AnonymBruker Skrevet 22. november #1 Skrevet 22. november Jeg har en voksen sønn som sliter med invalidiserende sosial angst og har gjort det helt siden han var i begynnelsen av tenårene. Han får ikke aap fordi han ikke klarer å delta på noe tiltak fra nav. Han får avslag på sosialstønad fordi han ikke klarer å gå i møte hos nav. Han får ikke søkt om uføretrygd fordi han ikke klarer å gå til legen. Jeg har prøvd å hjelpe han med å snakke med NAV og legen hans (har fullmakt til å snakke på vegne av han) men jeg føler jeg kommer ingen vei så lenge de ikke får snakke med han. Jeg har selv blitt syk og jeg vet ikke hvor lenge til jeg orker å stå i denne kampen. Sønnen min sier at han skjønner ikke vitsen med å leve. Hvis jeg må forsørge han resten av sitt liv så blir jeg nødt til å selge huset vi bor i. Jeg har jobbet og betalt skatt i alle år, hadde ønsket at sønnen min kunne få hjelp når han er såpass syk, jeg hadde aldri trodd at det skulle være så vanskelig. Det er dokumentert gjennom mange år at han har hatt store problemer både fra skole, bup osv. Jeg skjønner at det er vanskelig å hjelpe en som han, men skal det virkelig være sånn at dersom man ikke klarer å komme seg til NAV eller legen og ikke klarer å stå i arbeid så må man bare leve uten penger, og leve på foreldrene sine resten av sitt liv? Han klarer å skrive med NAV og legen men kommer ingen vei med det heller. Legen svarer ikke en gang. Jeg er helt fortvilet. Å måtte begynne å selge bolig oppi alt det andre med dårlig helse og påkjenninger virker helt uoverkommelig 😩 Er det noen som kan komme med noen råd om hvordan jeg kan best mulig gå frem for å hjelpe sønnen min, slik at han i det minste ikke trenger å leve uten penger på toppen av alt annet 😭 Jeg har ikke råd til å forsørge en voksen mann i tillegg til å betjene boliglån alene, med den økonomien jeg har. Anonymkode: 27173...645 1
AnonymBruker Skrevet 22. november #2 Skrevet 22. november Hvis fastlegen ikke svarer på meldingene han sender, hva med å kanskje bytte fastlege, kan det være en ide? Til en fastlege som tar mer tak osv? Anonymkode: 8f056...958 1
AnonymBruker Skrevet 22. november #3 Skrevet 22. november Finnes det leger og folk fra Nav som kan komme på hjemmebesøk? Hadde sjekket opp i det. Må finnes flere som er så syk at hjelp og bistand kan komme hjem. Anonymkode: 58d5f...e98 1
AnonymBruker Skrevet 22. november #4 Skrevet 22. november Prøv å kontakte lavterskeltilbud for psykisk helse i kommunen og forklar situasjonen. Da har noen som kan hjelpe, kartlegge situasjonen og støtte han i møte med lege og offentlige instanser. De kan helt sikkert ta hjemmebesøk. Anonymkode: 776b7...941 1
AnonymBruker Skrevet 22. november #5 Skrevet 22. november Kommer ikke fastlegen på hjemmebesøk? Litt avhengig av hvilken kommune du bor i , i Oslo ville jeg ringt til bydelsoverlege ( kommuneoverlege i andre kommuner ? ) med en bekymringsmelding så det kommer noen hjem til dere og legger en plan. Anonymkode: 1aa94...83d 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden Tiltak kan være behandling. Også hjemmebehandling. Anonymkode: 13726...f54
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 17.41): Finnes det leger og folk fra Nav som kan komme på hjemmebesøk? Hadde sjekket opp i det. Må finnes flere som er så syk at hjelp og bistand kan komme hjem. Anonymkode: 58d5f...e98 Flere kommuner har såkalte FACT-team som oppsøker alvorlig psykisk syke mennesker. Anonymkode: 7a6c2...085
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Flere kommuner har såkalte FACT-team som oppsøker alvorlig psykisk syke mennesker. Anonymkode: 7a6c2...085 https://www.helsedirektoratet.no/forebygging-diagnose-og-behandling/psykisk-helse-rus-og-avhengighet/act-og-fact-team Anonymkode: 7a6c2...085
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 17.50): Prøv å kontakte lavterskeltilbud for psykisk helse i kommunen og forklar situasjonen. Da har noen som kan hjelpe, kartlegge situasjonen og støtte han i møte med lege og offentlige instanser. De kan helt sikkert ta hjemmebesøk. Anonymkode: 776b7...941 Sønnen til ts er nok for syk for lavterskeltilbud for psykisk helse, men FACT hadde vært fint for han. Anonymkode: 7a6c2...085
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden Hjemmebesøk må Være mulig å undersøke når han sliter med å komme seg ut av huset. Når du er verge kan du snakke for han. hva med utv hemmede som ikke kan gå på nav selv? Dette må du sjekke ut Anonymkode: 8eb1a...9f5
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden Tror dessverre ikke du kommer så langt med den legen han har før det er fare for liv og helse. Da har legen plikt til å rykke ut og vurdere han. Er det mulig å få byttet fastlege? Anonymkode: a95be...9e2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Skrevet 10 timer siden For å få hjelp av NAV eller hos DPS så må man nesten møte til de avtalte timene man får. For at FACT eller et ambulerende team skal kunne hjelpe så må han være inne i systemet deres. Fastlegen hans burde klare å koble de på. Anonymkode: 3145b...659
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden Du må få sønnen til å gi deg en fullmakt for å handle på hans vegne.. vet ikke helt hvordan dette fungerer men noe slikt. Snakk med lege ol. Så må han få FACT team som starter oppfølgingen av ham. De kommer hjem. Videre tar de jobbem, drøfter innleggelser med sønnen din, medisinering av angsten, JA den skal medisineres i starten til han føler kontroll og at det er håp. Videre sammen med sosionom og tramet kommer trygdeytelser på plass. Snøballen begynner å rulle. Så hold ut dette til du får startet opp hjelpen til ham! ❤️💪🏻 Dere vil klare det! Anonymkode: 2ef6f...448
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå