Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Trenger hjelp, jeg forstår ikke karantene regler. 

Jeg ble operert og ble sykmeldt 7 dager, 01.10-07.10. Og så var jeg friskmeldt 100 prosent og på jobb daglig i 12 dager. Men fikk så omgangssyke og var hjemme 1 dag mandag 20.10. Brukte egenmelding. Frisk og tilbake 100 etter det fram til nå.

Nå hevder leder at jeg skulle dratt til legen og anskaffet en sykemelding for den ene dagen. Han mener jeg hadde egenmeldingskarantene i 16 dager fra 08.10. Damene på legekontoret sier at de ikke kan få legen til å skrive en egenmelding for så mange uker tilbake i tid. Dette fortalte leder meg på torsdag som var. Nå vil leder at jeg enten skal bli trukket i lønn eller bruke feriedag hvis legen gjør seg vanskelig. Tillitsvalgt hr prøvd å finne regler men finner ingenting om dette her. 

Vi er IA bedrift. Og jeg har 22 egenmeldingsdager igjen. 

Anonymkode: 9f109...12d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer dessverre at du ikke kan bruke egenmelding igjen før det er gått 16 dager (arbeidsgiverperioden) etter en sykemelding så da må man få en ny sykemelding på en dag. Kjipt men bruk en feriedag, evt flex. 

Anonymkode: f695b...3a1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer det som arbeidsgiver sier. Du må ha vært på jobb en hel arbeidsgiverperiode (16 dager inkludert helg) for at du skal ha rett til å bruke egenmelding. Dette har jeg sjekket med Hr, Nav og lønn nylig fordi det har vært en tilsvarende situasjon hos oss. 

Anonymkode: e9c77...91a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår reglene likt som arbeidsgiveren din oppgir, og tenker at det i all hovedsak er arbeidstaker sitt ansvar å passe på å få sykmelding for korttidsfravær hvis man er inne i karanteneperioden.

Det sagt tenker jeg at arbeidsgiver også godt kunne gitt deg beskjed den dagen du var syk at du måtte oppsøke lege, særlig hvis du ikke pleier å bruke sykmelding. Det er lov å være hjelpsom synes jeg 😊 

Anonymkode: db26b...172

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble forresten litt usikker, selv om jeg først var litt skråsikker. Det skal vel kanskje være mulig å ta egenmeldingsdag etter å ha vært tilbake på jobb minst én dag, når sykmeldingen har vært så kort som syv dager, altså innenfor arbeidsgiverperioden? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei 

Trenger hjelp, jeg forstår ikke karantene regler. 

Jeg ble operert og ble sykmeldt 7 dager, 01.10-07.10. Og så var jeg friskmeldt 100 prosent og på jobb daglig i 12 dager. Men fikk så omgangssyke og var hjemme 1 dag mandag 20.10. Brukte egenmelding. Frisk og tilbake 100 etter det fram til nå.

Nå hevder leder at jeg skulle dratt til legen og anskaffet en sykemelding for den ene dagen. Han mener jeg hadde egenmeldingskarantene i 16 dager fra 08.10. Damene på legekontoret sier at de ikke kan få legen til å skrive en egenmelding for så mange uker tilbake i tid. Dette fortalte leder meg på torsdag som var. Nå vil leder at jeg enten skal bli trukket i lønn eller bruke feriedag hvis legen gjør seg vanskelig. Tillitsvalgt hr prøvd å finne regler men finner ingenting om dette her. 

Vi er IA bedrift. Og jeg har 22 egenmeldingsdager igjen. 

Må bare understreke at «karantenen» din ikke startet 08.10, men 17.10, hadde du fått omgangssyke innenfor den samme arbeidsgiverperioden (01.10-16.10) kunne du ha skrevet egenmelding. 

AnonymBruker
Skrevet

"Egenmelding etter sykmelding

Du kan ikke bruke egenmelding rett etter å ha vært sykmeldt i mer enn 16 dager. Det må gå 16 kalenderdager fra din første arbeidsdag etter sykmeldingen før du igjen kan bruke egenmelding.

Hvis du har vært syk i mindre enn 16 dager, må du ha vært tilbake på jobb i minst én dag før du kan bruke egenmelding.

Hvis det totale sykefraværet blir mer enn 16 dager til sammen når du har brukt kortere sykemelding, gjenopptatt arbeidet og deretter bruker egenmelding, må du alltid ha sykemelding fra lege."

Her er det tydeligste jeg finner, altså burde du kunne bruke egenmelding for den ene dagen din. Kilde:

https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Egenmelding#section-Egenmelding-Egenmelding+etter+sykmelding

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke bruke egenmelding rett etter å ha vært sykmeldt i mer enn 16 dager. Det må gå 16 kalenderdager fra din første arbeidsdag etter sykmeldingen før du igjen kan bruke egenmelding.

Hvis du har vært syk i mindre enn 16 dager, må du ha vært tilbake på jobb i minst én dag før du kan bruke egenmelding.

Hvis det totale sykefraværet blir mer enn 16 dager til sammen når du har brukt kortere sykemelding, gjenopptatt arbeidet og deretter bruker egenmelding, må du alltid ha sykemelding fra lege."

Her er det tydeligste jeg finner, altså burde du kunne bruke egenmelding for den ene dagen din. Kilde:

https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Egenmelding#section-Egenmelding-Egenmelding+etter+sykmelding

Ja for ellers må man løpe til fastlegene hele tiden…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette gjelder nok bare hvis det er samme arbeidsgiverperiode, men det ble det ikke for TS og da må hun vente i 16 dager på ny periode. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette gjelder nok bare hvis det er samme arbeidsgiverperiode, men det ble det ikke for TS og da må hun vente i 16 dager på ny periode. 

Ja, kanskje. Synes mange formuleringer er unødvendig åpen for tolking samtidig som de er strenge 😅 jeg bare tenker ut fra det siste avsnittet jeg siterte fra NTNU, har det totale sykefraværet ikke har overskredet 16 dager. Derfor burde det være greit. Men kan veldig gjerne være jeg misforstår. 

Jeg tenker forøvrig uansett at arbeidsgiver sannsynligvis vil tjene på å være litt rund i kantene i tvilstilfeller når det handler om bare en dag. En arbeidstaker som føler seg sett, forstått og viktig for arbeidsgiver mener jeg vil yte bedre i et lengre tidsperspektiv, enn hvis det skal være veldig rigid i et tilfelle der arbeidsgiver gjerne kunne gitt en påminnelse om å gå til legen, men ikke gjorde det. Men, jeg jobber i en liten bedrift der arbeidsgiver og arbeidstakere er veldig nære, så for oss er det både naturlig og mulig med fleksibilitet til det beste for arbeidstaker, som igjen gjør at vi ønsker å yte bedre for arbeidsgiver. Hvordan det fungerer med fleksibilitet og forståelse i større bedrifter kan jeg ingenting om, og det vil kanskje ikke være kompatibelt med god drift😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Starta ikke ny arbeidsgiver periode for meg etter at jeg var på jobb mer enn 1 dag da? 

Jeg forstår virkelig ikke disse reglene. Greit nok å miste 1 feriedag, gjort et gjort spist er spist. Men jeg forstår ikke. Hvor finner jeg riktig kilde? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Starta ikke ny arbeidsgiver periode for meg etter at jeg var på jobb mer enn 1 dag da? 

Jeg forstår virkelig ikke disse reglene. Greit nok å miste 1 feriedag, gjort et gjort spist er spist. Men jeg forstår ikke. Hvor finner jeg riktig kilde? 

Jeg forstår det slik som deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det opp til hver leder å bestemme dette her? Han får hun får ikke.. Være rund i kantene liksom på en god dag..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble forresten litt usikker, selv om jeg først var litt skråsikker. Det skal vel kanskje være mulig å ta egenmeldingsdag etter å ha vært tilbake på jobb minst én dag, når sykmeldingen har vært så kort som syv dager, altså innenfor arbeidsgiverperioden? 

Det gjelder om du så har vært sykmeldt bare én dag. Vi har hatt en del slike på jobben i høst, man har gått til lege og blitt sykmeldt ut uka fordi man er sørpe forkjøla og ikke vil bruke opp egenmelding. Når omgangssyke i tillegg kommer etter ei ukes tid har man ikke rett til å bruke egenmelding. 
jeg jobber i en større kommune i Norge, de kan ikke finne på slike regler selv. 

Skrevet

Meg fra forrige pust som var påståelig ang egenmelding og sykmelding.
Jeg gikk inn og leste mer på linkene om egenmelding og korte sykmeldinger. Jeg ser hva dere mener med at når sykmelding har vært så korte så skal man kunne bruke egenmelding. Det tror jeg ikke er praktisert hos oss. Hver gang det har vært oppe i høst har lønn og HR sagt at man ikke bruker sykmelding i samme arbeidsgiverperiode.

Men for ts sin del strekker det seg over mer enn en uke fravær i arbeidsgiverperioden, for den forlenges hvis man er syk igjen før det har gått 16 dager. 
Men sjekk med lønn og hr i din bedrift også. Ikke bare med sjefen. Og har sjefen rett, så husker man i allefall dette til en senere og tilsvarende anledning 

Skrevet

Som sagt blir jeg trukket 1 feriedag så blir jeg det, ikke det største problemet mitt.

Men jeg skjønner fortsatt ikke, har kolleger som blir syke og bruker egenmelding 1 dag pr. uke i flere uker etter hverandre. Ikke et problem i registreringssystemet GAT. 

Men i mitt tilfelle låser MinGAT seg for leder når han skal godkjenne denne ene dagen jeg var borte.

Hva er egentlig problemet? 

Skrevet

Det er forskjell på sykemelding og egenmelding. Slik jeg forstår reglene, gjelder egenmeldingskarantenen på 16 dager mellom to egenmeldinger. Sykemelding fra lege er ikke det samme som egenmelding, og dermed forstår jeg det slik at karantenetiden på 16 dager ikke gjelder i TS sitt tilfelle fordi forrige fravær for 12 dager siden ikke var egenmeldingsfravær, men en sykemelding fra lege.

Dette er de generelle reglene og så kan arbeidsgiver ha bestemt andre ordninger som en del av IA-avtalen.

Det kan jo også være feil i GAT-systemet. Kanskje skiller ikke systemet på sykemelding og egenmelding, eller kanskje kan GAT skille på det dersom de to fraværstypene registreres på riktig måte. I så fall kan feilen oppstå dersom sykemeldingen du hadde er feilaktig registrert som egenmelding og ikke som sykemelding i GAT.

Skrevet

Legen kan selvfølgelig ikke sykemelde deg tilbake i tid. Hvordan kan legen da vite at du har vært syk? 

Anonymkode: 61574...d56

Skrevet

De som bruker en pr uke i mange uker har nok ikke gjort det over mer enn 8 uker før det låser. For antar dere er IA bedrift. Da kan man ha 8 dager sammenhengende eller hver for seg i en arbeidsgiverperiode på 16 dager. Denne arbeidsgiverperioden starter på nytt når det er gått 16 dager uten egenmelding eller sykmelding. Så den drar seg videre hvis man har en dag i uka med egenmelding. Men man kan ikke gjøre det i det uendelige 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...