Gå til innhold

Muslimsk mor vil ikke jeg skal bruke jeans: jeg er 25

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Salam søstere. Det er mye krangel i huset.

Moren min krangler over at jeg har på jeans.

Hei jeg hadde på bukse og moren min kalte meg tynn og sa jeg så stygg ut. Dette gjør hun hver gang jeg bruker bukse eller tights.

Vi skulle bare ut en kort tur, så jeg tok på en bukse kjapt. Den var stram da det er en normal bukse.  I tilegg var jakka lang også. Jeg brukte ikke den for å pynte meg men kjapt ta på noe annet enn joggebukse. 

Da jeg tar opp at jeg ikke liker hun kaller meg tynn og «stygg» bare fordi jeg er tynn sier hun «jeg er din mor jeg kan si hva jeg vil»
Moren min sier det er tights og begynner å diskutere, jeg forklarte at jeg er tynn så det ser it som tights men er bukse. Hun sier nei og diskuterer. 

Når jeg sier d er for mye krangel her og jg vil flytte ut sier hun at hun skal drepe meg hvis jeg flytter ut (hun sier d hver gang jeg nevner flytte ut). 
Når jeg spør så jeg skal bo her for alltid? Sier hun «ja» 
Jeg er 25. 

Jeg flytta ut en gang før å pga mye uenigheter og krangel men flytta hjem igjen. Det er ikke krangel hver dag, men merker jeg blir veldig sur når hun bodyshamer meg eller prøver å bestemme over meg. 

jeg har brukt jeans og tights mye før da sa hun ingenting. Nå som hun har selv blitt mer relgiøs etter min far døde så har hun blitt masete 

Anonymkode: 959d6...a56

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flytt ut og reduser kontakten. 

Anonymkode: af64d...ce3

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun sier altså at hun skal drepe deg om du flytter ut?

Jeg skjønner det med bukse er irriterende og frustrerende, altså. Men jeg tenker også at det sier mye om hvor normalisert denne sosiale kontrollen er for deg når «mamma sier hun skal drepe meg, en 25-åring, hvis jeg prøver å bo noe annet sted enn hos henne» bare nevnes i en bisetning. 

Jeg ville virkelig oppsøkt hjelpetiltak her. Dette må du ut av, ikke bare få lov til å bruke jeans. 

Anonymkode: 0bfe5...e28

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Du går kledd i det du vil. Du er 25  flytt for deg selv

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sjølvsagt gå i akkurat det du vil når du vil. 

Ut i frå det du skriv her, opplever eg det som at de heng igjen i gamle mønster frå tenåringstida. Der er nok på tide å flytte ut. 

Eg er einig i at ho ikkje skal kalle deg noko som helst, og i alle fall ikkje true deg på livet (noko som vi får tru er tomme truslar). 

Flytt ut, og vurder om du kanskje bør kutte kontakta ei stund. 

Anonymkode: 4a36b...81f

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som en vanskelig familie situasjon. Kansje du kan oppsøke hjelp hos noen som kan hjelpe deg i å sette grennser? Fastlegen er sikkert et lurt sted å starte. Det er nok lurt å flytte ut igjend, men jeg forstår det kan være vanskelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt. 

Anonymkode: 02508...81f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner for ordens skyld godt at det er lettere sagt enn gjort å bare flytte ut og ta kontroll over eget liv og alt det der. Særlig for oss som har sluppet å vokse opp og være fanget i en streng æreskultur som selvfølgelig holder deg tilbake. Så «Flytt ut da, du er voksen»-svar er enkle for oss å gi og vanskelige for deg å følge. Det er jo tross alt mye man risikerer å miste hvis man tar affære her, og det er i hvert fall alltid lettest å ikke ta det store steget nå heller.

Men du kan ikke bo i dette her for alltid. Jeans-saken er selvfølgelig et symptom, men det er en bagatell i det store bildet. Det er en helhetlig situasjon her som du virkelig ikke kan bli værende i. Du må ut. Legg en plan. Følg den. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flytt ut og reduser kontakten. 

Anonymkode: af64d...ce3

Jeg gjorde dette pga både søstera mi og moren min var helt kaos. Men siden søstera mi gifta seg så flytta jeg hjem igjen. 
(jeg trivdes ikke i å bo alene og fikk ofte angst) i tilegg skulle jeg si ppp jobben så tenkte d er greit å bo hos mor. Men visste ikke d skulle være så ille

det er som sagt ikke sånn hver dag! Men jeg blir så sur av at hun prøver å bruke makt.

så sier hun «se søstera di sier ingenting når jeg kaller henne no» så sier jeg d er forskjell på vår alder. Jeg e 25, hun er under 18. altså

og det gjør meg så sur når hun gir draps trussel for jeg klarer ikke forstå om hun er seriøs eller ikke

• Liker 1
Skrevet

Det høres ikke helt sunt ut. 
Jeg tror det ville vært godt for dere begge at dere bodde hvert deres sted. 

Sånn i tilfelle dette er noe som dette, så legger jeg denne her: https://dinutvei.no/negativ-sosial-kontroll-og-aeresrelatert-vold/ 💛

Jeg vet ikke om din mor mener det når hun sier hun vil drepe deg, men det er uansett ikke bra. Om det kan være noe i det så bør du så absolutt rådføre deg med noe, og sjekk da den linken. 

Har du tatt utdanning? Det er jo en naturlig måte, sammen med jobb å flytte ut for. Kanskje lettere å akseptere om du flytter på grunn av studier eller jobb i enkelte kretser. 

Ta vare på deg selv, og be om hjelp heller for tidlig enn for sent. 💛

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun sier altså at hun skal drepe deg om du flytter ut?

Jeg skjønner det med bukse er irriterende og frustrerende, altså. Men jeg tenker også at det sier mye om hvor normalisert denne sosiale kontrollen er for deg når «mamma sier hun skal drepe meg, en 25-åring, hvis jeg prøver å bo noe annet sted enn hos henne» bare nevnes i en bisetning. 

Jeg ville virkelig oppsøkt hjelpetiltak her. Dette må du ut av, ikke bare få lov til å bruke jeans. 

jepp. Og dette er ikke første gang hun truer med å drepe meg hvis jeg flytter ut.

på en måte tørr hun ikke, men på en annen måte virker hun ikke helt frisk når hun sier noe sånnt

AnonymBruker
Skrevet
ToveM skrev (7 minutter siden):

Du går kledd i det du vil. Du er 25  flytt for deg selv

Når jeg gjorde det og posta det så begynte hele slekta mi å finne ut. Noe som stressa henne og hun er redd jeg skal bo for meg selv

I følge henne skal jeg bo hos henne for alltid eller gifte meg (noen jeg må finne selv å)

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Det høres ut som en vanskelig familie situasjon. Kansje du kan oppsøke hjelp hos noen som kan hjelpe deg i å sette grennser? Fastlegen er sikkert et lurt sted å starte. Det er nok lurt å flytte ut igjend, men jeg forstår det kan være vanskelig. 

Vil helts finne en mann ellerno, jeg trivs ikke i d hele tatt med å bo alene :( 

får helse angst fort når jeg er alene og merker det blir for stille ..

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (5 minutter siden):

Det høres ikke helt sunt ut. 
Jeg tror det ville vært godt for dere begge at dere bodde hvert deres sted. 

Sånn i tilfelle dette er noe som dette, så legger jeg denne her: https://dinutvei.no/negativ-sosial-kontroll-og-aeresrelatert-vold/ 💛

Jeg vet ikke om din mor mener det når hun sier hun vil drepe deg, men det er uansett ikke bra. Om det kan være noe i det så bør du så absolutt rådføre deg med noe, og sjekk da den linken. 

Har du tatt utdanning? Det er jo en naturlig måte, sammen med jobb å flytte ut for. Kanskje lettere å akseptere om du flytter på grunn av studier eller jobb i enkelte kretser. 

Ta vare på deg selv, og be om hjelp heller for tidlig enn for sent. 💛

Om jeg studerer får jeg helt klart lov å flytte ut. Men har ikke noe å studere. Har ikke studiekompetanse hvis Jokke hadde jeg definert lyvet om det  og flytta annen land.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jepp. Og dette er ikke første gang hun truer med å drepe meg hvis jeg flytter ut.

på en måte tørr hun ikke, men på en annen måte virker hun ikke helt frisk når hun sier noe sånnt

Nei, ikke sant. Altså, det er mye mulig drapstruslene ikke er reelle. Men det er 1) ikke noe man bør gamble med og 2) uansett helt uakseptabelt.

Jeg sier ikke at det rette svaret trenger å være å ringe politiet og anmelde mamma for drapstrusler, men det vitner om en situasjon hjemme som du ikke kan leve i over tid.

Og det er ikke vanlig at mennesker med et sånt kontrollbehov, enten det skyldes religion eller personlighet eller for den saks skyld traumer, bare gradvis roer seg ned og til slutt blir snille og åpne og greie. I hvert fall ikke når de selv mener de har rett til å holde på sånn. 

Som sagt, kjempelett for oss her å si «ja, så flytt ut da». Vi risikerer ikke familierelasjoner, sikkerhet og enorme sosiale konsekvenser på alle mulige arenaer ved å gå vår egen vei i voksenlivet. Jeg skjønner det er mye vanskeligere for deg å trosse moren din enn det ville vært for meg. Men det finnes hjelp og det finnes muligheter. Og det å bli værende i dette er det verste alternativet. Selv om det også er et loser enkleste. 

• Liker 2
Skrevet

Du flytter ut og du bryter kontakten med moren din. Hun kommer med drapstrusler og gjør hun noe for å skade deg, ber du om besøksforbud.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare flytte ut, ts.

Og så må du slutte å spørre dine foreldre hva du «får» ha på deg. Gjør det klart for dem at de aldri kan kommentere klær eller utseende, ellers kutter du kontakten til det absolutte minimum.

I Norge har vi jobbet hardt i generasjoner for å skape velferdsstaten. Det har vi gjort fordi den gir frihet. Og så langt har alle innsikt i verdien av velferdsstaten. Men det den gir frihet fra er nettopp familien. Og grunnen til at vi har bygget opp et gigantisk velferdssamfunn som koster massevis av penger «bare» for å kunne si «drit og dra» til ikke-konstruktive slektninger er fordi det gir et enormt løft i livskvalitet å slippe å forholde seg til dem om de ikke velger å oppføre seg. Og truslene fra slekta om vold og drap hang over også være forfedre (og mødre!) den gang de kjempet seg fri. 

Benytt deg av friheten. Den har vært dyr.

Anonymkode: dde42...41b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, ikke sant. Altså, det er mye mulig drapstruslene ikke er reelle. Men det er 1) ikke noe man bør gamble med og 2) uansett helt uakseptabelt.

Jeg sier ikke at det rette svaret trenger å være å ringe politiet og anmelde mamma for drapstrusler, men det vitner om en situasjon hjemme som du ikke kan leve i over tid.

Og det er ikke vanlig at mennesker med et sånt kontrollbehov, enten det skyldes religion eller personlighet eller for den saks skyld traumer, bare gradvis roer seg ned og til slutt blir snille og åpne og greie. I hvert fall ikke når de selv mener de har rett til å holde på sånn. 

Som sagt, kjempelett for oss her å si «ja, så flytt ut da». Vi risikerer ikke familierelasjoner, sikkerhet og enorme sosiale konsekvenser på alle mulige arenaer ved å gå vår egen vei i voksenlivet. Jeg skjønner det er mye vanskeligere for deg å trosse moren din enn det ville vært for meg. Men det finnes hjelp og det finnes muligheter. Og det å bli værende i dette er det verste alternativet. Selv om det også er et loser enkleste. 

Jeg skal definitivt flytte ut neste år! Skal finne ut mer av det

om det blir en annen land, hvilken jobb osv osv. ossen jeg skal håndtere det.

Bare merker jeg ikke orker å krangle. Får lyst å finne en mann bare for å bli kvitt hennes makt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om andre jenter i din situasjon som har brukt utdanning som grunn til å flytte og senere jobb i det nye området.

De velger da spesifikt studie i en annen by for å komme seg litt unna familien uten at det virker som de bevist flytter fra familien. Valg av studie er da viktig så det ikke virker som de stikker av. I tiden før så oppfører de seg som prakt eksemplarer på hjemme bane og spiller generelt et skuespill for å unngå konflikter og mistenksomhet i forkant av nytt studie og flytting. 

Andre igjen bryter helt kontakten med de konsekvensene det innebærer. Det er litt for lite informasjon i ditt innlegg for å gi mer konkrete råd. 

Les deg opp om sosial kontroll og hvis du opplever at du lever under slike forhold så finnes det profesjonel hjelp og få. 

Anonymkode: 2a516...6c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Salam søstere. Det er mye krangel i huset.

Moren min krangler over at jeg har på jeans.

Hei jeg hadde på bukse og moren min kalte meg tynn og sa jeg så stygg ut. Dette gjør hun hver gang jeg bruker bukse eller tights.

Vi skulle bare ut en kort tur, så jeg tok på en bukse kjapt. Den var stram da det er en normal bukse.  I tilegg var jakka lang også. Jeg brukte ikke den for å pynte meg men kjapt ta på noe annet enn joggebukse. 

Da jeg tar opp at jeg ikke liker hun kaller meg tynn og «stygg» bare fordi jeg er tynn sier hun «jeg er din mor jeg kan si hva jeg vil»
Moren min sier det er tights og begynner å diskutere, jeg forklarte at jeg er tynn så det ser it som tights men er bukse. Hun sier nei og diskuterer. 

Når jeg sier d er for mye krangel her og jg vil flytte ut sier hun at hun skal drepe meg hvis jeg flytter ut (hun sier d hver gang jeg nevner flytte ut). 
Når jeg spør så jeg skal bo her for alltid? Sier hun «ja» 
Jeg er 25. 

Jeg flytta ut en gang før å pga mye uenigheter og krangel men flytta hjem igjen. Det er ikke krangel hver dag, men merker jeg blir veldig sur når hun bodyshamer meg eller prøver å bestemme over meg. 

jeg har brukt jeans og tights mye før da sa hun ingenting. Nå som hun har selv blitt mer relgiøs etter min far døde så har hun blitt masete 

Din mor manipulerer, undertrykker og truer deg. Flytt ut asap for din egen del

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...