AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Jeg veier 148 kg. Dette er min Max vekt noen sinne. Jeg har vært jojo slanker i årevis. Jeg vet hvordan man går ned i vekt, men jeg klarer ikke å holde meg nede. Gått ned mye flere ganger, men nå i de siste årene har jeg kanskje klart 4 kg før jeg sprekker. Operasjon og medisiner er ikke et alternativ. Føler at det ikke er håp for meg. Snur ikke dette så blir jeg aldri 50 år. Anonymkode: 60acf...93d 1 6
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden Hvis ikke du vil prøve medisiner eller operasjon, så er å trene mer og spise mindre det eneste alternativet. Anonymkode: 092bb...6a5 3 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden Du må jo nesten bruke minst en av to - tilstrekkelig viljestyrke eller medisinsk hjelp, være seg operasjoner eller medisiner eller begge deler. Det finnes ikke andre alternativer enn å brenne flere kalorier enn man bruker, enten man gjør det med assistanse eller ei. Jeg forstår at det er uendelig frustrerende, ikke minst det å høre sånt fra oss normalvektige. Men det at du åpenbart frykter for livet nå burde jo være et sted det kan være mulig å hente ytterligere motivasjon. Anonymkode: c1272...53b 2
Gaia Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Sett deg ned og skriv en liste over det du spiser, og så ser du om du kan finne sunnere alternativer is amme kategori som det du spiser nå. F,eks. salat i stedet for potet/ pasta/ ris til middagsrettene dine. Og ja, det er dyrt med frukt og grønt for tiden, men hvis du greier å bli mett med å erstatte mengden kjøtt med å spise mer grønnsaker enn tidligere i løpet av et måltid, så er det gull! 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden Får du noe hjelp? Dette kan du ikke klare aleine.❤️ Anonymkode: f1bc6...a26 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden Du må gå eller trene minst 4-5 ganger i uka. I tillegg må du være nøye med kosten din. Mye proteiner og grønnsaker. Anonymkode: 4ee35...290 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden Du må slutte å slanke deg. Du må finne en sunnere livsstil som du tenker at du greier å leve med resten av livet. Slutt å tenke på vekt. Tenk heller på å leve sunnere. Går du ned i vekt, så er det en bonus. Sunn mat og en gåtur 3 dager i uken. Legg om kosten før du prioriterer trening. Gåtur holder i starten. Anonymkode: 58f97...0f0 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden Veldig mange har fått god hjelp her Evjeklinikken – Sammen for bedre livskvalitet og der treffer du mange i samme situasjon. Ønsker lykke til med livsstilsendring ❤️ Anonymkode: b4976...9af 3 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Jeg er tyngre enn deg og har vært det siden videregående. Likevel er jeg 50 nå og er på ingen måte på vei til å dø. Jeg sier ikke at dette er sunt eller at alle tåler like mye vekt eller at jeg blir 80 noen gang, men det er virkelig ikke sånn at du har en dødsdom hengende rett over hodet på deg med mindre du har andre helseproblemer i tillegg. Lykke til. Jeg håper du finner din vei. Jeg har dessverre ikke funnet min. Anonymkode: ecdde...6aa
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden Hvorfor er operasjon og medisiner uaktuelt? Det er ikke rart at du går opp i vekt etter en liten vektnedgang, for kroppen vil alltid strekke seg etter høyeste vekt, så kroppen saboterer altså for seg selv. Ofte så ender man på høyere vekt når man går opp igjen, å da har man den onde sirkelen i gang. For å klare å gå ned i vekt, så må du enten være ekstremt dedikert eller så må du ty til operasjon eller medisiner. Anonymkode: 5453a...443 2 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden Hvorfor er ikke medisin et alternativ? Det er det eneste som har funket for meg, har fått et nytt liv. Plutselig fungerer kroppen, den responderer på sunnere og og trening, og jeg oppnår resultater ved å gjøre det samme som jeg før gjorde uten å oppnå noe som helst! Det er dyrt, men jeg sparer jo noe på et lavere matinntak 🙈 Anonymkode: d3c73...93d 3 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden Som andre skriver: hvorfor er ikke medisiner aktuelt? Det er nettopp utviklet for sykelig overvekt, ikke for kjendiser som bare skal ned 10 pyntekilo. Den siste setningen din er trist å lese. Du har gitt opp? Det som er med slankesprøyter er at man, i hvert fall i starten, endelig kan slappe av fra matstøy, og man føler ikke at man lenger kjemper og kjemper for hvert eneste lille kilo. Det vil hjelpe å få deg ut av akutt helsefare. Vær så snill å vurdere det. Det kan redde livet ditt. Anonymkode: 777b4...9b8 2 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden Jeg tenker at du ikke har råd til å tenke at medisiner eller operasjon ikke er et alternativ. Du sier det jo selv i siste setning g. Hva i all verden er viktigere enn helsen din? Anonymkode: da76d...86b 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Skrevet 3 timer siden Hva er årsaken til overvekten? Trøstespiser du? Lever du et stressende liv? Andre psykososiale årsaker? Anonymkode: c895d...16d 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg veier 148 kg. Dette er min Max vekt noen sinne. Jeg har vært jojo slanker i årevis. Jeg vet hvordan man går ned i vekt, men jeg klarer ikke å holde meg nede. Gått ned mye flere ganger, men nå i de siste årene har jeg kanskje klart 4 kg før jeg sprekker. Operasjon og medisiner er ikke et alternativ. Føler at det ikke er håp for meg. Snur ikke dette så blir jeg aldri 50 år. Anonymkode: 60acf...93d Men ligger det noe bak som fører til denne overvekten? Hvis du foreksempel spiser følelsene dine, må du få ryddet opp i "hode" først. For grunnen til overspising vil ikke forsvinne uten å finne grunnen. Anonymkode: 2c34d...3df 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Skrevet 3 timer siden Jeg var som deg, var 120 kg. Medisiner hjalp meg ned. Er nå 67 kg, har vært det i noen år. Klarte ikke dette uten medisinsk hjelp. Kan det være noe for deg? Vet hvor vondt og frustrende det er, det er verdt pengene syns jeg. Anonymkode: ec036...198 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Skrevet 3 timer siden Får du noe hjelp? Det er ikke sikkert dette er noe du klarer på egenhånd. Nå har du muligens så dårlig selvtillit på dette at bare det å starte er en uoverkommelig terskel. Kanskje ligger det noe bak som gjør det ekstra vanskelig som du trenger hjelp til å rydde opp i. Kanskje trenger du hjelp til andre verktøy for å f.eks takle stress og andre følelser. Mine tips basert på egen erfaring er (jeg hadde «bare» bmi på 40): - ikke slank deg. Ikke tenk at dette er en kur og at dette skal gå fort, da kommer du bare til å sprekke - tenk at hver bit teller. Hvis du klarer å la være å kjøpe den sjokoladen/isen/donuten hver gang du er på butikken, eller ta den ene sjokoladen, det ekstra kakestykket så hjelper det. Du raser ikke ned 2kg/per uke med bare det, men det hjelper, og det gjør hvertfall ingenting verre. -kjenn etter: når spiser du fordi du er sulten og når spiser du av gammel vane, pga stress, kjeder deg. Hvis du egentlig ikke er sulten, er det noe annet du kan gjøre? For meg gikk det hardt ut over strøm-/vannregninga, fordi 8/10 ganger hjalp det å ta et varmt bad, den 9. gangen gå en tur og den 10. gangen hjalp ingenting . Men om jeg kjedespiste 1/10 ganger i stedet for 10/10 så hjelper det. - prøv å finn ut hva slags mat som gjør deg mett og hva som gjør deg mer sulten. Spiser jeg f.eks lys pasta, pizza eller ostesmørbrød, spiser jeg mer enn om jeg f.eks spiser fullkornspasta, kyllingfilet og en stor salat med vinagrette. Spiser jeg sjokolade blir jeg aldri fornøyd, mens om jeg heller spiser vaniljekesam, bær og litt nøtter så klarer jeg meg med en liten mengde. -ingenting er nei-mat, men hvis du skal spise den maten du sliter med å begrense, så hjelper det å først spise av maten som gjør deg mett, og så bestemme deg for en mengde du kan spise uten dårlig samvittighet. -Er du ikke vant til fysisk aktivitet så kjemper kroppen imot. Selv trodde jeg at jeg ble syk, men tvinga kroppen i gang og det viste seg at det var ikke noe i veien. Jeg trener ikke for å brenne kalorier, jeg trener for å hjelpe hodet, og for meg er kroppen flink til å be om de riktige tingene når jeg har kommet i gang med trening. Anonymkode: 93869...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden Been there, done that...gastric bypass har gitt meg et normalt liv. Anonymkode: 45cd3...0f8
Purple_Pixiedust Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden Det er viktig å se det som en livsstilsendring og ikke en slankekur. Jeg har vel 35,3 i bmi nå og vet at sånn jeg spiser nå må jeg spise når jeg har gått ned i vekt for å holde vekta. Og det er helt greit, for dette funker for meg.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg veier 148 kg. Dette er min Max vekt noen sinne. Jeg har vært jojo slanker i årevis. Jeg vet hvordan man går ned i vekt, men jeg klarer ikke å holde meg nede. Gått ned mye flere ganger, men nå i de siste årene har jeg kanskje klart 4 kg før jeg sprekker. Operasjon og medisiner er ikke et alternativ. Føler at det ikke er håp for meg. Snur ikke dette så blir jeg aldri 50 år. Anonymkode: 60acf...93d Men hva vil du med denne tråden? Du sier medisiner og operasjoner ikke er aktuelt, men du sier ikke hvorfor. Du sier du alltid sprekker når du slanker deg, du sier ikke hvorfor. Du sier ikke noe om du trener, sliter med depresjon, har andre sykdommer, eller hva som er årsaken til overvekten.... Det er ingen som kan hjelpe deg, eller gi deg råd, når du ikke sier hva du ønsker hjelp til. Anonymkode: 62adf...094 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå