Gå til innhold

Mannetanker om dating

Fremhevede innlegg

Skrevet
Runnah skrev (29 minutter siden):

Handler om kommunikasjonsevner, hadde faktisk en prat med min egen mor om dette tidligere i år. Hun har nok et ganske typisk kvinnetankesett, som også går igjen i mange tråder her inne, en svært konfronterende stil. 

Anbefaler å søke opp et podcast-klipp med Wolfgang og Helena

Så hvordan skal kvinnerr snakke med menn da?
Har du noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Huldra-78 skrev (Akkurat nå):

Så hvordan skal kvinnerr snakke med menn da?
Har du noen gode tips?

Med respekt, i en vennlig tone. Kan ofte være legitime grunner til å være frustrert, men tilnærmingen er helt vesentlig. Hvis man for eksempel begynner å si "nå får du skjerpe deg og begynne å bidra her hjemme, jeg er ikke moren din", da er man på ville veier.

• Liker 2
Skrevet
Runnah skrev (33 minutter siden):

Med respekt, i en vennlig tone. Kan ofte være legitime grunner til å være frustrert, men tilnærmingen er helt vesentlig. Hvis man for eksempel begynner å si "nå får du skjerpe deg og begynne å bidra her hjemme, jeg er ikke moren din", da er man på ville veier.

Og når da mannen ikke lytter til det man sier, hva da?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 9.00):

I mange tråder dukker det opp spørsmål om hvor tidlig man skal ha sex. Første date? Andre date? Senere?

Jeg kan bare snakke for meg selv, men dette er hvordan jeg har tenkt gjennom de årene jeg har gjort slikt.

Utgangspunktet mitt er styrende. Er jeg i en fase eller i et humør der jeg er opptatt av å få sex, er hjernen min koblet på det. Mange har sikkert hørt teorien om at menns hjerne er oppdelt i mentale "bokser", der man enten er det ene stedet eller det andre, og der man lukker en boks før man kan gå over i den neste. Jeg er sånn på en del områder. Så dersom hjernen min er i "ha sex"-boksen, skal det litt til å komme over i "kanskje dette kan bli noe mer"-boksen. 

Det betyr at jeg har gått til en del dater med en klar agenda, nemlig å se om jeg kan få ligge med dama allerede første gangen, eller i verste fall den neste. Hvis hun ikke egentlig er min type, og jeg ikke får sex første dag, kan det hende jeg hopper av (ghoster), og skifter fokus til en annen datingkandidat. Maks to dater og hvis sexen bare er grei, blir det ikke en tredje date.

Hvis jeg har en mer seriøs approach, er jeg mer kresen når jeg ser etter date. Det holder ikke med bare pupper og puls, jeg blir opptatt av utseende, hva hun tenker, hva hun driver med og dypere ting. Hvis hun da signaliserer vilje til sex på første date, vil jeg ligge med henne, men hun blir mindre interessant. Spenningen blir utløst for tidlig. Jeg blir skuffet. Jeg hadde tro på at hun var noe spennende og interessant, og så kommer klimaks tidligere - før relasjonen får tid til å bygge seg opp. Da kan piffen gå ut av det som kunne blitt noe mer på sikt. At dette er noe hun har gjort flere ganger før, med andre, er ikke viktig. Det viktige er at vi ikke får latt det hele bygge seg opp over tid.

Jeg aner ikke om andre menn er som meg, men en del vil nok kjenne seg igjen.

For kvinner kan det være lurt å tenke gjennom dette. Hvis en mann nokså umiddelbart er opptatt av sex, er han kanskje bare opptatt av det - og så ikke noe mer. Hvis han er mer "langsom" kan det være lurt å la sexen vente til kanskje femte daten. Og selv om du har lyst, og kjenne at han har, vent likevel. Husk at selv om menn kan tenke slik jeg sier, vil de alltid - likevel - ha sex dersom de kan. Det betyr ikke at de innerst inne foretrekker at det skjer. Et kyss på munnen på andre date, et kyss med tunge på den tredje og klining/petting på fjerde er progersjon god nok dersom relasjonen virker interessant nok. Imens blir man kjent, snakker sammen, og lager noe mer solid på den måten.

(Og selvsagt finnes alle disse unntakene, der man knuller som kaniner på første date, blir gift uken etter år feirer sølvbryllup deretter. Men det er vel nettopp unntakene, kanskje?)

Anonymkode: 8de22...bcc

Du er ekstremt overflatisk og egoistisk. 

• Nyttig 1
Skrevet
Huldra-78 skrev (15 minutter siden):

Hvis forholdet ikke fungerer, får man vurdere om det er verdt å fortsette.

Skrevet
Runnah skrev (48 minutter siden):

Vi må gå ut fra at denne mannen er en noenlunde fornuftig volsenperson, og da er den grenser for hvor pedagogisk man trenger å være den 124 gangen man sier fra om den samme tingen. Det er respekt, å lytte til dama di når hun sier noe.

Anonymkode: 196f7...2d1

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Huldra-78 skrev (17 minutter siden):

Da gir du han båten, vinker og sier:

Ønsker deg alt godt for framtiden.

En mann som ikke er villig til å lytte er det fullstendig håpløst med som regel. Da er han ikke interessert i å høre på hva du har og si. Det kan ikke bli mer tydelig enn det...

• Liker 2
Skrevet
Runnah skrev (6 minutter siden):

Hvis forholdet ikke fungerer, får man vurdere om det er verdt å fortsette.

Og da kommer det fra mannen, etter at dama har dratt... 
"Jeg skjønner ikke hva som var feil i forholdet. Vi kranglet jo aldri..."

• Liker 3
Skrevet
Huldra-78 skrev (25 minutter siden):

Og da kommer det fra mannen, etter at dama har dratt... 
"Jeg skjønner ikke hva som var feil i forholdet. Vi kranglet jo aldri..."

Blir hans problemer det.

Anonymkode: 5b0e2...0fd

• Liker 1
Skrevet
Runnah skrev (2 timer siden):

Med respekt, i en vennlig tone. 

Det burde vel gjelde for menn også. 

Anonymkode: 76387...5a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 9.40):

Det er noe som bommer i kritikken mot meg etter innlegget mitt.

Det jeg skriver avvises så raskt. Det stemmer liksom ikke og jeg er en tosk. Jeg skrev det første innlegget for under en halvtime siden (i skrivende stund) og i løpet av minutter rakk noen å (1) oppdage det, (2) lese det, (3) tenke over hva jeg skrev og (4) svare på det. Jeg må nesten spørre om man egentlig har tenkt gjennom det man skyter tilbake mot, så å si fra hofta.

Og - har man tenkt over at dette var "mannetanker" å reflektere over, og at instinktive kvinnelige reaksjoner ikke er så relevante?

Dessuten (selv om det blir litt på siden her): Mange kvinner på datingmarkedet tenker også slik. Jeg har opplevd flere tilfeller der kvinner eksplisitt og direkte avtaler sextreff som blind date. Det er sant. Det skjer. Og det er fristende å si ja. Jeg har gjort det fire-fem ganger.

Men, poenget her var altså mer konservativt og "gammeldags" enn det kritikken prøver å ramme: Hvis jeg er i en fase der jeg ønsker noe "mer", vil jeg ikke at dama ønsker sex med meg fort. Jeg vil ikke det. Jeg vil ha en kjærestetid som bygger seg opp, og der vi tidsnok kommer til det å ha sex. Dette er ikke å leke med andres følelser. Det er å la flamme vokse, ikke å pøse på med tennvæske fra første stund.

At hun har ligget med andre, og gjort det raskt, har ingen betydning (selv om en kommentar trodde det). Jeg har jo også gjort det, og vi er da voksne.

For min del høres du bare umoden ut i at du tror at dette med å falle for noen eller å ha fokus på sex liksom er hvilke moduser du er i. Realiteten er at du ikke virkelig har falt for noen, og når det skjer vil alle dine moduser og bestemmelser rundt dette ikke telle. 

Kun den rette er den rette, og alt frem til å finne den personen er bare tull på ulike måter. Når du treffer den du virkelig faller for vil ingenting av det du nevner ha noe å si.

Du bare lurer deg selv til å tro at du har kontroll over regler rundt dette med å date. Ta opp igjen dette innlegget ditt når du virkelig har falt for en kvinne, og del med oss hvordan fasiten da var. 😉😄

Anonymkode: 577c5...be3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi må gå ut fra at denne mannen er en noenlunde fornuftig volsenperson, og da er den grenser for hvor pedagogisk man trenger å være den 124 gangen man sier fra om den samme tingen. Det er respekt, å lytte til dama di når hun sier noe.

Anonymkode: 196f7...2d1

Jeg er mest opptatt av tonen og formuleringen til den irriterte parten, uavhengig av kjønn 

Skrevet (endret)
Runnah skrev (9 timer siden):

Du er jo kvinne? Virker ikke som at du skjønner at kvinner flest kan få en flott kjæreste rimelig lett bare man er åpen for det og oppfører seg ok. Det er overhodet ingen bragd.

Det samme kan faktisk sies om menn. Vi kvinner som er snille, gode og kanskje naive blir lett et bytte for menn som ikke er snille. Jeg er nemlig snill, men ikke pen og vakker (selv om mannen min mener det). Jeg tenkte derfor lenge at jeg kun fortjente det første og beste som kom rekende min vei.

Kvinner har det ikke nødvendigvis enkelt de heller. Jeg har aldri vært populær eller kunne få hva jeg ville. Jeg ville bare ha noen å elske, og som elsket meg tilbake.

Det jeg har av erfaring fra tidligere var en mann som var så ekstremt voldelig at jeg måtte kjempe meg ut av forholdet, men ikke før han klarte å nesten drepe meg, og drepe vårt felles barn i magen (det er slik vold kan se ut). 

Utfra din tankegang så mener du jeg fortjente dette fordi jeg ikke var snill nok? For et idiotisk tankesett. Da skjønner jeg godt hvorfor du er singel.

Endret av SPOCA
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
SPOCA skrev (5 timer siden):

Det samme kan faktisk sies om menn. Vi kvinner som er snille, gode og kanskje naive blir lett et bytte for menn som ikke er snille. Jeg er nemlig snill, men ikke pen og vakker (selv om mannen min mener det). Jeg tenkte derfor lenge at jeg kun fortjente det første og beste som kom rekende min vei.

Kvinner har det ikke nødvendigvis enkelt de heller. Jeg har aldri vært populær eller kunne få hva jeg ville. Jeg ville bare ha noen å elske, og som elsket meg tilbake.

Det jeg har av erfaring fra tidligere var en mann som var så ekstremt voldelig at jeg måtte kjempe meg ut av forholdet, men ikke før han klarte å nesten drepe meg, og drepe vårt felles barn i magen (det er slik vold kan se ut). 

Utfra din tankegang så mener du jeg fortjente dette fordi jeg ikke var snill nok? For et idiotisk tankesett. Da skjønner jeg godt hvorfor du er singel.

For et idiotisk siste avsnitt, det gir null mening. Synd at det finnes menn i forhold med slike kvinner.

Skrevet
Runnah skrev (52 minutter siden):

For et idiotisk siste avsnitt, det gir null mening. Synd at det finnes menn i forhold med slike kvinner.

Selvfølgelig gir det mening, problemet er at du ikke er kvinne, ergo vil du ikke skjønne det. ;) 

Takk for at du egentlig bare bekrefter det jeg skriver.

Og mannen min er meget heldig skal jeg si deg. I motsetning til deg, er han ikke singel. Ikke jeg heller. Det er ikke jeg som sutrer her om kvinner burde gått i menns sko.  :) 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SPOCA skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig gir det mening, problemet er at du ikke er kvinne, ergo vil du ikke skjønne det. ;) 

Takk for at du egentlig bare bekrefter det jeg skriver.

Og mannen min er meget heldig skal jeg si deg. I motsetning til deg, er han ikke singel. Ikke jeg heller. Det er ikke jeg som sutrer her om kvinner burde gått i menns sko.  :) 

Skremmende at du ikke skjønner hvordan det innlegget var helt off topic og at særlig konklusjonen ga null mening. Men det er gjerne slikt vås man koker i hop når desperasjonen melder seg, stakkars.

Skrevet
Runnah skrev (På 21.11.2025 den 9.40):

Vi menn tilpasser oss realitetene, virker som at kvinner har svært liten forståelse for hvordan markedet er for menn flest.

Ærlighet ville vært fint, det, men det fungerer svært dårlig i praksis.

Det blir som gjengungdommen i Groruddalen. "Kan vi ikke bli rike i en fei på lovlig vis, raner og stjeler vi oss til det og det er ikke noe å gjøre med den saken".

At noen ikke får det til ved å være ærlig, må nesten være deres eget problem om vi vil ha noe annet enn et dysfunksjonelt samfunn. Det at det er noen som sliter mer enn andre med å finne seg en partner, er slik det alltid har vært - og sånn vil det også bli. Det er ikke en enkel oppgave i utgangspunktet, selv om noen tilsynelatende tror at alt du skal trenge å gjøre er å sveipe på 50 tilfeldige profiler på Tinder for å være garantert minst ett ligg.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
knooters skrev (15 timer siden):

Det blir som gjengungdommen i Groruddalen. "Kan vi ikke bli rike i en fei på lovlig vis, raner og stjeler vi oss til det og det er ikke noe å gjøre med den saken".

At noen ikke får det til ved å være ærlig, må nesten være deres eget problem om vi vil ha noe annet enn et dysfunksjonelt samfunn. Det at det er noen som sliter mer enn andre med å finne seg en partner, er slik det alltid har vært - og sånn vil det også bli. Det er ikke en enkel oppgave i utgangspunktet, selv om noen tilsynelatende tror at alt du skal trenge å gjøre er å sveipe på 50 tilfeldige profiler på Tinder for å være garantert minst ett ligg.

Du kompis, det er ikke noe nytt at gutta trikser med damene for å få ligge. Det har skjedd i alle tider. Det er det spillet handler om. Jeg tipper du er en av dem som ikke hadde denne muligheten.

Anonymkode: 93aad...f3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 9.00):

I mange tråder dukker det opp spørsmål om hvor tidlig man skal ha sex. Første date? Andre date? Senere?

Jeg kan bare snakke for meg selv, men dette er hvordan jeg har tenkt gjennom de årene jeg har gjort slikt.

Utgangspunktet mitt er styrende. Er jeg i en fase eller i et humør der jeg er opptatt av å få sex, er hjernen min koblet på det. Mange har sikkert hørt teorien om at menns hjerne er oppdelt i mentale "bokser", der man enten er det ene stedet eller det andre, og der man lukker en boks før man kan gå over i den neste. Jeg er sånn på en del områder. Så dersom hjernen min er i "ha sex"-boksen, skal det litt til å komme over i "kanskje dette kan bli noe mer"-boksen. 

Det betyr at jeg har gått til en del dater med en klar agenda, nemlig å se om jeg kan få ligge med dama allerede første gangen, eller i verste fall den neste. Hvis hun ikke egentlig er min type, og jeg ikke får sex første dag, kan det hende jeg hopper av (ghoster), og skifter fokus til en annen datingkandidat. Maks to dater og hvis sexen bare er grei, blir det ikke en tredje date.

Hvis jeg har en mer seriøs approach, er jeg mer kresen når jeg ser etter date. Det holder ikke med bare pupper og puls, jeg blir opptatt av utseende, hva hun tenker, hva hun driver med og dypere ting. Hvis hun da signaliserer vilje til sex på første date, vil jeg ligge med henne, men hun blir mindre interessant. Spenningen blir utløst for tidlig. Jeg blir skuffet. Jeg hadde tro på at hun var noe spennende og interessant, og så kommer klimaks tidligere - før relasjonen får tid til å bygge seg opp. Da kan piffen gå ut av det som kunne blitt noe mer på sikt. At dette er noe hun har gjort flere ganger før, med andre, er ikke viktig. Det viktige er at vi ikke får latt det hele bygge seg opp over tid.

Jeg aner ikke om andre menn er som meg, men en del vil nok kjenne seg igjen.

For kvinner kan det være lurt å tenke gjennom dette. Hvis en mann nokså umiddelbart er opptatt av sex, er han kanskje bare opptatt av det - og så ikke noe mer. Hvis han er mer "langsom" kan det være lurt å la sexen vente til kanskje femte daten. Og selv om du har lyst, og kjenne at han har, vent likevel. Husk at selv om menn kan tenke slik jeg sier, vil de alltid - likevel - ha sex dersom de kan. Det betyr ikke at de innerst inne foretrekker at det skjer. Et kyss på munnen på andre date, et kyss med tunge på den tredje og klining/petting på fjerde er progersjon god nok dersom relasjonen virker interessant nok. Imens blir man kjent, snakker sammen, og lager noe mer solid på den måten.

(Og selvsagt finnes alle disse unntakene, der man knuller som kaniner på første date, blir gift uken etter år feirer sølvbryllup deretter. Men det er vel nettopp unntakene, kanskje?)

En fin beskrivelse av hvordan dating fungerer fra en mann sitt perspektiv. Vel og merke en mann med muligheter. Kan ikke se du skriver noe om alder, men jeg regner med at du er mer enn 25 og at du ikke leter etter dine barns fremtidige mor?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 9.10):

Du spiller spill med mennesker. Lær deg ærlig og åpen kommunikasjon. Dette er utnyttelse. 

Om du mister spenning, så forteller det meg at det var kun det du var ute etter i utgangspunktet. 

Om det er kun sex du vil ha så ha en FF. Å såre andre mennesker for egen vinning er ikke greit.

Anonymkode: 2e8b3...b2c

Feminismen og den seksuelle revolusjonen ville at kvinner skulle slippe skam, etikk og moral.
Alt for å ha sex med de samme forutsetningene som menn.
Litt seint å angre nå og snakke om å såre andre. Mulig informasjonen om kjønnsforskjellene ikke helt nådde frem til alle, men ærlig talt. 
En mann som gjennom lang tid har levd i mørket for kvinner, hvorfor skal han være redd for å såre noen når han årevis seinere får oppmerksomhet fra alle.

Endret av Gratis
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...