AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:48 #21 Skrevet fredag kl. 13:48 Hvis det er sånn at det er 16 grader i alle leilighetene, virker det pussig at ikke flere er misfornøyde. Er du sikker på at det er slik i alle leilighetene og at det ikke kan være noe feil hos deg? Skjønner at en ovn koster og at det koster å bruke den, men hvis alternativet var å sitte og fryse ville det vært en enkel avgjørelse. Anonymkode: 72940...13d 12
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:50 #22 Skrevet fredag kl. 13:50 Har du målt temperaturen? Jeg er veldig kald av meg så jeg fryser lett. Når jeg har det behagelig er det vanvittig varmt for andre. Anonymkode: 36cac...4c9 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:50 #23 Skrevet fredag kl. 13:50 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg kan ikke skru inn elektrisk panel ovn eller installere varmepumpe. Hvorfor kan du ikke henge opp en panelovn? Leier du? Anonymkode: 8820e...fef 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:53 #24 Skrevet fredag kl. 13:53 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange av dem kommer først hjem på kvelden så de synes det er for varmt. Jeg jobber mye kveld så når jeg er hjemme på dagen er det iskald til rundt kl 19 Anonymkode: 7b949...129 Dette er jo relevant. Temperaturstyringen er knyttet til når de fleste er hjemme og ikke. Anonymkode: 72940...13d 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:02 #25 Skrevet fredag kl. 14:02 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kjøper en frittstående oljeovn eller noen panelovner. Vil tro de fleste andre har noe sånn? Så har du jo da selvsagt en grunnvarme av radiatorene ifb med borettslaget. Anonymkode: 28863...9ae 7 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:08 #26 Skrevet fredag kl. 14:08 Er vel bare å kjøpe deg en elektrisk frittstående varmeovn. Problem solved! Anonymkode: 9122b...981 6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:13 #27 Skrevet fredag kl. 14:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som overskriften sier så er det inkludert varme i fellesutgiftene. De er ganske høye for borettslaget her. Men jeg har null kontroll på egen inne temperatur og går daglig rundt og fryser. Jeg har selvsagt på meg klær og forventer ikke Syden temperatur men her sitter jeg med ull tøy og ull pledd og er fortsatt kald. Hånden jeg har på pc musen er iskald. På kvelden blir ofte temperaturen høyere og gjerne i juleferien. Men ellers er det is kaldt. Jeg har klaget til leverandøren men de informerer om garanti temperatur på 16 grader så alt over 16 grader er godt nok. Borettslaget er kjempe fornøyd og reklamerer for seg selv etter flere energitiltak som sparer Borettslaget penger men resulterer at jeg fult påkledd går rundt å daglig fryser og får smerte i musklene. Var ikke slik da jeg flyttet inn hit. Da var det godt og varm og mann kunne selv senke øke temperaturen etter eget behov. Nå er det for varmt når jeg skal sove og for kaldt ellers. Er det andre som også lever slik. Er dette blitt normalen der varme er inkludert i fellesutgiftene? Anonymkode: 7b949...129 Du får høre med naboene om de har samme problem. Hvis det bare er hos deg det er kaldt - så er det jo noe som ikke stemmer. Hvis det er kaldt hos alle så er det nå bare sånn det er - og du får kjøpe deg en elektrisk varmeovn som du kan sette på i tillegg. Anonymkode: ce6f8...e75 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:16 #28 Skrevet fredag kl. 14:16 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det kan jeg selvsagt gjøre men da blir det trangt og dyrt her. Da vil jeg betale dobbelt for oppvarming. Lånte en vifte ovner an noen i fjor og fikk betydelig høyere strøm regning og dårlig inneklima. Vurderer å flytte men lurer på om slik total overstyring er normalen fremover. Anonymkode: 7b949...129 Trangt? SÅ dårlig plass har du vel ikke. Anonymkode: 5a37f...c40 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:18 #29 Skrevet fredag kl. 14:18 Virker jævlig dårlig gjort å ha det iskaldt på dagtid. Ikke alle er ute hver dag mellom 7-17. Mange jobber skiftarbeid. Noen jobber nattevakt. Pensjonister, uføre, sykemeldte, mammaperm, pappaperm. Mange forskjellige liv som blir levd. Anonymkode: abfad...053 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:23 #30 Skrevet fredag kl. 14:23 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Virker jævlig dårlig gjort å ha det iskaldt på dagtid. Ikke alle er ute hver dag mellom 7-17. Mange jobber skiftarbeid. Noen jobber nattevakt. Pensjonister, uføre, sykemeldte, mammaperm, pappaperm. Mange forskjellige liv som blir levd. Anonymkode: abfad...053 Jeg vet ikke om det er jævla dårlig gjort, men det er klart det har noen ulemper. Sånn kan det imidlertid være å bo i et borettslag hvor avgjørelser tas på grunnlag av hva som er best for flertallet. Anonymkode: 72940...13d 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:28 #31 Skrevet fredag kl. 14:28 Da skaffer man seg en frittstående ovn. Problem løst. Anonymkode: be920...21c 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:29 #32 Skrevet fredag kl. 14:29 Om du ikke vil betale mer, som folk faktisk gjør, for å ha det varmere inne så må du bare fryse Anonymkode: 79d39...cd2 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:41 #33 Skrevet fredag kl. 14:41 Dere som sier at det bare er å kjøpe en ekstra ovn og fyre på: Hvorfor skal TS det når hun faktisk allerede betaler for oppvarming? For selv om en ikke kan forvente at det skal være syden varme så kan en forvente at det skal være litt mer enn så vidt over frysepunktet. Anbefalt innevarme er 20-22 grader. 15 grader er den en anbefaler på soverom da det gir best søvnkvalitet. Hvis dere betaler for en buffe på en restaurant, men kun fikk noen få biter for å stilne den aller verste sulten, men langt unna å kunne bli mett. Hadde dere bare gått ut og kjøpt mer da, eller hadde dere bedt de fylle på siden dere har betalt for å bli mette? TS har oppvarming som en del av fellesutgiftene, borettslaget reklamerer til og med for det. Da kan en forvente at en iallfall kan oppnå en normal innetemperatur. Anonymkode: 36cac...4c9 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:23 #34 Skrevet fredag kl. 15:23 Flertallet vil tydeligvis ha lav temperatur som igjen gir lavere felleskostnader. Da må de som vil ha høyere innetemperatur supplere med elektrisitet. Hos oss blir styret kritisert fordi man her prøver å holde 22 grader. Mange vil ha lavere temperatur og dermed mindre på fellesutgiftene. Anonymkode: 12562...932
DesmondMiles Skrevet fredag kl. 15:31 #35 Skrevet fredag kl. 15:31 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som overskriften sier så er det inkludert varme i fellesutgiftene. De er ganske høye for borettslaget her. Anonymkode: 7b949...129 Hvor mye utgjør varmen i de månedlige felleskostnadene, og hvor stor er leiligheten? 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:33 #36 Skrevet fredag kl. 15:33 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Flertallet vil tydeligvis ha lav temperatur som igjen gir lavere felleskostnader. Da må de som vil ha høyere innetemperatur supplere med elektrisitet. Hos oss blir styret kritisert fordi man her prøver å holde 22 grader. Mange vil ha lavere temperatur og dermed mindre på fellesutgiftene. Anonymkode: 12562...932 Ikke lett å sitte i de styrene, gitt. Anonymkode: 72940...13d
TBL12 Skrevet fredag kl. 15:45 #37 Skrevet fredag kl. 15:45 Generelt, om varmen er vannbasert må en undersøke om det kommer frem noen varme i det hele. Om sirkulasjonen i anlegget er dårlig eller temperaturen på vannet som kommer frem har for lav temperatur blir det begrenset med varme. Er det en feil må borettslag / sameie utbedre feilen. Er varmen som kommer frem tilstrekkelig, og innenfor det som forventes (22 grader vil være innenfor) kan det suppleres med elektrisk oppvarming. En forutsetning er at varmen fra vannbasert ikke reduseres pga. elektrisk oppvarming, slik det blir mindre varme fra fellesanlegget. På den måten unngår en å betale dobbel" ved at den vannbaserte varmen tar grunnvarmen og elektrisk ovn løfter temperaturen til eksempelvis 24 grader.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:16 #38 Skrevet fredag kl. 16:16 TBL12 skrev (28 minutter siden): Generelt, om varmen er vannbasert må en undersøke om det kommer frem noen varme i det hele. Om sirkulasjonen i anlegget er dårlig eller temperaturen på vannet som kommer frem har for lav temperatur blir det begrenset med varme. Er det en feil må borettslag / sameie utbedre feilen. Er varmen som kommer frem tilstrekkelig, og innenfor det som forventes (22 grader vil være innenfor) kan det suppleres med elektrisk oppvarming. En forutsetning er at varmen fra vannbasert ikke reduseres pga. elektrisk oppvarming, slik det blir mindre varme fra fellesanlegget. På den måten unngår en å betale dobbel" ved at den vannbaserte varmen tar grunnvarmen og elektrisk ovn løfter temperaturen til eksempelvis 24 grader. Her er det ingenting å undersøke. Borettslaget garanterer kun 16 grader. Da kan man ikke forvente noe mer. Anonymkode: 12562...932
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:19 #39 Skrevet fredag kl. 16:19 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som overskriften sier så er det inkludert varme i fellesutgiftene. De er ganske høye for borettslaget her. Men jeg har null kontroll på egen inne temperatur og går daglig rundt og fryser. Jeg har selvsagt på meg klær og forventer ikke Syden temperatur men her sitter jeg med ull tøy og ull pledd og er fortsatt kald. Hånden jeg har på pc musen er iskald. På kvelden blir ofte temperaturen høyere og gjerne i juleferien. Men ellers er det is kaldt. Jeg har klaget til leverandøren men de informerer om garanti temperatur på 16 grader så alt over 16 grader er godt nok. Borettslaget er kjempe fornøyd og reklamerer for seg selv etter flere energitiltak som sparer Borettslaget penger men resulterer at jeg fult påkledd går rundt å daglig fryser og får smerte i musklene. Var ikke slik da jeg flyttet inn hit. Da var det godt og varm og mann kunne selv senke øke temperaturen etter eget behov. Nå er det for varmt når jeg skal sove og for kaldt ellers. Er det andre som også lever slik. Er dette blitt normalen der varme er inkludert i fellesutgiftene? Anonymkode: 7b949...129 Varme er inkludert i fellesutgiftene her også, fordi vi har vannbåren varme, men vi stiller da temperaturen som vi vil. Så merkelig at borettslaget bestemmer hvor mye (lite) varme som skal brukes? Høres helt rart ut? Anonymkode: f7cbf...27f
Romkom Skrevet fredag kl. 16:31 #40 Skrevet fredag kl. 16:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som sier at det bare er å kjøpe en ekstra ovn og fyre på: Hvorfor skal TS det når hun faktisk allerede betaler for oppvarming? For selv om en ikke kan forvente at det skal være syden varme så kan en forvente at det skal være litt mer enn så vidt over frysepunktet. Anbefalt innevarme er 20-22 grader. 15 grader er den en anbefaler på soverom da det gir best søvnkvalitet. Hvis dere betaler for en buffe på en restaurant, men kun fikk noen få biter for å stilne den aller verste sulten, men langt unna å kunne bli mett. Hadde dere bare gått ut og kjøpt mer da, eller hadde dere bedt de fylle på siden dere har betalt for å bli mette? TS har oppvarming som en del av fellesutgiftene, borettslaget reklamerer til og med for det. Da kan en forvente at en iallfall kan oppnå en normal innetemperatur. Anonymkode: 36cac...4c9 Vet ikke om du er utrolig treg, men dersom alle skulle hatt det varmere ville jo prisen økt tilsvarende. TS har oppvarming i fellesutgiftene som en grunnvarme alle får, så må hun selv supplere om hun vil ha det varmere. Slik slipper folk som ikke vil ha det varmere å måtte betale mer for andre. Om eksempelet ditt faktisk skal bli riktig, kan du heller tenke deg at TS betaler for skolemelk til barna sine, som naboen også gjør, men nabobarna vil ha 3 melkepakker hver dag før de er fornøyde. Burde TS da betale mer selv om hennes egne barn bare drikker en pakke? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå