Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig begynt med daytrading i svært liten skala. Drømmer nemlig om å kjøpe meg en bedre bil. Har på to uker gått fra 5000kr til 7500kr. Men så ble jeg usikker på om det regnes som inntekt og kan trygden avkortes? Bruker jo litt tid på det. Taktikken er små handler med lite risiko.

Er det flere der ute som har gjort noe lignende? Bruker overskuddet og energien til dette? 
Sammensatte grunner til at jeg er ufør. Sent diagnostisert med adhd (add), blir utbrent av å prestere på flere arenaer samtidig, bruker meg opp på barn og hjem. Hadde vært gull med litt ekstra penger med 3 barn som vokser til…

Sjekker NAV hvor mye tid man bruker på dette? Antall handler. Vet om en ufør snekker som driver utleiefirma og pusser opp i hytt og gevær, som fortsatt har trygden sin. Jeg kommer aldri til å kunne utdanne meg til daytrader eller jobbe med det pga ansvaret og angst for å mislykkes/gjøre feil. Noe annet med mine egne penger…

Anonymkode: 06db8...583

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på omfanget. I mindre skal vil det bli ansett som kapitalinntekt og dermed regnes ikke som pensjonsgivende inntekt. Går det over til å bli mer omfattende som om du driver egen næring, vil det anses som næringsvirksomhet og inntekten gjelde som pensjonsgivende inntekt og påvirke uføretrygden. 

Hvor grensen går tror jeg du må snakke med nav og/eller skattemyndighetene med. 

Anonymkode: 6d5cc...f40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har nylig begynt med daytrading i svært liten skala. Drømmer nemlig om å kjøpe meg en bedre bil. Har på to uker gått fra 5000kr til 7500kr. Men så ble jeg usikker på om det regnes som inntekt og kan trygden avkortes? Bruker jo litt tid på det. Taktikken er små handler med lite risiko.

Er det flere der ute som har gjort noe lignende? Bruker overskuddet og energien til dette? 
Sammensatte grunner til at jeg er ufør. Sent diagnostisert med adhd (add), blir utbrent av å prestere på flere arenaer samtidig, bruker meg opp på barn og hjem. Hadde vært gull med litt ekstra penger med 3 barn som vokser til…

Sjekker NAV hvor mye tid man bruker på dette? Antall handler. Vet om en ufør snekker som driver utleiefirma og pusser opp i hytt og gevær, som fortsatt har trygden sin. Jeg kommer aldri til å kunne utdanne meg til daytrader eller jobbe med det pga ansvaret og angst for å mislykkes/gjøre feil. Noe annet med mine egne penger…

Svært imponerende vekst/avkastning, 

Spesielt med daytrading så burde du være oppmerksom på at forskjellen på å ha tjent penger fordi du har flaks, og fordi du har vært flink er svært liten, og det er svært mange som har tjent penger en periode for så å tape alt de har tjent. 

Rent teoretisk så skal  daytrading regnes som næringsinntekt for de som gjør det i omfattende skala. Og det trenges faktisk ikke så veldig mange transaksjoner for å kalle det næring, men med så små summer som du snakker om her så tror jeg det i praksis alltid vil regnes som kapitalinntekt. 

Skrevet (endret)
VendigoBlå skrev (8 minutter siden):

Spesielt med daytrading så burde du være oppmerksom på at forskjellen på å ha tjent penger fordi du har flaks, og fordi du har vært flink er svært liten, og det er svært mange som har tjent penger en periode for så å tape alt de har tjent. 

Rent teoretisk så skal  daytrading regnes som næringsinntekt for de som gjør det i omfattende skala. Og det trenges faktisk ikke så veldig mange transaksjoner for å kalle det næring, men med så små summer som du snakker om her så tror jeg det i praksis alltid vil regnes som kapitalinntekt. 

.

Endret av Eyr
AnonymBruker
Skrevet
VendigoBlå skrev (9 minutter siden):

Har sikkert hatt litt flaks ja. Trader i gull. 
Hvilke summer tror du bikker til stor skala?

Hadde vært gøy om jeg endelig hadde funnet noe jeg mestret og som holdt meg interessert over lengre tid. Har gode evner med mønstergjenkjenning og logiske oppgaver så å endelig få bruk for dem hadd vært gull verdt. 🥹

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har sikkert hatt litt flaks ja. Trader i gull. 
Hvilke summer tror du bikker til stor skala?

Hadde vært gøy om jeg endelig hadde funnet noe jeg mestret og som holdt meg interessert over lengre tid. Har gode evner med mønstergjenkjenning og logiske oppgaver så å endelig få bruk for dem hadd vært gull verdt. 🥹

Gikk ikke så bra for Sindre da.

Anonymkode: a7167...2ea

AnonymBruker
Skrevet

Nav har en grense på hva du kan tjene ved siden av uføre. Jeg er usikker på om aksjehandel regnes som inntekt eller ikke av nav og om det isåfall betyr at du la tjene så mye du ønsker via aksjehandel? 

Anonymkode: e17e7...c00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nav har en grense på hva du kan tjene ved siden av uføre. Jeg er usikker på om aksjehandel regnes som inntekt eller ikke av nav og om det isåfall betyr at du la tjene så mye du ønsker via aksjehandel? 

Anonymkode: e17e7...c00

Avkastning på passiv investering i fond regnes som kapitalinntekt og påvirker ikke trygden.

Med daytrading, hvis NAV vurderer aktiviteten som “arbeidsinntekt”, da vil det påvirke ytelsen hvis du tjener over fribeløpet.

Dette kan skje hvis:

. Du driver så mye med trading at det likner næringsvirksomhet.

. Du bruker arbeidsinnsats, ikke bare kapital.

. Aktiviteten har et omfang som likner arbeid (systematisk, omfattende).

Anonymkode: a7167...2ea

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er god med mønstergjenkjenning, logikk og matematikk har du gode forutsetninger for å gjøre det godt i markedet. Men talent er ikke nok lenger slik det var på 90-tallet. Nå trengs også ressurser. Ressurser som bare de store investeringsbankene og investeringsclusterne rundt om i verden har. 

Resten gambler. 

Og skal man først gamble er krypto et bedre marked. Høyere premie til samme innsats. 

Hvis du vil redusere risikoen noe, kan du vurdere sving-trading. Finner lite forskning som tilsier lavere gevinst på swing vs. daytrading. Men samtidig betydelig mindre risiko.

Ikke beykmre deg for NAV. Den du må bekymre deg for er skatteetaten. Det er de som bestemmer om det du tjener er kapital- eller næringsinntekt. Hvis skatt en dag bestemmer at du driver næring, så dilter NAV etter og gir deg trekk. 

Anonymkode: 5158d...8c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger i alle fall ikke ta stilling til det før du har tjent over fribeløpet på 52K. Men om det skal regnes som inntekt når du bikker fribeløpet aner jeg ikke. Det finnes noen unntak, som avkastning på fond og leieinntekt tror jeg, som ikke fører til trekk i trygd. 

Anonymkode: 49bd5...076

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...