AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:00 #1 Skrevet fredag kl. 22:00 Kan jeg kun gi tørrfôr til katt? Er det lurest med hann eller hunn katt da? Anonymkode: 0a98b...7ed
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:04 #2 Skrevet fredag kl. 22:04 Gir bare tørrfôr, min katt tror våtfôr er et forgiftningsforsøk. Den er 10 nå og i god form, såvdet fungerer tydeligvis helt ok. Den supplerer av og til med noen fuglefiléter, men for det meste spiser den ikke sine offer. Anonymkode: 031a8...ed0 2
Tabris Skrevet fredag kl. 22:05 #3 Skrevet fredag kl. 22:05 Av dyrevelferds hensyn så bør katten få mer enn bare tørrfor, uavhengig av kjønn. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:06 #4 Skrevet fredag kl. 22:06 Tabris skrev (Akkurat nå): Av dyrevelferds hensyn så bør katten få mer enn bare tørrfor, uavhengig av kjønn. Min katt vil ikke ha noe annet enn tørrfor. Anonymkode: 9925a...808
Tabris Skrevet fredag kl. 22:06 #5 Skrevet fredag kl. 22:06 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min katt vil ikke ha noe annet enn tørrfor. Anonymkode: 9925a...808 Da regner jeg med du forstår at svaret mitt ikke er relevant for deg.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:49 #6 Skrevet fredag kl. 22:49 Men er det ikke noe galt med urinveier for kastrerte hann katter? Anonymkode: 0a98b...7ed
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:36 #7 Skrevet lørdag kl. 10:36 Fikk anbefalt av dyrlege å gi katten våtfor fordi den drikker lite. Gir to poser til dagen Anonymkode: d9099...13d 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:40 #8 Skrevet lørdag kl. 10:40 Katten har alltid tørrfor tilgjengelig, så får den våtfor jevnlig. Evnt fisk fra oss (altså før krydring osv selvsagt). Anonymkode: 55364...ac3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:40 #9 Skrevet lørdag kl. 10:40 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Katten har alltid tørrfor tilgjengelig, så får den våtfor jevnlig. Evnt fisk fra oss (altså før krydring osv selvsagt). Anonymkode: 55364...ac3 Men det er ikke tørrfor fra butikken, det er høy kvalitet. Anonymkode: 55364...ac3 1
moonsunstar Skrevet i går, 02:18 #10 Skrevet i går, 02:18 Katter, uansett kjønn, bør få våtfor i tillegg til tørrfor, hovedsakelig pga. væskeinnholdet. Mange katter drikker ikke nok vann, spesielt da de er inne. Når katten er ung så er det ofte litt for mye med en hel pose våtfor om gangen, de kan sluke det for fort fordi de fleste katter liker det betydelig mer enn tørrfor, også kaste det opp igjen, så vi gir en halv pose på morgenen og resten av posen på ettermiddagen. Utenom det punktet så har også katter godt av mange mindre måltid i stedet for kontinuerlig tilgang på mat fordi det gjenspeiler mer hvordan de hadde spist vilt, altså hva kroppen deres er utviklet til. Forståelig nok så er ikke dette alltid praktisk for de som ikke har noen hjemme hele dagen, så å ha tørrfor tilgjengelig hele tiden og å gi litt våtfor på spesifikke tider funker godt det og så lenge katten ikke blir overvektig. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:41 #11 Skrevet i går, 05:41 Min katt liker ikke våtfor, men forsøker jevnlig å få han til å spise det likevel. Han spiser kokt fisk og tørrfor fra dyrebutikk. Anonymkode: 96990...0ec
AnonymBruker Skrevet i går, 05:51 #12 Skrevet i går, 05:51 Mine katter får 95% tørrfor. De drikker mer enn nok så det er ingen fare. Eukanuba sterilised og noen pakker våtfor i ny og ne. Ofte så blir det igjen noe våtfor, men de liker litt variasjon i blant. Anonymkode: c3c22...2bc 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:10 #13 Skrevet i går, 06:10 Min har alltid tørrfor stående framme (det funker jo bare på en katt som ikke forspiser seg), så får han 40-50g våtfôr om dagen i tillegg. Han drikker en god del vann så trenger det ikke sånn sett. Men det er veldig tydelig at han digger det så synes det er hyggelig han får noe «ekstra godt» til middag, også har jeg tro på at de også setter pris på noe variert kost. Anonymkode: d404a...601
AnonymBruker Skrevet i går, 15:01 #14 Skrevet i går, 15:01 AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 23.49): Men er det ikke noe galt med urinveier for kastrerte hann katter? Anonymkode: 0a98b...7ed Ikke noe mer enn for hunnkatter. Begge er like utsatt for krystaller i urin. Kvaliteten på maten er viktigere enn om det er kun tørrfor eller også våtfor. Det er ikke noe problem for en katt å leve kun på tørrfor hele livet... Anonymkode: d83c7...f81
AnonymBruker Skrevet i går, 15:07 #15 Skrevet i går, 15:07 Jeg kan anbefale å plassere vannet et annet sted enn matskålene. Våre katter drikker mye mer vann etter vi flyttet vannet 3-4 meter bort fra maten. Anonymkode: be49d...175 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:14 #16 Skrevet i går, 15:14 AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 23.04): Gir bare tørrfôr, min katt tror våtfôr er et forgiftningsforsøk. Den er 10 nå og i god form, såvdet fungerer tydeligvis helt ok. Den supplerer av og til med noen fuglefiléter, men for det meste spiser den ikke sine offer. Anonymkode: 031a8...ed0 haha...det samme med min. Den spiser ikke våtfor. Den spiser ikke engang leverpostei. Aldri opplevd det før. Det eneste den spiser utenom tørrfør er skinke, og da tigger den skinke side om side med hunden. Så det er en rar katt.. Anonymkode: 8e922...093
AnonymBruker Skrevet i går, 16:25 #17 Skrevet i går, 16:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan anbefale å plassere vannet et annet sted enn matskålene. Våre katter drikker mye mer vann etter vi flyttet vannet 3-4 meter bort fra maten. Anonymkode: be49d...175 Og det ja, min gidder ikke drikke fra vann rett ved siden av maten i stuen, men en annen skål på badet drikker hun masse fra. Anonymkode: 55364...ac3
Tough cookie Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden Min katt drikker kun vann fra sluket i dusjen, så når jeg dusjer er jeg nøye med å skylle bort såpevann.
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden Min liker heller ikke våtfor, bare sausen 😸 Anonymkode: 1faa6...c24
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 23.06): Min katt vil ikke ha noe annet enn tørrfor. Anonymkode: 9925a...808 Katter blir gjerne kresne dersom man ikke forer dem variert når de er små. Katter er ørkendyr, uten naturlig drikkerefleks og er ment å få seg væske via maten. (Små, døde gnagere inneholder ca 70% væske.) Å fullføre med tørrfôr gjør vi fordi det er lettvint for oss, det er ikke spesielt bra for dem,.og kan føre til helseproblemer når de blir eldre. Min katt fikk det etter en periode med sykdom og lite aktivitet, plutselig ble han alvorlig forstoppet og daff og "gammel" selv om han bare er ti år. Heldigvis har han alltid spist variert, så han var bare glad for å gå over på råfor. Litt mer upraktisk for meg, men vi slipper å fly til dyrlegen, og det var utrolig bra for han. Han har et helt annet energinivå og livslyst, var som han ble tre år yngre med en gang. Anonymkode: 0df21...653 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå