Gå til innhold

Jeg ønsker litt å knekke sammen. Men føler jeg må være sterk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opplevde 2 seksuelle overgrep da jeg var psykisk syk. Jeg var i permisjon fordi jeg var psyk. Han var fult klar over at jeg jeg var syk. Jeg ble frivillig med i starten, så prøvde jeg å stoppe det. Uten hell. Så kom det vold inn i bilde. Det tok meg lang tid før jeg innså at det var vold + overgrep. Dette er 4 og 2 år siden. Jeg klarte ikke ta vare på meg selv, og jeg fikk heller ikke hjelp på det tidspunktet fordi jeg sto på venteliste til å få hjelp, men endte med at jeg var for for frisk til å få hjelp etter henvisning av lege, men for syk til kommunal hjelp. Det førte til mye usunne strategier. Så jeg føler at jeg har skyld i dette selv, samtidig prøvde jeg å stoppe det. Skammen er stor, jeg burde virkelig ikke møtt han da jeg var syk. 

Selvom det er lenge siden, så hender det at jeg sitter med store følelser og skam. Når jeg onanerer så vil jeg knekke sammen. Jeg bare ønsker å slippe masken i hverdagslivet også- Jeg bare ønsker en periode der jeg kan knekke litt sammen og ta den sorgen jeg føler på. Men jeg føler jeg må være sterk. Tidligere i dag knakk jeg helt sammen, jeg skrek bare ut alt jeg hadde, det var trygt fordi jeg var alene. Jeg bare ønsker å ha en periode nå hvor jeg kan ta den sorgen, men jeg føler jeg må være sterk nå. En del av meg vil bare la meg knekke litt og bygge meg opp igjen etter det, men en annen del av meg vil være sterk og ikke la følelsene ta kontroll. 

Hva gjør man i en slik situasjon? Jeg var nettopp på ny inntak til dps, men kom ikke inn. De anbefalte kommunen igjen, men jeg klarer ikke å fortelle hele historien på nytt når det står i journalen. Og jeg klarer ikke å forholde meg til nye mennesker om dette akkurat nå. Jeg har snakket med 5-6 ulike personer om dette på lavterskel tilbud. Men jeg har flyttet, og klarer virkelig ikke starte alt på nytt. Men en del av meg vil bare knekke sammen nå. 

Anonymkode: f456f...252

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er sterkt å knekke sammen, ta seg selv på alvor og sørge det en trenger. Det er tydelig at du trenger det for å gå videre. Du vet hva du trenger. 

Anonymkode: 4ff5e...879

Skrevet

Hvorfor føler du at du må være sterk nå?

Anonymkode: 57f19...491

Skrevet

Hvordan tenker du at du ønsker å knekke sammen? 

Anonymkode: 42b7a...80e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 16.33):

Hvordan tenker du at du ønsker å knekke sammen? 

Når jeg sier ‘knekke sammen’, så mener jeg at jeg trenger et rom der følelsene kan få ta plass. Jeg har vært så kontrollert så lenge at det hadde vært godt å få slippe det litt. Ikke på en farlig måte, men få lov til å være utagerende følelsesmessig. Da mener jeg ikke som da jeg var syk at jeg drakk, eller møtte folk som ikke var bra for meg. Men at jeg kan gå gjennom alle følelsesregistrene. Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Når jeg sier ‘knekke sammen’, så mener jeg at jeg trenger et rom der følelsene kan få ta plass. Jeg har vært så kontrollert så lenge at det hadde vært godt å få slippe det litt. Ikke på en farlig måte, men få lov til å være utagerende følelsesmessig. Da mener jeg ikke som da jeg var syk at jeg drakk, eller møtte folk som ikke var bra for meg. Men at jeg kan gå gjennom alle følelsesregistrene. Ts

Så hva stopper deg?

Anonymkode: 57f19...491

Skrevet

Har du vurdert å prøve psykodrama som terapiform? Jeg har ikke prøvd det selv, men hadde veldig lyst i perioder hvor jeg kjente på mye innestengte følelser/traumer. 

Det ble ikke noe av ettersom det ikke fantes tilbud om det her hvor jeg bor, og nå har jeg ikke lenger det samme behovet.

Anonymkode: c22ad...718

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ønsker å gjøre dette med noen? For du kan alltids rope så høyt du bare kan i hodeputa, eller gå en tur laaaangt inni skogen. Er du på en måte redd for hva som skjer om du "knekker sammen?" Spør fordi jeg kjenner meg litt igjen. Tror jeg.

Anonymkode: f986c...61d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags permisjon er det snakk om?

Anonymkode: 1976a...dbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags permisjon er det snakk om?

Anonymkode: 1976a...dbc

Permisjon fordi jeg ikke klarte å være i arbeid. Jeg var utbrent, og hadde veldig mye angst, ocd og falt i en dyp depresjon. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ønsker å gjøre dette med noen? For du kan alltids rope så høyt du bare kan i hodeputa, eller gå en tur laaaangt inni skogen. Er du på en måte redd for hva som skjer om du "knekker sammen?" Spør fordi jeg kjenner meg litt igjen. Tror jeg.

Anonymkode: f986c...61d

Jeg skulle ønske jeg var så tøff at jeg klarte å gjøre det med noen, så jeg ikke følte meg så alene i det. Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 18.36):

Jeg fikk gjort dette da jeg var innlagt på DPS og akuttpost, kan du søke om plass der? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg fikk gjort dette da jeg var innlagt på DPS og akuttpost, kan du søke om plass der? 

Jeg var der, men ble dårligere fordi jeg ble bare flyttet rundt, også mange sluttet. Så jeg måtte ut derfra. Så søkte jeg et annet sted, men de kunne ikke hjelpe meg, fordi jeg var ikke syk nok den perioden. Skal nok se etter noe privat. Jeg bare synes det er tungt å starte helt på nytt, og føles umulig å bygge tillit en ny plass. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...