AnonymBruker Skrevet 23. november #41 Skrevet 23. november Du må ikke slanke deg (typ 1500 kalorier). Du må begynne å spise som en normal person. Rundt 2400 ish. Regn ut hva en normalvektig på din høyde trenger i døgnet ved hjelp av en kalorikalkulator. Spis masse protein og grønnsaker. Tren styrke!! les Marit Kolby sin bok. Anonymkode: 0f958...6b4 1
Runnah Skrevet 23. november #42 Skrevet 23. november Hva mener du med at du ikke klarer det mtp kosthold, trening, kaloriunderskudd?
AnonymBruker Skrevet 23. november #43 Skrevet 23. november Det du skriver selv stemmer jo, du klarer det ikke selv, du har prøvd. Og du blir mest sannsynlig ikke 50 år med den vekten. Og skulle du bli det har du så mye helseplager at livet ikke er så veldig gøy.Dette er faktaene og du skriver det selv. Hvis du ønsker at noe annet skal være utfallet er det jo operasjon eller medisiner som gjelder. Det er ikke gøy eller lett, men det er det som kan endre utfallet av livet ditt. Det er du som må ta et aktivt valg - og noen ganger medfører de valgene litt ubehageligheter men er allikevel det beste i situasjonen. Gjør du ingenting vet du jo at det i alle fall ikke ender bra🤷🏼♀️ Anonymkode: e010e...b5a
AnonymBruker Skrevet 23. november #44 Skrevet 23. november Kutt ut ultraprossesert mat! Da er det svært vanskelig å opprettholde overvekten. Det er faktisk ikke så vanskelige 3-4 måltider med normal mat med mye protein og frukt/grønt. Mange kokebøker du kan låne/kjøpe. Ikke kjøp mat du ikke skal spise Anonymkode: 0f958...6b4 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. november #45 Skrevet 23. november Tipset om Evje klinikken var bra. Man betaler bare egenandel, der det ut som, så det blir bare noen tusen kroner. Der kan du få hjelp til å håndtere livet ditt fremover. Anonymkode: 651fa...bbd
AnonymBruker Skrevet 23. november #46 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tipset om Evje klinikken var bra. Man betaler bare egenandel, der det ut som, så det blir bare noen tusen kroner. Der kan du få hjelp til å håndtere livet ditt fremover. Anonymkode: 651fa...bbd Stemmer at man bare betaler egenandel, så hvis man har frikort så betaler man ingenting, eller så kommer man raskt på frikort hvis man må betale. Man får også igjen reisepenger fra Helsenorge når man søker om det. Jeg har vært der og likte opplegget veldig godt, men sannheten er at det er et fåtall som klarer å gå ned noe særlig i vekt. Har vel sett 4 stk som har klart det. Flere har endt opp med sprøyter eller operasjon, jeg venter nå på dato for operasjon. Men man lærer mye der, så jeg har tatt med flere tips jeg bruker i hverdagen. Anonymkode: 5453a...443
AnonymBruker Skrevet 23. november #47 Skrevet 23. november Altsa når du veier det DOBBELTE av et normalt menneske burde det være motivasjon nok. Det handler utelukkende om å ville det nok og tilegne seg den rette kunnskapen. Lær deg hva maten inneholder. Last ned en kalori-app og bli bevisst. Maten er viktigst og så kan du fokusere på trening etterhvert Anonymkode: 0f958...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 23. november #48 Skrevet 23. november Anbefaler å fokusere på hva du skal spise/gjøre mer av, for eksempel 1. Spis blodsukkervennlig. Før du spiser karbohydrater spis alltid proteiner, fett og fiber. 2. Mosjon. Gå minimum 20min hver dag Anonymkode: 512b5...bab
senior Skrevet 23. november #49 Skrevet 23. november Jeg tror du må prøve å finne ut hvorfor du er overvektig. Og det kan nok variere mye fra person til person. Så gjelder det å glemme sulting og spesialdietter du ikke kan leve med over tid, men finne en ny livsstil med passe mosjon og passe med sunn mat. Slanking må ta tid . . . For meg var problemet ganske enkelt overspising. Jeg har stort sett alltid levd på sunn mat, men greide ikke å stoppe så lenge det var mat i nærheten. Løsningen ble da å posjonere ut maten til hvert måltid og rydde bordet for matvarer før spising. Kona er med på laget og lager ikke lenger mer enn vi skal spise for å bli passe mett. Og så trimmer jeg og går på styrketening. Det er viktig å ikke slanke bort muskelmassen, spesielt for oss eldre. Nå siser jeg middag ved 18 - 19 tiden og føler meg ikke sulten før til en sen frokost. Jeg har gått ned fra rundt 110 til 80 kilo nå og holdt vekten i flere år. Nå må jeg snart passe på å spise nok for ikke å bli for tynn . . 🙂 ' 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november #50 Skrevet 23. november Hvorfor er ikke medisiner et alternativ? Er det overbevisning/standpunkt? Lommeboka? Medisinske tilstander som medfører at du ikke kan bruke de? Hvis det er en generell overbevisning eller lommeboka som er problemet så må du rett og slett bare fikse det. Ønsk deg penger til jul så har du til en eller to måneder. Bare det vil hjelpe på. Ingen ferie osv, det skal gå til medisiner. Og man kan jo håpe på at det kommer på blå resept om ikke lenge. Kanskje det kun blir blå resept for de med høyest BMI, og da vil du nok gå inn under denne ordningen. Så dersom det er en slags overbevisning/prinsipp, så får du jobbe med det. https://www.nrk.no/norge/politikerne-skal-vurdere-fedmemedisin-pa-bla-resept-1.17658032 Og så får man generelt håpe på at når det blir flere produsenter osv og mer tilgang på medisinene så går prisen ned. Men det er jo på sikt. Ellers er jeg enig med de som foreslår Marit Kolby. Jeg er ikke enig med henne i alt, men fasting med spisevinduer kan være nyttig. Og da skal du ikke faste to dager i strekk og ha et spisevindu en time, for å så faste i to dager igjen, men på en sunn og bærekraftig måte som du kan leve med. Usikker på hvilket spisevindu hun selv praktiserer, men lurer på om det er fra lunsj til rundt klokken seks. Og så er jo det viktigste poenget da at at i dette spisevinduet så skal du ikke spise energibarer, MacDonalds, kyllingnuggets osv. Du skal spise råvarebasert. Hjemmebakt brød, med sunt pålegg, grønnsaker, bær, hjemmelaget middag med rene proteinkilder, altså kjøtt, kylling, fisk osv som ikke er gjort noe mer med annet enn at dyret har blitt partert og pakket for salg (tenk type filet). Mat fra bunnen. Anonymkode: 3e15a...378 2
AnonymBruker Skrevet 23. november #51 Skrevet 23. november Og TS har forlatt rommet Anonymkode: 0f958...6b4
AnonymBruker Skrevet 23. november #52 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og TS har forlatt rommet Anonymkode: 0f958...6b4 Ja, irriterende med sånne som lager tråder og ikke svarer etter HI 😠 Anonymkode: 5453a...443 1
AnonymBruker Skrevet 23. november #53 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 17.33): Jeg veier 148 kg. Dette er min Max vekt noen sinne. Jeg har vært jojo slanker i årevis. Jeg vet hvordan man går ned i vekt, men jeg klarer ikke å holde meg nede. Gått ned mye flere ganger, men nå i de siste årene har jeg kanskje klart 4 kg før jeg sprekker. Operasjon og medisiner er ikke et alternativ. Føler at det ikke er håp for meg. Snur ikke dette så blir jeg aldri 50 år. Anonymkode: 60acf...93d Revolusjoner oppskriftene dine. Det du spiser daglig er årsaken Anonymkode: f733d...60f 1
AnonymBruker Skrevet 24. november #54 Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 18.15): Jeg er tyngre enn deg og har vært det siden videregående. Likevel er jeg 50 nå og er på ingen måte på vei til å dø. Jeg sier ikke at dette er sunt eller at alle tåler like mye vekt eller at jeg blir 80 noen gang, men det er virkelig ikke sånn at du har en dødsdom hengende rett over hodet på deg med mindre du har andre helseproblemer i tillegg. Lykke til. Jeg håper du finner din vei. Jeg har dessverre ikke funnet min. Anonymkode: ecdde...6aa Jeg er enig i noe av det du sier, men samtidig så er våre kropper forskjellige og noen tåler mer enn andre. Jeg har vært slank og holdt meg i god form frem til jeg fikk 3.barnet som 32 åring. Da skjedde det noe, mest sannsynlig hormonelt og jeg jeg opp i vekt. Gikk opp til ca 100kg. Klarte å gå ned til 85kg, holdt meg der i noen år før jeg gikk opp igjen til 100-106kg. Det siste året har jeg holdt meg på 97-100kg. Jeg er aktiv og tenkte som deg at dette går bra, jeg får ta tak i vekta når livet er litt roligere. Nylig fikk jeg påvist en form for kreft som kan ha sammenheng med overvekten. Så min kropp tålte ikke den overvekten, og hadde ikke kreften blitt oppdaget i tide så er det ikke sikkert at jeg hadde blitt 50 år (er 41 år nå). Til TS, jeg vet hvor vanskelig det er å kjempe mot vekt, jeg har selv prøvd det mange ganger, men nå innser jeg at jeg trener hjelp. Jeg vil heller ikke bruke verken kirurgi eller medisiner, men jeg ønsker en form for støtte i prosessen. Jeg skal ta kontakt med friskhetsklinikken og begynner derfra. Søk hjelp, du klarer det ikke alene. Ønsker deg masse lykke til ❤️ . Anonymkode: b7e56...06f
I Grosny Skrevet 24. november #55 Skrevet 24. november (endret) ThereGoesBob skrev (På 23.11.2025 den 0.10): Kjøp deg en sykkel og begynn å sykle hver dag. Støtter denne, men det er vinter nå, så i tillegg er det lurt å kjøpe en innesykkelmaskin. Man tar av bakhjulet og monterer sykkelen på denne maskinen. maskinen kan kobles opp til en videosykleplattform på internett. Jeg bruker Rouvy. Utesykkel er forresten fint med piggdekk. Endret 24. november av I Grosny
I Grosny Skrevet 24. november #56 Skrevet 24. november (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ellers er jeg enig med de som foreslår Marit Kolby. Anonymkode: 3e15a...378 Jeg prøver å plukke opp noen triks fra Kolby og dem, og tror at deres filosofi handler om å begrense insulinstigning fordi det er insulin som får energien til å fyke inn i fettcellene. Hoppe over kveldsmat og frokost (kort spisevindu) er tiltak som er designet for å bremse insulinstigning. Man gir kroppen tid til å la blodsukkeret falle. Jeg vet to faktorer som får insulinet til å stige og det er inntak av karbohydrater som fører til økning i blodsukker og også søtsmak på tunga. Pga søtsmakeffekten bør man unngå alt søtt, inkludert sukkerfri brus med kunstig søtsmak. For å unngå karbohydrater spiser man mer fett, kjøtt, protein og fiber i stedet. Det mest anbefalte fettet er det omega 3 fettet som er i vill fisk og Avocado-fettet. Endret 24. november av I Grosny
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå