Kala Skrevet 21. november 2025 #1 Skrevet 21. november 2025 (endret) Hei! Jeg er på utkikk etter lesebrett til datteren min, men jeg blir ikke helt klok på utvalget. Det må være mulig å låne bøker via biblioteket, ha et godt utvalg norske bøker, fargeskjerm og grei pris er også en fordel. Har dere noen tips? hun er 12 år og sluker bøker i samme fart som jeg hiver i meg sjokolade 😅 Endret 21. november 2025 av Kala 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #2 Skrevet 21. november 2025 Man kan ikke låne bøker til lesebrett. Du må nok dessverre bruke nettbrett eller mobil. Gir ikke samme leseopplevelse, men er jo mye billigere. Anonymkode: 4e077...e61
noragrets Skrevet 22. november 2025 #3 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 19.52): Man kan ikke låne bøker til lesebrett. Du må nok dessverre bruke nettbrett eller mobil. Gir ikke samme leseopplevelse, men er jo mye billigere. Anonymkode: 4e077...e61 Jo, det kan man, så lenge det er et Android-basert lesebrett som f.eks. Kobo. Jeg har Kindle Paperwhite nå (funker ikke med norsk bibliotek), men jeg kommer til å kjøpe Kobo Libra Colour om jeg skal ha ny. 1
C8H10N4O2 Skrevet 22. november 2025 #4 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 19.52): Man kan ikke låne bøker til lesebrett. Du må nok dessverre bruke nettbrett eller mobil. Gir ikke samme leseopplevelse, men er jo mye billigere. Anonymkode: 4e077...e61 Mitt lesebrett kjører Android, og da kan jeg laste ned de leseappene jeg bruker. https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/lese-nettbrett/lesebrett/onyx-boox-go-6-lesebrett-p78006 Det er ikke farger på dette, men trooor Onyx har en variant med farger. BookBites; bibliotekappen, utvalget der varierer med hvilke bibliotek man er tilknytta. Jeg er bare tilknytta et bibliotek, mens kona som i løpet av noen år har vert innom en haug bibliotek i ulike deler av landet, har skaffa seg lånerett fra flere, og dermed har mye større utvalg. 2
Rosa Dartle Skrevet 22. november 2025 #5 Skrevet 22. november 2025 Jeg fikk beskjed om Onyx, men har ikke fått tak i dette. Kindle funker ikke, som andre skriver. Det må være Android for å funke med BookBites o.l.
Kala Skrevet 15. desember 2025 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2025 (endret) Oj, her var det en stund siden jeg har vært innom. Tusen takk for innspill! Så om jeg forstår det rett. Et hvert android-basert lesebrett som støtter BookBites er tingen? Endret 15. desember 2025 av Kala
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #7 Skrevet 16. desember 2025 Kala skrev (På 21.11.2025 den 19.48): Hei! Jeg er på utkikk etter lesebrett til datteren min, men jeg blir ikke helt klok på utvalget. Det må være mulig å låne bøker via biblioteket, ha et godt utvalg norske bøker, fargeskjerm og grei pris er også en fordel. Har dere noen tips? hun er 12 år og sluker bøker i samme fart som jeg hiver i meg sjokolade 😅 Er bare å bruke vanlig nettbrett. Vil fraråde å bruke vanlig PC, ettersom det ikke går under regelverk om universell utforming. Nettbrett må på lik linje følge regelverk omkring mobile applikasjoner, som er blitt like streng som for websider (barn og gamle bruker tablet, mens andre mer tekniske bruker PC, er min erfaring) Her er noen typiske apper en kan bruke, om en velger android fremfor Microsoft tablet: EPUB Reader for all books App - Reviewed Anonymkode: 1b98b...b9f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #8 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 20.50): Er bare å bruke vanlig nettbrett. Vil fraråde å bruke vanlig PC, ettersom det ikke går under regelverk om universell utforming. Nettbrett må på lik linje følge regelverk omkring mobile applikasjoner, som er blitt like streng som for websider (barn og gamle bruker tablet, mens andre mer tekniske bruker PC, er min erfaring) Her er noen typiske apper en kan bruke, om en velger android fremfor Microsoft tablet: EPUB Reader for all books App - Reviewed Anonymkode: 1b98b...b9f Hvorfor er universell utforming relevant her? Er datteren svaksynt? Anonymkode: 7434e...6ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå