AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:45 #1 Skrevet fredag kl. 17:45 Jobber i kommunen innenfor sosialfag. Vi har ikke noen form for kredittkort eller annen metode for å slippe å legge ut selv. Hver eneste måned må jeg legge inn mange og relativt store økonomiske utlegg. Dette er alt fra kjøregodtgjørelse (vi må ofte bruke privat bil, har ikke nok biler på arbeidsplassen og det er alle EL-biler med lav rekkevidde og noen av oss har lange reisestrekninger), parkering på jobb (får ikke dette dekt selv om vi ofte må kjøre privat bil) og parkering når vi er ute av kontoret. Vi har også mange økonomiske utlegg i forbindelse med selve arbeidsoppgavene, som å legge ut for alt fra inngang til dyrepark til lunsj på cafe. Dette er ikke goder for oss ansatte, men hvis vi er med klienter på slike aktiviteter i forbindelse med jobb (vil ikke bli gjenkjent, så vil ikke gå så mye inn på akkurat hva vi gjør, men det er tidvis ganske store utlegg på aktiviteter eller mat). Den siste tiden har det vært noe helt voldsomt med økonomisk sparing og fokus på budsjett. Nå har de kuttet felleskasse for blant annet felles lunsj en gang per måned, som fører til at en utvalgt ansatt må personlig legge ut for varer og kos med sitt personlige kort. Vi har også ikke lenger ruter-kort, som gjør at hvis man ikke har månedskort må man kjøpe (legge ut selv) og legge inn i økonomisystemet hvis vi må ta kollektiv i forbindelse med jobb. Jeg har gjennomsnittlig utlegg på ca. 5000,- per måned. Dette er mye, men alle utleggene (og kjøring) er helt nødvendig for å utføre jobben. Har prøvd å si ifra, og min nærmeste leder er helt enig med meg i at det er uholdbart - men ingenting blir gjort. Vi får ikke egne kort hvor vi kan sende regning, vi må bruke private bankkort. Det gjør at noe av utleggene blir skattet på, og det tar lang tid før vi får tilbake pengene vi legger ut. Som eksempel, vil et utlegg gjort 05. oktober, ikke bli utbetalt på lønn før 27. november. Som sagt, nærmeste leder gjør ikke noe med saken. Hva kan man gjøre? Er dette egentlig greit å forvente?? Anonymkode: c418b...7e8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:51 #2 Skrevet fredag kl. 17:51 Skaff deg et kredittkort? Da har du jo minimum 4 ukers betalingsfrist. Så slipper du å legge ut lang tid i forveien. Skaff deg et med cashback så kan du tjene noen kroner om du bruker det riktig på fritiden. Forutsetter så klart at du er kredittverdig og evner å styre økonomien din. Det er ikke gratis penger på det kredittkortet såklart. Anonymkode: ee83b...7a1 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:52 #3 Skrevet fredag kl. 17:52 Ingen kan pålegge deg utlegg. Jeg hadde rett og slett ikke brukt min egen bil, eller kjøpt inn noe som man må legge ut for. De prøver seg hos oss også, men da sender jeg leder ut for å handle og hun har bedriftskort. Kjøring i privatbil skal unngås på grunn av forsikringer. Anonymkode: 9fd46...255 12 7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:58 #4 Skrevet fredag kl. 17:58 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen kan pålegge deg utlegg. Jeg hadde rett og slett ikke brukt min egen bil, eller kjøpt inn noe som man må legge ut for. De prøver seg hos oss også, men da sender jeg leder ut for å handle og hun har bedriftskort. Kjøring i privatbil skal unngås på grunn av forsikringer. Anonymkode: 9fd46...255 Enig i dette. Jeg var dum og brukte privatbil på jobb en periode. Kræsjet bilen (bare liten skade) måtte stå for alt + bonustap selv. Hadde ikke skjedd om jeg kjørte jobb bilen. Anonymkode: e422d...45c 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:00 #5 Skrevet fredag kl. 18:00 Hva gjør ansatte som ikke har bil? Anonymkode: 2bf87...513 2 1
Hareena Skrevet fredag kl. 18:03 #6 Skrevet fredag kl. 18:03 Vi i privat næringsliv er vant til å legge ut for utgifter, føre kjørebok, lage reiseregninger etc. Vi betaler med kredittkort, sender inn utleggsbilag straks og får refundert før kredittkortregninga forfaller. 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:10 #7 Skrevet fredag kl. 18:10 Det må vel være lov å si til arbeidsgiver at slike utlegg hver måned har du ikke anedning til. Anonymkode: fe426...17a
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:18 #8 Skrevet fredag kl. 18:18 Jeg har sagt nei til dette. Arbeidsgiver fikk aldri ut fingeren og gjorde noe med det, endte med at jeg fikk leders kort og kode mange ganger (mellomlederne har kredittkort). "Da kan jeg ikke gjøre den oppgaven" fungerer helt fint. Anonymkode: 0f8f6...e8b 1 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:42 #9 Skrevet fredag kl. 18:42 Legger ut ca 50000 i mnd på reiser og arrangement , bruker kredittkort. Er de for sene å utbetale legger jeg inn renter og + årsgebyr på kredittkortet. Hos oss utbetales reise hver 14 dag. Men er ordningen som er vanlig hos oss. Den er jo langt fra optimal, men jeg var klar over det da jeg tok jobben. Om du ikke har bruk av privatbil i kontrakten og blir godgjort for det, så ta ut leiebil på jobbens regning. Husk forsikring. Anonymkode: 0f3a8...f54
AnonymBruker Skrevet i går, 09:21 #10 Skrevet i går, 09:21 Jeg ville sett på fordelene du kan få ut av dette. Det finnes mange kredittkort som gir cashback. Noen kort er gratis og de gir betalingsutsettelse, slik at du kanskje har fått refusjon før kredittkortregninga skal betales. Det har vært flere tråder under økonomiunderforumet om kort med cashback i det siste. Det forutsetter selvsagt at du klarer å håndtere et kredittkort. Jeg synes det er mye bedre at man kan velge et kredittkort selv, enn at arbeidsgiver skal gi deg et kort. Da kan du velge det som passer best for deg og som du tjener mest på iht. dine behov. Anonymkode: 8ee77...7f0 4
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 19.00): Hva gjør ansatte som ikke har bil? Anonymkode: 2bf87...513 Tipper det står i utlysninger og kontrakter at for å bli ansatt må man ha førerkort og disponere egen bil. Anonymkode: dfe18...e4e 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden Lurer på med dette med bil. Er helt grønn der. Noen jobber som er utlyst står det man må disponere egen bil for å bli aktuell. Hvordan ordnes det i forhold til utlegg for bensin? Og hva med slitasje/verkstedutgifter på bilen? Anonymkode: d281d...c0b
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lurer på med dette med bil. Er helt grønn der. Noen jobber som er utlyst står det man må disponere egen bil for å bli aktuell. Hvordan ordnes det i forhold til utlegg for bensin? Og hva med slitasje/verkstedutgifter på bilen? Anonymkode: d281d...c0b Hvis du bruker egen bil får du km godtgjørelse, ikke refundert bensin. Anonymkode: ffc10...e78 5
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg ville sett på fordelene du kan få ut av dette. Det finnes mange kredittkort som gir cashback. Noen kort er gratis og de gir betalingsutsettelse, slik at du kanskje har fått refusjon før kredittkortregninga skal betales. Det har vært flere tråder under økonomiunderforumet om kort med cashback i det siste. Det forutsetter selvsagt at du klarer å håndtere et kredittkort. Jeg synes det er mye bedre at man kan velge et kredittkort selv, enn at arbeidsgiver skal gi deg et kort. Da kan du velge det som passer best for deg og som du tjener mest på iht. dine behov. Anonymkode: 8ee77...7f0 Hvilke kort gir cashback som er mer enn lommerusk når TS har utlegg for 5000kr i måneden? Jeg synes kredittkortene er blitt dårligere på dette. Anonymkode: ffc10...e78
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden Gjennom 15 år i privat næringsliv er det sjeldent jeg har utlegg under 5 000 på en måned. Nå i Oktober er jeg oppe i 62 000. Men jeg har vært over 100 000. Jeg må legge ut privat, men har gunstig kredittkort gjennom jobb. Bruker imidlertid andre kredittkort slik at jeg kan utnytte fordeler og kundeklubber maks. Trenger for eksempel aldri å betale for å bo på hotell, og får en del "gratis" fly. Innberetter selvfølgelig fordelene skattemessig. Anonymkode: 0ca38...18a 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden Hareena skrev (På 21.11.2025 den 19.03): får refundert før kredittkortregninga forfaller. Utfordringen i min jobb (jeg er ikke TS, men kjenner meg igjen i det han/hun skriver) er at det tar vinter og vår før vi får tilbakebetalt. Har utestående utlegg på 6700,- fra august og 12100,- fra september som jeg enda ikke har fått tilbakebetalt. Så det hjelper lite med kredittkort da jeg likevel må betale det selv før regningen forfaller slik at jeg slipper gebyr. TS: Ja, vi har store utlegg. Kjøring, parkering, reiseutgifter både for oss selv og for den/de vi reiser med etc. Kan fort bli store summer. Anonymkode: ae2d7...c40
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden Ikke uvanlig at det kreves at den ansatte må benytte utlegg /refusjon. Om arbeidsgiver er ansvarlig for kredittkortet, er det arbeidstakere som ikke nødvendigvis er like flinke med å ta vare på kvitteringer/levere kvitteringer - og da blir arbeidsgiver stående med udokumenterte bevegelser. Sjekk ut rutine for hvor fort du må levere utlegg, hvilken rutine attestasjonsansvarlig har. Når utlegg kommer til lønnsavdelingen, er det normalt faste rutiner for utbetaling. Enten via lønn, eller som regelmessige utbetalinger. Dersom en har store utlegg, enkeltstående tilfeller, bør arbeidsgiver kunne gi reiseforskudd. Anonymkode: f0a2b...01a
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden Står det i kontrakten eller arbeidsinstruks at det forventes at du kan legge ut, eller benytte egen bil? Det man kan gjøre er å si nei. "Jeg har ikke bil", "jeg kan ikke bruke egen bil i jobb, jeg har ikke nok kilometer på forsikringen min", "jeg har makset kredittkort nå, så jeg kan ikke legge ut før de regningene jeg har sendt inn er utbetalt". Så lenge dere fortsetter gjøre det, så blir det ikke endringer... AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lurer på med dette med bil. Er helt grønn der. Noen jobber som er utlyst står det man må disponere egen bil for å bli aktuell. Hvordan ordnes det i forhold til utlegg for bensin? Og hva med slitasje/verkstedutgifter på bilen? Anonymkode: d281d...c0b Det kommer an på hvorfor man må disponere bil, og hvilken avtale man får. Anonymkode: b2730...e4b
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utfordringen i min jobb (jeg er ikke TS, men kjenner meg igjen i det han/hun skriver) er at det tar vinter og vår før vi får tilbakebetalt. Har utestående utlegg på 6700,- fra august og 12100,- fra september som jeg enda ikke har fått tilbakebetalt. Så det hjelper lite med kredittkort da jeg likevel må betale det selv før regningen forfaller slik at jeg slipper gebyr. TS: Ja, vi har store utlegg. Kjøring, parkering, reiseutgifter både for oss selv og for den/de vi reiser med etc. Kan fort bli store summer. Anonymkode: ae2d7...c40 Hvor henger det? Avhengig av det må du jo løfte problemet. Jeg fører løpende og leverer hver fredag (app), omtrentlig, ellers er det lett å miste oversikt. Er nøye på å ikke gjøre feil, eller ta dårlige bilder av kvitteringer, da tar det ofte tid med å sende frem og tilbake. Det er da på konto neste uke. Anonymkode: 0ca38...18a
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke uvanlig at det kreves at den ansatte må benytte utlegg /refusjon. Om arbeidsgiver er ansvarlig for kredittkortet, er det arbeidstakere som ikke nødvendigvis er like flinke med å ta vare på kvitteringer/levere kvitteringer - og da blir arbeidsgiver stående med udokumenterte bevegelser. Sjekk ut rutine for hvor fort du må levere utlegg, hvilken rutine attestasjonsansvarlig har. Når utlegg kommer til lønnsavdelingen, er det normalt faste rutiner for utbetaling. Enten via lønn, eller som regelmessige utbetalinger. Dersom en har store utlegg, enkeltstående tilfeller, bør arbeidsgiver kunne gi reiseforskudd. Anonymkode: f0a2b...01a Da vil dette igjen stå som private utgifter / lønnsytelse. Og koste mye for begge parter. Så er veldig få som gjør det slik lenger. Utlegg er en del av manges jobbhverdag. Om man ikke ønsker det får man velge andre karriereveier. Jeg synes det stort sett går bra. Det eneste lille irritasjonsmomentet jeg har er at man ikke får med kvittering automatisk, så for meg er det et og annet måltid som jeg ikke kan føre opp. Bruker derfor helst foodora, selv når jeg bestiller pick up, da får jeg kvittering på mail. Anonymkode: 0ca38...18a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå