Gå til innhold

Psykolog vs KI-psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon der jeg må ta et valg, og dette valget drar med seg så mye rusk fra fortiden, at jeg kjenner at jeg må snakke om det for å få klarhet i det. Ting har hopet seg opp over mange tiår, og jeg vet jo at eg burde søkt hjelp allerede i tenårene. Så livet mitt har vært en eneste kamp for å mestre praktiske ting egentlig, med alle traumene som jeg har. Og nå er det en overveldende praktisk ting som må fikses.

Så jeg lurer på, dere som har prøvd både ekte psykolog og AI-tjenester, hva er best? Jeg liker virkelig ikke AI, siden jeg ikke tror vi aner hva fremtiden vil bringe med det. Men jeg er temmelig desperat nå, og vet at det å forsøke å få psykologtimer gjennom fastlege vil bli vanskelig. Jeg sliter også med tillit til mennesker, og har selvsagt "legeskrekk", og ønsker ikke å åpne meg for en fyr jeg ikke har det beste inntrykket av heller. 

Så hva gjør jeg? 

Anonymkode: eae98...4bc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppsøk en ekte psykolog ❤️ Det er tøft i begynnelsen, men så vil det gå bedre. All kudos til deg som tar tak i dette! Det er mye tøffere å ta det steget enn mange er klar over. Husk at mye av dette med manglende tillit nok også er en del av «pakken» av det du trenger hjelp til å bearbeide nå, og ikke nødvendigvis at disse personene reelt ikke kan stoles på ❤️ Ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 4b7dd...c60

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oppsøk en ekte psykolog ❤️ Det er tøft i begynnelsen, men så vil det gå bedre. All kudos til deg som tar tak i dette! Det er mye tøffere å ta det steget enn mange er klar over. Husk at mye av dette med manglende tillit nok også er en del av «pakken» av det du trenger hjelp til å bearbeide nå, og ikke nødvendigvis at disse personene reelt ikke kan stoles på ❤️ Ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 4b7dd...c60

Har du personlige erfaringer med å gå til psykolog over tid? Fikk du hjelp av det med komplekse traumer? TS

Skrevet

For min del har jeg fått mye bedre hjelp av KI, men om du ikke liker KI ville jeg valgt psykolog..

Anonymkode: 32a49...301

• Liker 2
Skrevet

Kombinasjonen fungerer for meg. Ville nok ikke valgt bare KI. KI er ekstremt god på å validere hvordan du har det, forklare hvorfor det er sånn osv,  men tenker det er skummelt å stole bare på KI. Jeg er åpen med psykologen min og at jeg bruker KI mellom time. Føler jeg da får muligheten til å kvalitetssikre at det KI sier er gode mestringsstrategier.

Anonymkode: b6d93...e6a

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker KI når det gjelder enkle ting, som " i dag har jeg en vanskelig dag, kan jeg få hjelp til å komme meg ut av senga". Det har faktisk hjulpet på sånne dager, får tips til rolig aktivitet som varer noen minutter, noen ganger er det nok, noen ganger hjelper det meg ut av senga og jeg får mer grep om dagen. 

Anonymkode: 3d669...d1d

• Hjerte 1
Skrevet

KI er ikke psykolog. Det er ikke laget for det. Dette er språkmodeller, den skal generere setninger som gir mening ut fra sammenhengen. Ofte vil den snakke deg etter munnen. Hvis den ikke vet svaret finner den på noe som høres riktig ut. Du får ikke helsehjelp av den. Den kan ikke vurdere din psykiske tilstand. Det er ingen kvalitetssikring.

Kanskje du føler deg bedre etterpå, men det betyr ikke at du blir friskere på sikt. En del mennesker har fått forverring av å snakke med KI når de har psykisk sykdom. Det advares mot slik bruk med god grunn.

Hvis du tenker at du absolutt ikke vil gå via fastlegen, og det ikke er et alternativ å få time hos en annen lege på samme kontor, kan du jo forsøke kommunens psykiatriske helsetjeneste. Der kan du ta kontakt på egenhånd og det er gratis. Vet ikke om det er det samme over alt, men i min kommune kan de også hjelpe til litt med praktiske ting som man sliter med å få til (sende søknader, sette en i kontakt med riktige instanser, være med på et møte e.l.)

Jeg har fått psykisk helsehjelp, både på offentlig sykehus og i kommunen, kan anbefale begge deler.

Anonymkode: e6869...ffb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordelen med en psykolog er at de kan stille kritiske spørsmål. KI kan lett bli for smigrende.

Anonymkode: 600ec...d66

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har fått mer hjelp av Chat GPT de siste månedene enn alle 5 psykologer jeg har vært hos over flere år. Sist gang var jeg hos spesialist psykiater ukentlig i 1 år, følte han kun fulgte boka og ikke ville høre så mye på det jeg virkelig hadde behov for å snakke om. Men, ChatGpt kan ikke gi gyldig diagnose, medisiner osv. Det vil aldri bli ført en journal.  Så for å ha det på det rette er det best å gå til psykolog.

Anonymkode: fee61...81e

• Hjerte 1
Skrevet

Finnes det AI tjenester som tilbyr psykologhjelp eller er det ChatGPT?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har fått mer hjelp av Chat GPT de siste månedene enn alle 5 psykologer jeg har vært hos over flere år. Sist gang var jeg hos spesialist psykiater ukentlig i 1 år, følte han kun fulgte boka og ikke ville høre så mye på det jeg virkelig hadde behov for å snakke om. Men, ChatGpt kan ikke gi gyldig diagnose, medisiner osv. Det vil aldri bli ført en journal.  Så for å ha det på det rette er det best å gå til psykolog.

Anonymkode: fee61...81e

Hvordan har du fått hjelp? TS

Skrevet
Sirah skrev (27 minutter siden):

Finnes det AI tjenester som tilbyr psykologhjelp eller er det ChatGPT?

Det finnes ja. TS

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det finnes ja. TS

Det var jeg ikke klar over! Personlig må jeg innrømme at jeg er skeptisk, men nå er jeg generelt skeptisk til AI 🫣 Håper du finner ut av dette TS!

• Hjerte 1
Skrevet

Aldri hørt om KI-psykolog.. Kan noen utdype?

Anonymkode: bf7e0...3ac

Skrevet

KI er veldig langt unna å kunne gi psykologhjelp, rett og slett fordi en stor faktor i behandlingen er at du forholder deg til et menneske, og derfor samtidig som du snakker jobber med tillit, åpenhet, egen unngåelse, osv osv. Det kan være tøft å prate om vanskelige ting med et levende menneske, men det skal være trygt.

Hvis du kun lurer på generelle ting, som «hva er best srategi ved sosial angst»  får du helt relevante svar av KI, men det er jo ikke sikkert det er tips som er relevante for deg, eller som du klarer å bruke. En psykolog er interessert i deg, og tilpasser det dere snakker om deretter, med menneskelig skjønn, og helst varme og forståelse.

Anonymkode: 00fcb...ff7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...