AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #1 Skrevet 22. november 2025 Mannen har fått jobb i Drammen og vi må flytte. Oslo er for dyrt og Drammen er det enkleste valget. Barna er voksne, så vi er kun to personer + katter og hunder. Svelvik ser så koselig ut. Men er det det!? Håper noen kan fortelle om livet i Svelvik. Kjøring/trafikk til og fra sentrum etc. Anonymkode: ab267...d1a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #2 Skrevet 22. november 2025 Svelvik er etter kommunesammenslåing en del av Drammen. Svelvik kjenner jeg ikke fra å ha bodd der selv, men fra ståstedet Drammen. Det er et sted som nok er fint om sommeren,det er idyllisk og har en koselig gate. Det er små koselige hus der også! Det er lite som skjer i Svelvik og etter at kommunene er slått sammen, enda mindre. Både Svelvik og Nedre Eiker er slått sammen til en stor kommune-Drammen. Dette betyr at de små og dårlig driftede kommunene har mistet mye av sin selvbestemmelse og i Svelvik ble en helt nybygget skole lagt ned fordi det ikke var elever nok. Boligprisene har og gått nedover, men klart du får mye for pengene dine der. Anonymkode: 8b312...e1f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #3 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Svelvik er etter kommunesammenslåing en del av Drammen. Svelvik kjenner jeg ikke fra å ha bodd der selv, men fra ståstedet Drammen. Det er et sted som nok er fint om sommeren,det er idyllisk og har en koselig gate. Det er små koselige hus der også! Det er lite som skjer i Svelvik og etter at kommunene er slått sammen, enda mindre. Både Svelvik og Nedre Eiker er slått sammen til en stor kommune-Drammen. Dette betyr at de små og dårlig driftede kommunene har mistet mye av sin selvbestemmelse og i Svelvik ble en helt nybygget skole lagt ned fordi det ikke var elever nok. Boligprisene har og gått nedover, men klart du får mye for pengene dine der. Anonymkode: 8b312...e1f Hvis dere er opptatt av båtliv så kan nok Svelvik være en mulighet, samme med Hurumlandet. Er det mer friluftsliv dere ønsker så ville jeg tenkt på Konnerud. Vinteren varer en måned lenger men det er flotte skiløyper utenfor stuedøra og marka ligger i en ring rundt hele Konnerud. Du har og en avstand til bykjernen, trafikk og alt som skjer. Anonymkode: 8b312...e1f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #4 Skrevet 22. november 2025 Veien mellom Svelvik og Drammen er dårlig, og ekkel å kjøre vinterstid. Smal og svingete. Tar litt for lang tid inn til Drammen, synes jeg (30 min). Avhengig av budsjett ville jeg heller sett mot gamle Nedre Eiker (Solbergelva, Krokstadelva, Mjøndalen og Steinberg), evt. Hokksund. Anonymkode: a350d...fa5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #5 Skrevet 24. november 2025 Svelvik er flott på sommertid. Sande er jo også et sted?. Vet ikke hvordan det er å bo der men. Anonymkode: 8f3fe...40c
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #7 Skrevet 24. november 2025 Bor i Drammen. Kjenner godt stedene rundt. Særlig Svelvik. Isolert sett hadde jeg valgt Svelvik over Mjøndalen, Hokksund og Sande uten minste tvil. Det er et mye mer idyllisk sted, med sjøliv og markaliv veldig tett på. Så du kan kombinere en svømmetur og en topptur til fots på samme dag uten transport. (hvis du er litt sprek). Det er også helt ok cafe/restaurantliv der - men selvsagt ikke som i Drammen. Det er som småsteder flest. Husprisene er bra. Du får mye for pengene. Anbefaler å sjekke ut skoletilbudet dersom dere planlegger barn eller har barn. Det var mye bråk rundt skolenedleggelser. Men det er det på samtlige småsteder i Norge og de som ikke har vært igjennom det kommer til å gjennomgå det. Det er bra med matbutikker, og litt skrint med andre butikker, men det er noe klesbutikk, Nille og andre ting å velge i. Det store minuset er veien. Du kjører en smal vei gjennom ingenmannsland i 20-30 min for å komme til Drammen. Bussforbindelsen er helt ok. Men sjekk rutetabellene. Liker du idrett og friluft er Svelvik veldig bra. Er du urban og keen på å være mye i Drammen så er reiseveien litt kjip. Anonymkode: 9e4d5...e8d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #8 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Anonymkode: e27a5...cd6 Morsom - meeen ikke lenger sann! Drammen har fått et virkelig løft. Fra å være en døll by du kjører over og forbi, til en fin by. Anonymkode: 05d40...2b4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #9 Skrevet 24. november 2025 Jeg bodde ikke helt ute i selve Selvik, men på veien utover, og jeg har lovet meg selv at det skal jeg aldri gjøre igjen mtp veien som kreves for å komme ut dit, og mtp hvor dårlig kollektivtilbudet er om det skulle trengs. I seg selv er Svelvik veldig koselig og flott sted, det er det ingen tvil om, det er yrende båtliv på sommeren og det er kort vei til marka. Samtidig har man vinmonopolet og noen matbutikker i sentrum, og noen andre ymse butikker, samt treningssenter o.s.v. Men for meg blir det uaktuelt når kollektivtilbudet er så dårlig som det er. Man er avhengig av bil, samme hva. Og veien ut dit er kronglete og mørk. Og de som har bodd der lenge, kjører som det også. Svelvik er altså en helt ok by, men i den grad en liten by. Det er en håndfull butikker der og et kollektivt som går en gang i timen stortsett, litt oftere på deler av hverdagene og litt sjeldnere på søndager. Anonymkode: 16919...78a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå