AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:49 #1 Skrevet lørdag kl. 19:49 Hei! Jeg skal snart studere. Drømmen er å kunne forske på gener/genteknologi eller medisiner til ulike sykdommer. Vet at det kanskje ikke finnes så mange jobber innenfor dette, så tenkte da å studere noe som gir meg bredere kompetanse. Har lest mye tidligere om at jeg kan gjøre dette med siving master i industriell kjemi og bioteknologi (og ph.d. etter) ved ntnu, men nå har de endret studiet til å også inkludere materialteknologi, og spesialiseringen er endret til industriell bioteknologi. Det er ikke lagt ut noe info rundt fag man kan ta, og er lite info på nettsiden til ntnu. Er det noen som vet noe om det nye studiet? Kan man spesialisere seg slik at jeg kan gjøre det jeg vil? Hva annet kan jeg studere? Syns siving tittelen er attraktiv. Anonymkode: 0cb1b...fc0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:08 #2 Skrevet lørdag kl. 20:08 Da bør du studere bioingeniør i stedet. Lettere å få jobb, og du kan evt forske på genteknologi / sykdommer dersom du går veien videre via master og PhD. Anonymkode: 99491...7c2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:45 #3 Skrevet lørdag kl. 20:45 Bare vær obs på at molekylærbiologi er det tørreste og kjedeligste faget i hele verden. Pluss at du kommer til å slite med å få jobb. Sykdommer kommer du aldri til å kurere, men hvis du er heldig får du publisert en artikkel eller to i et tidsskrift som ingen leser. Bioingeniør er den dårligst betalte ingeniørgraden du kan ta. Har du hode til det, så velger du noe annet. Anonymkode: 02e45...83d 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:13 #4 Skrevet i går, 08:13 Det sivingstudiet er ikke det du søker (har gått der selv). Vil anbefale relevant bachelor og deretter master i molekylærmedisin på ntnu. Anonymkode: 5c34a...1be 2
AnonymBruker Skrevet i går, 20:34 #5 Skrevet i går, 20:34 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Bare vær obs på at molekylærbiologi er det tørreste og kjedeligste faget i hele verden. Pluss at du kommer til å slite med å få jobb. Sykdommer kommer du aldri til å kurere, men hvis du er heldig får du publisert en artikkel eller to i et tidsskrift som ingen leser. Bioingeniør er den dårligst betalte ingeniørgraden du kan ta. Har du hode til det, så velger du noe annet. Anonymkode: 02e45...83d 100% det studiet TS referer til høres ut som en glorifisert biokjemi a.k.a Norges kjipeste utdannelse. 3-5 år med pugging for å putte blodprøver i en maskin for elendig lønn. Greit nok, om man er blant de absolutt beste, bare ikke på sitt eget kull, men blant flere studentkull, så kan man kanskje drive det til noe innen forskning osv., men for de aller fleste så bærer det rett på sykehuset med blodprøver for 500k i året. Velg noe annet. Anonymkode: 9f280...da7
AnonymBruker Skrevet i går, 20:46 #6 Skrevet i går, 20:46 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 100% det studiet TS referer til høres ut som en glorifisert biokjemi a.k.a Norges kjipeste utdannelse. 3-5 år med pugging for å putte blodprøver i en maskin for elendig lønn. Greit nok, om man er blant de absolutt beste, bare ikke på sitt eget kull, men blant flere studentkull, så kan man kanskje drive det til noe innen forskning osv., men for de aller fleste så bærer det rett på sykehuset med blodprøver for 500k i året. Velg noe annet. Anonymkode: 9f280...da7 Ja har lest mye av det samme. Derfor jeg ønsker å ta siving studiet. Har lest om muligheter til å ta sommerkurs i ulike fag, eventuelt bioteknologi for å få mer spesialisert kompetanse, og eventuelt ta ekstra fag i løpet av masteren (får veldig gode karakterer så har kapasitet til det). Er kun usikker på om det er en mulighet til å jobbe med gentek osv. At den døren ikke er helt stengt Anonymkode: 0cb1b...fc0
