AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:59 #1 Skrevet fredag kl. 12:59 Som overskriften sier så er det inkludert varme i fellesutgiftene. De er ganske høye for borettslaget her. Men jeg har null kontroll på egen inne temperatur og går daglig rundt og fryser. Jeg har selvsagt på meg klær og forventer ikke Syden temperatur men her sitter jeg med ull tøy og ull pledd og er fortsatt kald. Hånden jeg har på pc musen er iskald. På kvelden blir ofte temperaturen høyere og gjerne i juleferien. Men ellers er det is kaldt. Jeg har klaget til leverandøren men de informerer om garanti temperatur på 16 grader så alt over 16 grader er godt nok. Borettslaget er kjempe fornøyd og reklamerer for seg selv etter flere energitiltak som sparer Borettslaget penger men resulterer at jeg fult påkledd går rundt å daglig fryser og får smerte i musklene. Var ikke slik da jeg flyttet inn hit. Da var det godt og varm og mann kunne selv senke øke temperaturen etter eget behov. Nå er det for varmt når jeg skal sove og for kaldt ellers. Er det andre som også lever slik. Er dette blitt normalen der varme er inkludert i fellesutgiftene? Anonymkode: 7b949...129 1
Muskath Skrevet fredag kl. 13:08 #2 Skrevet fredag kl. 13:08 (endret) Hva slags oppvarming er det? Skal det ikke være sånn at man kan regulere sin egen innetemperatur etter det som passer hver enkelt? Kan du sette inn elektrisk ovn? Endret fredag kl. 13:08 av Muskath 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:12 #3 Skrevet fredag kl. 13:12 Synes 16 grader høres lavt ut, men hvis det er garantien så er det nok ikke så mye som kan gjøres. Ville kjøpt meg en frittstående, elektrisk ovn. Anonymkode: 72940...13d 11 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:14 #4 Skrevet fredag kl. 13:14 Muskath skrev (Akkurat nå): Hva slags oppvarming er det? Skal det ikke være sånn at man kan regulere sin egen innetemperatur etter det som passer hver enkelt? Kan du sette inn elektrisk ovn? Jeg kan ikke skru inn elektrisk panel ovn eller installere varmepumpe. Da blir det slik frittstående ovn midt på gulvet. Eller rive alle gulv og få lagt ned varmekabler. Det er en skru knapp på varme ovnen men den er i praksis ikke fungerende da borettslaget styrer showet med temperatur målere utenfor bolig og tidsregulering. Skrur jeg ned tempen når det er på det varmeste på kvelden og leder meg så er ovnen iskald når jeg står opp. Så i teorien skal jeg kunne gjøre det men i praksis fungerer ikke dette. Det er radiatorer med varmt vann i alle rom. Men disse gir ikke lengre serlig varme utenom på kvelden og litt etter leggetid. Anonymkode: 7b949...129
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:16 #5 Skrevet fredag kl. 13:16 Jeg har nå på ovnen på det varmeste og den er så vidt lunken. Selvsagt har jeg luftet systemet osv. Anonymkode: 7b949...129
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:18 #6 Skrevet fredag kl. 13:18 Her jeg bor kan vi ikke regulere varmen selv. Det er utplassert sensorer i noen leiligheter, og de skal styre anlegget til å gi 20-22 grader. Styret har gitt beskjed at om man ønsker en høyere temperatur må man bruke elektrisk fyring i tillegg. Jeg vil helst ha 23-24 grader, men skjønner at hvis alle skal ha den temperaturen, så vil de felles fyringsutgiftene bli for høye. 16 grader som du har, er alt for lavt. Anonymkode: bd926...fd9 4
Muskath Skrevet fredag kl. 13:21 #7 Skrevet fredag kl. 13:21 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan ikke skru inn elektrisk panel ovn eller installere varmepumpe. Da blir det slik frittstående ovn midt på gulvet. Eller rive alle gulv og få lagt ned varmekabler. Det er en skru knapp på varme ovnen men den er i praksis ikke fungerende da borettslaget styrer showet med temperatur målere utenfor bolig og tidsregulering. Skrur jeg ned tempen når det er på det varmeste på kvelden og leder meg så er ovnen iskald når jeg står opp. Så i teorien skal jeg kunne gjøre det men i praksis fungerer ikke dette. Det er radiatorer med varmt vann i alle rom. Men disse gir ikke lengre serlig varme utenom på kvelden og litt etter leggetid. Anonymkode: 7b949...129 Ok. Da må du skaffe deg et par frittstående elektriske ovner. Har selv to små oljefylte ovner som varmer godt. Du kan ikke ha bare 16 grader inne, det er da altfor kaldt etter min mening. 19 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:24 #8 Skrevet fredag kl. 13:24 Jeg tok stekeovnen på 200 grader og åpnet den i dag og fikk varmen opp. Men det blir fort kaldt igjen når den er av. Fungerer selvfølgelig ikke hvis du har dyr eller barn i bolig med deg. Kjøp en vifteovn. Den varmer fort opp et rom og de er billige. Må forresten si at jeg har gulvvarme på 28.5 grad og likevel fryser jeg. Det var 22 grader når jeg våknet. Jeg forstår ikke. Tror det skal kun være en minusgrad ute nå. Anonymkode: abfad...053 2
Rosa Sitron Skrevet fredag kl. 13:25 #9 Skrevet fredag kl. 13:25 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg kan ikke skru inn elektrisk panel ovn eller installere varmepumpe. Da blir det slik frittstående ovn midt på gulvet. Eller rive alle gulv og få lagt ned varmekabler. Det er en skru knapp på varme ovnen men den er i praksis ikke fungerende da borettslaget styrer showet med temperatur målere utenfor bolig og tidsregulering. Skrur jeg ned tempen når det er på det varmeste på kvelden og leder meg så er ovnen iskald når jeg står opp. Så i teorien skal jeg kunne gjøre det men i praksis fungerer ikke dette. Det er radiatorer med varmt vann i alle rom. Men disse gir ikke lengre serlig varme utenom på kvelden og litt etter leggetid. Anonymkode: 7b949...129 Har du sjekket om radiatoren bør luftes? 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:30 #10 Skrevet fredag kl. 13:30 Rosa Sitron skrev (4 minutter siden): Har du sjekket om radiatoren bør luftes? TS sier at hun har sjekket dette. Anonymkode: 72940...13d 3 1
Rosa Sitron Skrevet fredag kl. 13:32 #11 Skrevet fredag kl. 13:32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS sier at hun har sjekket dette. Anonymkode: 72940...13d Takk, overså den kommentaren.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:34 #12 Skrevet fredag kl. 13:34 Muskath skrev (6 minutter siden): Ok. Da må du skaffe deg et par frittstående elektriske ovner. Har selv to små oljefylte ovner som varmer godt. Du kan ikke ha bare 16 grader inne, det er da altfor kaldt etter min mening. Det kan jeg selvsagt gjøre men da blir det trangt og dyrt her. Da vil jeg betale dobbelt for oppvarming. Lånte en vifte ovner an noen i fjor og fikk betydelig høyere strøm regning og dårlig inneklima. Vurderer å flytte men lurer på om slik total overstyring er normalen fremover. Anonymkode: 7b949...129
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:35 #13 Skrevet fredag kl. 13:35 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tok stekeovnen på 200 grader og åpnet den i dag og fikk varmen opp. Men det blir fort kaldt igjen når den er av. Fungerer selvfølgelig ikke hvis du har dyr eller barn i bolig med deg. Kjøp en vifteovn. Den varmer fort opp et rom og de er billige. Må forresten si at jeg har gulvvarme på 28.5 grad og likevel fryser jeg. Det var 22 grader når jeg våknet. Jeg forstår ikke. Tror det skal kun være en minusgrad ute nå. Anonymkode: abfad...053 Har bodd et sted med kun gulvvarme tidligere og frøs skjeldent der. Har god erfaring med gulvvarme Anonymkode: 7b949...129 1
Ardenus Skrevet fredag kl. 13:36 #14 Skrevet fredag kl. 13:36 16 Grader!? Sikker på at ikke dette skal være for fellesområder, som gang osv? 16 grader inne er jo kaldt. 11
Muskath Skrevet fredag kl. 13:36 #15 Skrevet fredag kl. 13:36 Ja, skjønner at det blir dyrere. Men jeg ville heller betalt ekstra framfor å fryse meg gjennom vinteren. Har du prøvd å snakke med de i styret da? Det må da være flere beboere som syns 16 grader er for lite? 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:36 #16 Skrevet fredag kl. 13:36 Er det utett rundt vinduer eller dører? Anonymkode: 09221...d40
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:42 #17 Skrevet fredag kl. 13:42 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Men jeg har null kontroll på egen inne temperatur og går daglig rundt og fryser Uffda, det høres ikke bra ut. Jeg har blant annet frittstående varmovner som gir meg muligheten til noe kontroll og jeg slipper dermed fryse. Anonymkode: 22f21...d90
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:44 #18 Skrevet fredag kl. 13:44 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det utett rundt vinduer eller dører? Anonymkode: 09221...d40 Nei alt er nylig renovert Anonymkode: 7b949...129
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:46 #19 Skrevet fredag kl. 13:46 Muskath skrev (8 minutter siden): Ja, skjønner at det blir dyrere. Men jeg ville heller betalt ekstra framfor å fryse meg gjennom vinteren. Har du prøvd å snakke med de i styret da? Det må da være flere beboere som syns 16 grader er for lite? Mange av dem kommer først hjem på kvelden så de synes det er for varmt. Jeg jobber mye kveld så når jeg er hjemme på dagen er det iskald til rundt kl 19 Anonymkode: 7b949...129
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:47 #20 Skrevet fredag kl. 13:47 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har bodd et sted med kun gulvvarme tidligere og frøs skjeldent der. Har god erfaring med gulvvarme Anonymkode: 7b949...129 Jeg har også det. Men i dag fryser jeg til tross. Og det lyser ikke rødt på termostaten. Så er det 28.5 grad i gulvet da? Det er 23.8 grader her akkurat nå. Grademåleren står på stuebordet. Anonymkode: abfad...053
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå