Gå til innhold

Det å ta valg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det umulig å ta valg? Og uansett hva man velger så blir det feil og jeg angrer. Det som er værst er valg som omhandler penger. Jeg får så dårlig samvittighet på alt jeg bruker penger på og tenker at jeg må spare. Men uansett så bruker jeg altfor mye penger. Jeg synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal bruke penger på. Hva trenger man? Også gnager samvittigheten sånn at det blir en vond klump i magen og jeg ligger våken hver natt for å gruble. Tankene slår seg aldri av på null.

Alle valg generelt er umulig. Også alle valg som omhandler penger på en eller annen måte er helt umulig håpløst.

Har sånn angst og vil ikke ha det.

Anonymkode: 3cdd1...8ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleide å ha OCD, og i forbindelse med det leste jeg om noe som het hyper responsibility, det kom jeg til å tenke på da jeg leste dette. Med OCD er det også veldig vanlig å slite med å ta valg, fordi en ikke vet hva som blir rett. 

Etter jeg ble frisk fra OCD så begynte jeg å fokusere på å ha mer tillit, tillit til egen vurderingsevne og komme i kontakt med min intuisjon. Det har gjort det så mye enklere å ta valg. Nå føler jeg at selv om noe ble litt dårlig at jeg tok det beste valget for meg, og så tenker jeg mye oftere at "jaja, da kan jeg lære av det til neste gang". F.eks forrige uke tok jeg et SVÆRT dårlig valg om å kjøre i dårlig vær, det ble en skummel og dårlig opplevelse, og jeg innså at jeg burde tatt et annet valg, men da bare tok jeg det til etterretning og gikk videre takknemlig for at jeg hadde taklet kjøreforholdene tross alt. 

Jeg husker før da jeg hadde OCD og enormt med angst rundt penger. Jeg brukte en time på å bestemme meg om det var riktig å kjøpe leverpostei eller brunost. Eksen min måtte kjøpe en shorts til meg fordi jeg ikke greide å ta beslutningen om å kjøpe den til 200 kr. Det var et helt fullstendig JÆVLIG liv, unner deg ikke dette. 

Anonymkode: 0e673...e2b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg pleide å ha OCD, og i forbindelse med det leste jeg om noe som het hyper responsibility, det kom jeg til å tenke på da jeg leste dette. Med OCD er det også veldig vanlig å slite med å ta valg, fordi en ikke vet hva som blir rett. 

Etter jeg ble frisk fra OCD så begynte jeg å fokusere på å ha mer tillit, tillit til egen vurderingsevne og komme i kontakt med min intuisjon. Det har gjort det så mye enklere å ta valg. Nå føler jeg at selv om noe ble litt dårlig at jeg tok det beste valget for meg, og så tenker jeg mye oftere at "jaja, da kan jeg lære av det til neste gang". F.eks forrige uke tok jeg et SVÆRT dårlig valg om å kjøre i dårlig vær, det ble en skummel og dårlig opplevelse, og jeg innså at jeg burde tatt et annet valg, men da bare tok jeg det til etterretning og gikk videre takknemlig for at jeg hadde taklet kjøreforholdene tross alt. 

Jeg husker før da jeg hadde OCD og enormt med angst rundt penger. Jeg brukte en time på å bestemme meg om det var riktig å kjøpe leverpostei eller brunost. Eksen min måtte kjøpe en shorts til meg fordi jeg ikke greide å ta beslutningen om å kjøpe den til 200 kr. Det var et helt fullstendig JÆVLIG liv, unner deg ikke dette. 

Kjenner meg helt igjen i dette og det er forferdelig å ha det sånn.

Skrevet

Jeg sliter også med valg om å kjøpe leverpostei eller ost og kan stå i butikken i en time og fortsatt ikke klare å velge det. Så det er ett mareritt å gå i matbutikker og jeg hater matbutikker mest fordi der er det mest valg å ta.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg sliter også med valg om å kjøpe leverpostei eller ost og kan stå i butikken i en time og fortsatt ikke klare å velge det. Så det er ett mareritt å gå i matbutikker og jeg hater matbutikker mest fordi der er det mest valg å ta.

Hvis dette påvirker livskvaliteten din i stor grad kanskje helsevesenet er en vei å gå. Har du hatt kontakt med dem? 

Boken Freedom from obsessive compulsive disorder av Jonathan Grayson var det første som hjalp meg i retning av å finne ut av problemene mine. Så fikk jeg utredning og hjelp av OCD teamet. I senere tid fant jeg ut at det baserte seg i noen traumatiske opplevelser og ble helt frisk av ocd-en med traumebehandlingen. Men usikkert om jeg hadde kommet dit uten hjelp hos ocd team først. 

Du kan ikke ha det sånn! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...