AnonymBruker Skrevet i går, 20:49 #7 Skrevet i går, 20:49 Siv.ing industriell kjemi er en bra base, og industriell bioteknologi handler om å kunne skalere bioteknologi for industriproduksjon. F.eks laget det miljø på ntnu en covid-test som ble skalert raskt opp netto fordi de kan å kombinere fag med produksjon. Men du kurerer ikke sykdommer Anonymkode: 5c34a...1be 2
AnonymBruker Skrevet i går, 20:53 #8 Skrevet i går, 20:53 Hva med bioinformatikk på uib? Anonymkode: 5d29d...00a 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 21.45): Bare vær obs på at molekylærbiologi er det tørreste og kjedeligste faget i hele verden. Pluss at du kommer til å slite med å få jobb. Sykdommer kommer du aldri til å kurere, men hvis du er heldig får du publisert en artikkel eller to i et tidsskrift som ingen leser. Bioingeniør er den dårligst betalte ingeniørgraden du kan ta. Har du hode til det, så velger du noe annet. Anonymkode: 02e45...83d Unnskyld deg, du har helt klart misforstått noe her. Molekylærbiologi er det absolutt kuleste i hele verden! 😅 Bortsett fra det er jeg helt enig med deg. I alt. TS, å studere bioteknologi i Norge er bortkastet. Det er få relevante jobber, og mange som vil ha dem. Det er få selskap i Norge som driver med bioteknologi, enda færre som driver med genteknologi. Og det er mange om beinet. Stort sett må du bli akademiker for å få jobbe med noe relevant. Det igjen betyr at du må belage deg på midlertidige stillinger, bruke mer og mer tid på å søke etter penger, leve med uforutsigbarhet, og gjerne jobbe 200%. Forskning er en livsstil, og det er veldig, veldig få som faktisk slår gjennom der og. Hvis du går siv.ing er det mer fastlåst hva du må ta av fag, og det tilpasses ikke i hverken timeplaner eller eksamensdatoer hvis du vil ta ting utenom. Det er en del obligatorisk i alle fag på gløshaugen, og det kan tidvis være vanskelig å få til ting som ikke følger standard fagplan. Det er selvfølgelig mulig, men krever mer. Har du vurdert farmasi? Eller lege (med forskerlinje f.eks.)? Jeg skjønner godt tankene dine og ønskene dine, men dessverre er det ikke mye håp her til lands 😔 mvh PhD i bioteknologi, med en håndfull publiserte artikler ingen leser, som i dag jobber med noe ganske annet 🤓 Anonymkode: 97363...dae
Anonym983 Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Unnskyld deg, du har helt klart misforstått noe her. Molekylærbiologi er det absolutt kuleste i hele verden! 😅 Bortsett fra det er jeg helt enig med deg. I alt. TS, å studere bioteknologi i Norge er bortkastet. Det er få relevante jobber, og mange som vil ha dem. Det er få selskap i Norge som driver med bioteknologi, enda færre som driver med genteknologi. Og det er mange om beinet. Stort sett må du bli akademiker for å få jobbe med noe relevant. Det igjen betyr at du må belage deg på midlertidige stillinger, bruke mer og mer tid på å søke etter penger, leve med uforutsigbarhet, og gjerne jobbe 200%. Forskning er en livsstil, og det er veldig, veldig få som faktisk slår gjennom der og. Hvis du går siv.ing er det mer fastlåst hva du må ta av fag, og det tilpasses ikke i hverken timeplaner eller eksamensdatoer hvis du vil ta ting utenom. Det er en del obligatorisk i alle fag på gløshaugen, og det kan tidvis være vanskelig å få til ting som ikke følger standard fagplan. Det er selvfølgelig mulig, men krever mer. Har du vurdert farmasi? Eller lege (med forskerlinje f.eks.)? Jeg skjønner godt tankene dine og ønskene dine, men dessverre er det ikke mye håp her til lands 😔 mvh PhD i bioteknologi, med en håndfull publiserte artikler ingen leser, som i dag jobber med noe ganske annet 🤓 Anonymkode: 97363...dae Takk for svar! Var dessverre veldig dum og ikke tok kjemi 1 og 2 da jeg trodde jeg ville studere økonomi så lege går ikke… Men da virker det som ren bioteknologi utdanning er av bordet for meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå