Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I snart fire år har jeg vært ansatt i kommunen som vikar i én barnehage. I barnehagen er det også mange ufaglærte som er faste ansatte, og det er også et få antall vikarer som ender opp med å få fast jobb. Det er selvfølgelig et høyere antall fagarbeidere og pedagoger (spes.ped, bhg lærer). Det er en nokså stor barnehage. 

Jeg har fått mange gode tilbakemeldinger. Jeg setter igang aktiviteter med barna. I fare for å bli gjenkjent her, jeg er snart kvalifisert til å jobbe i barnehagen med utdanning. 

Styrer har alltid vært positiv og gitt meg mange vakter til han en dag spurte om jeg ville ha vakter i andre barnehager også. Det ville jeg fordi det er fint med mer erfaring og jeg får fylt opp de dagene jeg har fri. 

Men nå har jeg plutselig ikke hørt noe mer fra den barnehagen jeg har vært i i snart fire år. Jeg får ikke flere vakter. Jeg vet at i februar har jeg vært det i fire år og da har jeg visst krav på fast ansettelse. Kan dette være grunnen ? Jeg er ansatt i kommunen, ikke barnehagen, så det bør jo ikke spille noen rolle og jeg kommer ikke til å kreve fast ansettelse nå uansett pga situasjonen jeg er i mtp utdanning.

Jeg sliter litt med bekymringer osv og kan fort tenke at jeg er uønsket og at de positive tilbakemeldingene er fordi jeg egentlig er udugelig og at det er en "trøst". At styret har bestemt for å ghoste meg fordi de andre ansatte i barnehagen har gått og sagt at de "ikke takler hun Silje". 

Kan dette i det hele tatt være sannsynlig ? Jeg mener jeg takler kritikk godt og det er jo der for å hjelpe, men jeg har aldri fått kritikk for noenting og heller spurt hvis jeg har vært usikker. 

Jeg er ganske konfliktsky og det ligger ikke i min natur å konfrontere veldig, men jeg vurderer å stille spørsmål med hva som gjør at jeg ikke får flere vakter. Tviler sterkt på at det er fordi de ikke har behov - vet at det er behov hele tiden det pga sykdom. Men hvorfor ikke bare gi beskjed om det ? De kunne lyvet og pakket det inn profesjonelt, men istede bare ghoste meg med loven i hånd fordi jeg ikke er ansatt kun i denne barnehagen og de ikke plikter å gi meg vakter ? De velger heller å sette vikarer inn som ikke har noe erfaring i det hele tatt.. folk som såvidt kan norsk, såvidt har gått av båten basicly (altså flott at det gjøres for språket læres fort i barnehagen av voksne også, er helt for at nyankomne får jobb).. men sånn helt ærlig, hva med meg ?

Jeg jobber heldigvis nok i en annen barnehage, men synes likevel det er trist.

Trenger litt råd her egentlig.. vet ikke til hva, men likevel. 

Anonymkode: b3122...e13

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å rydde unna en misforståelse først, du har ikke krav på fast ansettelse når du er tilkallingsvikar. Krav på fast ansettelse etter vikariat/midlertidig stilling har du først når du har svært sammenhengende ansatt, uten en eneste dag opphold, i en fast stillingsprosent gjennom minst 3 år. Når arbeidsgiver tildeler vakter ved behov har du ikke rett på dette. 
Men altså kan du ikke bare ringe leder i den bhg du savner å jobbe i og spørre? «Hei! Jeg savner å jobbe hos dere, er det mulig få noen vakter snart?» Da finner du gjerne ut av ting, og har hun ikke vakter til deg, så spør du rett ut om du har gjort noe som gjør at de ikke ønsker å bruke deg. 

Anonymkode: c04a4...bd4

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare for å rydde unna en misforståelse først, du har ikke krav på fast ansettelse når du er tilkallingsvikar. Krav på fast ansettelse etter vikariat/midlertidig stilling har du først når du har svært sammenhengende ansatt, uten en eneste dag opphold, i en fast stillingsprosent gjennom minst 3 år. Når arbeidsgiver tildeler vakter ved behov har du ikke rett på dette. 
Men altså kan du ikke bare ringe leder i den bhg du savner å jobbe i og spørre? «Hei! Jeg savner å jobbe hos dere, er det mulig få noen vakter snart?» Da finner du gjerne ut av ting, og har hun ikke vakter til deg, så spør du rett ut om du har gjort noe som gjør at de ikke ønsker å bruke deg. 

Så fint du oppklarte det :) da har jeg nok ikke satt meg godt nok inn i det, det var bare noe jeg hørte så da har nok de tatt feil:) ja kan spørre han om det, takk for rådet.😊

Anonymkode: b3122...e13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette stemmer ikke. Ved ujevn arbeidsmengde har vikaren krav på fast stilling i en stillingsprosent som utgjør et snitt av det hun har jobbet i løpet av disse årene.

Anonymkode: 1928c...38e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, dersom du jobber som tilkallingsvikar så har arbeidsplassen «rett til å ghoste deg». Du har ikke krav på å få tilbudt vakter, og arbeidsgiver kan heller ikke kreve at du takker ja til vakter.

Endret av appelsinjuice
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje har den barnehagen du er mest i nå bedt om å få deg mest mulig? Det kan være tusen forklaringer her, positive og negative, men så lenge du er ansatt i kommunen, ikke i den enkelte barnehage, har alle involverte sitt på det tørre.

Anonymkode: 790e1...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke. Ved ujevn arbeidsmengde har vikaren krav på fast stilling i en stillingsprosent som utgjør et snitt av det hun har jobbet i løpet av disse årene.

Det fordrer at hun er ansatt i en stillingsprosent, noe ts ikke er.  Hvis hun f.eks hadde 60% ett år og 75% de to andre kunne hun krevd snittet, men ikke som tilkallingsvikar. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det fordrer at hun er ansatt i en stillingsprosent, noe ts ikke er.  Hvis hun f.eks hadde 60% ett år og 75% de to andre kunne hun krevd snittet, men ikke som tilkallingsvikar. 

Det stemmer ikke. Dersom tilkallingen i praksis dekker et fast og løpende arbeidskraftsbehov kan TS kreve fast stilling. Denne stillingsprosenten beregnes ut i fra faktisk arbeid i perioden. Det er ikke slik at arbeidsforholdet er unntatt AML fordi det står «tilkallingsvikar» i arbeidsavtalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...