AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #1 Skrevet 22. november 2025 Hva får folk til å ville gå på dietter for utenom de som starter av medisinske tilstander? Jeg syns det er å gå så drastisk til verks, og det kan da umulig bidra til et sunt forhold til mat..? Anonymkode: da4b6...cd5 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #2 Skrevet 22. november 2025 Diett er det sunneste en gjennomsnittlig nordmann kan gjøre. Å være overvektig er noe av det mest usunne man kan være. Anonymkode: 1c866...7d9 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #3 Skrevet 22. november 2025 Alle har forskjellige dietter. Noen liker å ha en diett med mye sukker, som gir dem god følelse i munnen, men svekker dem fysisk og mentalt, mens andre har en mer normal diett, som styrker kroppen og psyken. Anonymkode: 413c6...38b
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #4 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Diett er det sunneste en gjennomsnittlig nordmann kan gjøre. Å være overvektig er noe av det mest usunne man kan være. Anonymkode: 1c866...7d9 Så enten går man på diett, eller så er man overvektig? Man kan liksom ikke være normalvektig og spise det man vil uten at det må inngå i en diett-plan? Anonymkode: da4b6...cd5 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #5 Skrevet 23. november 2025 Har aldri gått på diett, men har slanka meg før. Jeg er ei halvgammel kvinne som veier 59 kg og er 172 høy. Det var ikke planlagt, jeg bare gikk ned noen kilo fordi jeg følte meg lubben. Nå i adventstiden spiser jeg pepperkaker og safranboller til kaffen uten at jeg går opp i vekt. Jeg elsker krem på baksten jeg spiser 🤷🏼♀️ Så må har jeg vel et balansert kosthold med mye protein, grønnsaker og litt sukker og karbs i tillegg. Er 41 år. Anonymkode: 67447...426
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #6 Skrevet 24. november 2025 diett er et negativt ladet ord , jeg tenker tilbake på 80-tallet ( og det var sikkert ikke så mye annerledes i tiårene før jeg var født), med pulverkurer og sulteforing. Diett betyr vel ikke annet en en måte å spise på? Hva slags mat en velger å putte i munnen? på jobb får vi diett-penger når vi reiser. Altså penger for å dekke mat. uavhengig om det er lavkarbo eller annet 😄 Anonymkode: 45b91...a8b 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #7 Skrevet 24. november 2025 Dietter trenger ikke være så drastisk. Anonymkode: 0d3e2...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #8 Skrevet 24. november 2025 Tror du har misforstått litt hva ordet diett betyr. Anonymkode: afc2f...967 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #9 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 20.29): Diett er det sunneste en gjennomsnittlig nordmann kan gjøre. Å være overvektig er noe av det mest usunne man kan være. Anonymkode: 1c866...7d9 Nei, det sunneste vil være å kutte ut dietter og heller lage seg et livslangt sunt og fornuftig kosthold fra dag 1. Anonymkode: 902dc...975 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #10 Skrevet 24. november 2025 Jeg har fått slengkommentarer om "dietten" min. Jeg har en tarmsykdom og spiser variert og god mat av råvarer. Spiser ikke gluten, og holder meg unna ultraprosessert "mat". Jeg holder meg til 3 skikkelige måltider om dagen, spiser kaker og godteri (men hjemmelaget), og har spisevindu mellom 8 og 16. Dette er ikke en diett, det er rett og slett sunn fornuft. Resten av familien spiser det samme, men de tåler gluten så de inkluderer hjemmebakt brød og sånn. Det som er sprøtt i mine øyne er at gjennomsnittsnordmannen spiser rundt 60% ultraprosessert dritt. 🤷🏼♀️ Anonymkode: e0e3f...a5a 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #11 Skrevet 24. november 2025 Min beste venninne har aldri gått på diett. Hun har aldri slanket seg, og veier seg ikke, så jeg vet ikke hvor mye hun veier. Men hun er tynn, og passer klær hun gikk med da vi var 20 (vi er 44 nå). Jeg har slanket meg mange ganger og når jeg går på diett spiser jeg omtrent like mye, eller lite, som det hun spiser til vanlig. Skjønner du hva jeg mener? - det hele er relativt og semantisk. Det kommer an på hva din norm er. Jeg har klart å gå ned 32 kg, og spiser som om jeg fremdeles går på "diett". Jeg spiser nok for at kroppen min skal holde en sunn vekt. Det som var normen min da jeg hadde fedme var overspising og mye kos. Selv om det har blitt normen i dagens samfunn å være overvektig, så er det likevel biologisk abnormalt å bære så mye ekstra vekt. Så om man ikke er en av de heldige naturlig tynne så må man avstå. Altså gå på diett. Anonymkode: a4a19...be9 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #12 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, det sunneste vil være å kutte ut dietter og heller lage seg et livslangt sunt og fornuftig kosthold fra dag 1. Anonymkode: 902dc...975 AKA, en diett. å en måte å spise på. Anonymkode: 45b91...a8b 5
I Grosny Skrevet 25. november 2025 #13 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nei, det sunneste vil være å kutte ut dietter og heller lage seg et livslangt sunt og fornuftig kosthold fra dag 1. Anonymkode: 902dc...975 Genial diett! 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #14 Skrevet 26. november 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): AKA, en diett. å en måte å spise på. Anonymkode: 45b91...a8b I Grosny skrev (21 timer siden): Genial diett! For å oppklare: https://sml.snl.no/diett Anonymkode: 902dc...975
Purple_Pixiedust Skrevet 26. november 2025 #15 Skrevet 26. november 2025 Jeg holder på å gå ned veldig mange kg ned i vekt, men jeg er ikke på diett. Sånn som jeg spiser nå regner jeg med å måtte spise for å holde vekten når jeg en gang forhåpentligvis når målvekten min. Har vært slank for inntil to år siden og var bevisst på hva jeg spiste da også. Veldig aktiv så jeg spiste mer enn hva jeg gjør nå. Dietter hvor en går over til gamle vaner etterpå funker ikke. Man må spise på en måte en kan spise på resten av livet. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2025 #16 Skrevet 27. november 2025 AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 7.43): For å oppklare: https://sml.snl.no/diett Anonymkode: 902dc...975 Slik? Sitat Det kan imidlertid også brukes som synonym til «kosthold» (på engelsk: «diet», som i for eksempel «middelhavsdiett») Anonymkode: 0d3e2...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #17 Skrevet 1. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 27.11.2025 den 21.23): Slik? Anonymkode: 0d3e2...1d2 Ja. Som er en helt annen måte enn ordet brukes her til lands. Rart at jeg faktisk må skrive dette... Anonymkode: 902dc...975
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #18 Skrevet 1. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 20.42): Så enten går man på diett, eller så er man overvektig? Man kan liksom ikke være normalvektig og spise det man vil uten at det må inngå i en diett-plan? Anonymkode: da4b6...cd5 Det kommer jo helt an på hva man vil spise. Jeg vil ha wienerbrød og sjokolade og berlinerboller og hamburger og pommes frites med majones, så nei. Jeg kan definitivt ikke spise det jeg vil og samtidig være sunn og normalvektig. Anonymkode: cb07a...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #19 Skrevet 1. desember 2025 Mat og dietter har nå blitt den enkleste måten for usikre mennesker å føle seg bedre enn andre. En effektiv måte å regulere egen selvfølelse er å ha stålkontroll på egen handlekurv, og samtidig dømme andres. Og selvsagt er ultraprosseserte varer handlekurven synonymt med at man har med en lat, uopplyst person å gjøre, som mishandler barna sine ved å velge feil mat for familien. En form for nasjonal spiseforstyrrelse er i kraftig anmarsj. Anonymkode: 4ceea...cdb
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #20 Skrevet 1. desember 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja. Som er en helt annen måte enn ordet brukes her til lands. Rart at jeg faktisk må skrive dette... Anonymkode: 902dc...975 Nå må du nesten bestemme deg. Først sier du at vi må kutte dietter, og heller fokusere på kosthold. Flere her påpeker at diett også er kosthold, og ikke trenger være noe ekstremt, det var du uenig i. Og nå er du helt enig med utdraget fra din egen lenke om at diett også brukes som synonym til kosthold. Altså diett = kosthold... Vi er veldig mange som bruker diett om kosthold... altså generelt kosthold, kosthold man har igjennom store deler av livet, og på ingen måte er ekstremt eller for vektnedgang. Middelhavsdiett f.eks er absolutt ikke noe ekstemt. Det finnes mange tilsvarende dietter man kan ha igjennom hele livet. Anonymkode: 0d3e2...1d2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå