Gå til innhold

Ny i jobben ,- bekymret for " bruker"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei fine folk i omsorgssektoren. ❣

Jeg er ny på opplæring i bolig. Min bekymring er for en beboer med knapp på magen. Hun som skulle veilede meg er ganske ny i gamet selv,og har en helt annen bakgrunn enn helse. På denne vakta ble kaldt vann satt rett i knappen som væsketilførsel. Bruker skulle heller ikke få drikke selv. Kun knapp 😐

Jeg reagerte fordi jeg selv har et knappebarn . Kaldt vann rett inn kan gi smerter. Det må være temperert. Bruker ( hater det ordet) skulle heller ikke drikke selv. Men i permen til vedkommende sto det at hen drakk smoothies på skolen. Og jeg vet bruker KAN  drikke. Og det vet jeg fordi hen og mitt barn har delt rom på forsterket enhet i 2 år. 

Så hva gjør jeg ?? Jeg er bundet av taushetsplikt ifht skolen å engang lufte dette. Men jeg må jo si noe ifht avdelingsleder ,, ikke sant? For dette er ikke greit. 

Vedkommende smattet mye med munnen når jeg var der. Tydelig tegn på tørst ,basert på egen erfaring . 

Veileder reagerte på at jeg satte spørsmål.Var så " hyggelig" jeg klarte. Men dette er avvik i min bok. 

Jeg må nøste opp på rett måte ,- så ting går rett for seg . Innvendig er jeg sjokkert og sint. 

Anonymkode: ab112...41c

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakker du ikke bare med sjefen?

Anonymkode: b78ab...d2f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ny på opplæring i bolig. Min bekymring er for en beboer med knapp på magen. Hun som skulle veilede meg er ganske ny i gamet selv,og har en helt annen bakgrunn enn helse. På denne vakta ble kaldt vann satt rett i knappen som væsketilførsel. Bruker skulle heller ikke få drikke selv. Kun knapp 😐

Jeg reagerte fordi jeg selv har et knappebarn . Kaldt vann rett inn kan gi smerter. Det må være temperert. Bruker ( hater det ordet) skulle heller ikke drikke selv. Men i permen til vedkommende sto det at hen drakk smoothies på skolen. Og jeg vet bruker KAN  drikke. Og det vet jeg fordi hen og mitt barn har delt rom på forsterket enhet i 2 år. 

Så hva gjør jeg ?? Jeg er bundet av taushetsplikt ifht skolen å engang lufte dette. Men jeg må jo si noe ifht avdelingsleder ,, ikke sant? For dette er ikke greit. 

Vedkommende smattet mye med munnen når jeg var der. Tydelig tegn på tørst ,basert på egen erfaring . 

Veileder reagerte på at jeg satte spørsmål.Var så " hyggelig" jeg klarte. Men dette er avvik i min bok. 

Jeg må nøste opp på rett måte ,- så ting går rett for seg . Innvendig er jeg sjokkert og sint. 

Du er tydelig uegnet i jobben når du diskuterer dette på KG. Eneste rette instans å ta opp dette med er din leder! 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (4 minutter siden):

Du Din kollega er tydelig uegnet i jobben. når du diskuterer dette på KG. Eneste rette instans å ta opp dette med er din leder! 

Rettet det opp for deg...

Anonymkode: f7512...e38

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (1 minutt siden):

Du er tydelig uegnet i jobben når du diskuterer dette på KG. Eneste rette instans å ta opp dette med er din leder! 

Hvorfor det ? En reell bekymring- totalt anonym . Jeg vil si med min bakgrunn hva stomi gjelder og de faktiske fakta jeg vet om evnen til å drikke til vedkommende , så er det min plikt å få inn råd ifra helsepersonell. Selv om det er på KG 🌹 Selvsagt kommer jeg til å involvere leder. Å være tørst uten språk trumfer enhver etikette du må ha i boka di.🙄 Vi forholder til loven . Og den er jeg innafor. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Høres ut som en slik pasient burde ha individuell plan. Har man dette og en koordinator så skal slike ting lett nøstes opp i ikke sant? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor snakker du ikke bare med sjefen?

Anonymkode: b78ab...d2f

Det skal jeg ,- men har ikke engang skrevet kontrakt 😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en slik pasient burde ha individuell plan. Har man dette og en koordinator så skal slike ting lett nøstes opp i ikke sant? 

Vedkommende har det,- garantert! Og jeg skal være på ballen 💪

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke sant ?! Takk ❣

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Rapportert

Anonymkode: 19492...5c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skal jeg ,- men har ikke engang skrevet kontrakt 😅

Hvorfor jobber du uten kontrakt? Du har ikke engang forsikring om du blir alvorlig skadet på jobb.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og det vet jeg fordi hen og mitt barn har delt rom på forsterket enhet i 2 år. 

Har du opplyst arbeidsgiver om dette forholdet? Det kan være problematisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (18 minutter siden):

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bra du retter opp. Bare synd du retter opp feil. Ts viser en sterk udugelighet i jobben ved å søke hjelp blant livets harde skole folka her inne. Det er selvsagt at ts skal ta dette med leder og kun leder. Ikke kg. 

Anonymkode: 25163...5f8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (Akkurat nå):

Hvorfor jobber du uten kontrakt? Du har ikke engang forsikring om du blir alvorlig skadet på jobb.

Har du opplyst arbeidsgiver om dette forholdet? Det kan være problematisk.

Jeg har kun vært på " befaring" Kontrakt skrives til uka,når jeg skal begynne å jobbe. 

Har selv tenkt tanken om problematikken du nevner. Så ja ,- jeg kommer til å ta det opp med leder. En god anledning til å legge frem saken jeg her nevner. 

Men selv om jeg har litt innsikt, så er jeg ikke inhabil. Vi har ikke vært så nære.Relativt strengt på forsterket enhet også ifht personvern. Men jeg sett at bruker drikker selv og som sagt- det sto i permen. Kun det . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har kun vært på " befaring" Kontrakt skrives til uka,når jeg skal begynne å jobbe. 

Nå må du bestemme deg, har du vært på «befaring» eller «opplæring»?

Og har du signert taushetserklæring?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor det ? En reell bekymring- totalt anonym . Jeg vil si med min bakgrunn hva stomi gjelder og de faktiske fakta jeg vet om evnen til å drikke til vedkommende , så er det min plikt å få inn råd ifra helsepersonell. Selv om det er på KG 🌹 Selvsagt kommer jeg til å involvere leder. Å være tørst uten språk trumfer enhver etikette du må ha i boka di.🙄 Vi forholder til loven . Og den er jeg innafor. 

Men på KG aner du ikke hvem som svarer og hvilken bakgrunn de har.  Du plikter som du sier å søke råd hos kompetente fagpersoner, og det gjør du på ingen måte her.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke lov til å signere som helsepersonell på KG, så du aner ikke hvem du får råd av.

Du fremstår særdeles uegnet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si noe før du har kontrakt. 

Anonymkode: 7db8a...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (5 minutter siden):

Nå må du bestemme deg, har du vært på «befaring» eller «opplæring»?

Og har du signert taushetserklæring?

"Kun befaring . Men det var jo litt opplæring. Ingenting signert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bra du retter opp. Bare synd du retter opp feil. Ts viser en sterk udugelighet i jobben ved å søke hjelp blant livets harde skole folka her inne. Det er selvsagt at ts skal ta dette med leder og kun leder. Ikke kg. 

Anonymkode: 25163...5f8

Ts har ikke gitt informasjon som er identifiserende. Eneste som kan forstå hvem dette er, er ev. den som gjorde feil i jobben sin og ikke har brukers beste i fokus, ikke kjenner bruker godt nok, ikke har lest journal godt nok, ikke forstår brukers forsøk på å kommunisere tørste...

Ts, jeg hadde bedt leder om et møte. I det møtet ville jeg tatt opp det du opplevde, og jeg ville uttrykt bekymring for at xxx tydeligvis ikke hadde satt seg inn i jounalen til bruker, ikke lært seg helt elementære behov som bruker har (å drikke!), utfører medisinske prosedyrer feil og dermed også påfører bruker smerter, ikke følger prosedyrer. Og det at den som ble satt som din veileder heller ikke har medisinsk kompetanse. Så hadde jeg sett an hvordan leder tok det å høre denne saklige kritikken. Jeg ville også spurt hvordan leder vil trygge denne brukerens rettigheter og trygghet og behov, som den har rett på iflg. lovverket, fremover, da det er viktig hvis du skal jobbe der.

Om leder bortforklarer det, så hadde jeg ikke begynt å jobbe der. Om du må ha denne jobben, så hadde jeg begynt, tatt det opp igjen med leder, og om ingen endring skjer, så ville jeg varslet kommunelege og mulig Statsforvalter, og fagorganisasjon. Om du ikke er fagorganisert - meld deg inn i fagforening før du ev. begynner i denne jobben.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart at ting går under radaren og overtramp skjer i vårt lille land ,- når å sette frem en så vond problemstilling bringer frem trollet i folk. 

De tenker mere på at alt skal foregå internt . Jeg er ikke der. Jeg har ikke begått brudd på taushetsplikt. Og kommer aldri til å gjøre det. 

Men jeg er en beskytter . Og jeg kjenner lovverket ifht de funksjonshemmede. 

# ikke A-laget ...på TV ...# 🌺

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...