AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #41 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi blir mobbet siden barnsben av, vi vet allerede som barn hvordan dere bemidlede syntes om oss, vi fikk høre det på skolen selv om barna ikke visste hva økonomi var engang, men det visste dere foreldre, og dere har vist hvordan vi skal bli behandlet. Dette er såååå sant. Spikeren rett på hodet. Jeg var forbauset når det gjaldt min barn, som hadde sin skolegang mellom 2010-2020 +/-, mellomtrinnet til og med vgs. Det var for meg et sjokk for systemet hvor mye foreldrene sin inntekt påvirker barnas sosiale situasjon. Det var helt annerledes enn min skolegang på 80 og 99 tallet. Si 1985-1995 +/- Det var ikke foreldre som styrte barnas sosiale liv på samme måte. Det var ikke kult å se skrått på folk fordi om de kjørte buss, eller andre «vanlige» folk. Det var også uttalt av andre foreldre. «Petter, har vært hjemme hos alle guttene i klassen, bortsett fra hos Anders, det synest jeg er greit, for det har ikke lille Petter noe utbytte av» Satt kaffen i halsen. Ble oppmerksom på dette «fenomenet», og det stemmer 100%. Det kryr av tilfeller. Petter fra det fine nye huset, med begge foreldre i gode og svært gode jobber, og Anders som leide, med foreldre i lavtlønte yrker, så vel som et uoverkommelig gjeldsproblem. Anders knyttet ingen varige vennskap i hele grunnskolen. Det verste er at foreldrene til Petter ser på seg selv som sosialister, men i praksis hindrer sosial og økonomisk mobilitet. Egentlig er de ganske snobbete. Anonymkode: ef881...6e2 2 4
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #42 Skrevet 8 timer siden Ja, TS, jeg tror du undervurderer hvor dårlige ressurssvake folk på å lese. Det er mange som leste din annonse men bare fikk meg seg kanskje 30% av det du skrev, det er ikke engang uvanlig lavt. Anonymkode: 87d2e...131
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #43 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi la nylig ut en annonse der vi ønsker å hjelpe en annen barnefamilie. Vi presiserer at vi kun ønsker å hjelpe en familie i egen by, av praktiske årsaker som at vi ikke må bruke tid på å sende ting osv. Foreløpig er så og si alle som har tatt kontakt fra andre byer langt avsted. Jeg skulle jo gjerne hjulpet alle, men det går ikke. Flere av disse menneskene sender flere meldinger og spør om jeg tror det kan bli dem, eller legger på mer og mer i meldingene sine. Enda jeg skriver i annonsen at vi tar kontakt med valgte familien etterhvert. Sånt mas gjør at vi ikke gidder å hjelpe de personene. Ellers har flere enslige uten barn tatt kontakt, enda vi sier vi ønsker å hjelpe noen med barn. Jeg skriver at vi ikke kommer til å vippse penger eller sende gavekort, samtlige sier de ønsker seg vipps, gavekort eller matbestilling fra oda. Jeg skriver at vi handler etter familien sine ønsker, men ønsker ikke gi vipps eller gavekort da vi ikke vet om det går til mat. Vi tenkte å kjøpe nye flotte gaver til barna i den familien vi kan hjelpe etter også dems ønsker. Opplever dere andre med annonser på finn, det samme som oss? Jeg vurderer å slette hele annonsen og heller hjelpe via frelsesarmeen som vi har gjort noen år. Jeg skjønner at mange sender melding, men når det bare er folk som ikke respekterer det som står i annonsen så mister jeg lysta til å hjelpe. Som en skrev så fint i sin første melding ordrett "hvis ikke du har tenkt til å vippse *nummer*, så vil vi ha mat fra Oda som vi velger og du betaler. Vi vil ikke at julehjelperen skal velge ut mat vi ikke liker ".. og det er jo greit nok det da folk skal få si hva de vil ha, men det handler om formuleringen og jeg synes det er frekt å legge det frem sånn. Anonymkode: bff9e...953 Er jeg innafor til å be om hjelp hvis jeg er ufør enslig mor med VELDIG lite penger? Jeg forstår det ikke...hvor lite har dem som faktisk ber om hjelp? Det kan være jeg har mye mindre enn dem men hadde aldri spurt om hjelp. Kjøper billige gaver bare til barna. Kjøper ikke masse bare fordi det er jul. Jul og mat blir det uansett det er til hva man gjør det selv hva gaver dem får og hvor billig maten er spiller ingen rolle! Jeg ville ikk egitt bort til noen som absolutt skal bruke flere tusen på gaver når dem allerede er fattige... så ja hvem det er har mye å si! Anonymkode: 30a0e...9eb 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #44 Skrevet 8 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (3 timer siden): Det er verdt å minne om at vi har NAV, og at mange av disse mottar ekstra hjelp fra både NAV, frelsesarmeen, kirkens bymisjon og andre frivillige organisasjoner. Akkurat. Mange av dem får også noe gratis og SELGER det videre Anonymkode: 84187...aca
Trolltunge Skrevet 8 timer siden #45 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du har nok rett, vi som er født inn i fattigdom har som oftest ikke samme sjans som de som er født inn i en middelklasse familie. Vi blir mobbet siden barnsben av, vi vet allerede som barn hvordan dere bemidlede syntes om oss, vi fikk høre det på skolen selv om barna ikke visste hva økonomi var engang, men det visste dere foreldre, og dere har vist hvordan vi skal bli behandlet. Noen gir deg historien sin, noe som for meg viser at de gir dere totalt tillitt til å fortelle det mest grusomme og private, og man vet selvsagt at man blir skjulesett og dømt fordi historien ER noe de har opplevd, mens dere "VET" at dette bare er løgn for i deres hode kan det bare ikke være mennesker i Norge som har det så grusomt, eller som har blitt utsatt for noe grusomt som gjør at de lever i en skygge av den de engang var. Ja la oss tråkke på de fattige slik dere som er så heldige kan ha noen å tråkke på, bestemme over, og tråkke ned i grusen. VI vet hva dere tenker om oss, VI SER hva dere tenker om oss. Og syntes det er kvalmt, at et menneske som vil vise hvor " gode " de er på facebook og på insta og på tik tok, ja kanskje gjerne komme i avisen og vise hvor "gode" det er. Gjør det for nettopp dette. Makt til å bestemme over andre mennesker intet mindre. Men så finnes det heldigvis de som tror og som er gjennomsyret gode i dette samfunnet vårt. Vi fattige vi gir også til de som har mindre enn oss. Vi handler også inn til en familie eller legger noe handlevognene rundt om, fordi selv om vi ikke får all verden så vet jeg at de som er enda fattigere enn meg også trenger noen som bryr seg om dem. Så vi fattige får hjelpe hverandre. Vi skal nok klare det uten godhetstyraniet til de bemiddlede i år også Anonymkode: 6b756...e68 Hva hjelper denne innstillingen deg eller noen? Godhetstyraniet? Jeg tror nok at de som ønsker å hjelpe noen opprinnelig ønsker å hjelpe noen til å ha en litt kjekkere jul, og dem som ødelegger i den forbindelse er verken dem/vi som ønsker å hjelpe noen, men dem som egentlig ikke trenger hjelp, men som bare vil svindle til seg, eller som blir veldig ufine. Å dele sin historie er som regel et valg, og ikke et krav. Jeg har gitt fordi jeg selv har opplevd å være fattig alenemor, og derfor har hatt et ønske om å lette julen for noen som nå er i den situasjonen. Jeg har imidlertid opplevd at jeg har lagt ut ting jeg ville gi bort, som for eksempel en dyr gavekalender med tanke på en ungdom som ellers ikke fikk kalender, og når jeg sjekket egne annonser til en del som ba om å få den hadde de luksusvarer jeg selv ikke har råd til til salgs, eller på "ønskes kjøpt", samt at to ganske aggressive menn møtte på døra og forlangte å få den. Noe som var veldig skremmende. Så har jeg også gode opplevelser, med at jeg har vært med å dele ut julegaver gjennom en organisasjon, der takknemlighet var stor når jeg kom med deres kasse. Jeg kommer heller aldri til å glemme den lille gutten som ville ta tre busser for å hente en kasse julepynt for å glede mor og søster. Da fylte jeg den kassen ekstra, og kjørte den til ham, og jeg følte en utrolig takknemlighet over å få utgjøre en differanse i juleglede hos ham og familien hans. Problemet er verken dem som trenger hjelp eller dem som ønsker å gi, men disse som antagelig ikke engang trenger hjelp, men som ser dette som en mulighet til å grabbe noe til seg. Det er de som ødelegger at dette blir fint for både givere og mottakere. For min del er dette et slags Pay it forward. Jeg hadde selv god hjelp i det andre ga bort da jeg var fattig alenemor, ikke bare i julen, men generelt, og nå når min situasjon er bedre ønsker jeg å gi "tilbake". Altså ved Pay it forward. At jeg kan være den hjelp jeg selv mottok og som virkelig utgjorde en forskjell for meg og mine barn engang. Problemet er at det er fryktelig vanskelig å sile mellom dem som faktisk har behov for dette og dem som bare vil ha noe gratis, uten å egentlig trenge det. DE ødelegger dette. Ikke dem som gir eller dem dette virkelig kan bety noe for. 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 8 timer siden #46 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei vi gjør ikke det. Ikke alle har kirkens bymisjon eller frelsesarme i sin bygd. De er som oftest i byene. Man kan altså søke via NAV, men det skal mye til for å få mer enn 500,- som skal vare hele julen, da skal enn kjøpe julemat, gaver osv. Personlig er skammen til å be om hjelp fra dere alt for stor. Man ser jo her nettopp hvorfor. Det er kun betinget hjelp, og det kan vær at det er noe annet enn julematen som er det mest prekære for dem, selv om at en ødelagt vaskemaskin eller et kjøleskap, hva skal man med julemat når man ikke kan lagre denne? Jeg ser og jeg skjønner at det er veldig vanskelig for dere at dere ikke får diktere en annens familie jul. Om noen finner på å ikke gjøre akkurat som dere vil ja da tar vi bort tryggheten for noen. Helt greit. Sikkert for dere. Anonymkode: 6b756...e68 Jeg tror ikke det er mindre skamfullt å måtte trygle om hjelp på Finn enn det er å oppsøke hjelp hos Frelsesarmeen. Det finnes et hav av hjelpe-grupper på Facebook hvor folk spør om hjelp til å skaffe et kjøleskap, å flytte en sofa, osv. Veldig mange av de frivillige organisasjonene og attføringsbedriftene tilbyr praktisk hjelp også. NAV er de eneste som stiller krav, eller som har behovsprøvde ordninger. De fleste frivillige organisasjoner tar imot hvem som helst, uten å stille andre krav enn bostedsattest. ( Sånn at man unngår at alle har familier med 5 barn, og at folk reiser fra kommune til kommune for å få den samme hjelpen )
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #47 Skrevet 8 timer siden Fint å høre at man vil gi til vanskeligstilte i jula. Men før en ekkelt følelse av at man da setter seg til doms over hvem som er verdig og uverdig hjelpetrengende. Mye bedre å la det gå via en organisasjon som kan matche behov med det som gis. Har selv vært på begge sider av dette. Har vært hjemløs og svært hjelpetrengende. Var en bekjent som ga meg en lysestake, mens jeg var hjemløs. Det var bare komisk. Jeg trengte mat, klær og aller helst et bosted, så hva skulle jeg med en lysestake, liksom Etterhvert har livet endret seg og jeg har prøvd i noen år å gi hjelpetrengende noe ekstra. Par ganger har det jeg har gitt vært riktig og det er bare fryd og gammen for alle parter. Men har også opplevd totalt mismatch mellom ønsker/forventning og hva jeg kunne gi (er i et lavtlønnet yrke og alenemor - det sier seg selv at jeg ikke har økonomi til å gi sååå fancy gaver). Det var ubehagelig å bli skjelt ut for at det jeg ga ikke var bra nok. Anonymkode: a8934...bbb 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #48 Skrevet 3 timer siden Folk er frekke som faen og de frekkeste er neppe de som egentlig trenger det mest. Jeg fatter faktisk ikke at dere gidder. De som virkelig har dårlig råd skammer seg over det og vil i det lengste holde seg unna all hjelp. Anonymkode: 23f13...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #49 Skrevet 2 timer siden Vi kjøper gaver som henger på ønsketre, flere hoteller og kommuner har noe lignede der du plukker av et ønske og så kjøper du den tingen. Vi har også fått hjelp selv. Frivillige hjelpeorganisasjoner skriker etter ressurser i førjulstiden, både økonomisk og fysisk. Så donerer vi til handlevognen som står på butikken. Et tankekors: legg oppi ting som hører sammen (spaghett OG saus, eller egg OG brød) og gjerne ikke bare julevarer. Folk trenger vanlig mat til også etter jul og det er begrenset hvor mye spaghetti og pepperkaker en kan spise. Da vi fikk hjelp fikk vi ofte rema sitt tacosett som da kostet under 10 kr, men aldri kjøttdeig ost eller salat og det er DER det koster. Jeg vil heller gi en pose first price pasta med ostesaus (trenger bare å tilsette vann) enn bare spaghetti eller pasta uten saus. Vi hadde i perioder over 40 liter rema tomatsuppe, det varmet godt men skulle jeg gitt det selv hadde jeg lagt oppi en pakke rundstykker, bagefter eller noe brød. Eller egg! Anonymkode: 08549...c64 1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #50 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg pleide å gi til gaveinnsamlinger. Da får jeg oppgitt kjønn og alder på barnet, og leverer gaven til en organisert innlevering, som så distribueres videre til mottakerne. De to siste årene droppet jeg det, etter å ha blitt tildelt «barn» på 18 år to år på rad. Jeg ville jo bidra med gaver til små og halvstore barn. 18-åringer er voksne, det er normalt å ikke få så mye gaver lenger da. Julaften er barnas dag. Anonymkode: ea168...881 Eh nei... Jula er ikke barnas dag. Voksne kan glede seg like mye til jul som unger Anonymkode: fa0dd...cd3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå