AnonymBruker Skrevet 21. november #1 Skrevet 21. november Jeg er litt vingeklippet etter langt samboerskap med en narsissist. Kort forhold før det, samme. Har kommet meg inn i arbeidslivet igjen og den eneste personen som har fått meg til å brette innsiden ut og fortelle alt til begynner å vise seg å ha tendenser også. Personen har begynt å veksle mellom å være supersøt og skikkelig slem. Av, på. Repeat. Noe som er helt nytt for meg med denne personen. Får litt panikk med tanke på hvor mye jeg har åpnet meg. Det merkes også at historien min har lekket ut til mange arbeidsplassen. Er så sliten av å stole på feile folk😢 Anonymkode: eecbc...7a1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #2 Skrevet 21. november Ikke del mer ihvertfall. Anonymkode: dfd7a...844 7
AnonymBruker Skrevet 21. november #3 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke del mer ihvertfall. Anonymkode: dfd7a...844 Jeg er blitt veldig privat. Så denne personen dyttet meg over enn sunn grense jeg har opparbeidet meg. Min erfaring er at de folka som har størst evne til å åpne deg for betroelser, kanskje ikke alltid er det klokeste valget. Det syke er at det er blitt vist mye empati og forståelse underveis. Over et par år. Så snudde alt gradvis. Anonymkode: eecbc...7a1
AnonymBruker Skrevet 21. november #4 Skrevet 21. november Intelligens er bare en av mange fasetter som avgjør om man har god livskvalitet eller ikke. Sosial intelligens, street smarts, emosjonell intelligens, sjarm, stå-på-vilje, bullshit-detektor, selvhevdelse. Intelligens er ikke engang viktigst. Anonymkode: 3c9b5...058 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #5 Skrevet 21. november Du fremstiller deg selv som offer for narsissister. Kanskje det er nettopp det som er problemet? Anonymkode: e76ec...2d9 5
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden Igjen denne narsissist-trangen. Anonymkode: f4b96...bc0 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden haha, det samme skjedde meg og. det teiteste er vel at jeg egentlig ikke har behov for å snakke så mye om meg selv, et slags kollektivt bidrag til å ufarliggjøre det å være åpen og ærlig, så det er jo egentlig dobbelt straff ... jeg skjønner rett og slett ikke psykologien deres. jeg skjønner det jo fra et ståsted at man beriker seg selv på bekostning av andre, og i dette tilfelle berike seg på følelsen av kontroll og makt, men jeg synes det er slike ur-instinkter, liksom. det er flaut å agere på dem. akkurat som at det er flaut å stå der og si "ugga bugga". Anonymkode: 23099...8e5
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden Dette vil du nok ikke høre, men det er ikke uvanlig at man kan ha noen narsissistiske tendenser selv, og derfor blir man mer mottakelig for «lovebombing» en det andre er. Anonymkode: e627d...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 17.53): Jeg er litt vingeklippet etter langt samboerskap med en narsissist. Kort forhold før det, samme. Har kommet meg inn i arbeidslivet igjen og den eneste personen som har fått meg til å brette innsiden ut og fortelle alt til begynner å vise seg å ha tendenser også. Personen har begynt å veksle mellom å være supersøt og skikkelig slem. Av, på. Repeat. Noe som er helt nytt for meg med denne personen. Får litt panikk med tanke på hvor mye jeg har åpnet meg. Det merkes også at historien min har lekket ut til mange arbeidsplassen. Er så sliten av å stole på feile folk😢 Anonymkode: eecbc...7a1 Like barn leker best Anonymkode: 33354...ad7
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette vil du nok ikke høre, men det er ikke uvanlig at man kan ha noen narsissistiske tendenser selv, og derfor blir man mer mottakelig for «lovebombing» en det andre er. Anonymkode: e627d...8b5 Feil Anonymkode: bff33...d9b 3
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Like barn leker best Anonymkode: 33354...ad7 nah, det er en form for traume-reaksjoner. man har jo ikke lyst til å være en person som ser på andre med argusøyne, det er jo ganske urettferdig mot personen som feks oppfører seg "klønete" på en måte som kan ligne på narsissisme, men som ikke er narsissist. litt selvdestruktivt, kanskje. men har lært nå at jeg bare unngår alt som lukter av slikt. det er trist, synes jeg. Anonymkode: 23099...8e5 1 1
Mymlen Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden Mulig du trekkes mot karismatiske mennesker, og dessverre faller noen narsissister innenfor den kategorien. Utfra HI virker det også som at du har vært uheldig og fått en hekt. Det skjer lett med de som konstant blir tatt inn og ut av varmen 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden Kanskje du har vokst opp med en narsissist og at du derfor dras mot dem, at det kjennes trygt og kjent? Anonymkode: b2931...be4 4
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): nah, det er en form for traume-reaksjoner. man har jo ikke lyst til å være en person som ser på andre med argusøyne, det er jo ganske urettferdig mot personen som feks oppfører seg "klønete" på en måte som kan ligne på narsissisme, men som ikke er narsissist. litt selvdestruktivt, kanskje. men har lært nå at jeg bare unngår alt som lukter av slikt. det er trist, synes jeg. Anonymkode: 23099...8e5 Teori: Folk som begrunner alt med «trauma response» vil alltid være et offer i eget liv 🙃 Er man alltid utsatt for narsissister og psykopater så er man selv en del av problemet Anonymkode: 33354...ad7 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Teori: Folk som begrunner alt med «trauma response» vil alltid være et offer i eget liv 🙃 Er man alltid utsatt for narsissister og psykopater så er man selv en del av problemet Anonymkode: 33354...ad7 Det er jo et faktum at mange som er utsatt for traumatiske ting gjerne har lav selvfølelse og lite grenser i forhold til hva andre har. Da blir man et mye lettere offer for dårlige folk, dessverre. Dette har ingenting med «like barn leker best» å gjøre, heller det motsatte. Anonymkode: 93f71...4df 3 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden Så bra har du har begynt å kikke på mønsteret - det er jo ved å løse opp det mønsteret at du vil kunne bryte det. Les deg opp på tilknytning og jobb med å øke din selvtillit. Kikk dypt og kritisk på hva du følte på i barndommen og hvorfor - du vil nok finne mye svar der, som selvsagt også skaper tilknytningen. Du vil måtte jobbe for å bli trygg i tilknytning, samtidig som du øker din selvfølelse og selvrespekt. Du må lære deg å sette sunne grenser. Anonymkode: ccc3b...88b 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden Jeg har blitt kalt veldig mye kjipt opp igjennom årene. Inkludert narssisst (aner ikke hvordan det skrives). Virkeligheten er at jeg har mange umodne trekk, men i gode settinger, med gode mennesker er jeg helt vanlig. Ts, har du vokst opp med dysfunksjonelle voksne har du garantert vendt deg til å overse røde flagg/varseltegn som andre vanlige ville fått med seg og som ville ført til at de hadde unngått visse mennesker. Du slipper innpå deg folk som andre har lært seg å ikke slippe inn på seg. Så da får du sånne situasjoner som du skriver om. Anonymkode: 3c9b5...058 3 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden Alt jeg har lest og hørt fra fagfolk tilsier at mennesker med sterke empatiske trekk er mer utsatt en andre, fordi de ofte unnskylder og "forstår" handlinger de utsettes for. Enten med at h*n har en dårlig dag, h*n misforstod nok, kanskje jeg sa/gjorde noe på feil måte og såret ham/henne, h*n er kanskje ekstra sårbar eller .... Empatiske mennesker er ofte mer opptatt av å ta ansvar for den andres følelser enn å ta vare på sine egne grenser (før de eventuelt lærer seg å gjøre det på en god måte). Anonymkode: 5ce1e...c6b 2 3
Trolltunge Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden Du er jo fremdeles den personen med de trekk første narsissist så i deg, og nå er du enda mer sårbar. Som overnevnte skriver er dessverre det å være empatisk et trekk slike ser etter. Vilje til å påta seg skyld og ansvar er andre trekk, og akkurat sårbarhet. Det er derfor ikke uvanlig at mennesker som tiltrakk seg en slik går i samme felle igjen, for slike leter jo akkurat etter slike trekk. Derfor veldig viktig å bearbeide og referere godt angående deg selv. Slike mennesker styrer helt unna mennesker de ikke kan få taket på. 2 1
Sparkling_Pink Skrevet 4 timer siden #20 Skrevet 4 timer siden Det finnes sikkert utallige teorier om hvorfor noen opplever gjentatte ganger å relatere til narsissistiske mennesker, en som hittil ikke er nevnt er «Echoism». En annen måte å se på det er at alle møter disse dårlige menneskene, det du kan forsøke å finne ut er hvordan du kan korte ned tida di med de. Fra år til måneder? Eller kan du greie å korte det ned til dager eller timer før du vet du rett og slett vil unngå noen? Avslutte og gå videre, rett og slett. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå