Gå til innhold

Er dette en hersketeknikk ? Han bestemmer hva som er viktig i forholdet

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror ikke jeg helt skjønner hva som skjer her.

Du tar ikke initativ til sex og kyssing på kvelden. Han blir sur. Dagen etter tar du initativ til sex og kyssing, og da blir han også sur og skyver deg bort? Du kommuniserer at du trenger kyssing og fysisk kontakt, men han trenger ikke det og ignorerer deg. Så blir han sur når du ikke lenger tar initativ til noe sånt lenger?

Hvis det er slik hadde jeg bare gått. Hva er vitsen? Går ikke engang å kommunisere med sånne mennesker. Han er for gammel til å holde på sånn.

Anonymkode: e7b57...a4a

• Liker 4
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som overskriften sier. Han mener at det ikke er viktig å kysse eller ha sex.

Jeg mener det er viktig for å bevare kjæresteforholdet, intimiteten og nærheten. For ellers er vi bare romkamerater. 

I det siste har jeg derfor valgt å innfri hans ønske, sluttet å kysse han godnatt og initiere til sex. Da vender han det mot meg , at jeg er sur og lager drama. Men jeg gjør jo som han vil, som han mener ikke er viktig. Nemlig å ikke kysse og ha sex. Er dette en hersketeknikk fra hans side ?

Nei, det er herseteknikk fra din side.

Han lufter en mening, du tar deg nær av den og bruker den som unskyldning for å straffe.

Anonymkode: 57a86...733

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen som "bestemmer" hva som er viktig, man blir jo (åpenbart) sammen med noen som vil det samme som en selv. Dere er enkelt og greit ikke kompatible, og jeg skjønner ikke hvorfor noen av dere gidder.

Anonymkode: 5ed80...e10

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Han, ts, har veldig lov til å mene at sex og nærhet ikke er viktige (eller for den del ønskelige) i et forhold. For han.

Det han ikke kan bestemme er hvorvidt det er viktig for deg. Den avgjørelsen er jo din.

Men ingen av dere kan bestemme at «deres» personlige preferanse skal gjelde for relasjonen deres. Du kan selvsagt ikke presse han til sex og nærhet. Og han kan ikke presse deg til å avstå.

Løsningen i slike tilfeller er alltid den samme. Å være ærlig på hva man ønsker seg i et forhold helt i starten av datingen. Og unnlate å fortsette å date de med avvikende ønsker. For de har veldig lov til å ha andre ønsker enn deg. Men det er ikke greit å samtidig ha avvikende ønsker og ha et forhold. Da er dere ikke kompatible. 

Så når noen (i dette tilfellet din partner) sier «jeg har de her ønskene for livet» og de avviker kraftig fra dine. Da sier du «takk for at du var ærlig om det» og så avvikler du relasjonen.

Anonymkode: e7195...b54

• Nyttig 4
Skrevet

Nå var vi jo ganske enige og veldig seksuelt kompatible fra starten av eller han ga inntrykk av det til meg, så enten løy han eller så er han gått lei. 

Jeg tar initiativ til sex og nærhet, men han skyver meg bort og jeg aksepterer det. Sier ok. Men når han tydelig er kåt og vil ha sex, og jeg begynner å kysse han, skyver han meg bort. Hva f er det du driver med. Som om det er han skal styre showet. Så da sier jeg ok og gir meg. 

Bare jeg skal si godnatt og gi en klem, så skyver han meg bort. Slike ting er ikke viktig sier han da. Dette har begynt i de siste månedene. 

Men gir jeg ikke klem eller godnatt kyss, altså gjør som han ønsker, så blir han sur,mener jeg lager drama og ikke liker han lenger.  Ingen gir han kos lenger eller han er visst ikke verdt noe kyss han. Da blir jeg forvirret 

Ts

Anonymkode: a79fb...164

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke jeg helt skjønner hva som skjer her.

Du tar ikke initativ til sex og kyssing på kvelden. Han blir sur. Dagen etter tar du initativ til sex og kyssing, og da blir han også sur og skyver deg bort? Du kommuniserer at du trenger kyssing og fysisk kontakt, men han trenger ikke det og ignorerer deg. Så blir han sur når du ikke lenger tar initativ til noe sånt lenger?

Hvis det er slik hadde jeg bare gått. Hva er vitsen? Går ikke engang å kommunisere med sånne mennesker. Han er for gammel til å holde på sånn.

Anonymkode: e7b57...a4a

Det lurer jeg også på. Hva er vitsen. Han vil ha, jeg gir, så skyver han meg bort. Så sier han at det er synd på han,at jeg ikke liker han, at han føler seg mindre verdt. So what the fuck does he want ? 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå var vi jo ganske enige og veldig seksuelt kompatible fra starten av eller han ga inntrykk av det til meg, så enten løy han eller så er han gått lei. 

Jeg tar initiativ til sex og nærhet, men han skyver meg bort og jeg aksepterer det. Sier ok. Men når han tydelig er kåt og vil ha sex, og jeg begynner å kysse han, skyver han meg bort. Hva f er det du driver med. Som om det er han skal styre showet. Så da sier jeg ok og gir meg. 

Bare jeg skal si godnatt og gi en klem, så skyver han meg bort. Slike ting er ikke viktig sier han da. Dette har begynt i de siste månedene. 

Men gir jeg ikke klem eller godnatt kyss, altså gjør som han ønsker, så blir han sur,mener jeg lager drama og ikke liker han lenger.  Ingen gir han kos lenger eller han er visst ikke verdt noe kyss han. Da blir jeg forvirret 

Ts

Mannen her i huset blir gjerne sånn når han er utslitt/veldig trøtt/drittlei av noe som plager ham. Det eneste som er verre enn alt jeg gjør, er alt jeg ikke gjør. Han kan "jage" meg vekk og vise at han ikke vil vite av meg, men vil egentlig at jeg skal bli værende så han ikke blir sittende med de vonde følelsene alene(kom det frem i parterapi ...). Og dermed blir jeg også straffet eller fremstilt som den slemme hvis jeg gjør som han vil og går/holder avstand. Til slutt(før parterapien) gav jeg beskjed om at nå fikk han faen meg bestemme seg, i stedet for å straffe meg  for både å gå og for å bli eller komme tilbake. Det kombinert med parterapien åpnet øynene hans litt.

Men uansett, med min hjalp det i alle fall litt å gi klar beskjed om at jeg ikke gadd denne forvirrende oppførselen(lenger). Det tror jeg kanskje du kan prøve med din også. Enten at du "eksploderer" litt der og da("nå får du faen meg bestemme deg, vil du at jeg skal ta initiativ eller ikke?!") eller at dere tar en prat i fredstid("Jeg syns det er veldig forvirrende å bli føyset bort når jeg tar initiativ og å bli anklaget for å lage drama når jeg slutter å ta initiativ. Det setter meg i en situasjon der det blir galt uansett hva jeg gjør, og det kommer jeg ikke til å godta lenger. Om du ikke har lyst til å ha sex akkurat der og da er det selvsagt greit og det skal jeg respektere. Da stoler jeg på at du tar initiativ neste gang du har lyst.")

Anonymkode: f7bc6...554

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette hadde ikke jeg gidda. Jeg hadde sagt takk for meg, og dratt fra han. Makan til umoden oppførsel fra en mann i 40-årene. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Han virker psyk. Dump han.

Anonymkode: 68604...e4d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mannen her i huset blir gjerne sånn når han er utslitt/veldig trøtt/drittlei av noe som plager ham. Det eneste som er verre enn alt jeg gjør, er alt jeg ikke gjør. Han kan "jage" meg vekk og vise at han ikke vil vite av meg, men vil egentlig at jeg skal bli værende så han ikke blir sittende med de vonde følelsene alene(kom det frem i parterapi ...). Og dermed blir jeg også straffet eller fremstilt som den slemme hvis jeg gjør som han vil og går/holder avstand. Til slutt(før parterapien) gav jeg beskjed om at nå fikk han faen meg bestemme seg, i stedet for å straffe meg  for både å gå og for å bli eller komme tilbake. Det kombinert med parterapien åpnet øynene hans litt.

Men uansett, med min hjalp det i alle fall litt å gi klar beskjed om at jeg ikke gadd denne forvirrende oppførselen(lenger). Det tror jeg kanskje du kan prøve med din også. Enten at du "eksploderer" litt der og da("nå får du faen meg bestemme deg, vil du at jeg skal ta initiativ eller ikke?!") eller at dere tar en prat i fredstid("Jeg syns det er veldig forvirrende å bli føyset bort når jeg tar initiativ og å bli anklaget for å lage drama når jeg slutter å ta initiativ. Det setter meg i en situasjon der det blir galt uansett hva jeg gjør, og det kommer jeg ikke til å godta lenger. Om du ikke har lyst til å ha sex akkurat der og da er det selvsagt greit og det skal jeg respektere. Da stoler jeg på at du tar initiativ neste gang du har lyst.")

Anonymkode: f7bc6...554

Jeg har eksplodert 1 gang i løpet av de årene vi har vært sammen og det var pga denne forvirrede oppførselen hans. Da var han "fin" i oppførselen noen dager, før det gikk rett tilbake. Og nå har det eskalert. Om det er fordi han er sliten eller andre ting, så gidder jeg ikke dette lenger. Det skal ikke gå utover meg. Da må han kommunisere det.

• Hjerte 3
Skrevet

Høres narsissistisk ut. At han vil vise deg at du ikke er god nok, får deg til å tvile på seg selv osv. Og at uansett hva du gjør så blir han ikke fornøyd- hvis du ønsker nærhet så er det feil og «det eneste du tenker på « og hvis du ikke tar noe initiativ til nærhet er det også feil, da er du dramatisk osv.

Anonymkode: 58ac9...43b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som overskriften sier. Han mener at det ikke er viktig å kysse eller ha sex.

Jeg mener det er viktig for å bevare kjæresteforholdet, intimiteten og nærheten. For ellers er vi bare romkamerater. 

I det siste har jeg derfor valgt å innfri hans ønske, sluttet å kysse han godnatt og initiere til sex. Da vender han det mot meg , at jeg er sur og lager drama. Men jeg gjør jo som han vil, som han mener ikke er viktig. Nemlig å ikke kysse og ha sex. Er dette en hersketeknikk fra hans side ? Blir jo helt forvirret av fyren, vanskelig å forholde seg til. Jeg savner kyss og sex og har sagt det før, men han avviser meg 24/7, så nå teller jeg på knappene om å gå. For jeg vil ha kjæreste,ikke romkamerat, ei heller en som skal sette premissene for hele forholdet. Tips og råd for evt redde dette, håndtere han eller bare gå ?

Han skal ha kontroll ja, så blir forsåvidt hersketeknikk. Som noen skrev tidligere han skal føle seg ønsket(annerkjent)/ kun få det på sine premisser.Om du ikke vil gå umiddelbart, og absolutt gi det et forsøk, ikke si noe, bare endre oppførsel. Ikke ta initiativ og om han klager på at det ikke skjer, bare ikke gi noe respons, typ jeg skal sove. Kan være han tilslutt tar initiativ, men sjeldent dessverre med den typ person.

• Liker 1
Skrevet

Denne mannen har jo bare en veldig usexy adferd. Kvitt deg med han!

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Det er mange narsissister som spiller en rolle inntil de tror de har hektet deg og de har kontroll. Noen begynner tidlig å vise slike sider, andre kan faktisk vente i måneder og år, til man har flyttet sammen, eller venter barn. Da tror de at kvinnen er hektet, og da begynner manipuleringen og nedpsykingen.

Han driver et spill med deg, han manipulerer deg, og det psyker deg ned. 

Han (dere) er for gamle til å holde på slik!

Ikke kast bort mer tid på en slik ustabil fyr!

Anonymkode: 02be9...d4d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Uansett hva man kaller det, så har noe skjedd fra hans side, som gjør at han stadig kommer på kant med deg. 

Det må du ta på alvor. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (28 minutter siden):

Uansett hva man kaller det, så har noe skjedd fra hans side, som gjør at han stadig kommer på kant med deg. 

Det må du ta på alvor. 

Ok ? Hva mener du

At jeg må skjerpe meg og la han styre på eller jeg trigger alt sammen ?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok ? Hva mener du

At jeg må skjerpe meg og la han styre på eller jeg trigger alt sammen ?

Ts

Eh...nei? 

Du må ta på alvor at han ikke oppfører seg som en kjæreste mer. Ikke tilby ham å være kjæresten hans. Du kan ikke logre etter en med dårlig oppførsel mot deg. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis man legger seg kåt og nekter å ha sex med sin partner så er vel det normalt fordi man er sure på de der og da? 

Jeg ville reflektert over hva som ble sagt i den første samtalen der det ble påstått at sex og nærhet ikke var viktig. 

Anonymkode: eedc2...a07

• Liker 1
Skrevet

Hvis sex ikke er viktig så ser jeg ingen hensikt med et forhold.

Hvorfor holde ut med en mann om det ikke var sex? For meg ville ikke dette funket.

Høres ut som han heller vil være venner enn noe annet og for min del så får jeg mer utav venninneforhold enn vennskap med menn så jeg hadde takket for meg og heller levd som lykkelig singel med tilgang til menn som faktisk vil ha sex.

Livet er for kort til å ikke prioritere seg selv.

Anonymkode: 21dfb...754

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, jeg kan ikke tvinge han. Men han blir jo irritert hvis jeg ikke kysser han godnatt eller initierer til sex eller ikke viser noen form for nærhet. Da surmuler han over at han ikke får noe kos eller sex. At jeg ikke vil ha han. Men jeg gjør som han vil. Ingen kyssing eller sex. Så hva vil han egentlig ? Han ligger med den boneren i senga og er tydelig kåt, men å gjøre noe med det ? Nei. Enten er ikke jeg god nok eller så er det en hersketeknikk. Hvorfor vise at han er kåt, surmule over manglende sex og nærhet når jeg er der ? Er jeg i veien ?

Han høres jo ikke frisk ut , du burde gå. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...