Gå til innhold

Når du har en uenighet med et selskap og de kjører på med Inkasso for å vise makt. Ødelegger dette kredittvurderingen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når du har ingen heftelser og alltid betalt regningene dine.

På kort tid nå har jeg på første gang opplevd urette krav som aldri skulle blitt krevd. Jeg har derfor med begge prøvd å ta kontakt skriftlig og på telefon og det er som å snakke til en vegg. Begge har kjørt samme taktikk som er å svare med intense inkassovarsel.

Dette orker jeg ikke, så har betalt begge med de ekstra utgiftene dette har påført oss. Samtidig har dette blitt en fryktelig negativ opplevelse og blir faktisk litt nervøs over hvor lite lydhør selskaper kan være og metodene de tar i bruk. Private selskap. 
Begge gjelder oppsigelser av avtaler der oppsigelsestid ikke blir respektert og fakturering fortsetter utover dette.

Anonymkode: 8afde...d0d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Inkassovarsel blir ikke registrert og går ikke ut over kredittvurdering. Det er først når det blir sendt til inkasso at det kan ha noe å si.

Anonymkode: 29d84...b77

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid stått på mitt og det har ikke fått noen negative konsekvenser. 

Anonymkode: 65530...5af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Inkassovarsel blir ikke registrert og går ikke ut over kredittvurdering. Det er først når det blir sendt til inkasso at det kan ha noe å si.

Anonymkode: 29d84...b77

Det har gått til inkasso. Men betaler da første før ytterligere påslag. Veldig provoserende.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer noen med inkasso-krav, så er det vel bare å bestride dette, så lenge du faktisk mener at kravet deres er urettmessig. Det er ikke lov å fortsette med inkasso på et krav som er omstridt. 

Dette betyr jo at de som kommer med kravet må stoppe alle forsøk på å kreve inn pengene, frem til de faktisk kan bevise at kravene deres er reelle.             

Anonymkode: b318f...e30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må være veldig tydelig når du protesterer på en faktura. Skriftlig: "Herved bestrider jeg faktura nr *** datert **.**.**"

Det er svært dårlig forretningsskikk å sende omstridte fakturaer til inkasso. 

Anonymkode: 230cf...c41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Telenor gjorde dette med vår 85 år gamle far som skriftlig hadde sagt opp en avtale, de påsto de hadde vært i kontakt med han både på epost og sms og han hadde gått bort fra oppsigelsen, men min far hadde hverken har email eller kunne se noen sms åpå sin doro mobilelefon (han leser ikke sms heller så vi ville sett det) han hadde heller ikke på annen måte gått i dialog med dem noe som var lett å bevise, det var tilfeldig vi barna fant ut av det og kjørte saken hele veien der de til slutt måtte beklage og ordne opp, noen selskaper har dårlig forretningsskikk rett og slett.. 

Anonymkode: 6de98...039

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd noe litt lignende.

Ble stadig krevd for en sum som jeg allerede hadde betalt, etter å ha handlet i nettbutikken til byggevarekjeden Montér. 

Inkassovarslene ble sendt med posten. Jeg sjekker ikke postkassen så ofte, fordi jeg er mye bortreist (jobb) og fordi jeg har digitalt trekk på alle regninger. Dessuten har jeg stålkontroll på alt utestående, og hadde ikke forventet å motta inkassovarsel i postkassen på varer som jeg hadde bestilt og betalt for et halvt år tidligere…

Dette skjedde to ganger for samme faktura, og jeg oppdaget ikke hva som hadde skjedd før etter at kravene hadde gått til inkasso. Fikk knapt en unnskyldning fra Montér, de skyldte bare på «systemfeil»…

Inkassoselskapet sa at de ikke kunne hjelpe meg, at at de måtte gå en formell henvendelse fra firmaet som hadde utstedt fakturaen. Men da jeg forsøkte å kontakte Montér fikk jeg bare god-dag-mann-økseskaft-svar. Mistenker at svarene jeg fikk var generert av KI. 😒

Jeg ble til slutt kvitt kravene, men jeg synes at dette var ubehagelig og stressende. Betalingsanmerkninger kan jo ødelegge enormt mye for folk som søker jobb som krever kredittsjekk eller planlegger å bytte bolig.

I etterkant har jeg flere ganger fått avslag på kredittvurderinger. Det har aldri skjedd før. 😔

Da jeg googlet firmaet viste det seg at det fantes enormt mange anmeldelser av firmaet på nett, fra folk som hadde opplevd akkurat det samme.

Jeg lurer på om det finnes noen reelle konsekvenser for firmaer som utsteder urettmessige krav. Har forståelse at det kan skje en feil i et datasystem, men ikke for at samme feil skjer flere ganger (og firmaet viste liten vilje til å rydde opp begge ganger…)

Firmaer burde ikke bare kunne sende ut krav i hytt og pine. Noen har jo store prosjekter der de bestiller mange varer fordelt på ulike ordre. Dersom jeg hadde kjøpt mange byggevarer og mistet oversikt over hva jeg skyldte, kunne jeg jo endt med å betale for de samme varene tre ganger 🤯

Vil tro at en ganske stor andel av folk ender med å betale urettmessige krav, enten fordi de ikke har oversikt eller fordi de frykter for kredittscoren sin.

Jeg tror ikke at Montér gjorde dette med vilje, men for selskaper som er utspekulerte kan det nok være gode penger å tjene på å gjøre slike «feil».

Anonymkode: 2b439...a91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Telenor gjorde dette med vår 85 år gamle far som skriftlig hadde sagt opp en avtale, de påsto de hadde vært i kontakt med han både på epost og sms og han hadde gått bort fra oppsigelsen, men min far hadde hverken har email eller kunne se noen sms åpå sin doro mobilelefon (han leser ikke sms heller så vi ville sett det) han hadde heller ikke på annen måte gått i dialog med dem noe som var lett å bevise, det var tilfeldig vi barna fant ut av det og kjørte saken hele veien der de til slutt måtte beklage og ordne opp, noen selskaper har dårlig forretningsskikk rett og slett.. 

Anonymkode: 6de98...039

Huff, bra at dere oppdaget det. Synes synd på eldre mennesker som havner i slike situasjoner. Det er ikke så lett når selskapet kommer med påstander knyttet til teknologi som du ikke selv forstår 😞

Jeg har eldre mennesker i min omgangskrets som vet så lite om e-post eller SMS at de lett kan tenke «kanskje det er sant at jeg har bekreftet på SMS?». 

Dersom man er kognitivt svekket eller stadig får hjelp av familie med tekniske ting, er det ekstra lett å miste oversikt ❤️

Anonymkode: 2b439...a91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må være veldig tydelig når du protesterer på en faktura. Skriftlig: "Herved bestrider jeg faktura nr *** datert **.**.**"

Dette!! !00% .  Det er et åpenbart og utvilsomt brudd på god inkassoskikk. Og inkassoloven stiller krav om god inaksssoskikk, så det er dermed også lovfestet. 

Med andre ord: En omtvistet faktura kan og skal ikke inndrives med inkasso. En omtvistet faktura gir heller ikke tvangsgrunnlag og kan ikke tvangsinndrives ved namsmyndighetene. Merk at det er noen krav her til at det f.eks ikke kan være åpenbart at fakturaen er omtvistet på feil grunnlag. 

I første omgang er det bare å la være å betale, samt gi en skriftlig begrunnelse for hvorfor. Da har du ditt på det tørre og kravet må via rettsapparatet for å kunne tvangsinndrives. Det vil i de aller fleste tilfeller si forliksrådet. 

Anonymkode: 871be...d02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skriver i siste e-post at om de ikke stopper må jeg ta kontakt med forbrukerrådet. Aldri fått svar. Bare inkasso. Jeg var høflig og tydelig.

Etter litt undersøkelser har jeg funnet ut at antagelig kommer ikke forbrukerråd til å hjelpe. Flere har sagt det er mange timer ut vinduet. Hvis det er tilfelle, så er det trist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...