AnonymBruker Skrevet 21. november #1 Skrevet 21. november Jeg har nå vært avholds i snart to år. Jeg mistet fullstendig kontroll de siste gangene jeg drakk. Jeg drakk fordi jeg slet psykisk, brukte det som selvmedisin. Jeg står stødig i det valget å være edru. Synes også alkohol lukter helt forferdelig etter jeg sluttet. Men nylig, så har jeg begynt å smake dersom jeg er ute med venner og de spør om jeg vil smake. Særlig de som ikke vet at jeg er avholds. Og jeg har testet meg selv litt og sagt ja. Jeg har stått stødig i det valget ved å smake også. Det er ikke slik at jeg drikker, og det er heller ikke fordi jeg ønsker å drikke. Jeg tror det handler mest om at det nå føles trygt å smake, og jeg skal helt ærlig si at jeg gjør det for å teste meg selv litt, men uten at jeg bevisst tester mine egne grenser. Det er ikke hensikten å teste grensene mine. Jeg har nå smakt to ganger siden sommer. Smaker like jævlig og jeg står like stødig ved valget i å være edru. Så jeg er ganske stolt over meg selv i å la det ligge med en liten smak, men det sier også litt hvor langt jeg har kommet og at jeg føler meg så og si frisk, selvom jeg har rusk som henger igjen etter den dårlige perioden da jeg var utsatt for noe forferdelig. Men det at jeg kan smake og være sånn passe frisk uten å ha lust på mer er jo en ganske stort milepæl. Jeg tror jeg kunne tatt et glass og vært ferdig etter glasset, men jeg har ikke noe interesse av det, fordi jeg har det best edru. Men jeg har heller aldri sagt at jeg aldri skal ta ett glass. Fordi da er det lettere å være edru.. Sier jeg at jeg ikke kan drikke, så drikker jeg med en gang. Men nå er jeg så rolig og avslappet rundt dette. Jeg lurer på om noen har vært i samme situasjon før? Om noen her sluttet å drikke, men startet igjen når man følte seg klar? Og da tenker jeg ikke pga. press fra andre, press på seg selv, eller at man følte man måtte. Men fordi man genuint hadde lyst på og følte seg klar. Isåfall, så lurer jeg på hvordan det gikk? Anonymkode: 8f7db...b64
AnonymBruker Skrevet 21. november #2 Skrevet 21. november Det er et dårlig valg å ta fordi det er enkelt å miste kontrollen igjen, mitt tips er å bli avhold. Alkohol er farlig. Det øker risikoen for over 200 sykdommer, inkludert kreft, hjerte- og karsykdommer, demens, leversvikt og psykiske lidelser som angst og depresjon. Selv moderat inntak kan medføre økt risiko, og risikoen øker med mengden og hyppigheten av forbruket. Anonymkode: e0bb9...8ce 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #3 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er et dårlig valg å ta fordi det er enkelt å miste kontrollen igjen, mitt tips er å bli avhold. Alkohol er farlig. Det øker risikoen for over 200 sykdommer, inkludert kreft, hjerte- og karsykdommer, demens, leversvikt og psykiske lidelser som angst og depresjon. Selv moderat inntak kan medføre økt risiko, og risikoen øker med mengden og hyppigheten av forbruket. Anonymkode: e0bb9...8ce Hei, hei, et ekte KG svar! Jeg sier igjen la avholdsfolk finne hverandre. Ts, håper noen svarer på spørsmålet ditt. Anonymkode: 1acdb...5a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #4 Skrevet 21. november Føler det ikke er helt sammenheng i det du skriver? Anonymkode: 4f06b...5e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #5 Skrevet 21. november Ja jeg har gjort det. Det er 6 år siden jeg var ferdig i behandling og da var jeg i behandling over flere perioder fordelt på 2 år. Jeg hadde drukket veldig veldig mye over 7 år. Jeg var helt avholdts i 4 år, men i de siste 2 årene har jeg drukket en og annen gang. Aldri dritings og jeg har noen grunnregler som jeg aldri bryter f.eks at jeg aldri drikker på følelser (jeg har mest lyst på rus drikking når jeg er lei meg, sint, stresset eller at "det er for mye"), da drikker jeg aldri. Jeg drikker heller aldri to dager på rad (tror ikke engang jeg har drukket to ganger i løpet av en måned). Jeg har ikke alkohol hjemme, altså har jeg lyst på tre øl på en fredag så kjøper jeg det, men jeg lagrer ikke alkohol hjemme sånn i tilfelle jeg har lyst på alkohol. For meg fungerer dette helt fint. Jeg har også en kompis som har vært skikkelig på kjøret (og da snakker vi om at han satt å drakk rødsprit), han kan også ta seg en og annen øl til fotballkamper og la det bli med det nå noen år etter at han fikk problemene sine under kontroll og på avstand. Dette må hver og en bestemme og finne ut av selv. For noen er avhold eneste vei, for meg og for veldig mange andre også så klarer en å ha et kontrolert forhold til alkohol etterhvert. Det er ikke så svart/hvitt og enten eller som en innimellom får inntrykk av alltid. Anonymkode: e16fa...b25 4
Rødvinsfilosofen Skrevet 21. november #6 Skrevet 21. november Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor du ønsker å starte å drikke alkohol igjen? Hvis du ikke liker smaken og har vært «edru» i to år? Alkohol blir jo fort et helt hinsides unødvendig pengesluk, særlig hvis man går ut. Er det et ønske om å kjenne en form for kontroll? At du kan stoppe etter en eller to drinker? 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #7 Skrevet 21. november Rødvinsfilosofen skrev (2 timer siden): Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor du ønsker å starte å drikke alkohol igjen? Hvis du ikke liker smaken og har vært «edru» i to år? Alkohol blir jo fort et helt hinsides unødvendig pengesluk, særlig hvis man går ut. Er det et ønske om å kjenne en form for kontroll? At du kan stoppe etter en eller to drinker? Er ikke at jeg ønsker å drikke igjen. Men jeg er i en tilstand nå at dersom jeg føler meg klar og får lyst på et glass i et sosiale sammenkomster der jeg er trygg, så ville jeg vurdert det. Dersom jeg hadde likt smaken selvsagt. Men godt spørsmål dette med kontroll. Jeg har et enormt kontrollbehov, og det kan jo være at underbevisstheten er på jakt etter noe nytt jeg vil ta kontroll over. Det er ikke bare alkohol jeg har vært avhengig av. Har det ikke vært alkohol, så har det vært andre greier. Nå bruker jeg lett 8 timer på å spille candy crush (i følge tidsbruken på tlf). Før var jeg avhengig av trening og mat. Det har alltid vært noe jeg har vært avhengig av. Og blant de jeg kjenner sier at jeg har veldig kontrollbehov, jeg har OCD og har hatt det hele livet. Så det er jo logisk at dette kanskje handler om kontroll? At jeg ønsker å ha kontroll over noe Ts Anonymkode: 8f7db...b64
AnonymBruker Skrevet 21. november #8 Skrevet 21. november Jepp! Jeg har cirka 20 års erfaring med perioder avhold og perioder med alt for høyt konsum (av både det ene og det andre). I gjennomsnitt har jeg nok et ganske standard konsum. Det er selvsagt ikke optimalt , men jeg har mer eller mindre slått meg til ro med at det bare er sånn jeg er. Anonymkode: 629a9...d71 2
AnonymBruker Skrevet 21. november #9 Skrevet 21. november Jeg sluttet å drikke for å få orden på psyken, nå har jeg en 2 enheter regel, jeg kan drikke i festlige lag, men bare to enheter og det fungerer bra for meg. Anonymkode: 31be1...485 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #10 Skrevet 21. november Jeg var edru i nesten 4 år pga sykdom. Jeg tok meg selv i å drikke for å oppnå kontakt med mine egne følelser. Nå når helsa er god er alkohol null problem. Jeg drikker om jeg vil, ikke fordi jeg trenger. Om jeg noen gang skulle få problem med psyken igjen så blir det ny pause. Anonymkode: 7d2d7...6ff
AnonymBruker Skrevet 21. november #11 Skrevet 21. november Har vært edru i 22 år, men jeg var festløve, men merket til slutt at jeg ble så syk av alkohol at jeg sluttet frivillig. Har ikke hatt ork eller lyst på alkohol siden og nå går jeg på medisin som gjør at jeg ikke kan drikke alkohol. Anonymkode: 0f812...2f7
Rødvinsfilosofen Skrevet 21. november #12 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke at jeg ønsker å drikke igjen. Men jeg er i en tilstand nå at dersom jeg føler meg klar og får lyst på et glass i et sosiale sammenkomster der jeg er trygg, så ville jeg vurdert det. Dersom jeg hadde likt smaken selvsagt. Men godt spørsmål dette med kontroll. Jeg har et enormt kontrollbehov, og det kan jo være at underbevisstheten er på jakt etter noe nytt jeg vil ta kontroll over. Det er ikke bare alkohol jeg har vært avhengig av. Har det ikke vært alkohol, så har det vært andre greier. Nå bruker jeg lett 8 timer på å spille candy crush (i følge tidsbruken på tlf). Før var jeg avhengig av trening og mat. Det har alltid vært noe jeg har vært avhengig av. Og blant de jeg kjenner sier at jeg har veldig kontrollbehov, jeg har OCD og har hatt det hele livet. Så det er jo logisk at dette kanskje handler om kontroll? At jeg ønsker å ha kontroll over noe Ts Anonymkode: 8f7db...b64 Men er det virkelig verdt risikoen? Hvis du hittil ikke har hatt behov for den «sosiale nytteverdien» alkohol kan være i en del sosiale settinger?
AnonymBruker Skrevet 21. november #13 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke at jeg ønsker å drikke igjen. Men jeg er i en tilstand nå at dersom jeg føler meg klar og får lyst på et glass i et sosiale sammenkomster der jeg er trygg, så ville jeg vurdert det. Dersom jeg hadde likt smaken selvsagt. Men godt spørsmål dette med kontroll. Jeg har et enormt kontrollbehov, og det kan jo være at underbevisstheten er på jakt etter noe nytt jeg vil ta kontroll over. Det er ikke bare alkohol jeg har vært avhengig av. Har det ikke vært alkohol, så har det vært andre greier. Nå bruker jeg lett 8 timer på å spille candy crush (i følge tidsbruken på tlf). Før var jeg avhengig av trening og mat. Det har alltid vært noe jeg har vært avhengig av. Og blant de jeg kjenner sier at jeg har veldig kontrollbehov, jeg har OCD og har hatt det hele livet. Så det er jo logisk at dette kanskje handler om kontroll? At jeg ønsker å ha kontroll over noe Ts Anonymkode: 8f7db...b64 Underbevisstheten er på jakt etter litt fri fra jakt på kontroll. For noen som sliter med mange typer avhengighet er dette å leke med ilden. Da ramler du utpå igjen. Anonymkode: a8884...a23
AnonymBruker Skrevet 21. november #14 Skrevet 21. november Så flott du har tatt det valget. Lykke til. Anonymkode: 6144c...777
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå