AnonymBruker Skrevet 22. november #1 Skrevet 22. november Har vært på synskontroll hos optiker i dag. Jeg går regelmessig hvert 2.år . Er en kvinne på 51 år. Resuktatet av timen ble nye briller, og øyedråper mot tørre øyne. Jeg har slitt med det ca 6 mnd, men har lagt det på overgangsalder. Optiker gav meg dråper 4-6 x om dagen i 3 uker, deretter 2-4 x om dagen i 3 uker. Om jeg fortsatt har symptomer må jeg inn for en egen test for tørre øyne. Ingen sykdom på øyene, men en stor forandring av en skjev hornhinne som var uvanlig. Kan tørre øyne være et sykdomstegn? Burde jeg be fastlege sjekke meg for autoimmune sykdommer eller noe? Anonymkode: b70cb...96c
AnonymBruker Skrevet 22. november #2 Skrevet 22. november Noen får tørrere øyne (og slimhinner generelt) ifm overgangsalder. Mange får også tørre øyne av å se mye på skjerm. Og sjøgrens syndrom kan gi tørre øyne hos noen. Men ikke tenk det verste. Jeg hadde veldig tørre øyne, bruker linser, og det hjalp med en annen type linser samt å avlaste oftere med briller. Begynte også å dryppe øynene med dråper + mindre skjermbruk. Byttet også over til en annen type mascara (noen har irriterende ingredienser som kan irritere øyne, bl a phenoxyetanol). Nå går jeg oftere uten øyesminke og mer med briller. Øynene er bra igjen nå. Anonymkode: d09a0...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 22. november #3 Skrevet 22. november Kjøp kosttilskudd for øyehelse. Jeg er såå mye bedre i øynene etter jeg begynte med det. Anonymkode: e34cb...592 1
AnonymBruker Skrevet 22. november #4 Skrevet 22. november Kostholdet har mye å si. Kosttilskudd som noen nevner er supert, bruker det selv, men tenk omega 3 og a vitamin særlig. Alkohol er ekstremt tørkende, enkelte medisiner... ville kanskje tatt en blodprøve, så vet du hvordan du ligger an og kan justere etter det. Sånn er det med denne alderen og øyehelsen.... 😉 God fysisk form hjelper også på... Anonymkode: d0bf1...d11
AnonymBruker Skrevet 22. november #5 Skrevet 22. november Jeg er 30 år og har svært tørre øyne. Ikke noen andre symptomer enn dette. Er helt frisk, godt kosthold osv. Jeg drypper øynene 8-10 ganger i døgnet. Øyelegen sa bare at noen har det slik. Er helt rolig på det og tenker at jeg ser an om jeg får flere symptomer etterhvert - så tar vi det når det kommer. Mistenker sjøgrens siden flere damer i familien har det. Anonymkode: 9105f...76b
AnonymBruker Skrevet 23. november #6 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (13 timer siden): Noen får tørrere øyne (og slimhinner generelt) ifm overgangsalder. Mange får også tørre øyne av å se mye på skjerm. Og sjøgrens syndrom kan gi tørre øyne hos noen. Men ikke tenk det verste. Jeg hadde veldig tørre øyne, bruker linser, og det hjalp med en annen type linser samt å avlaste oftere med briller. Begynte også å dryppe øynene med dråper + mindre skjermbruk. Byttet også over til en annen type mascara (noen har irriterende ingredienser som kan irritere øyne, bl a phenoxyetanol). Nå går jeg oftere uten øyesminke og mer med briller. Øynene er bra igjen nå. Anonymkode: d09a0...b5c Bruker bare briller, brulte linser for ca 20 år siden, men sluttet da jeg fikk betennelse på øyeeple helt akutt. Har ikke brukt sminke på 15 år eller noe. Jobber ikke med skjerm, gav meg selv 3 t skjermtid hver uke som grense. Er passert 50 år så har tenkt det var overgangsalder, men ble litt usikker på om det kanskje er noe annet .... Anonymkode: b70cb...96c
AnonymBruker Skrevet 23. november #7 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kostholdet har mye å si. Kosttilskudd som noen nevner er supert, bruker det selv, men tenk omega 3 og a vitamin særlig. Alkohol er ekstremt tørkende, enkelte medisiner... ville kanskje tatt en blodprøve, så vet du hvordan du ligger an og kan justere etter det. Sånn er det med denne alderen og øyehelsen.... 😉 God fysisk form hjelper også på... Anonymkode: d0bf1...d11 Jeg tar omega 3 og multivitamin hver dag. Tar hormontilskudd etter oppfording fra gyn, og har siste 5 år stått på BT medisin(laveste dose) da BT er litt høyere enn ønsket. Har ikke hatt tørre øyne av disse medisnene før(om de er årsaken). Alkohol drikker jeg ikke, trener gjør jeg ikke. Anonymkode: b70cb...96c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå