Gå til innhold

Hva er best av hormonspiral eller p-stav?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med tanke på bivirkninger etc.
Jeg er fristet til å velge p-stav på grunn av alt styret med innsettelse osv. Opplevde hårtap, konstant dårlig humør og knusktørr kjede, er redd for å legge på meg også. 

Anonymkode: 41192...b58

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er fristet til å velge p-stav på grunn av alt styret med innsettelse osv. Opplevde hårtap, konstant dårlig humør og knusktørr kjede, er redd for å legge på meg også. 

Glemte å nevne at jeg hadde Kyleena hormonspiral.

Skrevet

Så forskjellig som folk reagerer på de forskjellige tinga er det ikke godt å si hvilke som vil fungere best for deg 

Skrevet

Det sies jo at spiral virker lokalt, mens andre typer hormonell prevensjon ikke gjør det. Mindre bivirkninger med hormonspiral. Jeg har hatt spiral i 20 år, og har hatt mindre bivirkninger, enn da jeg brukte p-piller. Har Mirena spiral 

Anonymkode: 241ad...abe

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En venninne mistet sexlysten et år pga p-staven. Jeg hadde gått for hormonfritt eller kondom.  om dere er ferdige med barn, sterilisering (han selvsagt, du har gått flere år med hormoner for begges skyld. )

Anonymkode: 03b9e...8de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det tipp topp på Mirena. Null mens, stabilt humør, stor sexlyst og et stabilt liv.

Anonymkode: 84420...8fd

AnonymBruker
Skrevet

Av de har jeg bare prøvd p-stav. Jeg fikk veldig mange bivirkninger og har ikke anbefalt det til andre når det har vært tema. Men vi reagerer alle forskjellig på de ulike alternativene som å få. Jeg måtte fjerne min p-stav til slutt.

Anonymkode: ed7b6...f48

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble "helt tullete" med p-stav. Kunne ligge i senga og gråte etter jobb, helt uten grunn, flere ganger i uka. Tok noen måneder før jeg skjønte sammenhengen med p-staven. Byttet til Mirena og har hatt lite bivirkninger. Småblødninger i perioder, men det har jeg hatt på så og si all slags hormonprevensjon.

Anonymkode: 1e45a...666

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde hormon stav og ingen bivirkning 

Anonymkode: 92b4d...46d

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det helt supert på p-stav. Null bivirkninger og ingen blødning. Men pga at jeg har pcos så er det ikke anbefalt å ha p-stav etter fylte 35 år. Dette pga at det er større risiko for blodpropp iom at hormonene fra p-stav går i hele kroppen, mens spiralen bare virker nedentil. Så byttet jeg til mirena og jeg fikk ganske mye bivirkninger i starten, men så gikk de seg til og nå er alt helt supert med den også, ingen blødning på den heller. Som en kvinne som har prøvd begge deler så vil jeg anbefale mirena spiral. Bare det at den kan sitte i 8 år gjør at det er verdt det. Det er ikke akkurat godt å få satt alle de bedøvelsessprøytene man må ha for å sette inn p- staven. Ennå være er det når den skal ut for da kan den ha grodd litt fast også må de pirke inni der. Den kan også bare sitte i 3 år og de årene går fort. Da tar jeg heller det lille styret med å få satt inn en spiral. Det gjør litt vondt der og da og kanskje litt etterpå, men det er veldig fort gjort.

Anonymkode: 04dca...4f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...