AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Skrevet 9 timer siden Vi la nylig ut en annonse der vi ønsker å hjelpe en annen barnefamilie. Vi presiserer at vi kun ønsker å hjelpe en familie i egen by, av praktiske årsaker som at vi ikke må bruke tid på å sende ting osv. Foreløpig er så og si alle som har tatt kontakt fra andre byer langt avsted. Jeg skulle jo gjerne hjulpet alle, men det går ikke. Flere av disse menneskene sender flere meldinger og spør om jeg tror det kan bli dem, eller legger på mer og mer i meldingene sine. Enda jeg skriver i annonsen at vi tar kontakt med valgte familien etterhvert. Sånt mas gjør at vi ikke gidder å hjelpe de personene. Ellers har flere enslige uten barn tatt kontakt, enda vi sier vi ønsker å hjelpe noen med barn. Jeg skriver at vi ikke kommer til å vippse penger eller sende gavekort, samtlige sier de ønsker seg vipps, gavekort eller matbestilling fra oda. Jeg skriver at vi handler etter familien sine ønsker, men ønsker ikke gi vipps eller gavekort da vi ikke vet om det går til mat. Vi tenkte å kjøpe nye flotte gaver til barna i den familien vi kan hjelpe etter også dems ønsker. Opplever dere andre med annonser på finn, det samme som oss? Jeg vurderer å slette hele annonsen og heller hjelpe via frelsesarmeen som vi har gjort noen år. Jeg skjønner at mange sender melding, men når det bare er folk som ikke respekterer det som står i annonsen så mister jeg lysta til å hjelpe. Som en skrev så fint i sin første melding ordrett "hvis ikke du har tenkt til å vippse *nummer*, så vil vi ha mat fra Oda som vi velger og du betaler. Vi vil ikke at julehjelperen skal velge ut mat vi ikke liker ".. og det er jo greit nok det da folk skal få si hva de vil ha, men det handler om formuleringen og jeg synes det er frekt å legge det frem sånn. Anonymkode: bff9e...953 17 4 6
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden Kjenner meg igjen i mye av det der ja. Vi inviterte noen år, men måtte slutte den den siste vi hadde med oss på julaften ikke var noe hyggelig. Vi har alkoholfri jul pga barna men vedkommende hadde med medbrakt på innerlomma og ble fullere og fullere. Hun var også sint på oss i ettertid fordi vi hadde diskret sendt henne hjem. Sa vi var ondskapsfulle osv. Så jeg har endret litt mening rundt dette med julehjelp. Selvfølgelig er ikke alle sånn! Men at personen vi inviterte av nesten hundre henvendesel skulle være så ille, har skremt oss Anonymkode: 9f113...a3a 4 10 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Folk er desperate, og det er verdt et forsøk. Derfor. Anonymkode: d22da...000 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi la nylig ut en annonse der vi ønsker å hjelpe en annen barnefamilie. Vi presiserer at vi kun ønsker å hjelpe en familie i egen by, av praktiske årsaker som at vi ikke må bruke tid på å sende ting osv. Foreløpig er så og si alle som har tatt kontakt fra andre byer langt avsted. Jeg skulle jo gjerne hjulpet alle, men det går ikke. Flere av disse menneskene sender flere meldinger og spør om jeg tror det kan bli dem, eller legger på mer og mer i meldingene sine. Enda jeg skriver i annonsen at vi tar kontakt med valgte familien etterhvert. Sånt mas gjør at vi ikke gidder å hjelpe de personene. Ellers har flere enslige uten barn tatt kontakt, enda vi sier vi ønsker å hjelpe noen med barn. Jeg skriver at vi ikke kommer til å vippse penger eller sende gavekort, samtlige sier de ønsker seg vipps, gavekort eller matbestilling fra oda. Jeg skriver at vi handler etter familien sine ønsker, men ønsker ikke gi vipps eller gavekort da vi ikke vet om det går til mat. Vi tenkte å kjøpe nye flotte gaver til barna i den familien vi kan hjelpe etter også dems ønsker. Opplever dere andre med annonser på finn, det samme som oss? Jeg vurderer å slette hele annonsen og heller hjelpe via frelsesarmeen som vi har gjort noen år. Jeg skjønner at mange sender melding, men når det bare er folk som ikke respekterer det som står i annonsen så mister jeg lysta til å hjelpe. Som en skrev så fint i sin første melding ordrett "hvis ikke du har tenkt til å vippse *nummer*, så vil vi ha mat fra Oda som vi velger og du betaler. Vi vil ikke at julehjelperen skal velge ut mat vi ikke liker ".. og det er jo greit nok det da folk skal få si hva de vil ha, men det handler om formuleringen og jeg synes det er frekt å legge det frem sånn. Anonymkode: bff9e...953 Flott tiltak. Bare pass på at det ikke blir hjelp med forbehold. Det er egentlig bedre å gi til hjelpeorganisasjoner, for det er ikke riktig at det er privatpersoner som skal ta på seg rollen å vurdere hvem som er verdige og hvem som er uverdige. Om dere virkelig vil hjelpe, har dere ikke behov for å være vitne til at takknemlighet og ydmyket utspiller seg. Da bør det være nok å bare gi. For øvrig enig i at formuleringene burde vært annerledes. Anonymkode: 32e91...ce9 23 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Jeg har bare gode opplevelser med å gi både tid, energi og materialistiske gaver til andre som trenger det nå i julen. Anonymkode: 6307e...976 1 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden Ja, men du må huske at mange av de du treffer med sånne annonser har en litt annen tankegang og logikk enn de du kanskje omgås med i det daglige. Mange av de er også litt på utsiden av samfunnet og omgås stort sett kun likesinnede, og kan derfor ha en litt annen måte uttale seg på, enn hva du gjerne er vant med. Jeg tror ikke det handler om at de ikke respekterer det du har skrevet i annonsen, men det er ikke sikkert de faktisk har skjønt budskapet ditt engang. De ser bare at du er en som har tilbudt deg å hjelpe. Og det er veldig mange som av ulike grunner sliter ekstra mye med økonomien de siste årene, så folk er gjerne desperate også. Men når det er sagt, er det bedre å gi til organisasjoner, enn at du som privatperson skal vurdere hvem som har mest behov for hjelp. Anonymkode: 97c6f...667 9 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden Bedre å gi til de som lager opplegg for slikt i byer. Å pakker på kjøpesenteret Anonymkode: abb34...e73 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flott tiltak. Bare pass på at det ikke blir hjelp med forbehold. Det er egentlig bedre å gi til hjelpeorganisasjoner, for det er ikke riktig at det er privatpersoner som skal ta på seg rollen å vurdere hvem som er verdige og hvem som er uverdige. Om dere virkelig vil hjelpe, har dere ikke behov for å være vitne til at takknemlighet og ydmyket utspiller seg. Da bør det være nok å bare gi. For øvrig enig i at formuleringene burde vært annerledes. Anonymkode: 32e91...ce9 Det er ikke med forbehold, annet enn at vi ønsker å hjelpe en annen familie med barn fra egen by. At vi ikke ønsker å vippse, eller sende gavekort må vi få lov å si. Men vi skriver i annonsen vår at folk ikke trenger å dele sin livshistorie, men ønsker litt info som kjønn på barn og alder, pluss gaveønsker. Vi skriver at vi kjøpe all julemat som familien liker. Folk velger likevel å skrive livshistorier, men det er vi ikke ute etter. Det er en dame fra et annet sted i landet jeg følte jeg egentlig ville hjelpe, men da blir det alt det greiene med å sende. Anonymkode: bff9e...953 1 6
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Når drømmene og fantasiene ikke stemmer overens med virkeligheten. Jeg har de siste 15 årene tilbudt 1 familie med opp til 2 barn og 2 voksne å feire jul på en hytta vi leier ut. 4 dager hvor vi også spanderer julemat og alkoholfri drikke. Restene fra julematen holder til oppholdet etter julaften, men lille julaften ønsker vi at de tar med eget. Alt i alt så har vi et utlegg på cirka 2,5 tusen og overnattingen har en verdi på cirka 6000 til 8000 om vi hadde valgt å leie den ut på det private markedet. De siste 3-4 årene så har de som har fått låne hytta vært misfornøyd, misfornøyd med vi ikke stod for enda en rett til julemiddagen, misfornøyd med at de ikke kunne komme 1 dag før og være der 2 dager etter, misfornøyd for at vi ikke kunne plukke de opp på toget og kjøre de til hytta, handle for de, misfornøyd med at de ikke fikk alohol til middagen, misfornøyd med at vi ikke tillater at de har med medbrakt alkohol, osv osv.. I år så går hytta ut på det private leiemarkedet, og den julematen vi pleier å legge ut for tenker vi å legge ut på nettet.. Anonymkode: 1f5ba...4b3 18 10 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden Jeg tror det er bedre å hjelpe nærere dere selv. Noen dere kjenner, eller vet hvem er. Ikke helt fremmede mennesker. Man vet alle om mennesker som virkelig sliter. Barn i barnehage, skole, hvor barna går. Noen man ser via jobben, vennegjengen, slekta. Noen i pereferien av eget liv. Anonymkode: ef881...6e2 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Skrevet 9 timer siden Jeg har kuttet det ut etter flere dårlige erfaringer. Var veldig ivrig i noen år på å hjelpe mange der inne, men så var det flere som ga meg dårlig følelse (langt ifra alle, men nok til at det sa stopp for min del). Følte meg rett og slett utnyttet av en del av dem, og det er ingen god følelse. Flott av deg at du ønsker å bidra, husker det føltes veldig meningsfylt frem til jeg fikk disse dårlige erfaringene ❤️ Anonymkode: bd9e9...e11 2 4
Tomas77 Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men du må huske at mange av de du treffer med sånne annonser har en litt annen tankegang og logikk enn de du kanskje omgås med i det daglige. Mange av de er også litt på utsiden av samfunnet og omgås stort sett kun likesinnede, og kan derfor ha en litt annen måte uttale seg på, enn hva du gjerne er vant med. Jeg tror ikke det handler om at de ikke respekterer det du har skrevet i annonsen, men det er ikke sikkert de faktisk har skjønt budskapet ditt engang. De ser bare at du er en som har tilbudt deg å hjelpe. Og det er veldig mange som av ulike grunner sliter ekstra mye med økonomien de siste årene, så folk er gjerne desperate også. Men når det er sagt, er det bedre å gi til organisasjoner, enn at du som privatperson skal vurdere hvem som har mest behov for hjelp. Anonymkode: 97c6f...667 Her er du omtrent fasit tror jeg. Har jobbet to tiår blant diverse vanskeligstilte grupper og som du sier oppstår det en helt annen kommunikasjonsform når man har vært utenfor "normalen" over tid. 15
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden Jeg pleide å gi til gaveinnsamlinger. Da får jeg oppgitt kjønn og alder på barnet, og leverer gaven til en organisert innlevering, som så distribueres videre til mottakerne. De to siste årene droppet jeg det, etter å ha blitt tildelt «barn» på 18 år to år på rad. Jeg ville jo bidra med gaver til små og halvstore barn. 18-åringer er voksne, det er normalt å ikke få så mye gaver lenger da. Julaften er barnas dag. Anonymkode: ea168...881 1 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Skrevet 9 timer siden Det er så mange som lurer til seg sånne ting. Folk som forteller tåredryppende historier som ikke er sanne. Så om du vil hjelpe noen, så støtt heller en organisasjon som igjen hjelper de som trenger det. Anonymkode: 6169d...1e4 5
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Skrevet 9 timer siden Har invitert enslige mødre med barn på julefeiring i 8 år nå. Men, inviterer kandidatene på pizza en lørdagskveld først for å møte dem, før jeg inviterer til julaften.Det er dessverre en del sosiale tilfeller derute som ikke er forenelig med en koselig julefeiring. Rus, psykiatri og utagerende barn blir filtrert bort for å skåne mine egne barn. Dette fungerer utmerket! Og de to siste årene har vi invitert en alenemor med to unger som er virkelig glade for å få komme til oss, og vi gleder oss vi også😊 Anonymkode: e8a06...2d9 5 10
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg pleide å gi til gaveinnsamlinger. Da får jeg oppgitt kjønn og alder på barnet, og leverer gaven til en organisert innlevering, som så distribueres videre til mottakerne. De to siste årene droppet jeg det, etter å ha blitt tildelt «barn» på 18 år to år på rad. Jeg ville jo bidra med gaver til små og halvstore barn. 18-åringer er voksne, det er normalt å ikke få så mye gaver lenger da. Julaften er barnas dag. Anonymkode: ea168...881 Vi prioriterer forskjellig, jeg håper jeg får 17-18-19 åringer. Når jeg plukker ut en gave fra gavetre på kjøpesenterene plukker jeg bevisst ut ønsker til større barn eller voksne fordi små barn blir alltid prioritert. Jeg tenker det er like viktig at større barn og unge voksne også får gaver og fordi jeg mener oppriktig at verken julaften, 17. mai, nyttårsaften eller noen andre høytidsdager er spesifikt barn sine høytider. Du står fritt til å prioritere barn og jeg står også fritt til å bli glad for at jeg kan prioritere de som sjeldent blir tenkt på i det hele tatt. Så at gaveinnsamlere også tenker på større barn og voksne er kjempe flott i mine øyner. Anonymkode: ee5b5...e26 23 5 7
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi prioriterer forskjellig, jeg håper jeg får 17-18-19 åringer. Når jeg plukker ut en gave fra gavetre på kjøpesenterene plukker jeg bevisst ut ønsker til større barn eller voksne fordi små barn blir alltid prioritert. Jeg tenker det er like viktig at større barn og unge voksne også får gaver og fordi jeg mener oppriktig at verken julaften, 17. mai, nyttårsaften eller noen andre høytidsdager er spesifikt barn sine høytider. Du står fritt til å prioritere barn og jeg står også fritt til å bli glad for at jeg kan prioritere de som sjeldent blir tenkt på i det hele tatt. Så at gaveinnsamlere også tenker på større barn og voksne er kjempe flott i mine øyner. Anonymkode: ee5b5...e26 Kunne ikke vært mer enig!!!!❤️ Jula (og de andre høytidene du nevner) er for alle, IKKE bare for barna! Anonymkode: da3a5...e1d 14 3 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Når drømmene og fantasiene ikke stemmer overens med virkeligheten. Jeg har de siste 15 årene tilbudt 1 familie med opp til 2 barn og 2 voksne å feire jul på en hytta vi leier ut. 4 dager hvor vi også spanderer julemat og alkoholfri drikke. Restene fra julematen holder til oppholdet etter julaften, men lille julaften ønsker vi at de tar med eget. Alt i alt så har vi et utlegg på cirka 2,5 tusen og overnattingen har en verdi på cirka 6000 til 8000 om vi hadde valgt å leie den ut på det private markedet. De siste 3-4 årene så har de som har fått låne hytta vært misfornøyd, misfornøyd med vi ikke stod for enda en rett til julemiddagen, misfornøyd med at de ikke kunne komme 1 dag før og være der 2 dager etter, misfornøyd for at vi ikke kunne plukke de opp på toget og kjøre de til hytta, handle for de, misfornøyd med at de ikke fikk alohol til middagen, misfornøyd med at vi ikke tillater at de har med medbrakt alkohol, osv osv.. I år så går hytta ut på det private leiemarkedet, og den julematen vi pleier å legge ut for tenker vi å legge ut på nettet.. Anonymkode: 1f5ba...4b3 Tror du ikke det handler om at dere får tak i feil folk? De som virkelig har behov, tar ofte ikke direkte kontakt med dere, pga av skam. Derfor er sånne tiltak best gjennomført via objektive hjelpeorganisasjoner. Anonymkode: 32e91...ce9 3 2
Uanonym bruker Skrevet 8 timer siden #19 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tror du ikke det handler om at dere får tak i feil folk? De som virkelig har behov, tar ofte ikke direkte kontakt med dere, pga av skam. Derfor er sånne tiltak best gjennomført via objektive hjelpeorganisasjoner. Anonymkode: 32e91...ce9 Det tror jeg også. Tror dessverre de som virkelig trenger hjelp, ikke er de som tar kontakt med folk som tilbyr hjelp. De som roper høyest, er sjelden de som har det vanskeligst. Jeg ville heller støtta en organisasjon, eller en familie jeg kjente litt, slik en annen bruker foreslår. 7 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 8 timer siden #20 Skrevet 8 timer siden Det er verdt å minne om at vi har NAV, og at mange av disse mottar ekstra hjelp fra både NAV, frelsesarmeen, kirkens bymisjon og andre frivillige organisasjoner. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå