Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere, spør her fordi jeg har fra lite til ingen kunnskap om emnet. Er det noen datakyndige her som kunne kommet med et tips?

12 åringen må ha ny gaming pc, han bruker den mest til mincraft, roblox, fortnite osv.

Ønsker noe som vil holde koken et par år, har alle disse standard gaming tingene(grafikk, plass osv) og en fornuftig pris ikke minst🫣

Han bruker i dag gaming laptop(acer) + ekstra skjerm, men om det nye er stasjonær eller laptop er ett fett. 

Er det noen som har muligheten til å komme med noen konkrete tips til meg? Setter stor pris på hjelpen!

Anonymkode: 3fa88...08f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om det er disse spillene som er aktuelle nå, så må ny pc ha mulighet til andre varianter i årene som kommer😅

Skrevet

Er en litt kjip situasjonen i markedet nå. Crypto, og så deretter AI har økt prisene på ting spesielt GPU og RAM. Veldig mangen som selger brukt forstår ikke hvor fort datautstyr faller i pris. Store aktører slik som Nvidia gjør sitt beste for å forvirre kunden ( som alltid). Folk begynner å bevege seg vekk fra Windows og over på Linux, som gjør benchmarking og en mer forvirrende. Samtidig låser store selskaper ned platformene mer og mer så det ofte vanskelig å "futureproofe" visse produkter fordi du vet ikke hvor lenge ting vil vare på software siden. AI og andre propritære løsning blir tvunget ned gapet vårt, noe som også kan forandre verdien på ting over tid. På forskjellige forum så er det veldig sånn, enten så kjøper du (begynner å bli litt sent) ASAP fordi man forventer at prisene vil stige de nærmeste årene, eller hvis du har en middelmådig PC så stålsetter du deg til en lang vent og gjerne bare spiller gamle klassikere eller indie.

PC'en linket av brukeren over og alle PC'ene som er i komplett sine "core" funker helt fint til roblox, minecraft fortnite etc, men de vil slite med "fancy" spill og det aller nyeste nå (PGA grafikkkort). Det å prøve å kjøpe og bygge selv, uten en datakyndig person blir nok en lang reise og ikke verdt tiden din hvis du setter en timelønn på det. Ikke kjøp laptops til gaming. De er berømt for at man betaler dobbelt så mye, for noe som varer halvparten så lenge, i forhold til en stasjonær PC.

Hvis du vet at kidden bare skal spille de spillene så kan du gjøre de på en potet, fordi de er så optimisert. Typ 5000 kr brukt på finn. Så PC'en linket av anonym over og alle "core" komplett PC'er funker helt fint her. Han må bare kjøre dagens grafikk intense spill på en lavere setting, som er helt innafor (skal ikke skjemma han bort heller). Men her er ting du egentlig vil ha hvis PC'en skal være allsidig og fremtidsikker:

- mer enn 8 GB VRAM på grafikkortet (helst 16). Dette er den største flaskehalsen. Til og med nå idag så kan man ikke kjøre alle spill pga av lite VRAM(ikke samme som RAM/system RAM). Er også relevant hvis du ønsker å leke med large language models (LLMs), noe som kan være veldig interessant for hele familien i framtiden spør du meg. Det er også noen veldig spesifikke profesjonelle produksjon programmer som kan ta nytte av dette. Spilldesign, CAD, animasjon, simulasjon osv osv. Kan være relevant for en fremtidig realfagstudent.
- "F"'en i intel CPU betyr at den ikke har integrert grafikk, Med CPU integrert grafikk(IGPU) trenger du ikke en GPU for å bruke dataen. Dette kan da være lurt å kjøpe en CPU med IGPU for å fikse maskinen i fremtiden hvis noe går galt. Det folk gjør mangen år senere er å lage en server eller "homelab" ut av PC'en når de kjøper ny PC for å ikke kaste den, og da er det greit å ikke være avhengig av en GPU. Hvis kidden er intressert i overclocking og data tukling kan en "K" versjon være interessant fordi man kan prøve å pushe ytelsen, men dette er en luksus, lek og ikke verdt pengene totalt sett.

- DDR5 Ram og ikke DDR4,3,2 etc. Er bare den nyeste versjonen. Hovedkortet er låst til en liten mengde CPU'er og en spesifikk RAM type (DDR5), så i fremtiden blir det kjipt å oppgradere RAM hvis man har DDR4. Da er det nok bedre å kjøpe et hovedkort som tar DDR5, og så en billigere RAM slik at han/hun kan oppgradere senere om han/hun får et behov senere. 16 GB ram er helt ok, ihvertfall for spilling. Minst 32 GB for produksjon, men bør oppgraderes senere PGA RAM er veldig dyrt akkurat nå.

- 500 GB SSD er litt trangt, men SSD'er kan alltids oppgraderes senere og dermed sette på noen varsler på nette når/om prisene faller.

- PCI 5 er bare den nyeste versjon til innganen til GPU slotten på hovedkortet (kort forklart). Er også noe som er låst for alltid så kan være greit å kjøpe et hovedkort med denne generasjon, men dette er det minst viktige nevnt her.

PS: Husk at AMD har en annen "F" og "K" nomenklatur en intel så hvis du kjøper AMD CPU så må du sjekke det opp. Sånn nå gidder jeg ikke mer.

AnonymBruker
Skrevet
Datarotten skrev (20 timer siden):

Er en litt kjip situasjonen i markedet nå. Crypto, og så deretter AI har økt prisene på ting spesielt GPU og RAM. Veldig mangen som selger brukt forstår ikke hvor fort datautstyr faller i pris. Store aktører slik som Nvidia gjør sitt beste for å forvirre kunden ( som alltid). Folk begynner å bevege seg vekk fra Windows og over på Linux, som gjør benchmarking og en mer forvirrende. Samtidig låser store selskaper ned platformene mer og mer så det ofte vanskelig å "futureproofe" visse produkter fordi du vet ikke hvor lenge ting vil vare på software siden. AI og andre propritære løsning blir tvunget ned gapet vårt, noe som også kan forandre verdien på ting over tid. På forskjellige forum så er det veldig sånn, enten så kjøper du (begynner å bli litt sent) ASAP fordi man forventer at prisene vil stige de nærmeste årene, eller hvis du har en middelmådig PC så stålsetter du deg til en lang vent og gjerne bare spiller gamle klassikere eller indie.

PC'en linket av brukeren over og alle PC'ene som er i komplett sine "core" funker helt fint til roblox, minecraft fortnite etc, men de vil slite med "fancy" spill og det aller nyeste nå (PGA grafikkkort). Det å prøve å kjøpe og bygge selv, uten en datakyndig person blir nok en lang reise og ikke verdt tiden din hvis du setter en timelønn på det. Ikke kjøp laptops til gaming. De er berømt for at man betaler dobbelt så mye, for noe som varer halvparten så lenge, i forhold til en stasjonær PC.

Hvis du vet at kidden bare skal spille de spillene så kan du gjøre de på en potet, fordi de er så optimisert. Typ 5000 kr brukt på finn. Så PC'en linket av anonym over og alle "core" komplett PC'er funker helt fint her. Han må bare kjøre dagens grafikk intense spill på en lavere setting, som er helt innafor (skal ikke skjemma han bort heller). Men her er ting du egentlig vil ha hvis PC'en skal være allsidig og fremtidsikker:

- mer enn 8 GB VRAM på grafikkortet (helst 16). Dette er den største flaskehalsen. Til og med nå idag så kan man ikke kjøre alle spill pga av lite VRAM(ikke samme som RAM/system RAM). Er også relevant hvis du ønsker å leke med large language models (LLMs), noe som kan være veldig interessant for hele familien i framtiden spør du meg. Det er også noen veldig spesifikke profesjonelle produksjon programmer som kan ta nytte av dette. Spilldesign, CAD, animasjon, simulasjon osv osv. Kan være relevant for en fremtidig realfagstudent.
- "F"'en i intel CPU betyr at den ikke har integrert grafikk, Med CPU integrert grafikk(IGPU) trenger du ikke en GPU for å bruke dataen. Dette kan da være lurt å kjøpe en CPU med IGPU for å fikse maskinen i fremtiden hvis noe går galt. Det folk gjør mangen år senere er å lage en server eller "homelab" ut av PC'en når de kjøper ny PC for å ikke kaste den, og da er det greit å ikke være avhengig av en GPU. Hvis kidden er intressert i overclocking og data tukling kan en "K" versjon være interessant fordi man kan prøve å pushe ytelsen, men dette er en luksus, lek og ikke verdt pengene totalt sett.

- DDR5 Ram og ikke DDR4,3,2 etc. Er bare den nyeste versjonen. Hovedkortet er låst til en liten mengde CPU'er og en spesifikk RAM type (DDR5), så i fremtiden blir det kjipt å oppgradere RAM hvis man har DDR4. Da er det nok bedre å kjøpe et hovedkort som tar DDR5, og så en billigere RAM slik at han/hun kan oppgradere senere om han/hun får et behov senere. 16 GB ram er helt ok, ihvertfall for spilling. Minst 32 GB for produksjon, men bør oppgraderes senere PGA RAM er veldig dyrt akkurat nå.

- 500 GB SSD er litt trangt, men SSD'er kan alltids oppgraderes senere og dermed sette på noen varsler på nette når/om prisene faller.

- PCI 5 er bare den nyeste versjon til innganen til GPU slotten på hovedkortet (kort forklart). Er også noe som er låst for alltid så kan være greit å kjøpe et hovedkort med denne generasjon, men dette er det minst viktige nevnt her.

PS: Husk at AMD har en annen "F" og "K" nomenklatur en intel så hvis du kjøper AMD CPU så må du sjekke det opp. Sånn nå gidder jeg ikke mer.

Jeg er ikke TS, men det er aktuelt for meg også. Du er kanskje veldig dyktig, men jeg som har lite datakunnskap, forstod ingenting av det som du skrev 🤣

Anonymkode: 36f33...967

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke TS, men det er aktuelt for meg også. Du er kanskje veldig dyktig, men jeg som har lite datakunnskap, forstod ingenting av det som du skrev 🤣

Anonymkode: 36f33...967

Tusen takk for at du gadd å svare så utfyllende, ingen tvil om at du kan dette! Mye fremmend ord 😅 men ble litt klokere!

Du har ikke et kontret eksempel på et produkt som kunne vært aktuelt? 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte mer ram på en stasjonære pc fra 2011 som sønnen har, og den ble som ny, kosta 500 kr. Men mannen jobber med it og har skrudd PCer. Men det var jo bare et lite kort han tok ut fra PCen og bytta, nesten som å sette simkort i en mobil. Altså, jeg hadde klart å gjort akkurat det selv

Anonymkode: 453fd...f31

Skrevet
Iverevi skrev (10 timer siden):

Tusen takk for at du gadd å svare så utfyllende, ingen tvil om at du kan dette! Mye fremmend ord 😅 men ble litt klokere!

Du har ikke et kontret eksempel på et produkt som kunne vært aktuelt? 

Kan tilsynelatende ikke sende link til builden på komplett så her er noen bilder:
https://imgur.com/a/DudZHxK

Bare gå inn i komplett sin gaming PC kategori finn avanserte PC'er og så begynte jeg å redigere "Komplett-PC Advanced Gaming a120 RGB". Tror ikke det har noe å si hvilken PC du begynner å redigere for så vidt.

Denne PC'en holder i 7-10 år med pent bruk. Er relevant i sikkert 15. Dog RAM er litt svak. CPU'en er middelmådig. Grafikkortet er mye bedre derimot, men antakeligvis er gaming det som er målet her. strømforsyningen sin garanti er på 8 år (!). Lurt å ta vare på boksene og putte reservedeler i de riktige boksene for oppbevaring (hvis kidden ikke gjør det, gjør det for han), men dette er spesielt viktig for strømforsyningen (brannfare, ikke bare pengefare). Den er veldig oppgraderbar og teknisk sett overklokkbar, så er veldig fin MTP noe kidden kan oppgradere senere eller lære senere. Kjølepasta inkludert med CPU'en. Må kjøpe skjerm og sånt seperat. Denne combo'en kan kjøre nyeste spill på 1440 p skjermer, altså den størrelser over det de fleste har, slik at når/hvis kidden ønsker å få større skjerm i framtiden så er ikke det noe problem. Eller bare flere skjermer (dette grafikkortet kan kjøre 3 om gangen).

Den er dyr, men er også et trygt kjøp. Er salg på den spesifikke GPU på komplett akkurat nå.  DU kan søke den GPUen opp på prisjakt hvis du vil sjekke på om du blir "Lurt" av prisjusteringer (er så å si time for time at de justerer).

Skrevet

En bør først avgjøre om skjermen skal byttes. Når man vet hvilken skjerm som skal brukes, kan oppløsningen si noe om hvor kraftig maskin man faktisk trenger. Ikke alle ønsker å bruke 10 000 kroner eller mer på en gaming-PC, og jeg ville vært mindre opptatt av oppgraderingsmuligheter og forventet levetid, og mer opptatt av pris. Mange kjøper maskinvare som "skal vare i mange år", noe som ofte ender med ubenyttede ressurser og bortkastede penger.

Det finnes selvsagt mange forbehold, for eksempel om barnet er svært opptatt av høy FPS eller ønsker alle grafikkinnstillinger på maks. Min erfaring er at de fleste i den alderen ikke legger så stor vekt på dette. Det er også lite poeng i å ha en maskin som klarer 160 FPS hvis skjermen uansett er låst til 60.

Akkurat nå får man lite for pengene i nypris, så jeg ville sett på bruktmarkedet. Det finnes mange dårlige kjøp der ute, men også fullt mulig å finne gode.

Her i huset har barna som regel fått brukte maskiner når de var yngre, og så har det heller blitt dyrere maskiner etter hvert som de ble eldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...