AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Hei. Jeg har en bra symaskin (Janome) men,ingenting annet. Jeg lurer på hva jeg må kjøpe inn så jeg er sikker på å ikke mangle noe når jeg begynner å lære meg sying. Tenker på absolutt alt som trengs og er lurt å ha . Ser også at Syportalen har nettkurs nå. Er det å anbefale for en som er helt grønn ? Har så lyst til endelig å lære å sy. Anonymkode: 393ae...7e8
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden Nål og hyssing Anonymkode: 3c40e...ab9 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Knappenåler, målebånd, ulike synåler, saks til stoff, ulike farger på tråd, et redskap til å plukke opp feil søm, pute til knappenåler, merkekritt til å merke stoff etter mal før man klipper i stoff. Anonymkode: 3064c...4fe
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden Syskrin eller boks til å legge alle sytingene i. Ulike nåler til symaskinen hvis stoffene er tykke eller glatte. Anonymkode: 3064c...4fe
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Knappenåler, målebånd, ulike synåler, saks til stoff, ulike farger på tråd, et redskap til å plukke opp feil søm, pute til knappenåler, merkekritt til å merke stoff etter mal før man klipper i stoff. Anonymkode: 3064c...4fe Takk for tips! Hva heter det redskapet igjen ? Og vet du om det lønner seg å ha stort skjærebrett eller holder det med et lite ? Anonymkode: 393ae...7e8
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for tips! Hva heter det redskapet igjen ? Og vet du om det lønner seg å ha stort skjærebrett eller holder det med et lite ? Anonymkode: 393ae...7e8 Sprettekniv. Det ligger sikkert en i symaskinen din og den funker helt fint. En litt større en kan være mer komfortabel å bruke, men siden du spør hva du som minimum trenger så holder den. Du trenger ikke skjærebrett hvis du bruker saks. Jeg liker saks. Kjøp en til stoff og ikke bruk den til noe annet. Jeg har et bord som stort sett er stort nok til å klippe på eller så bruker jeg gulvet. Knappenåler, håndsømnåler, merkepenn eller kritt. Ikke kjøp vanlig skredderkritt hos Selfmade for det var dårlig, men den pakken med utskiftbare krittpinner er fin: https://www.selfmade.com/nb-no/prym-krittpenn-sett-41009/. Du trenger selvfølgelig tråd til symaskinen. Jeg ville ikke kjøpt så mange farger. Jeg kjøper tråd når jeg kjøper stoff for å finne en som matcher stoffet best mulig. Tråd er også forskjellig så du finner litt ut hva du liker etter hvert. For meg er Selfmade sin helt fin, men jeg tror de hadde dårligere tråd tidligere og derfor et dårlig rykte. Eller så er symaskinen min bare veldig tolerant. Men jeg har begynt å bruke Gutermann mer og mer. Symaskinnåler er det fint å ha et lite utvalg av, men vær obs på at det er noen du vil bruke mye mer av enn andre. Trenger ikke kjøpe alle typene med en gang. I starten bør du uansett sy mest i stoff som skal ha universal 70, altså vanlig stabilt vevd bomull. Anbefaler Sømrom. Hun er veldig flink og har også nybegynnerkurs der man syr en totebag og nå er det snart tid for julekalender der man kan sy et skjørt. https://www.soemrom.com/digitale-sykurs/opal Ellers har hun et sømleksikon som er et oppslagsverk med ulike teknikker, tips og triks. Faglig veldig dyktig dame, så jeg koser meg med å lære masse. Lykke til! 🙂 Anonymkode: 39099...4eb
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sprettekniv. Det ligger sikkert en i symaskinen din og den funker helt fint. En litt større en kan være mer komfortabel å bruke, men siden du spør hva du som minimum trenger så holder den. Du trenger ikke skjærebrett hvis du bruker saks. Jeg liker saks. Kjøp en til stoff og ikke bruk den til noe annet. Jeg har et bord som stort sett er stort nok til å klippe på eller så bruker jeg gulvet. Knappenåler, håndsømnåler, merkepenn eller kritt. Ikke kjøp vanlig skredderkritt hos Selfmade for det var dårlig, men den pakken med utskiftbare krittpinner er fin: https://www.selfmade.com/nb-no/prym-krittpenn-sett-41009/. Du trenger selvfølgelig tråd til symaskinen. Jeg ville ikke kjøpt så mange farger. Jeg kjøper tråd når jeg kjøper stoff for å finne en som matcher stoffet best mulig. Tråd er også forskjellig så du finner litt ut hva du liker etter hvert. For meg er Selfmade sin helt fin, men jeg tror de hadde dårligere tråd tidligere og derfor et dårlig rykte. Eller så er symaskinen min bare veldig tolerant. Men jeg har begynt å bruke Gutermann mer og mer. Symaskinnåler er det fint å ha et lite utvalg av, men vær obs på at det er noen du vil bruke mye mer av enn andre. Trenger ikke kjøpe alle typene med en gang. I starten bør du uansett sy mest i stoff som skal ha universal 70, altså vanlig stabilt vevd bomull. Anbefaler Sømrom. Hun er veldig flink og har også nybegynnerkurs der man syr en totebag og nå er det snart tid for julekalender der man kan sy et skjørt. https://www.soemrom.com/digitale-sykurs/opal Ellers har hun et sømleksikon som er et oppslagsverk med ulike teknikker, tips og triks. Faglig veldig dyktig dame, så jeg koser meg med å lære masse. Lykke til! 🙂 Anonymkode: 39099...4eb Jeg skulle ønske du var naboen min. Jeg har så lyst til å lære sy, men får det virkelig ikke til. Klarer ikke en rett søm engang uten at det skjer noe. Jeg har symaskin som er blitt brukt 1 gang. Du er heldig som kan symaskin. Anonymkode: bcaf0...803
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sprettekniv. Det ligger sikkert en i symaskinen din og den funker helt fint. En litt større en kan være mer komfortabel å bruke, men siden du spør hva du som minimum trenger så holder den. Du trenger ikke skjærebrett hvis du bruker saks. Jeg liker saks. Kjøp en til stoff og ikke bruk den til noe annet. Jeg har et bord som stort sett er stort nok til å klippe på eller så bruker jeg gulvet. Knappenåler, håndsømnåler, merkepenn eller kritt. Ikke kjøp vanlig skredderkritt hos Selfmade for det var dårlig, men den pakken med utskiftbare krittpinner er fin: https://www.selfmade.com/nb-no/prym-krittpenn-sett-41009/. Du trenger selvfølgelig tråd til symaskinen. Jeg ville ikke kjøpt så mange farger. Jeg kjøper tråd når jeg kjøper stoff for å finne en som matcher stoffet best mulig. Tråd er også forskjellig så du finner litt ut hva du liker etter hvert. For meg er Selfmade sin helt fin, men jeg tror de hadde dårligere tråd tidligere og derfor et dårlig rykte. Eller så er symaskinen min bare veldig tolerant. Men jeg har begynt å bruke Gutermann mer og mer. Symaskinnåler er det fint å ha et lite utvalg av, men vær obs på at det er noen du vil bruke mye mer av enn andre. Trenger ikke kjøpe alle typene med en gang. I starten bør du uansett sy mest i stoff som skal ha universal 70, altså vanlig stabilt vevd bomull. Anbefaler Sømrom. Hun er veldig flink og har også nybegynnerkurs der man syr en totebag og nå er det snart tid for julekalender der man kan sy et skjørt. https://www.soemrom.com/digitale-sykurs/opal Ellers har hun et sømleksikon som er et oppslagsverk med ulike teknikker, tips og triks. Faglig veldig dyktig dame, så jeg koser meg med å lære masse. Lykke til! 🙂 Anonymkode: 39099...4eb TS, du kan finne mange gode gratis videoer på YouTube. Utstyr kan kjøpes billig på Europris o.l. Anonymkode: 01177...7d3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skulle ønske du var naboen min. Jeg har så lyst til å lære sy, men får det virkelig ikke til. Klarer ikke en rett søm engang uten at det skjer noe. Jeg har symaskin som er blitt brukt 1 gang. Du er heldig som kan symaskin. Anonymkode: bcaf0...803 Haha, takk! Jeg er ikke så dreven jeg heller altså. Jeg har bare brukt ressurser på nett og det finnes mye nyttig der. Synes det et gøy å lære. 🙂 Anonymkode: 39099...4eb
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Og en viktig ting til! Få tak i gamle dynetrekk o.l. som ikke brukes mer. De er fantastiske å øve på og kan også brukes når du blir litt modigere for å sy testversjonen av plagg. Det er gull å ha en god bunke med det til en hver tid. Anonymkode: 39099...4eb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå