AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:08 #61 Skrevet lørdag kl. 11:08 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 16 grader?! Slike anlegg skal holde minimum 21 grader. Anonymkode: 6e434...34b TS sier at det garanteres en temperatur på 16 grader og at temperaturen endrer seg i løpet av døgnet - høyest når flest folk er hjemme. Anonymkode: 72940...13d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:24 #62 Skrevet lørdag kl. 12:24 Jeg bor og i et borettslag hvor varme er inkludert i fellesutgiftene . Nei, lever ikke sånn som deg. Har vifteovn jeg varmer opp med når jeg fryser. Hva hadde fellesutgiftene blitt på om alle leiligheter skulle hatt 22 grader til enhver tid? Tenkt på det? Anonymkode: e1cab...e7f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:28 #63 Skrevet lørdag kl. 12:28 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvis det er sånn at det er 16 grader i alle leilighetene, virker det pussig at ikke flere er misfornøyde. Er du sikker på at det er slik i alle leilighetene og at det ikke kan være noe feil hos deg? Skjønner at en ovn koster og at det koster å bruke den, men hvis alternativet var å sitte og fryse ville det vært en enkel avgjørelse. Anonymkode: 72940...13d Sikkert noe feil, i mitt borettslag var det også noen som klaget over at det var 18 grader med lukkede vinduer og radiatorene på fullt. Så skrudde de opp varmen på grunn av en persons klage, mens vi andre satt og svettet. Jeg kunne godt tenkt meg 18 grader, men kommer aldri i nærheten selv med alt åpent og radiatorene av (og nå på vinteren må jo varmen stå på for å unngå frosne rør). Anonymkode: 9f790...66d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:00 #64 Skrevet lørdag kl. 19:00 Fellesutgifter er på nesten 7000 kr i måneden. Bor midt på og alt er godt isolert. Det er leverandør som har dette 16 graders garantien for å slippe å gjøre mye tiltak og oppfølging. Etter at borettslaget begynte med ulike energitiltak så kan de lene seg tilbake med maks 16 garantien. De pusher opp varmen alt for høyt noen timer på kvelden, i helgen og spesielt i juleferien. Vanlige folk som er på jobb til kl 17 i hverdagen merker ikke at det er kaldt her og sier kun at det er så varmt på kvelden. Noe det faktisk er. Men fra rundt kl 03 til 19 er det iskaldt. Har fysisk regulering på ovnene men de har blitt gjort ubrukelige da borettslaget har tatt over styringen av varmen. Vurderer å flytte men hvis dette har blitt normalen de fleste steder med varmtvann og fyring inkludert så er det for min del bedre å styre unna enn å betale dobbelt opp. Anonymkode: 7b949...129
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:39 #65 Skrevet lørdag kl. 19:39 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Fellesutgifter er på nesten 7000 kr i måneden. Bor midt på og alt er godt isolert. Det er leverandør som har dette 16 graders garantien for å slippe å gjøre mye tiltak og oppfølging. Etter at borettslaget begynte med ulike energitiltak så kan de lene seg tilbake med maks 16 garantien. De pusher opp varmen alt for høyt noen timer på kvelden, i helgen og spesielt i juleferien. Vanlige folk som er på jobb til kl 17 i hverdagen merker ikke at det er kaldt her og sier kun at det er så varmt på kvelden. Noe det faktisk er. Men fra rundt kl 03 til 19 er det iskaldt. Har fysisk regulering på ovnene men de har blitt gjort ubrukelige da borettslaget har tatt over styringen av varmen. Vurderer å flytte men hvis dette har blitt normalen de fleste steder med varmtvann og fyring inkludert så er det for min del bedre å styre unna enn å betale dobbelt opp. Anonymkode: 7b949...129 Jeg skjønner ikke dette med en "leverandør" av varme. Hvem er det? Hvis man i en blokk har vannbåren varme, så er det jo ingen leverandør på dette vannet. Er jo blokkes eget system. Som beboer forholder man seg til styret. De bestemmer energiforbruket og redusering på dagtid. Misnøye kan tas opp på generalforsamlingen. Det finnes ingen fasit på hvilken temperatur som er vanlig. Varierer mye. Anonymkode: 12562...932 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:34 #66 Skrevet i går, 00:34 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fellesutgifter er på nesten 7000 kr i måneden. Bor midt på og alt er godt isolert. Det er leverandør som har dette 16 graders garantien for å slippe å gjøre mye tiltak og oppfølging. Etter at borettslaget begynte med ulike energitiltak så kan de lene seg tilbake med maks 16 garantien. De pusher opp varmen alt for høyt noen timer på kvelden, i helgen og spesielt i juleferien. Vanlige folk som er på jobb til kl 17 i hverdagen merker ikke at det er kaldt her og sier kun at det er så varmt på kvelden. Noe det faktisk er. Men fra rundt kl 03 til 19 er det iskaldt. Har fysisk regulering på ovnene men de har blitt gjort ubrukelige da borettslaget har tatt over styringen av varmen. Vurderer å flytte men hvis dette har blitt normalen de fleste steder med varmtvann og fyring inkludert så er det for min del bedre å styre unna enn å betale dobbelt opp. Anonymkode: 7b949...129 I de 7000,- i fellesutgifter er det vel ganske mye mer enn oppvarming som er inkludert, eller? For å gjenta på vegne av meg selv og andre; det er ikke "betale dobbelt opp". Anonymkode: 72940...13d 2
AnonymBruker Skrevet i går, 05:43 #67 Skrevet i går, 05:43 Styrer unna boliger med "all-inclusive". Hva er vitsen med å betale for oppvarming om det fortsatt er for kaldt? Anonymkode: 2f6dd...08f
AnonymBruker Skrevet i går, 06:11 #68 Skrevet i går, 06:11 AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 14.34): Det kan jeg selvsagt gjøre men da blir det trangt og dyrt her. Da vil jeg betale dobbelt for oppvarming. Lånte en vifte ovner an noen i fjor og fikk betydelig høyere strøm regning og dårlig inneklima. Vurderer å flytte men lurer på om slik total overstyring er normalen fremover. Anonymkode: 7b949...129 Det finnes elektriske ovner uten vifte, og oljeovner som ikke gir dårlig inneklima. Ellers kan du jo vurdere å spise mer? Når jeg slanker meg, fryser jeg alltid. Eller leve mindre stillesittende. Anonymkode: f3272...def
AnonymBruker Skrevet i går, 07:04 #69 Skrevet i går, 07:04 Hvilke andre ting inkluderer i fellesutgiftene? jeg syns 7000 er dyrt for tv, snømåking, vann, internett og oppvarming som ikke er tilstrekkelig. Hvilke andre ting er inkludert? Anonymkode: 2ae04...433
AnonymBruker Skrevet i går, 07:38 #70 Skrevet i går, 07:38 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvilke andre ting inkluderer i fellesutgiftene? jeg syns 7000 er dyrt for tv, snømåking, vann, internett og oppvarming som ikke er tilstrekkelig. Hvilke andre ting er inkludert? Anonymkode: 2ae04...433 Som regel er kommunale avgifter, strøm til fellesområdene og rengjøring (fellesområder) inkludert også. For ikke å glemme renter og avdrag på ev. felles lån som sameiet/borettslaget har Anonymkode: 0bcbb...63e 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:01 #71 Skrevet i går, 11:01 AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 13.59): Som overskriften sier så er det inkludert varme i fellesutgiftene. De er ganske høye for borettslaget her. Men jeg har null kontroll på egen inne temperatur og går daglig rundt og fryser. Jeg har selvsagt på meg klær og forventer ikke Syden temperatur men her sitter jeg med ull tøy og ull pledd og er fortsatt kald. Hånden jeg har på pc musen er iskald. På kvelden blir ofte temperaturen høyere og gjerne i juleferien. Men ellers er det is kaldt. Jeg har klaget til leverandøren men de informerer om garanti temperatur på 16 grader så alt over 16 grader er godt nok. Borettslaget er kjempe fornøyd og reklamerer for seg selv etter flere energitiltak som sparer Borettslaget penger men resulterer at jeg fult påkledd går rundt å daglig fryser og får smerte i musklene. Var ikke slik da jeg flyttet inn hit. Da var det godt og varm og mann kunne selv senke øke temperaturen etter eget behov. Nå er det for varmt når jeg skal sove og for kaldt ellers. Er det andre som også lever slik. Er dette blitt normalen der varme er inkludert i fellesutgiftene? Anonymkode: 7b949...129 Hei, - Gjelder dette den øverste etasjen, og alle leilighetene i øverste etasje? - Er det slik at fyranlegget er i kjelleren? - Kom det informasjon fra styret / vaktmester i overgangen fra den gang radiatorvarmen virket som den skulle, til plutselig at temperaturen gikk vesentlig nedover? Tror du grunnen er at borettslaget vil spare penger og derfor har skrudd sentralanlegget ned? Noen her som vet om en har krav på å få en viss temperatur om vinteren fra radiatoren, fordi man faktisk betaler fellesutgifter der sentralvarme inngår? Hvilke lover regulerer akkurat dette? Anonymkode: 659fc...5d9
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #72 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fellesutgifter er på nesten 7000 kr i måneden. Bor midt på og alt er godt isolert. Det er leverandør som har dette 16 graders garantien for å slippe å gjøre mye tiltak og oppfølging. Etter at borettslaget begynte med ulike energitiltak så kan de lene seg tilbake med maks 16 garantien. De pusher opp varmen alt for høyt noen timer på kvelden, i helgen og spesielt i juleferien. Vanlige folk som er på jobb til kl 17 i hverdagen merker ikke at det er kaldt her og sier kun at det er så varmt på kvelden. Noe det faktisk er. Men fra rundt kl 03 til 19 er det iskaldt. Har fysisk regulering på ovnene men de har blitt gjort ubrukelige da borettslaget har tatt over styringen av varmen. Vurderer å flytte men hvis dette har blitt normalen de fleste steder med varmtvann og fyring inkludert så er det for min del bedre å styre unna enn å betale dobbelt opp. Anonymkode: 7b949...129 Det kommer jo helt an på hvor stor leiligheten din er og hva du betalte for den. Her er fellesutgiftene lavere ( de har økt med 30% på 4 år da, det er dyrtid i alle retninger ) . Boligen var dyr. hvis de skulle holdt varmen høyere hele døgnet ville jo fellesutgiftene blitt høyere for alle. Synes det er greit at de holder på dette nivået, også setter jeg på ekstra varme når jeg har behov. hva tror du det hadde kostet deg og varme opp det rommet du er mest i mellom 9 og 13 da? 4-500 i måneden?? Også vurder du og flytte? Det er jo kjempe dyrt! du finner neppe en leilighet som har varme tilpasset deg i fellesutgiftene med lave fellesutgifter. De boligene med lave fellesutgifter koster jo mye mer og. se på boligannonser, de billige leilighetene til rundt 2-3 millioner har opptil 20 k i fellesutgifter i måneden, imens de med lave fellesutgifter på under 5 k i måneden koster gjerne 5 milioner. Det blir nok ca det samme i måneden om du ikke er gjeldsfri. regn litt på det og skaff deg en ovn i mellomtiden. Anonymkode: e1cab...e7f
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #73 Skrevet 17 timer siden Hvor mye av de 7000 er oppvarming? Hvordan fordeles kostnadene på oppvarming? Anonymkode: 174f5...32a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå