Gå til innhold

Min voksne sønn bruker silent treatment

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter han fikk jobb hadde vi en samtale at han bør bidra mer hjemme. Han tjener bra, men tenker å bo hjemme og spare noe til egen bolig. Helt greit så lenge han er en aktiv deltaker hjemme. Jeg har sluttet å handle mat når han er hjemme alene, vaske klærne hans og krevd en liten sum i mnd som jeg har tenkt uansett å spare for han.

Han finner alt dette urimelig og har sluttet å snakke med meg 😅 Svarer ikke på tlf, meldinger og går forbi meg hjemme som jeg ikke eksisterer. På den måten tar han avstand fra alt og gjør som han vil.

Veldig barnslig, men jeg har tenkt uansett å ta en samtale der vi snakker om veien videre. Problemet er at han er taus og ghoster meg hver gang jeg prøver å snakke til han 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 1f889...7a0

• Liker 1
  • Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Silent treatment er et umodenhetstegn. Høres ut som han hadde hatt godt av å flytte ut snart. Dersom han skal bli boende, må du snakke med han om hvordan du vil ha det i ditt hjem. Antakelig irriterer han seg over deg, det er naturlig. Det er meningen at barn skal flytte for seg selv når de blir voksne. Kanskje forstår han ikke helt at han er voksen nå, han bare fortsetter barndommen på en måte. Ser det samme med mine voksne barn når de kommer hjem i ferier. De blir liksom 12 år igjen.

Anbefaler at du fortsetter å stille krav til han, dvs behandler han som den voksne personen han tross alt er. Fortsett som du gjør nå og lat som ingenting når han ghoster deg. Han lærer til slutt.

Anonymkode: db073...d90

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville kastet han ut 

Anonymkode: 4df23...bc3

Jeg også. 

Anonymkode: 04209...e0a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fortsett som du gjør nå og lat som ingenting når han ghoster deg. Han lærer til slutt.

Hvis han nå er voksen og holder på slik, så tviler jeg på at han plutselig bare forandrer seg av seg selv. Jeg synes heller ts bør påpeke den dårlige oppførselen hans og fortelle helt tydelig hvor uakseptabelt det er. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Send han boligannonser, og gi han en frist for når han skal flytte ut. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Har du kodelås på døren? slett koden hans eller endre den 😜 da snakker han nok kjapt til deg tenker jeg.. 

Anonymkode: ba4c5...4ee

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis han nå er voksen og holder på slik, så tviler jeg på at han plutselig bare forandrer seg av seg selv. Jeg synes heller ts bør påpeke den dårlige oppførselen hans og fortelle helt tydelig hvor uakseptabelt det er. 

Det kommer an på hvor gammel han er. Er han 19 eller er han 35? Ja, hun bør så klart snakke med han, det skrev jeg også. Hun bør lage klare regler for hvordan samlivet mellom dem skal fungere nå som han er voksen. Forklare at hun forventer mer av han som voksen enn da han var et barn. Å bo gratis hjemme som voksen betyr ikke at man bor på et hotell. Nå er de to voksne som bor sammen, og da deler man på oppgavene. Hvis han vil bli behandlet som en voksen, så må han oppføre seg som en. 

Anonymkode: db073...d90

• Nyttig 2
Skrevet

Da må du jo bare ta grep og si i fra at dette ikke er greit. Han får finne seg et annet sted å bo. Alle er jo enige om at dette ikke er ok oppførsel, men kun du kan gjøre noe med det. 

Anonymkode: 3e84c...fd5

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ville kastet han ut 

Hvordan tenkte du at man gjlør dette, sånn rent praktisk? 

Anonymkode: 0ebd3...f92

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som min kollega gjorde. Først tar man en prat og sier til sønnen at han må flytte ut innen en viss dato. Hvis det ikke skjer, bytter man lås. 

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet

Send en skriftlig mld til ham om at han må flytte ut innen 1. februar. Da har han rimelig tid på seg. Ingen normalt opprgående voksne skal oppføre seg sånn som han gjør. Tenker med gru på at en sånn som han skal finne seg dame en gang, og behandle henne sånn så fort han møter litt motstand 😞

Anonymkode: 2a7d3...2e4

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Sånn var dessverre broren min også. Hvis noen sier eller gjør noe som han ikke liker, så kan han finne på å gå i flere ÅR uten å snakke med oss. Selv om vi bodde i samme hus, og han gjør det jo fremdeles.  Selv om han er i tretti-årene nå. 

Dersom hvem som helst andre hadde holdt på nøyaktig samme måte som han selv gjør. så ville han selvfølgelig ment at man oppfører seg som en veldig umoden liten drittunge. Men samtidig var det hele tiden greit at han selv holdt på nøyaktig som han ønsket.      

Anonymkode: 51c17...456

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Støtter de andre her som oppfordrer til en prat og konkrete frister, nye avtaler osv.

Fører det ikke frem bør du gå praktisk til verks (bytte lås/kode). Dette høres jo drastisk ut.

Men oppfører han seg sånn et sted hvor han leier eller er del av et borettslag når det kommer krav, vil han jo møte slike konsekvenser.

Kall det opprusting til voksenlivet! Eller life-hack for å nå inn til ham...

Litt på siden: Har inntrykk av at silent treatment og ghosting har blitt en akseptert form for "kommunukasjon". Blant både unge og voksne. Veldig trist å erfare.

Har selv opplevd en oppsving i slik oppførsel blant både besteforeldre og unger. Dessverre et typisk tegn på giftige relasjonsdynamikker.

Lykke til, dette klarer du!

Anonymkode: 974f0...b8e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Man starter med å si fra når han går forbi at om han skal bo hjemme må han oppføre seg som en voksen og hvis han fortsetter som nå må han finne seg et annet sted å bo for denne oppførselen er ikke akseptert i dette hjemmet. 

Så om det fortsetter sier du neste gang at siden han tydeligvis ikke ønsker opptre som en voksen har han en mnd på å finne ett annet sted å bo. 

Etter en mnd sier du NÅ må du flytte for du har tydeligvis valgt å ikke bo her lengre. Og til informasjon vil du en dag komme hjem og finne ut at nøkkelen din ikke lengre passer låsen. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man starter med å si fra når han går forbi at om han skal bo hjemme må han oppføre seg som en voksen og hvis han fortsetter som nå må han finne seg et annet sted å bo for denne oppførselen er ikke akseptert i dette hjemmet. 

Så om det fortsetter sier du neste gang at siden han tydeligvis ikke ønsker opptre som en voksen har han en mnd på å finne ett annet sted å bo. 

Etter en mnd sier du NÅ må du flytte for du har tydeligvis valgt å ikke bo her lengre. Og til informasjon vil du en dag komme hjem og finne ut at nøkkelen din ikke lengre passer låsen. 

Problemet er at folk er alt for konfliktskye til å faktisk finne på noe sånn. Nettopp fordi dette kommer nok til å føre til "silent treatment" for resten av livet. 

Er i alle fall sånn for mine foreldre. De gjør alt som står i deres makt for å holde ham mest mulig glad og fornøyd hele tiden. Fordi det føltes alt for kjipt for dem at han ikke viser noen ordentlig interesse for å faktisk ha kontakt med foreldrene våre.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Han blir 20 om noen måneder. Takk for svarene. I starten virket det barnslig, men nå er det sånn at jeg ønsker ro og fin stemning hjemme. Ikke en som spiser maten min mens han ignorer meg . Med litt sånn overfladisk blikk og holdning.

Han sier selv at han kommer aldri til å ha noe som helst med meg å gjøre når han flytter ut, men har ingen planer å flytte og trives hjemme 😅

Tar en prat evt sender en mld til han med fristen for å ta seg sammen eller må han finne et annet sted å bo. Det er ikke ønskelig fra min side, men et sted er jeg nødt å sette grense. 

ts

Anonymkode: 1f889...7a0

• Liker 9
  • Hjerte 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor er barnets far? 

Anonymkode: d88e8...d78

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn var dessverre broren min også. Hvis noen sier eller gjør noe som han ikke liker, så kan han finne på å gå i flere ÅR uten å snakke med oss. Selv om vi bodde i samme hus, og han gjør det jo fremdeles.  Selv om han er i tretti-årene nå. 

Dersom hvem som helst andre hadde holdt på nøyaktig samme måte som han selv gjør. så ville han selvfølgelig ment at man oppfører seg som en veldig umoden liten drittunge. Men samtidig var det hele tiden greit at han selv holdt på nøyaktig som han ønsket.      

Ja sånn er mannen min, synd harn lærer det samme til barna når jeg prøver å lære de omvendt...

Anonymkode: 83180...cff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gaia skrev (1 time siden):

Send han boligannonser, og gi han en frist for når han skal flytte ut. 

Trenger ikke sende han boligannonser en gang. 

bare gi en frist, og bytt lås/kode den dagen fristen er. 

På med voksenbuksene!

Anonymkode: 9c34f...911

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...