosjyre-legemiddelskade-2022.pdf Erstatning ved bivirkning av «Menerstatning: Det kan gis erstatning selv om du ikke har noeøkonomisk tap, såkalt menerstatning. Dette kan være tilfelle hvis du har fått en varig og betydelig skade. Erstatningen er ment å skullekompensere for redusert livskvalitet og livsutfoldelse.» Anonymkode: c6292...cd3 De anbefaler omtrent alle som tar kontakt om å søke, fordi det er best for begge parter at de får en ordentlig vurdering av saken. Det betyr på ingen måte at vedkommende ts snakket med i telefonen tror at de kommer til å få erstatning. 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #66 Skrevet 24. november 2025 Ts: Hold oss gjerne oppdatert👍 Anonymkode: 219d4...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #67 Skrevet 24. november 2025 En fødselslege skadet vårt barn under fødselen, det ble i ettertid stadfestet at legen gjorde en feil uten at det ellers fikk noen konsekvenser for legen eller sykehuset. Ingen visste om barnet vårt kom til å overleve eller få en hjerneskade. Vi fikk 10.000,- i det jeg følte var "goodwill" fra saksbehandler i NPE. Anonymkode: f811b...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #68 Skrevet 24. november 2025 Jeg fikk en skade pga en lege som gjorde noe hun ikke skulle. Ettersom hun hadde avveket langt fra retningslinjene fikk jeg erstatning, men da bare faktiske utgifter som var brukt på skaden. Fikk ingenting mer da jeg ikke var skadet nok til å få menerstatning. Det skal mye til å få erstatning utover faktisk økonomisk tap. Anonymkode: db79a...7b0 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #69 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 22.30): Ble anbefalt å søke, og da gjorde vi det. Så er det opp til de å vurdere. Det skilles mellom økonomisk erstatning og oppreisning som ved menerstatning sto det i søknaden. psykisk skade er også en skade. Å være livstruende syk og ligge på intensiven i uvisse er fatalt ja. mistet både skolegang og ble redd i ettertid Anonymkode: 2d46c...481 Du får jo ikke noe på dette. Legen har ikke gjort feil, det er tilfeldig at ditt barn reagerte på denne medisinen. Ikke feil behandling, ikke feil dose, hvorfor skal du da ha erstatning? Selvsagt er det skummelt og ubehagelig å være innlagt, og det er kjipt å miste skolegang. Det skjønner jeg godt. Men dette er jo ingens feil, det var et uhell som skjedde med ditt barn på lik linje med andre mennesker som blir syke. Vær glad for at barnet er friskt og slapp unna uten varige mén, og vær bevisst på at du som foresatt ikke bidrar til at barnet blir redd legehjelp i fremtiden. Anonymkode: da3f5...b4d 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #70 Skrevet 24. november 2025 Barnet vårt fikk alvorlig hjerneskade pga sykehusfeil. Kun menet som ga erstatning, ingen oppreisning for alt det traumatiske som skjedde. Anonymkode: 7f322...ea0 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #71 Skrevet 24. november 2025 Og kan jo også legge til at et familiemedlem døde pga legefeil. Kunne få til å dekke begravelsen, men orket ikke. Man får ikke noe for generell «tort og svie». Anonymkode: 7f322...ea0 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #72 Skrevet 26. november 2025 Så lenge det ikke ble gitt feil medisin, tror jeg ikke dere har en sak. Har selv en sønn med ulcerøs kolitt. Han hadde en lignende respons på den første medisinen vi prøvde. Tror legene var mer overrasket enn oss. Tenker at det ikke er en feil, så lenge medisinen er gitt på indikasjon, men man endte med å være vanvittig uheldig. Ble det gikk helt feil medisin, stiller det seg annerledes. Anonymkode: c2c8d...ef4 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå